• 1
  • 2
2015-11-28, 15:21
Medlem
TimAlans avatar
Tjenare!

Jag hittade ''recept'' för klorid gas och tyckte det verkade vara roligt att göra det. Jag vet att det är ohälsosamt och kan döda därefter så behandlar jag det med respekt.
Ingredienserna lyder såhär. 2 teskedar salt, koppar, ättika och blekningsmedel i en glas burk. Jag har inte stor koll men fungerar detta för att producera klorid gas? Har ni andra synpunkter så kom gärna med dem!

Tack!
Citera
2015-11-28, 16:54
Jag antar att du menar klorgas? Då räcker det med ättika och blekningsmedel, blekningsmedel (Klorin) bildar klor vid kontakt med syra. Men dock är ättika en ganska svag syra.

EDIT: Det är bättre med kaliumpermanganat och saltsyra, vilket du kan köpa i närmaste färghandel. Ger bra mycket med klorgas.
Citera
2015-11-28, 18:50
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimAlan
Tjenare!

Jag hittade ''recept'' för klorid gas och tyckte det verkade vara roligt att göra det. Jag vet att det är ohälsosamt och kan döda därefter så behandlar jag det med respekt.
Ingredienserna lyder såhär. 2 teskedar salt, koppar, ättika och blekningsmedel i en glas burk. Jag har inte stor koll men fungerar detta för att producera klorid gas? Har ni andra synpunkter så kom gärna med dem!

Tack!

Jag hoppas att du hört talas om dragskåp?
Citera
2015-11-28, 19:03
Medlem
TimAlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag hoppas att du hört talas om dragskåp?
Vilka har dragskåp hemma? Inte jag iaf
Citera
2015-11-28, 19:05
Medlem
TimAlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag antar att du menar klorgas? Då räcker det med ättika och blekningsmedel, blekningsmedel (Klorin) bildar klor vid kontakt med syra. Men dock är ättika en ganska svag syra.

EDIT: Det är bättre med kaliumpermanganat och saltsyra, vilket du kan köpa i närmaste färghandel. Ger bra mycket med klorgas.
Tack så mycket för svaret! Exakt, jag skulle vilja se en grön/gul färg på röken, vore riktigt coolt att lyckas. Men om jag gör den starkare med det du nämnde Kaliumpermanganat, blir färger starkare då också?
Citera
2015-11-28, 19:08
Nä, jag gjorde det under köksfläkten. Men det räckte inte, tog en PET-flaska o lade i kaliumpermanganat o tätade alla ev. läckor. Sen injicerade jag saltsyran med en spruta o kanyl. Men klorgasen hittade ut genom det lilla hål som jag injicerade i...

Blev till att vädra hemma i flera timmar.
Citera
2015-11-28, 19:09
Citat:
Tack så mycket för svaret! Exakt, jag skulle vilja se en grön/gul färg på röken, vore riktigt coolt att lyckas. Men om jag gör den starkare med det du nämnde Kaliumpermanganat, blir färger starkare då också?
Jadå, men för att det ska bli gulgrönt, så måste koncentrationen var hög, o därmed ännu farligare.
Citera
2015-11-28, 19:10
Medlem
TimAlans avatar
Citat:
Nä, jag gjorde det under köksfläkten. Men det räckte inte, tog en PET-flaska o lade i kaliumpermanganat o tätade alla ev. läckor. Sen injicerade jag saltsyran med en spruta o kanyl. Men klorgasen hittade ut genom det lilla hål som jag injicerade i...

Men är det inte även skadligt för hälsan, ögonen, lungorna osv?
Citera
2015-11-28, 19:55
Citat:
Men är det inte även skadligt för hälsan, ögonen, lungorna osv?
Jo, visst är det så. När det började bli irriterande o smärtor i ögonen så är det för mycket, så jag avbröt mitt experiment.
Citera
2015-11-29, 00:19
Medlem
GalFisks avatar
Det är nog bäst att du tar reda på hur giftigt det egentligen är, innan du börjar leka med det.
Klorgas binder sig med vattnet i slemhinnorna och bildar frätande saltsyra i ögon och lungor. Djävulskt obra. Se under Health effects and hazards: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chlorine
Citera
2015-11-29, 01:24
Medlem
TimAlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Det är nog bäst att du tar reda på hur giftigt det egentligen är, innan du börjar leka med det.
Klorgas binder sig med vattnet i slemhinnorna och bildar frätande saltsyra i ögon och lungor. Djävulskt obra. Se under Health effects and hazards: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chlorine
Jo men exakt, har läst om att det binder sig till vatten och syre och bildar syra. Men sköter man det med respekt och är lugn bör inga större problem uppstå! Brukar du hålla på med liknande, har du kanske några tips?
Citera
2015-11-29, 09:22
Medlem
Citat:

Men snälla, sluta!

Ska du leka kemist så bör du skaffa korrekta saker, såsom ett dragskåp och KUNSKAP.
Det kommer sluta med att räddningstjänsten får skicka in rökdykare för att bära ut resterna av din kropp.

Sluta innan du skadar dig själv eller någon annan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in