Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapphona
Saga har ju sitt sociala handikapp, men det kan ju hända att Henrik kan lätta upp det lite grand. Hon kommer aldrig att bli som "alla andra", men med Henrik verkar hon visa känslor och han verkar vara en av få som någonsin kommit henne nära.
Sagas personliga utveckling och relationen med Henrik har ju verkligen skildrats bra den här säsongen tycker jag.
Citera
2015-11-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Jo och det faktum att inte alla frågor besvaras är ju ett kvalitetsmärke, ett signum för Bron-författarna, en viktig och bra faktor!

MEN att runda av med ett så pass enkelt slut (psykiskt belastad person med svår barndom som ger igen på alla som gjort hans liv dåligt, den gissningen fanns ju efter hälften av avsnitten....) är synd, då det hade funnits chans att knyta ihop åtminstone några av trådarna och ge imponerade "aha-upplevelser" på rad istället, nu i sista avsnittet.

På svt-chatten tar de endast med lovord. Vi är tre personer som suttit och skrivit frågor, säkert tjugo stycken, utifrån det vi funderat på här i tråden, samt en del kritik. Inget av det tas med i chatten...
Jag har också skrivit och jag har inte heller fått svar och jag har hyllat serien och frågan om eventuell ny säsong.
Jag tror att den här säsongen inte handlar om fallet i sig, utan mer om Saga utveckling och även Henrik. Saga konfronteras med sitt förflutna vilket hon behöver för att släppa taget och gå vidare.
Citera
2015-11-29, 22:34
Medlem
Vad fan ville rättsläkaren, när han kallade in chefen? Varför var det med? Jag vill veta
Jävlar vilket dåligt slut!
Citera
2015-11-29, 22:35
Medlem
autostoperkas avatar
Från Chatten:
Hans Rosenfeldt:
om lösa spår:
Citat:
Det är så vi jobbar i Bron, vi har kvar personer så länge de behövs, men är inte noga med att ge varje karaktär ett "avslut". Precis som i verkliga livet, personer kommer och går, deras liv fortsätter utan att man för den skull vet vad som händer med dem...

om vilospår Claes Sandberg med spade och en säck:
Citat:
vi är barsligt förtjusta i sk Red Herrings, dvs villospår. Det här var ett av dem (kanske inte det snyggaste, det medges)

Citat:
VARFÖR DOG MARK?

Hans Rosenfeldt:
Han var i vägen när Emil skulle kidnappa Jeanette. (och dessutom kunde inte skådespelaren vara med i de två sista avsnitten pga andra jobb han hade...)
Senast redigerad av autostoperka 2015-11-29 kl. 22:39.
Citera
2015-11-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinbeck
Vad fan ville rättsläkaren, när han kallade in chefen? Varför var det med? Jag vill veta

Enligt chatten på svt var det för att berätta att hittat Henriks fru.
( liket på bårhuset i från avsnitt 7)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinbeck
Han berättade om identifieringen av Alice. Det var det lila ler-liket som Saga var inne och tittade på en gång. Svarade Hans:-)
Citera
Medlem
snapphonas avatar
Sen måste inte allt redas ut i detalj. Vissa obesvarade frågor eller "öppna" slut, kan göra en historia bättre.

Men denna säsong av Bron hade blivit bättre med:

1) Fler än en mördare
2) Tydligare kopplingar till de olika sidospåren
3) Någon form av twist i slutet

Förra säsongen hade allt ovanstående utan att för den skull besvara ALLA frågor. Men inte denna.

Sen måste jag erkänna att jag trodde att det skulle sluta med en cliffhanger vid tåget. Att vi inte fick veta om Saga överlevde eller ej. Men detta slut var mycket bättre! Och betydligt "lyckligare" än de tidigare sluten.
Citera
2015-11-29, 22:42
Medlem
autostoperkas avatar
om säsong 4
Citat:
Christian Wikander, SVT Drama:
Det hänger på att om det finns en lika bra historia, eller bättre, till en ny säsong. Det hänger på finansiering och det hänger på allas kalendrar.
Beslutet kommer i vår
Senast redigerad av autostoperka 2015-11-29 kl. 22:48.
Citera
2015-11-29, 22:42
Medlem
Citat:
Sen måste inte allt redas ut i detalj. Vissa obesvarade frågor eller "öppna" slut, kan göra en historia bättre.

Men denna säsong av Bron hade blivit bättre med:

1) Fler än en mördare
2) Tydligare kopplingar till de olika sidospåren
3) Någon form av twist i slutet

Förra säsongen hade allt ovanstående utan att för den skull besvara ALLA frågor. Men inte denna.

Sen måste jag erkänna att jag trodde att det skulle sluta med en cliffhanger vid tåget. Att vi inte fick veta om Saga överlevde eller ej. Men detta slut var mycket bättre! Och betydligt "lyckligare" än de tidigare sluten.
Är helt enig med dig. Att jag blir frustrerad har ju att göra med att jag har skyhöga förväntningar på de här manusförfattarna. Vilket i sig har att göra med att det är förjä-la fantastiskt duktiga!
Citera
2015-11-29, 22:43
Medlem
snapphonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Från Chatten:
Hans Rosenfeldt:
om lösa spår:

om vilospår Claes Sandberg med spade och en säck:
Red Herrings och öppna slut är en sak, dåligt manus eller bristfällig dramaturgi en annan. Som sagt, upplösningen hade kunnat göras bättre.
Citera
2015-11-29, 22:46
Medlem
Citat:
Red Herrings och öppna slut är en sak, dåligt manus eller bristfällig dramaturgi en annan. Som sagt, upplösningen hade kunnat göras bättre.
Jag håller inte med, vad hade du velat se då?
Citera
2015-11-29, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Sagas personliga utveckling och relationen med Henrik har ju verkligen skildrats bra den här säsongen tycker jag.

Ja, verkligen. Det är nog det jag gillat allra mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in