Citat:
Ursprungligen postat av
Bandida.loca
Tycker ändå det är väldigt märkligt att de visade hur Emil satt fastspänd och blodig. Det fick ju oss att tro att han blev skadad av någon utomstående. Konstigt att han ville att de skulle hitta Annikas hus, känns ju som en riskabel undanmanöver! Dessutom att han var blodig ute på ett fält, då hittades han ju långt bort från där han fått "skadorna".. vem körde honom till fältet? Hur kan han skjuta så bra? Varför var han tvungen att mörda Morten Anker? Visste han för mycket? Eller skulle han på något sätt avslöja honom....
Jag tror ju att det bara var en spegling av hans berättelse. Dvs bilder satta till hans påhittade historia.
Men för övrigt har du intressanta frågeställningar.
Jag är 99% övertygad om att han har agerat tillsammans med någon. Men det som fortfarande klickar för mig är scenen när Emil springer runt i museet och gör kopplingar mellan morden och konstverket. Den är ju framförd på ett sånt sätt att man inte skall tro att han är gärningsmannen. Men i så fall varför? Förstår faktiskt inte poängen med att göra en sån scen där det i omgångar går upp för honom att kopplingar finns, då sett till hans mimik och kroppsspråk. Finns ingen logik i det.
MEN. Tänk om Emil trots slutscenen är oskyldig? Och att han drivs ut med en laddad (?) pistol riktad mot Jan (Holts son) för att någon eller några andra pressar honom till att göra det. Långsökt möjligen. Men efter hur den här säsongen har sett ut, så skulle det inte förvåna mig.
Något säger mig att Holts svenska hustru är iblandad på något sätt. Tänk på hur mycket hon har försökt få bort Jeanette från huset. Långt bort beskydd och livvakter. Men då återstår en sak. Varför tipsade hon polisen om att Holts uppsökte gärningsmannen efter hens sms?
En sista grej. Något säger mig att Rasmus antingen räddar dagen eller stryker med i sista avsnittet. I och med att han är på väg mot Emil och Holts. (Hoppas givetvis på det senare).