Citat:
Ursprungligen postat av
Smoothman
Till och med Mats Knutsson sa på Rapport nyss att Sverige går mot ett politiskt landskap där tre större block kommer att finnas: S M och SD. Och minst två av dessa partier måste ingå i en framtida regering för att det ska kunna bildas ett stabilt styre. Frågan är nu vilka av dessa tre som skulle bli stabilast S+M eller S+SD (inte troligt) eller M+SD? Kan ett sådant block - där också några mindre partier ingår - verkligen överleva en hel mandatperiod, eller riskerar vi drabbas av "Italienska sjukan" med nyval vartannat år? Riskerar bli jävligt rörigt i framtiden på mer än ett sätt...

Intressant att Lisbeth Åkerman drog till med "...men flyktingarnas situation har ju uppmärksammats, och deras
lidande...har inte det spelat någon roll?" *snyft snyft*
Uppenbarligen inte.
Kul att Knutson konstaterar att höstens flyktinghysteri
inte har påverkat partisympatierna alls. En total flopp för PK-media och 7K alltså, de som investerade hela sin prestige och politiska engagemang på att Sverige skulle ta emot alla som kom. Vad snöpligt det blev till slut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arthas
19,9 % är det stora lackmustestet för Sverigedemokraterna. Gammelmedia har länge lutat sig åt "seriösa (enligt dem)" institut som Ipsos och Sifo, som givit SD pinsamt låga siffror. Idag gick det upp för hela Sveriges befolkning att SD är ett eget block inom politiken som kommer hota M och S på allvar. Oavsett SCB:s ofta styltiga metoder har SD ett resultat som ger kallsvettningar på Sveavägen 68 och inom alliansen, Vi vet också att SD är underskattat i SCB, vilket stärker Sentio och Yougovs siffror.
Ptja, det finns inte så mycket att säga förutom att SD dominerar.
Dessutom ger SCB
alltid Socialdemokraterna höga siffror, och nu börjar de närma sig 25% i en undersökning som alltid överskattar deras partisympatier. Det här blir svettigt för Löfven. Nu kan man inte längre skylla dåliga siffror på att det sitter en massa noobs i regeringen, nu måste man börja leverera om man ska kunna sitta kvar. Problemet för regeringen är ju att alla pengar kommer brännas på invandring under mandatperioden; man kommer alltså inte ha någonting att visa upp för väljarna inför 2018 förutom en befolkningsökning på några hundratusen som ska försörjas medelst bidrag. Knappast ett valvinnande koncept.
SD kommer fortsätta öka i och med att de har bevisats ha rätt i sin huvudfråga.