2013-01-07, 14:56
Medlem
fanvatuffdues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Ingen fara, cannabis har jag hört om tidigare men inte prövat. Har du testat det och isåfall vad hände?

Går det att inmundiga på annat sätt än att röka det? Naturligtvis vore det värt att testa - enda problemet är väl hur man får tag i riktiga grejer och inte åker på någon kass produkt.

cannabis har hjälpt mig väldigt mycket,
du kan förutom att röka det, äta det, (typ baka på det), gör olja och ha i kaffet.
bor du i skåne rekommenderar jag chris i köpenhamn,,, men skulle inte bli förvånad om nån i din omgivning har tillgång
Citera
2013-01-07, 15:15
Medlem
Citat:
Ingen fara, cannabis har jag hört om tidigare men inte prövat. Har du testat det och isåfall vad hände?

Går det att inmundiga på annat sätt än att röka det? Naturligtvis vore det värt att testa - enda problemet är väl hur man får tag i riktiga grejer och inte åker på någon kass fejk produkt.

Jag har aldrig tagit droger, så jag har ingen som helst erfarenhet gällande dosering, priser och tillgång etc.
Jag garanterar dig att någon i din bekantskapskrets har tillgång till det. Det är en väldigt vanlig drog.

Som den andra användaren skrev så kan man även äta det. Cannabis är faktiskt också lagligt i Sverige för medicinskt bruk, men läkarna är tyvärr extremt hårda med att skriva ut det, trots att det är en effektiv och ofarlig medicin.

Hur som helst så finns det även som medicin i sprayform, som du sprayar i munnen.

Du kan ju alltid kolla med din läkare. Och berätta för honom att du funderar på självmordskliniker! Det kommer med stor sannolikhet att förändra läkarens inställning och vilja att hjälpa till lite extra.
Citera
2013-01-07, 17:40
Medlem
Leskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Okej, då är det en helt annan sak.

Rent spontant så låter det som någonting man borde kunna lösa, men både du och läkarna måste ju veta bättre än mig som utomstående i detta läget.

Om så är fallet så skulle de nog antagligen kunna acceptera dig.

Här är ett klipp från en dokumentär om Dignitas och när en kvinna får hjälp. Såg ganska fint ut faktiskt.
http://www.youtube.com/watch?v=vlJ8onG92ek

Tack för att du postade det klippet! Jag såg hela dokumentären sedan: http://www.youtube.com/watch?v=52fJRnhDjmo

Jag gjorde ett misstag och utsatte mig för för mycket ljud i Oktober 2011. I vanliga fall blir man bättre och bättre med tiden såvida man inte utsätter sig för nytt buller (disco, konsert, gräsklippare etc) eller akustiska chocker (pistolskott, smällare etc) Tvärtemot vad jag och läkarna förväntat mig har jag istället blivit sämre och sämre - speciellt fått mer och mer ständig värk.

Eftersom det kontinuerligt blivit värre under drygt 16 månader finns det väl egentligen ingenting som pekar på att det ska bli bättre igen. Någonstans går en gräns för hörselsystemets återhämtningsförmåga, och det verkar som jag gått över den gränsen nu.

Även om dokumentären var väldigt fin och jag håller med om allt i sak att alla borde ha rätt att avsluta sitt eget liv, kan jag inte förneka att jag samtidigt grät och kände stark ångest när jag såg den.

Egentligen vill jag absolut inte dö och jag har mycket att leva för, men tack vare ett dumt misstag har jag spolierat hela min framtid, jag kan inte med ord beskriva hur det känns att bara ha sig själv att skylla från att gå från en komfortabel smärtfri tillvaro, till ett helvete som får en att överväga självmord dagligen.

Jag kunde ha levt ett bra liv om jag bara tagit det säkra före det osäkra och inte klantat till det, men jag hade ingen aning om att det kunde bli så här illa då! Men det är så fruktansvärt onödigt att mitt liv skall gå till spillo pga oförsiktighet - jag ångrar mig varenda vaken minut!

Det är nästan anledning nog att dö - att jag inte klarar av att leva ett helt liv i ensamhet, isolation, smärta och ständig ångest över vetskapen om det liv jag kunde levt utan den sista ljudöverexponeringen.
Senast redigerad av Lesky 2013-01-07 kl. 17:55.
Citera
2013-01-07, 19:03
Medlem
Citat:
Tack för att du postade det klippet! Jag såg hela dokumentären sedan: http://www.youtube.com/watch?v=52fJRnhDjmo

Jag gjorde ett misstag och utsatte mig för för mycket ljud i Oktober 2011. I vanliga fall blir man bättre och bättre med tiden såvida man inte utsätter sig för nytt buller (disco, konsert, gräsklippare etc) eller akustiska chocker (pistolskott, smällare etc) Tvärtemot vad jag och läkarna förväntat mig har jag istället blivit sämre och sämre - speciellt fått mer och mer ständig värk.

Eftersom det kontinuerligt blivit värre under drygt 16 månader finns det väl egentligen ingenting som pekar på att det ska bli bättre igen. Någonstans går en gräns för hörselsystemets återhämtningsförmåga, och det verkar som jag gått över den gränsen nu.

Även om dokumentären var väldigt fin och jag håller med om allt i sak att alla borde ha rätt att avsluta sitt eget liv, kan jag inte förneka att jag samtidigt grät och kände stark ångest när jag såg den.

