2015-11-29, 11:24
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Xzperia-erbjudanden har funnits internationellt över veckan nu med Black Friday. Om det nu var denna vecka MFF deklarerade detta. I Sverige är det mig veterligen Tele2 som har erbjudandet.

DA hade väl varit på något spa med Laudrup också, som någon hade sett? Det var precis samma spekulationer i AIK kring Huawei. Någon hade sett Edselius knata in på Huaweis svenska huvudkontor i Kista. Det var naturligtvis skitsnack. Även i det fallet rörde det sig om att Huawei skulle finansiera någon deal med en ung kines vilken tydligen var mycket lovande.

Jag tycker det följer det sedvanliga mönstret ur hur en association görs och sedan blir en universal sanning.

Övergångar och "paketlösningar" av det där slaget är väldigt lätt att fabulera ihop men händer ytterst sällan, om någonsin. Nog för att sponsorer kan påverka övergångar, men då måste ju spelaren i fråga ha någon direkt koppling till varumärket. Uppsidan för Sony att plocka in en random japan till Malmö är minimal, hur ska det ha någon som helst mätbar effekt på varumärket?
2015-11-29, 11:29
Medlem
Citat:
Vilka indikationer då? Var det inte Fly Emirates som skulle bli det häromsistens? Samma grundlösa rykten florerar i AIK just nu också, men då Fly Emirates (på grund av träningslägret förmodar jag) och Huawei (förra träningslägret). Nåja.

Sony blöder för övrigt astronomiskt mycket pengar, så det är väl tveksamt om fokus nu ligger på att sondera terrängen för nya sponsorskap. Snarare att hålla skeppet flytande.

Nej, efter fjolårets omstrukturering har man redan under första kvartalet detta år gjort nästan lika stor vinst som förra helårets minusresultat. Man har dessutom tillgångar på mer än motsvarande 1 000 000 000 000 000 000 sek.
2015-11-29, 11:59
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Hittar inget om Black Friday eller Tele2 här, men visst du har kanske rätt

Skitsnack, eller sprack affären? Väljer hellre att tro på det gamla ordspråket ingen rök utan eld. Sillyn blir så mycket roligare då.

Vad bra, då kan vi lägga ner och låsa denna tråden då.

Så vad bevisbördan alltså består av är att man kan ladda ned ett MFF-tema till sin Sony-mobil, och DA sägs ha setts äntra huvudkontoret hos Sony i Lund?

Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Nej, efter fjolårets omstrukturering har man redan under första kvartalet detta år gjort nästan lika stor vinst som förra helårets minusresultat. Man har dessutom tillgångar på mer än motsvarande 1 000 000 000 000 000 000 sek.

Ja, sen får man väl fundera på hur verklighetsförankrat det är. Låter det logiskt att ett företag har tillgångar på en miljard miljarder? Världens största företag, Apple, har tillgångar på ungefär 2 300 miljarder, eller 400 000 gånger mindre än Sony. Därutöver är tillgångar ingenting som är relaterat till likvider. Sony är kraftigt skuldsatt. Och, om man så vill, kan man väl säga att ungefär 85% av tillgångarna är belånade. Japanska GAAP skiljer sig från IFRS och möjliggör kraftig uppblåsning av tillgångssidan. Dessutom redovisar man väl i Non-GAAP vilket gör det hela aningen mer skevt. Jag skulle kalla det ett luftslott understött av den japanska staten.

Vi får se helårsresultatet. Även om det naturligtvis pekar uppåt, från katastrofala nivåer. Enskilda periodresultat är mindre intressanta. Man har gjort vinst i rörelsen tidigare också, men ändock visat kraftiga minus netto.
Senast redigerad av svulle 2015-11-29 kl. 12:03.
2015-11-29, 13:14
Medlem
Turkiska Mersin har inte betalat ut lön till spelare på ett tag kanske kan nån Allsvensk klubb roffa åt sig någon spelare därifrån. Abbe Khalili hade inte varit helt fel.
2015-11-29, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Började med att nån skrev om att det var på gång på svenskafans. Nån vecka senare kommer det upp mobilteman exklusivt för Xperia på MFF:s hemsida. Känns som en liten udda satsning om inte nåt sponsorskap var på gång. Sedan skriver nån annan att Daniel Andersson varit på Sony huvudkontor i Lund i dagarna. Samtidigt ryktena om Hotaru, en rätt ovanlig värvning som visserligen blir mer logisk ifall det är en del av ett sponsorpaket, typ Sony betalar hans lön + övergångssumma eller nåt sånt.

Väldigt vagt, ja, men likväl många indikationer på samma gång. Känns även som mer substans än Fly Emirates, det var helt grundlösa spekulationer ja.
Daniel Andersson var sannolikt på Sonys kontor i Lund eftersom Sony är en av UEFAs storsponsorer och man hade lite jippo för delar av personalen innan vår match. Så var det inför hemmamatchen mot Real Madrid då Sonys personal kunde bli fotograferad med pokalen och diverse fotbollspotentater. Om det skulle vara så att ett samarbete med Sony är aktuellt så ligger det ändå inte på Daniels bord. Vad Sony skulle ha för uppsida i att placera en japan i MFF ser jag inte.
2015-11-29, 16:10
Medlem
Citat:
Så vad bevisbördan alltså består av är att man kan ladda ned ett MFF-tema till sin Sony-mobil, och DA sägs ha setts äntra huvudkontoret hos Sony i Lund?

