2015-12-01, 18:04
Medlem
Europes avatar
Jag hade tagit farväl till den här tråden, men gör en kort comeback för att posta nedanstående:

Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
http://www.svd.se/sd-ar-nara-sin-grans-i-opinionen/om/opinionsmatningar-2015

Statsvetarprofessorn Jonas Hinnfors säger att SD har närmat sitt tak.

Något vi kan hoppas på och som också ser ut att stämma.

Ivar Arpi skriver om Hinnfors och de andra pilkastande schimpanserna:

http://www.svd.se/vara-orakel-ar-som-pilkastande-schimpanser/om/jonas-hinnfors
2015-12-01, 18:19
Medlem
Scherings avatar
Tramsundersökning, SCB är kända för att överskatta SD. När kommer nästa Skop?
2015-12-01, 18:23
Medlem
Jag har en fråga angående SCB's undersökning: när har svaren samlats in?

Det står såhär på deras hemsida:
Citat:
Definitioner och förklaringar

PSU i november 2015 genomfördes med ett riksomfattande slumpmässigt sannolikhetsurval omfattande 9 021 i riksdagsval röstberättigade personer utan övre åldersgräns. Från och med undersökningen i maj 2015 samlas svar från dessa utvalda personer in genom såväl telefonintervjuer som webbenkäter.
Är svaren alltså insamlade mellan Maj månad och November månad?

Om så är fallet: det innebär väl att svaren som resulterade i en ökning med 5,5 procentenheter inom samma tidsspann i själva verket är högre (eftersom svaren i slutet på perioden bör ha varit en bra bit över 19.9 för att få upp snittet från 14,4)? Eller tänker jag galet?
Senast redigerad av oddman84 2015-12-01 kl. 18:26.
2015-12-01, 18:24
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Även om jag tror som många andra, att SDs storlek kommer att påverka andra partier att ändra sin politik, så räcker nog rätt "beskedliga" siffror för att SD ska kunna ta makten. Lek med tanken att SD får 35%. En gissning är att minst ett av småpartierna åker ut (KD eller L) och tillsammans med Fi (kommer inte in) och övriga, så kan bortemot 8-9% av rösterna "försvinna".
Helt plötsligt så har resterande 6 partier 56-57%. Och ur denna grupp ska vi alltså se en regering som;
1. Kan regera ihop.
2. Få legitimitet för sin politik hos väljarna.
3. Närma sig SDs politik och fortfarande hävda att man inte kan samarbeta med SD.

Alltså, de sju andra partierna måste inse att de inte kan vinna med sitt avståndstagande.

Till och med Mats Knutsson sa på Rapport nyss att Sverige går mot ett politiskt landskap där tre större block kommer att finnas: S M och SD. Och minst två av dessa partier måste ingå i en framtida regering för att det ska kunna bildas ett stabilt styre. Frågan är nu vilka av dessa tre som skulle bli stabilast S+M eller S+SD (inte troligt) eller M+SD? Kan ett sådant block - där också några mindre partier ingår - verkligen överleva en hel mandatperiod, eller riskerar vi drabbas av "Italienska sjukan" med nyval vartannat år? Riskerar bli jävligt rörigt i framtiden på mer än ett sätt...
2015-12-01, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Ivar Arpi skriver om Hinnfors och de andra pilkastande schimpanserna:

http://www.svd.se/vara-orakel-ar-som-pilkastande-schimpanser/om/jonas-hinnfors

Det är ju så, att akademiska vetare spår och gissar urdåligt. De måste ha bevisade fakta. Att som vetare gissa är närmast ett tjänstefel.

Så det får bli vi vanliga ovetande som får ana och gissa mera rätt. Det heter sunt förnuft, och det är ganska ovanligt i vetenskapliga kretsar.
2015-12-01, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Jag har en fråga angående SCB's undersökning: när har svaren samlats in?

Det står såhär på deras hemsida:
Är svaren alltså insamlade mellan Maj månad och November månad?

Om så är fallet: det innebär väl att svaren som resulterade i en ökning med 5,5 procentenheter inom samma tidsspann i själva verket är högre (eftersom svaren i slutet på perioden bör ha varit en bra bit över 19.9 för att få upp snittet från 14,4)? Eller tänker jag galet?

