Citat:
Ursprungligen postat av
LBeria
En bra observation och bra anmärkning! Jag kollade nu igen på SCB:s websida. De uttrycker sig lite motsägesfullt: Å ena skriver de det du fetar ovan, dvs att de tillfrågade svarat mellan maj och november. Å andra sidan skriver de längre ned att data samlats in i november. De uttrycker också att "om det var val i november... bla, bla, bla".
Läs noggrannare - det står klart och tydligt att november månads mätning gjordes mellan 2-25 november. Sen gjorde dom en mätning i maj också - det är kanske det som förvirrar.
"Data samlades in under perioden 2 till 25 november. "
Fast jag håller med om att det är lite luddigt det de skriver med "Från och med undersökningen i maj 2015 samlas svar från dessa utvalda personer in genom såväl telefonintervjuer som webbenkäter...." - jag tolkar det som att man helt eller delvis intervjuat samma personer i maj som nu i november?
Men det skulle också kunna betyda att urvalsdragningen gjordes i maj, och samma urval används för november. Men i och med att man i första hand gjort via web nu i november och sedan kompletterat med telefonsamtal när folk inte svarat på web via mailutskick så tolkar jag det som att man helt eller delvis intervjuat samma personer som i maj, och att man då i maj passade på att samla i mailadresser inför novembermätningen.
Det finns nämligen inget heltäckande register över alla (eller så gott som alla) svenska medborgares emailadresser att tillgå. Och det behöver man ha för att skapa ett representativt urval - antingen genom stratifierad urvalsdragning eller slumpning av ett antal urvalsposter från hela populationen.