Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-23, 10:57
Medlem
En tanke till förklaring hur allt började: Freddie Holst var i sina ungdoms dagar än mer girig, självisk och inriktad på att "föra sina gener vidare". På något sätt fick han en hållhake eller liknande på Helle Anker och kunde utnyttja henne i sina syften att 1) Tjäna pengar genom uppstartande av donationskliniken 2) Föra sina gener vidare likt en självutnämnd avelshingst.

Detta kom till slut ikapp honom när hans avelsresultat hamnade hos hemska fosterhemsfamiljer. Någon av barnen (Emil, Annika osv) började forska kring Freddie Holst och bestämde sig för att, på ett utstuderat och hänsynslöst sätt, hämnas och slutligen sätta stopp för girigbuken Freddies härjningar.

Freddie Holst kommer att dö och försvinna från serien tror jag. Finns ingen annan utväg om min förklaring stämmer.
Citera
2015-11-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McLaughlin
Sista avsnittet borde bli dubbelt så långt för att jag skall förstå, inkluderat återblickar.
Jävligt rörigt enligt mig. Men kanske säger mer om mig än serien i sig.

Så tänkte jag förra året. Svaret blev helt enkelt att de allra flesta trådar lämnades ouppklarade. Ja ska man vara ärlig så lämnades ju hela soppan ouppklarad eftersom någon tydligen använde seriens mördare som verktyg och den som verkligen låg bakom fick man aldrig se.

Det snyggaste vore såklart om mordet på Sagas mamma, samtliga "konstverksmord" och sedan övriga mord (tre-skott-i-bröstet-morden) blev uppklarade och beskrivna, men det tror jag inte. Tyvärr...
Citera
2015-11-23, 15:13
Medlem
Påmin mig, vem är Anna Maria? Har vi sett henne?
Citera
2015-11-23, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Nu vet vi varför Morten hade koden på kylskåpet och vad den betydde. Förstår jag rätt att han och Emil alltså är halvbröder?
Är inte Mårten lika gammal som eller äldre än Holst? Hur kan Holst då vara inseminationsfarsa till honom?
Citat:
Ursprungligen postat av mannenpamanen
danska polisen... säger upp sig... Desperat säljer han allt han äger och drar ner mot strasbourg där jakten på hans familj fortsätter...
Den serien kan inte kallas "Bron" eftersom den inte kommer handla om förhållandet mellan svensk och dansk polis och offer i båda länderna. En skitdålig idé alltså.
Senast redigerad av pethom 2015-11-23 kl. 17:01.
Citera
2015-11-23, 18:05
Medlem
carpemores avatar
Vem är fritidssnubben ni pratar om hela tiden? Menar ni han Lucas som blev knäppt när han försökte utpressa den danske snuten?
Citera
2015-11-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carpemore
Vem är fritidssnubben ni pratar om hela tiden? Menar ni han Lucas som blev knäppt när han försökte utpressa den danske snuten?
Nej, den äkte mannen till hon med den yngre älskaren. Han som mördades och blev ett av konstverken.
Citera
2015-11-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Är inte Mårten lika gammal som eller äldre än Holst? Hur kan Holst då vara inseminationsfarsa till honom? Den serien kan inte kallas "Bron" eftersom den inte kommer handla om förhållandet mellan svensk och dansk polis och offer i båda länderna. En skitdålig idé alltså.

Han som spelar Morten Anker är född -81, säg att han ska spela kanske 27-28, vilket möjligen är rimligt eftersom det är ungefär så gammal hans "killbrother" Lukas är på riktigt (född -85). Han som spelar Freddie är född -72 så om han ska föreställa 6-7 år äldre än han egentligen är så hade Freddie kunnat skicka iväg sina krigare som 18-åring och blir pappa åt dessa killar. Men ja, det känns ohyggligt långsökt, men det tyckte jag redan när Morten skulle vara son till Helle Anker som han kändes mer eller mindre jämnårig med...
Citera
2015-11-23, 19:25
Medlem
Hydrogrodas avatar
Bara jag som tror att Rasmus Larsson är inblandad? Samma efternamn som Anna-Maria och Emil.
Små "hints" som att det framgick att han var den som undersökte platsen där Jeanette hittades och när Freddie Holst får den andra bilden på sonen ser vi strax efter hur Rasmus står med mobilen.
Han verkade dessutom inte särskilt engagerad i att stoppa Freddie från att sticka..
Citera
2015-11-23, 19:44
Medlem
carpemores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexx35
Nej, den äkte mannen till hon med den yngre älskaren. Han som mördades och blev ett av konstverken.

