2015-11-26, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Men jag saknar club calcio. ...
Min lille son tyckte om det, och därmed såg även jag det... Nostalgisk gubbjävel, något patetisk drömmare, en besserwisser som hade koll och en fanatisk anhänhängare till allt italienskt. Skön blandning av engagerade personer som hade koll inom sina områden. Och där någonstans har du Calciotråden och varför så många retar sig på oss.

Deras problem såklart. Dumskallarna som så tvunget vill tycka ”rätt”. Och rätt i Sverige definieras utifrån vad media och makten tycker. En patetisk kvarleva från husförhören då man betygsattes utifrån hur väl man kunde rabbla maktens skrivna ord. En svensk specialitet som vi fortfarande lider av.
Citera
2015-11-26, 23:25
Medlem
Calogeros avatar
1-6 och 1-7 under loppet av ett års tid. Mon dieu, hur är det ens möjligt Rudi?
Citera
2015-11-27, 03:28
Medlem
sebastian_s avatar
Hur går det med poängjakten i europa egentligen? Tycker det känns som att vinna på en enarmad bandit varje torsdag. Alla lag i europa verkar gå vidare var av 3 st som gruppsegrare.
Citera
2015-11-27, 08:57
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Hur går det med poängjakten i europa egentligen? Tycker det känns som att vinna på en enarmad bandit varje torsdag. Alla lag i europa verkar gå vidare var av 3 st som gruppsegrare.

Ja, Italien har verkligen skärpt till sig. Den konspiratoriske frågar sig om inte förbundet mutat EL-lagen att prestera; för den helomvändning som skett på några år är makalös.

Veckans skörd var ju riktigt bra.

Juventus-Man City 1-0
Barcelona-Roma 1-6
Club Brügge-Napioli 0-1
Lazio-Dnipropetrovsk 3-1
FC Basel-Fiorentina 2-2

Juventus tog en bra skalp och lär vinna sin grupp.
Roma åkte på en storförlust, men Barca hemma kan man inte vänta sig mycket mer. Lär ändå sluta 2a och gå vidare.
Napoli leder överlägset sin grupp; 15 poäng och 2an har 6 poäng, inte illa .
Lazio leder också sin grupp med 13 poäng mot 2ans 8 poäng och klara segrare.
Fiorentina är 2a i sin grupp på 7 poäng där Basel leder med 10 poäng. Jämn målskillnad så vinner Viola och Basel förlorar så kan man ta gruppsegern. I vilket fall bör man gå vidare.

Britterna har återhämtat sig lite men vi bör återta 3eplatsen snart.
Citera
2015-11-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Ja, Italien har verkligen skärpt till sig. Den konspiratoriske frågar sig om inte förbundet mutat EL-lagen att prestera; för den helomvändning som skett på några år är makalös.

Veckans skörd var ju riktigt bra.

Juventus-Man City 1-0
Barcelona-Roma 1-6
Club Brügge-Napioli 0-1
Lazio-Dnipropetrovsk 3-1
FC Basel-Fiorentina 2-2

Juventus tog en bra skalp och lär vinna sin grupp.
Roma åkte på en storförlust, men Barca hemma kan man inte vänta sig mycket mer. Lär ändå sluta 2a och gå vidare.
Napoli leder överlägset sin grupp; 15 poäng och 2an har 6 poäng, inte illa .
Lazio leder också sin grupp med 13 poäng mot 2ans 8 poäng och klara segrare.
Fiorentina är 2a i sin grupp på 7 poäng där Basel leder med 10 poäng. Jämn målskillnad så vinner Viola och Basel förlorar så kan man ta gruppsegern. I vilket fall bör man gå vidare.

Britterna har återhämtat sig lite men vi bör återta 3eplatsen snart.
Inbördes möten (och målskillnad) går väl före total målskillnad? Då Fiorentia förlorade hemma mot Basel och bara klarade oavgjort borta kan man därmed som bäst bli tvåa, vilket man väl iofs bör klara då oavgjort mot Belenenses hemma räcker. Att man sumpade chansen på förstaplatsen gör förstås att utvisningen igår känns än onödigare.

Bra resultat annars, framförallt av Napoli som med ett reservbetonat lag lyckades plocka en bortaseger.

Värt att notera är att tre engelska lag potentiellt kan trilla ner från CL till EL, även om ett mer realitiskt scenario är att Chelsea klarar åtminstone oavgjort hemma mot Porto och därmed går vidare, medan Man U och Arsenal får det desto tuffare och mycket väl kan få spela vidare i EL. Samtliga engelska lag ser i dagsläget ut att ha goda chanser att bli seedade och kan i så fall få möta Fiorentina, men inte Napoli eller Lazio, i första slutspelsomgången. Det är dock fullt möjligt att vi så småningom får se möten mellan engelska och italienska lag och även om Italien i dagsläget har ungefär 3.5 koefficientpoäng att jag ikapp, vilket är mycket att ta igen över det som återstår av det här fotbollsåret, så finns det i just dessa möten en hel del att hämta. Vi får hoppas att de italienska lagen prioriterar europaspelet högt även fortsättningsvis.
Citera
2015-11-27, 15:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
1-6 och 1-7 under loppet av ett års tid. Mon dieu, hur är det ens möjligt Rudi?

Han vågar inte satsa framåt, kan inte ändra sin taktik om den inte fungerar. Roma spelade med 10 försvarare centralt utan att trycka upp. Hans kommentarer efter matchen var också patetiska.
Citera
2015-11-27, 21:01
Medlem
Spezia mot Crotone.

