Citat:
Ursprungligen postat av
Grejhujta
Balk? Den hade i bästa fall delat planet. Du behöver snarare i vägg i massivt stål som är flera meter tjock, kanske 5-10m.
Man borde ju faktiskt kunna utföra ett enklare empiriskt experiment på detta område.
Säg att man tar ett rör av aluminium, eller en spade eller vad som helst som man hittar.
Och tar i med den allt vad man har och slår den mot en stående stålbalk som inte är alltför grov.
Man kan ju pröva på lite olika tjocklekar och se vad som händer med aluminium respektive stålbalk.
Nu tillhör ju inte jag dem som menar att ett plan i aluminium inte kan skada stål. Det är jag övertygad om att det kan hända och jag tror även att ovan skisserade empiriska experiment skulle visa det.
Frågan gäller väl i vilken utsträckning centrumpelarna skadades. Ytterskalet tog sig ju planet onekligen igenom, om än med hjälp av en oerhörd rörelseenergi och rikligt med flygbränsle. Men vad händer sedan?
Personligen tror jag att det då är mycket mindre delar kvar och att dessa gör mindre skada. Så vitt jag kunde avgöra var det inga tunga stålbalkar i flygplanets chassi utan det ser ut att vara uppbyggt av klena - men styva! - aluminiumkomponenter och andra lättviktsmaterial. Motorer och landningsställ och vissa andra detaljer kan så klart också innehålla grövre stål.
/Johan