Han var väl socialsekreteraren?
Citera
2015-11-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandida.loca
oookej lite tankar från gårdagen

Fritidssnubben dog för att var ett hot mot Jeanette som var gravid med Holsts barn? eftersom Marc vägrade sluta spela och höll på att ta livet av Jeanette. Jag tror att Holst först köpte dem fria men sedan ändå insåg att hotet var stort. Tror därför han mördades av Holst (eller ja torped) och inte Emil

Emil är alldeles för liten och spenslig för att ha kunnat göra allt detta själv. Visar det sig att han inte har någon kumpan så är det väldigt osannolikt uppbyggt -_-. Annika är antingen inblandad av fri vilja eller av tvång. Jag tror Emil bodde i källaren men att han sa i förhör att det var Annika som var hackkycklingen fast det var han själv.

Tycker ändå det är väldigt märkligt att de visade hur Emil satt fastspänd och blodig. Det fick ju oss att tro att han blev skadad av någon utomstående. Konstigt att han ville att de skulle hitta Annikas hus, känns ju som en riskabel undanmanöver! Dessutom att han var blodig ute på ett fält, då hittades han ju långt bort från där han fått "skadorna".. vem körde honom till fältet? Hur kan han skjuta så bra? Varför var han tvungen att mörda Morten Anker? Visste han för mycket? Eller skulle han på något sätt avslöja honom....

Holst och hans livvakt verkade väldigt överraskade att hitta Marc död. Jag tror nog att Emil gjorde det. Marcs spelande skulle bli oväsentligt efter att barnet var fött. Visst brydde sig Freddie om Jeanette, men det sträckte sig nog inte till mord. Bara en vänlig uppmaning att dumpa losern.

Jag resonerar såhär om Emil:

Han visste att fosterföräldrarnas död skulle dra polisens uppmärksamhet till fosterbarnen. Så han gör sig själv till offer för att leda bort misstankarna, och ger sen polisen beskrivningar som leder dom till Annika. Allt för att köpa sig själv lite tid. Ganska smart faktiskt.

Men liksom du så tänker jag att han inte kan ha gjort allt ensam. Annika måste väl rimligen varit med och hjälpt till? Inte kan väl Emil ha bränt ett märke i sin egen mun? Samt som du säger så är han inte stark nog att ensam bära runt på tunga kroppar osv.

Dom får gärna också förklara hur han blivit en så bra skytt.
Citera
2015-11-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandida.loca
Tycker ändå det är väldigt märkligt att de visade hur Emil satt fastspänd och blodig. Det fick ju oss att tro att han blev skadad av någon utomstående. Konstigt att han ville att de skulle hitta Annikas hus, känns ju som en riskabel undanmanöver! Dessutom att han var blodig ute på ett fält, då hittades han ju långt bort från där han fått "skadorna".. vem körde honom till fältet? Hur kan han skjuta så bra? Varför var han tvungen att mörda Morten Anker? Visste han för mycket? Eller skulle han på något sätt avslöja honom....

Jag tror ju att det bara var en spegling av hans berättelse. Dvs bilder satta till hans påhittade historia.
Men för övrigt har du intressanta frågeställningar.

Jag är 99% övertygad om att han har agerat tillsammans med någon. Men det som fortfarande klickar för mig är scenen när Emil springer runt i museet och gör kopplingar mellan morden och konstverket. Den är ju framförd på ett sånt sätt att man inte skall tro att han är gärningsmannen. Men i så fall varför? Förstår faktiskt inte poängen med att göra en sån scen där det i omgångar går upp för honom att kopplingar finns, då sett till hans mimik och kroppsspråk. Finns ingen logik i det.

MEN. Tänk om Emil trots slutscenen är oskyldig? Och att han drivs ut med en laddad (?) pistol riktad mot Jan (Holts son) för att någon eller några andra pressar honom till att göra det. Långsökt möjligen. Men efter hur den här säsongen har sett ut, så skulle det inte förvåna mig.

Något säger mig att Holts svenska hustru är iblandad på något sätt. Tänk på hur mycket hon har försökt få bort Jeanette från huset. Långt bort beskydd och livvakter. Men då återstår en sak. Varför tipsade hon polisen om att Holts uppsökte gärningsmannen efter hens sms?

En sista grej. Något säger mig att Rasmus antingen räddar dagen eller stryker med i sista avsnittet. I och med att han är på väg mot Emil och Holts. (Hoppas givetvis på det senare).
Citera
2015-11-23, 21:16
Medlem
Snake.Plisskens avatar
Är kirurgen eller om han var barnläkare (en av fosterbarnen) verkligen helt oskyldig? Han lär ju ha rätt bra känsla för tex att förlösa barn.. Han har väl varit med två gånger nu i serien..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in