Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-05, 21:09
Medlem
bagarn29s avatar
Ringde inte Niels till någon i de första avsnitt och sa "Okej vi sätter igång" eller något liknande?

Kan Niels haft någon anledning att få sin hustru mördad?
Citera
2018-02-05, 21:19
Medlem
bees avatar
Hur kan mördaren veta att Moyo svek TOmmy genom att inte hämta upp honom ??

Tommy ringde ju Moyo och bad om att bli upphämtad precis innan WiIliam plockade upp honom, visserligen var Sandra inärheten Moyo när han fick samtalet,, Tommy själv är ju död. om inte mördaren är Moyo- eller Sandra måste ju Moyo ha pratat med mördaren och nämt att TOmmy ville bli upphämtad men att han sket i att hjälpa honom....
Citera
2018-02-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bee

Tommy ringde ju Moyo och bad om att bli upphämtad precis innan WiIliam plockade upp honom, visserligen var Sandra inärheten Moyo när han fick samtalet,, Tommy själv är ju död. om inte mördaren är Moyo- eller Sandra måste ju Moyo ha pratat med mördaren och nämt att TOmmy ville bli upphämtad men att han sket i att hjälpa honom....

Även hon med hästen, lilian gick och pratade med henne och hon neka ingripande, är ju knappast allmän kännedom.
Citera
2018-02-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bee

Det här tänkte jag också på. Med tanke på hur orimligt informerad mördaren verkar vara kring hela förloppet trodde jag i början att Tommy kanske aldrig dog, men (i) Det skulle vara för likt S1 och (ii) Han såg ju förbannat död ut på bilderna. Hoppas att det sköts snyggt, tycker att hela grejen blir mycket långsökt annars.
Citera
2018-02-05, 22:45
Medlem
Det måste vara fler än en mördare, är min teori. Omöjligt för en person att ha sån koll på alla som svek Tommy. Och arkebusering är ju när flera skjuter mot en samtidigt. Tror sista mordet/mordförsöket kommer vara alla mördarna som skjuter samtidigt mot ett offer.
Alltså bara gissningar, vet inte alls egentligen.
Citera
2018-02-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alooie
Jag hade rätt om teorin med Frank och att han nu på slutet även kommer försöka döda Kristoffer och kanske Sophie. Astrid är Henriks dotter och den andra dottern tror jag har tagit livet av sig eller var för svårmanipulerad att hon blev ett hinder såsom Kristoffer nu är ett hinder för att det ska bli Frank och Sophie, och att han alltså även dödat den andra dottern isf. Det är säkert Frank som introducerat hela grejen med "att låtsas vara någon annan" till Astrid så att hon ska stanna och inte avslöja sig. Han är jävligt manipulerande.

Det är två olika storys som inte hänger ihop tror jag, den andra storyn med Tommy och morden så tror jag det är hon steph som är mördaren, ni sa ju att mördaren såg kvinnlig ut. Även om de är skit tråkigt då man aldrig fått höra om henne tidigare. Nästa offer är antingen Henrik eller Kevin/Brian eftersom Brian sa väldigt tydligt till Henrik i avsnittet "du är viktig för mig", alltså är de Henrik som ska dö för att Brian ska lida eller tvärtom. Mördaren kan ha tänkt ett annat offer först (kanske saga eller brians mamma, alltså att polisen är inne på fel spår med vem som är näst på tur att dö) men ändrat sig då hon spionerat (kanske gått på samma möten) och insett att Henrik och Brian blivit vänner. Brian kanske gjort något mot sin pappa Tommy som "är värt att hämnas över" eller bara så enkelt att han valde mammans sida. Om det är steph kanske hon heller inte gillar Brian av de enkla skäl att han är barn till Henriks dåvarande (han var ju otrogen med steph).

Tror även man får veta något mer om flickorna Ida och Julia, de nämnde en elak plastpappa, kanske är det någon man sett förut. Vad Niels håller på med kanske är att han försöker reda ut morden på egen hand, i och med alla bilder på de inblandade som han beställer, han kanske inte litar på polisen. Därför dendär Douglas som hade bilder på paret sonnings blev skjuten för att mördaren inte vill att Niels ska få bilderna då han ligger nära svaret, mördaren vet ju inte hur nära polisen ligger svaret. Förlåt för jätte långt inlägg hehe!

För att lägga till så tror jag det finns en läcka inom polisen eftersom mördaren verkar ha så mycket koll, serien har ju själva tillome pratat om en läcka. En till sak jag tänkt på är varför skulle mördaren vilja använda just dessa avrättningsmetoder man använder i andra länder? Finns det någon koppling till något land. Steph hade bott i Colombia, finns det sånna avrättningar där, gör väl inte de? Vad är meningen med de speciella avrättningarna ifall mördaren bara vill döda personerna. Om det bara är någon svensk/dansk som vill hämnas pga Tommy, varför då använda avrättningsmetoder från Mellanöstern? Makes no sense, finns ingen koppling. Bron brukar väl ha en symbolik i morden?
Senast redigerad av Alooie 2018-02-05 kl. 23:09.
Citera
2018-02-05, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ringde inte Niels till någon i de första avsnitt och sa "Okej vi sätter igång" eller något liknande?