En bra observation och bra anmärkning! Jag kollade nu igen på SCB:s websida. De uttrycker sig lite motsägesfullt: Å ena skriver de det du fetar ovan, dvs att de tillfrågade svarat mellan maj och november. Å andra sidan skriver de längre ned att data samlats in i november. De uttrycker också att "om det var val i november... bla, bla, bla".
2015-12-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
En bra observation och bra anmärkning! Jag kollade nu igen på SCB:s websida. De uttrycker sig lite motsägesfullt: Å ena skriver de det du fetar ovan, dvs att de tillfrågade svarat mellan maj och november. Å andra sidan skriver de längre ned att data samlats in i november. De uttrycker också att "om det var val i november... bla, bla, bla".

Läs noggrannare - det står klart och tydligt att november månads mätning gjordes mellan 2-25 november. Sen gjorde dom en mätning i maj också - det är kanske det som förvirrar.

"Data samlades in under perioden 2 till 25 november. "

Fast jag håller med om att det är lite luddigt det de skriver med "Från och med undersökningen i maj 2015 samlas svar från dessa utvalda personer in genom såväl telefonintervjuer som webbenkäter...." - jag tolkar det som att man helt eller delvis intervjuat samma personer i maj som nu i november?

Men det skulle också kunna betyda att urvalsdragningen gjordes i maj, och samma urval används för november. Men i och med att man i första hand gjort via web nu i november och sedan kompletterat med telefonsamtal när folk inte svarat på web via mailutskick så tolkar jag det som att man helt eller delvis intervjuat samma personer som i maj, och att man då i maj passade på att samla i mailadresser inför novembermätningen.

Det finns nämligen inget heltäckande register över alla (eller så gott som alla) svenska medborgares emailadresser att tillgå. Och det behöver man ha för att skapa ett representativt urval - antingen genom stratifierad urvalsdragning eller slumpning av ett antal urvalsposter från hela populationen.
Senast redigerad av enondgris 2015-12-01 kl. 18:52.
2015-12-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Ja, det kan väl ändå inte vara så att man samlat in data under ett spann på ett halvår? Det låter ju helt absurt.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Läs noggrannare - det står klart och tydligt att november månads mätning gjordes mellan 2-25 november. Sen gjorde dom en mätning i maj också - det är kanske det som förvirrar.

"Data samlades in under perioden 2 till 25 november. "

Fast jag håller med om att det är lite luddigt det de skriver med "Från och med undersökningen i maj 2015 samlas svar från dessa utvalda personer in genom såväl telefonintervjuer som webbenkäter...." - jag tolkar det som att man helt eller delvis intervjuat samma personer i maj som nu i november?
Tack för förtydligandet!
2015-12-01, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Ja, det kan väl ändå inte vara så att man samlat in data under ett spann på ett halvår? Det låter ju helt absurt.

Edit:

Tack för förtydligandet!

Läs om mitt inlägg - jag förtydligade just lite mer i en edit. Sorry - hjärnan gick för fort där.
2015-12-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Läs om mitt inlägg - jag förtydligade just lite mer i en edit. Sorry - hjärnan gick för fort där.
Hehe, ingen fara!
Trodde för en stund att SCB fullständigt tappat förståndet. Satt och slöletade efter någon sorts indikation på när man samlat in fakta och blicken råkade fastna just på det citatet. Men tack och lov var det endast en olycklig formulering!

---

I vilket fall; intressant resultat, men jag väntar fortfarande på en undersökning som till fullo får med de allra senaste händelserna (inte minst regeringens kovändning i invandringsfrågan). Antar att detta får vänta tills decemberundersökningarna börjar trilla in. (Eller har en sådan undersökning redan smugit sig in någonstans?)
2015-12-01, 19:04
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Tramsundersökning, SCB är kända för att överskatta SD. När kommer nästa Skop?

Sarkasm och ironi?
2015-12-01, 19:11
Medlem
En väldigt intressant sak är illustrationen kallad:
Figur 1 Nettoflöden från maj 2015 till november 2015.

En ganska dyster bild för Socialdemokraterna. Det kan tolkas som att S tappar till "gruppen osäkra väljare" och de som tappades dit före mätningen i maj verkar väldigt benägna att nu gå till SD.

Andelen "osäkra" är i SCBs rapport 19% så det är ingen liten faktor i sammanhanget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in