Nenê var den enda riktiga anfallaren för Spezia. Kanske lite trist att han hamnade där, men han lyckades aldrig riktigt i Italien.

Inte ovanligt att lovande brassar hamnar i Portugal. Men Nenê kom till Nacional som aldrig någonsin hamnat i topp tre i Portugal, och har en arena som tar 5.000. Och under sin första säsong i Europa vann han den portugisiska skytteligan! Vafan Porto, Benfica, Sporting Lissabon osv brukar ha fantastiska anfallare, men han gjorde flest mål av dem alla 2009.

Självklart ville han gå vidare och testa sig mot de bästa. Cagliari köpte honom för €4.5 m. Fem säsonger i Serie A med Cagliari, 124 matcher men endast 23 mål... Men han var omtyckt. Gav allt och var un signore.

Och nu alltså i Spezia. Som ikväll mötte Serie B-tvåan Crotone på hemmaplan. Och som skulle kunna hjälpa Cagliari genom att ta poäng. Men Crotone vinner på ett straffmål. 0-1... och de fortsätter att utmana om direktplatserna till Serie A.

Nu börjar toppmatchen Cesena mot Pescara
Citera
2015-11-27, 21:21
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Nu börjar toppmatchen Cesena mot Pescara

Ja, båda på 24 poäng inför denna matchen. Kan bli en bra match, med intressanta spelare.
Citera
2015-11-27, 21:21
Medlem
Crotone har ett publiksnitt på 5.500... vafan i helvete. Och vi har redan tämligen meningslösa lag i Serie A som Frosinone 7.700, Carpi 8.600, Empoli 9.300 och sedan Sassuolo och Chievo (som endast klarat sin position för att de haft sitt hemmaderby mot Hellas).

Jämför med Serie B där Bari har ett snitt på 21.200 och bottenlaget är Salernitana är laget med fjärde högst publiksnitt, men trots allt har 11.500.

Jag köper snacket om att slå ur underläge. Små lag som lyckas mot alla odds. Men vafan i helvete, jag vill ha klassiska lag med riktiga fans.
Citera
2015-11-27, 22:58
Medlem
Crotone vann på bortaplan mot Spezia och Cesena vann hemma mot starka Pescara. Sätter press på Cagliari som har en svår bortamatch mot Brescia.

Brescia var länge mitt favoritlag i Serie A då Cagliari spelade i Serie B. Vafan i helvete, vem skulle inte älska Baggio & Mazzone. Två under bara personer som är legendarer inom Calcio.

Jag har tjatat om Baggio. Han är min husgud. Tillsammans med Baresi så formade han mitt liv inom Calcio. Gigi Riva var ett namn som alla kunde enas om. Men det var före min tid. Och på samma vis har det varit om Baresi, Baggio och Mazzone. Alla älskar dessa personer...

Många ansåg att Baggio var slut, med sitt trasiga knä, och inga storlag som ville ha honom. Men Mazzone förstod bättre.
15 sekunder:
https://www.youtube.com/watch?v=4tzhxiHiIj8

Baggio! (5 min):
https://www.youtube.com/watch?v=JX9uA-fvCnQ

Baggio och Mazzone in action för Brescia (1:13):
https://www.youtube.com/watch?v=io2g20rkkxE

Och efter Baggio har det för min del varit Pirlo (59 sekunder som är bland det allra vackraste inom fotboll):
https://www.youtube.com/watch?v=owN0W1c90zw
Citera
2015-11-28, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Och efter Baggio har det för min del varit Pirlo (59 sekunder som är bland det allra vackraste inom fotboll):
https://www.youtube.com/watch?v=owN0W1c90zw
Bara för att sätta det i perspektiv. Kolla in Juventus lag.

(1 aprile 2001)

JUVENTUS - BRESCIA 1-1

JUVENTUS: Van der Sar, Birindelli (66' Paramatti), Iuliano (81' Tudor), Ferrara, Pessotto, Conte, Tacchinardi, Zambrotta, Zidane (72' Athirson), Inzaghi, Del Piero. In panchina: Carini, Brighi, Kovacevic, Fonseca.
Allenatore: Ancelotti

BRESCIA: Srnicek, Galli (51' Kozminski), Calori, Bonera, Diana (63' Esposito), E.Filippini, Pirlo, A.Filippini, Bachini (78' Tare), R.Baggio, Hubner. In panchina: Aiardi, Petruzzi, Yllana, Guana.
Allenatore: Mazzone

ARBITRO: Borriello di Mantova

RETI: 29' pt Zambrotta, 85' R. Baggio

Vilket jävla anfall Juventus hade. Zidane, Pippo och Del Piero. Och trots det var den självklart bästa anfallaren på plan Baggio.

Och Brescia spelade oavgjort mot Juventus. Igen! Båda matcherna den säsongen slutade oavgjort. Baggios revansch. Vem romaren Mazzone höll på? Låt oss bara konstatera att Tottis Roma blev mästare med två poängs försprång före Juventus...
Citera
2015-11-28, 16:16
Medlem
cyberkalles avatar
Jag som skiter i ligarankingar och annat fjolltrams och vägrar mäta min kuk med andra ligor.
Jag läser i CL-tråden att en lågt begåvad anhängare av någon annan liga hackar på Brille och er andra som gillar det som rör sig runt Italien och Calcion stå på er allihopa.
Om ni tycker att jag är ett svin som hackar på er ibland skit i det ni har min respekt bara ni inte slutar skriva.

/Död åt muslimerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in