Citat:
Ursprungligen postat av
Feodor
Med någon egen måttstock då eller? Apple är inte ens nära världens största företag, varken ekonomiskt eller i antal anställda.
Börsvärde. Nu valde du ju att anmärka på en petitess istället för att se helheten.
Men om du vill;
Wal Mart, med störst omsättning, tillgångar som är 500 000 gånger mindre än Sony.
McDonald's, med flest anställda (undantaget Wal Mart och USAs väpnade styrkor), tillgångar som är ungefär 4 000 000 gånger mindre än Sonys. Tar vi exempelvis valfritt oljebolag (vilka undantaget Wal Mart dominerar störst-företag-listan sett till omsättning) så är det hundratusentals gånger mindre tillgångsräkning. Och då är ändå oljebolag tillgångstunga, i jämförelse med renodlade tjänsteföretag.
Tittar jag i min terminal så är det uteslutande asiatiska företag som har abnorma balansräkningar relativt sin storlek. Sen om det är en slump får väl var och en fundera på. Det är ingen hemlighet att statsunderstödda konglomerat i Asien har diffusa och direkt bedrägliga räkenskaper. Samsung är ett annat exempel. Vilket också är anledningen till att de, tillsammans med exempelvis Ryssland, har billiga värdemultiplar kontra andra handelsplatser.
Nu blir det väldigt off-topic, men min poäng är att Sony och dess koncern definitivt inte är något stabilt skepp. Jag vidhåller att man knappast har i pipen att leta nya idrottsobjekt att ösa pengar på i dagsläget. Man har en del annat att stå i, minst sagt. På samma sätt som VW nu ser över sin sponsringspark, så är det något av det första man fimpar när det skakar i fogarna. Och framförallt sluter man inga nya avtal. Befintliga (med exempelvis UEFA) är man så illa tvungna att hedra.