Kan Niels haft någon anledning att få sin hustru mördad?

Jo eller det var nog i andra avsnittet. Funderat kring det där också och misstänkte honom första avsnitten (inblandad på nåt sätt alltså) men har glömt bort honom sista avsnitten pga alla nya karaktärer och händelser haha.

Läser man denna tråd (som jag gör) så finns det lika många mördare som personer i serien. Och ännu fler scener att spekulera kring..
Citera
2018-02-05, 23:27
Citat:
Ursprungligen postat av Mexx35
Det måste vara fler än en mördare, är min teori. Omöjligt för en person att ha sån koll på alla som svek Tommy. Och arkebusering är ju när flera skjuter mot en samtidigt. Tror sista mordet/mordförsöket kommer vara alla mördarna som skjuter samtidigt mot ett offer.
Alltså bara gissningar, vet inte alls egentligen.
Precis, kan vara som i Mordet på Orientexpressen, där alla karaktärer hade motiv, och också turades om att mörda offret.
Citera
2018-02-06, 02:51
Medlem
Mitronixs avatar
”Every Saga Ends”

...Tänkt mycket på denna tagline för säsong 4. Är såklart enkelt att se de olika tolkningarna man kan lägga in i frasen men jag är orolig att detta verkligen förebådar Sagas död; åtminstone vill serieskaparna att vi ska tro detta.

Även en av de officiella pressbilderna från serien är ju på Saga och Henrik liggandes på asfalten på bron i positioner som påminner om hur människor faller/hamnar och brukar avbildas vid mord/dödsfall - tänk de klassiska kritkonturerna kring offren från förr på brottsplatser. Är detta ett spel med vad som komma skall? Jag har dock verkligen svårt att tro att serieskaparna är så kallsinniga att de dödar båda huvudpersonerna.

Bilden i fråga är den första bilden av omslagsbilderna på seriens Facebooksida:
https://www.facebook.com/BronBroen/photos/a.325226580874890.79788.212931212104428/1609993362398199/?type=1&theater

Likväl tror jag tyvärr att en av de vi tittare fäst oss vid allra mest lär dö. Har svårt att tro att de tar livet av både Saga och Henrik och är rädd att det blir Saga. De kan väl inte ta död på Henrik när han nu äntligen kommer få tillbaka en dotter (!?). Samtidigt vore detta dock ett ganska klyschigt slut som man kan hoppas de låter bli. Men just att Saga kanske offrar sig (livet?) för att rädda Henrik eller hans dotter vore ju ett klassiskt hjälteslut för en huvudkaraktär...

Lillian (Sarah Boberg), den danska chefen har ju varit med ända sedan början och hon är en annan huvudkaraktär jag tror de kanske tar livet av. Om de nu tvunget måste döda någon vi som tittare håller av så ser jag ju hellre att det blir hon än Saga och Henrik... (lite hemskt men sant).

Mördaren?
Sedan funderar jag på vilken mördare som skulle kunna ge potentiellt störst chockeffekt för tittarna. Jag tänker då på poliskollegan Jonas (Mikael Birkkjær) som dels varit med i hela säsongen, precis vid sidlinjen, han har insyn i det mesta, kan potentiellt ha känt Tommy genom polisyrket el likn. Sedan är det även av den enkla anledningen att skådespelaren är väldigt känd i sitt hemland och sådant spelar ofta in vid val av viktiga karaktärer.... Jag blir dock snurrig av alla karaktärer och namn och kan inte förklara varför just han skulle vara mördaren men det är en känsla...

Angående arkebuseringen - det skulle kunna bli så att det är poliser som skjuter ihjäl offret i tron att de eller allmänheten är hotade, dvs typ "suicide by cop" fast den som blir skjuten har hamnat/tvingats in i denna situation av mördaren på ngt vis och det blir alltså istället "murder by cop".

Ser fram emot upplösningen.
Citera
2018-02-06, 05:39
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Kan förstå vad du menár och håller med dig till viss del.

Borde varit 10 avsnitt och hälften så många namn att hålla reda på. Hade nog hjälpt oss tittare.

Jag ser ofta om senaste avsnitten innan nya för att öht kunna hänga med i alla namn och olika trådar.
Dessutom är det en uppsjö med släktingar/brorsor att hålla reda på till höger och vänster haha
Det kanske vore en bra idé att se om det.
Citera
2018-02-06, 06:47
Medlem
Hoppas bara att de inte vrider till det allt för mycket enbart för att chocka. Det trodde ni inte va, att det var Henrik och hans okända tvillingbror som stod bakom alltihop enbart för att döda Saga?
Citera
2018-02-06, 07:25
Medlem
Tror också på sektkvinnan! Den sista avrättningsmetoden blir arkebusering där alla sektmedlemmar skjuter Henrik och/eller Saga?

Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Det tror jag också, hon är bitter på samhället. Kanske enligt henne var det också samhällets fel att hennes man tog livet av sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in