Ja, sen får man väl fundera på hur verklighetsförankrat det är. Låter det logiskt att ett företag har tillgångar på en miljard miljarder? Världens största företag, Apple, har tillgångar på ungefär 2 300 miljarder, eller 400 000 gånger mindre än Sony. Därutöver är tillgångar ingenting som är relaterat till likvider. Sony är kraftigt skuldsatt. Och, om man så vill, kan man väl säga att ungefär 85% av tillgångarna är belånade. Japanska GAAP skiljer sig från IFRS och möjliggör kraftig uppblåsning av tillgångssidan. Dessutom redovisar man väl i Non-GAAP vilket gör det hela aningen mer skevt. Jag skulle kalla det ett luftslott understött av den japanska staten.

Vi får se helårsresultatet. Även om det naturligtvis pekar uppåt, från katastrofala nivåer. Enskilda periodresultat är mindre intressanta. Man har gjort vinst i rörelsen tidigare också, men ändock visat kraftiga minus netto.

Med någon egen måttstock då eller? Apple är inte ens nära världens största företag, varken ekonomiskt eller i antal anställda.
2015-11-29, 16:34
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Med någon egen måttstock då eller? Apple är inte ens nära världens största företag, varken ekonomiskt eller i antal anställda.
Enligt börsvärdet?
2015-11-29, 16:45
Medlem
svulles avatar
Citat:

Börsvärde. Nu valde du ju att anmärka på en petitess istället för att se helheten.

Men om du vill;

Wal Mart, med störst omsättning, tillgångar som är 500 000 gånger mindre än Sony.
McDonald's, med flest anställda (undantaget Wal Mart och USAs väpnade styrkor), tillgångar som är ungefär 4 000 000 gånger mindre än Sonys. Tar vi exempelvis valfritt oljebolag (vilka undantaget Wal Mart dominerar störst-företag-listan sett till omsättning) så är det hundratusentals gånger mindre tillgångsräkning. Och då är ändå oljebolag tillgångstunga, i jämförelse med renodlade tjänsteföretag.

Tittar jag i min terminal så är det uteslutande asiatiska företag som har abnorma balansräkningar relativt sin storlek. Sen om det är en slump får väl var och en fundera på. Det är ingen hemlighet att statsunderstödda konglomerat i Asien har diffusa och direkt bedrägliga räkenskaper. Samsung är ett annat exempel. Vilket också är anledningen till att de, tillsammans med exempelvis Ryssland, har billiga värdemultiplar kontra andra handelsplatser.

Nu blir det väldigt off-topic, men min poäng är att Sony och dess koncern definitivt inte är något stabilt skepp. Jag vidhåller att man knappast har i pipen att leta nya idrottsobjekt att ösa pengar på i dagsläget. Man har en del annat att stå i, minst sagt. På samma sätt som VW nu ser över sin sponsringspark, så är det något av det första man fimpar när det skakar i fogarna. Och framförallt sluter man inga nya avtal. Befintliga (med exempelvis UEFA) är man så illa tvungna att hedra.
2015-11-29, 17:23
Medlem
Citat:
Börsvärde. Nu valde du ju att anmärka på en petitess istället för att se helheten.

Men om du vill;

Wal Mart, med störst omsättning, tillgångar som är 500 000 gånger mindre än Sony.
McDonald's, med flest anställda (undantaget Wal Mart och USAs väpnade styrkor), tillgångar som är ungefär 4 000 000 gånger mindre än Sonys. Tar vi exempelvis valfritt oljebolag (vilka undantaget Wal Mart dominerar störst-företag-listan sett till omsättning) så är det hundratusentals gånger mindre tillgångsräkning. Och då är ändå oljebolag tillgångstunga, i jämförelse med renodlade tjänsteföretag.

Tittar jag i min terminal så är det uteslutande asiatiska företag som har abnorma balansräkningar relativt sin storlek. Sen om det är en slump får väl var och en fundera på. Det är ingen hemlighet att statsunderstödda konglomerat i Asien har diffusa och direkt bedrägliga räkenskaper. Samsung är ett annat exempel. Vilket också är anledningen till att de, tillsammans med exempelvis Ryssland, har billiga värdemultiplar kontra andra handelsplatser.

Nu blir det väldigt off-topic, men min poäng är att Sony och dess koncern definitivt inte är något stabilt skepp. Jag vidhåller att man knappast har i pipen att leta nya idrottsobjekt att ösa pengar på i dagsläget. Man har en del annat att stå i, minst sagt. På samma sätt som VW nu ser över sin sponsringspark, så är det något av det första man fimpar när det skakar i fogarna. Och framförallt sluter man inga nya avtal. Befintliga (med exempelvis UEFA) är man så illa tvungna att hedra.

Lol, det var bara några månaders sedan man förlängde det utgående kontrakten med UEFA. Rimmar verkligen bra med "illa tvungna att hedra".
2015-11-29, 17:34
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Lol, det var bara några månaders sedan man förlängde det utgående kontrakten med UEFA. Rimmar verkligen bra med "illa tvungna att hedra".

Man avslutade dock samarbetet med Fifa förra hösten.
2015-11-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Man avslutade dock samarbetet med Fifa förra hösten.

Likt många andra när korruptionen i FIFA var på tapeten som mest.
2015-11-29, 17:48
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Likt många andra när korruptionen i FIFA var på tapeten som mest.

Det var i våras Fifa var på tapeten som mest.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in