• 1
  • 2
2015-11-28, 15:21
Medlem
TimAlans avatar
Tjenare!

Jag hittade ''recept'' fr klorid gas och tyckte det verkade vara roligt att gra det. Jag vet att det r ohlsosamt och kan dda drefter s behandlar jag det med respekt.
Ingredienserna lyder shr. 2 teskedar salt, koppar, ttika och blekningsmedel i en glas burk. Jag har inte stor koll men fungerar detta fr att producera klorid gas? Har ni andra synpunkter s kom grna med dem!

Tack!
Citera
2015-11-28, 16:54
Jag antar att du menar klorgas? D rcker det med ttika och blekningsmedel, blekningsmedel (Klorin) bildar klor vid kontakt med syra. Men dock r ttika en ganska svag syra.

EDIT: Det r bttre med kaliumpermanganat och saltsyra, vilket du kan kpa i nrmaste frghandel. Ger bra mycket med klorgas.
Citera
2015-11-28, 18:50
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimAlan
Tjenare!

Jag hittade ''recept'' fr klorid gas och tyckte det verkade vara roligt att gra det. Jag vet att det r ohlsosamt och kan dda drefter s behandlar jag det med respekt.
Ingredienserna lyder shr. 2 teskedar salt, koppar, ttika och blekningsmedel i en glas burk. Jag har inte stor koll men fungerar detta fr att producera klorid gas? Har ni andra synpunkter s kom grna med dem!

Tack!

Jag hoppas att du hrt talas om dragskp?
Citera
2015-11-28, 19:03
Medlem
TimAlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag hoppas att du hrt talas om dragskp?
Vilka har dragskp hemma? Inte jag iaf
Citera
2015-11-28, 19:05
Medlem
TimAlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag antar att du menar klorgas? D rcker det med ttika och blekningsmedel, blekningsmedel (Klorin) bildar klor vid kontakt med syra. Men dock r ttika en ganska svag syra.

EDIT: Det r bttre med kaliumpermanganat och saltsyra, vilket du kan kpa i nrmaste frghandel. Ger bra mycket med klorgas.
Tack s mycket fr svaret! Exakt, jag skulle vilja se en grn/gul frg p rken, vore riktigt coolt att lyckas. Men om jag gr den starkare med det du nmnde Kaliumpermanganat, blir frger starkare d ocks?
Citera
2015-11-28, 19:08
N, jag gjorde det under kksflkten. Men det rckte inte, tog en PET-flaska o lade i kaliumpermanganat o ttade alla ev. lckor. Sen injicerade jag saltsyran med en spruta o kanyl. Men klorgasen hittade ut genom det lilla hl som jag injicerade i...

Blev till att vdra hemma i flera timmar.
Citera
2015-11-28, 19:09
Citat:
Tack s mycket fr svaret! Exakt, jag skulle vilja se en grn/gul frg p rken, vore riktigt coolt att lyckas. Men om jag gr den starkare med det du nmnde Kaliumpermanganat, blir frger starkare d ocks?
Jad, men fr att det ska bli gulgrnt, s mste koncentrationen var hg, o drmed nnu farligare.
Citera
2015-11-28, 19:10
Medlem
TimAlans avatar
Citat:
N, jag gjorde det under kksflkten. Men det rckte inte, tog en PET-flaska o lade i kaliumpermanganat o ttade alla ev. lckor. Sen injicerade jag saltsyran med en spruta o kanyl. Men klorgasen hittade ut genom det lilla hl som jag injicerade i...

Men r det inte ven skadligt fr hlsan, gonen, lungorna osv?
Citera
2015-11-28, 19:55
Citat:
Men r det inte ven skadligt fr hlsan, gonen, lungorna osv?
Jo, visst r det s. Nr det brjade bli irriterande o smrtor i gonen s r det fr mycket, s jag avbrt mitt experiment.
Citera
2015-11-29, 00:19
Medlem
GalFisks avatar
Det r nog bst att du tar reda p hur giftigt det egentligen r, innan du brjar leka med det.
Klorgas binder sig med vattnet i slemhinnorna och bildar frtande saltsyra i gon och lungor. Djvulskt obra. Se under Health effects and hazards: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chlorine
Citera
2015-11-29, 01:24
Medlem
TimAlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Det r nog bst att du tar reda p hur giftigt det egentligen r, innan du brjar leka med det.
Klorgas binder sig med vattnet i slemhinnorna och bildar frtande saltsyra i gon och lungor. Djvulskt obra. Se under Health effects and hazards: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chlorine
Jo men exakt, har lst om att det binder sig till vatten och syre och bildar syra. Men skter man det med respekt och r lugn br inga strre problem uppst! Brukar du hlla p med liknande, har du kanske ngra tips?
Citera
2015-11-29, 09:22
Medlem
Citat:

Men snlla, sluta!

Ska du leka kemist s br du skaffa korrekta saker, ssom ett dragskp och KUNSKAP.
Det kommer sluta med att rddningstjnsten fr skicka in rkdykare fr att bra ut resterna av din kropp.

Sluta innan du skadar dig sjlv eller ngon annan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in