Egentligen vill jag absolut inte dö och jag har mycket att leva för, men tack vare ett dumt misstag har jag spolierat hela min framtid, jag kan inte med ord beskriva hur det känns att bara ha sig själv att skylla från att gå från en komfortabel smärtfri tillvaro, till ett helvete som får en att överväga självmord dagligen.

Jag kunde ha levt ett bra liv om jag bara tagit det säkra före det osäkra och inte klantat till det, men jag hade ingen aning om att det kunde bli så här illa då! Men det är så fruktansvärt onödigt att mitt liv skall gå till spillo pga oförsiktighet - jag ångrar mig varenda vaken minut!

Det är nästan anledning nog att dö - att jag inte klarar av att leva ett helt liv i ensamhet, isolation, smärta och ständig ångest över vetskapen om det liv jag kunde levt utan den sista ljudöverexponeringen.
Är du det minsta osäker så ska du inte göra det. Det är inget beslut som går att ånga precis Ska du göra det så ska du vara lika säker som kvinnan i klippet tycker jag.

Du borde ha provat alla andra metoder innan du provar något så permanent och oåterkalleligt som aktiv dödshjälp. Både cannabis, lagliga mediciner och även operationer
Citera
2014-01-04, 17:50
Bannlyst
Vill också ha reda på vart det finns? Helst i usa då jag alltid velat se det landet innan jag dör.
Citera
2015-11-25, 20:51
Medlem
mutemes avatar
I vilket land får man dödshjälp enklast (och vad kan det kosta)?

Lider av MS och kommer om inte alls länge endast ha min hörsel kvar. Känner inte mina ben, fötter, händer och så vidare.

Jag tänkte att det är dags att börja spara för att kunna få aktiv dödshjälp när tiden är inne. Men det ska ju vara väldigt knepigt att få i Sverige.

Så vart kan kan tänkas behöva åka? Måste man ha medborgarskap i landet? Vad kan det kosta?

Inlägg som försöker vara lustiga undanbedes (typ "sskjut dig i huvudet" eller "valfritt polskt sjukhus").

Tack ska ni ha.
Citera
2015-11-25, 20:52
Bannlyst
Tyskland har jag för mig har sådan hjälp.
Citera
2015-11-25, 20:58
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Schweiz hade i alla fall för något år sedan mest liberala tankar kring det vad jag vet.

Kommer till och med ihåg namnet efter en kort dokumentär jag såg. Dignitas.

Edit:
Haha, och nu ser jag att mod har slagit ihop just den tråden där jag såg dokumentären. Uppenbarligen har den gett många en tankeställare

Hur är det med original-TS förresten? Är saker bättre?
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-11-25 kl. 21:02.
Citera
2015-11-25, 21:07
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muteme
Lider av MS och kommer om inte alls länge endast ha min hörsel kvar. Känner inte mina ben, fötter, händer och så vidare.

Jag tänkte att det är dags att börja spara för att kunna få aktiv dödshjälp när tiden är inne. Men det ska ju vara väldigt knepigt att få i Sverige.

Så vart kan kan tänkas behöva åka? Måste man ha medborgarskap i landet? Vad kan det kosta?

Inlägg som försöker vara lustiga undanbedes (typ "sskjut dig i huvudet" eller "valfritt polskt sjukhus").

Tack ska ni ha.
Jag får beklaga din sviktande hälsa till att börja med. Jag tror att det är tillåtet i Österrike eller Schweiz, även Belgien känns möjligt. Det är inte en allt för dyr behandling, jag har gjort lite efterforskningar för ett par år sedan, jag tror att det rör sig om 45000 svenska kronor... men jag är inte hundra på den här informationen. Har du svårt med att skriva eller läsa just nu? Jag föreslår att du prövar med att googla runt lite... jag vet att det var en svensk kvinna som det var ett reportage om in någon av våra kvällstidningar för ca ett år sedan... hon tog med sig sin familj till landet där hon skulle få somna in... de fick bo tillsammans och ta farväl av varandra på ett fint sätt.

Hur länge har du haft din diagnos? är den väldigt agressiv?
Citera
2015-11-25, 21:11
Medlem
Citat:

Tack ska ni ha.

Du skulle inte klara av att göra det själv då? Du behöver att ngn annan gör det åt dig?
Citera
2015-11-25, 21:35
Medlem
mutemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Schweiz hade i alla fall för något år sedan mest liberala tankar kring det vad jag vet.

Kommer till och med ihåg namnet efter en kort dokumentär jag såg. Dignitas.

Edit:
Haha, och nu ser jag att mod har slagit ihop just den tråden där jag såg dokumentären. Uppenbarligen har den gett många en tankeställare

Hur är det med original-TS förresten? Är saker bättre?

Tack för länktipset. Ett mycket bra klipp, om än extremt intensivt att se på, speciellt när man går i tankarna själv.d

Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag får beklaga din sviktande hälsa till att börja med. Jag tror att det är tillåtet i Österrike eller Schweiz, även Belgien känns möjligt. Det är inte en allt för dyr behandling, jag har gjort lite efterforskningar för ett par år sedan, jag tror att det rör sig om 45000 svenska kronor... men jag är inte hundra på den här informationen. Har du svårt med att skriva eller läsa just nu? Jag föreslår att du prövar med att googla runt lite... jag vet att det var en svensk kvinna som det var ett reportage om in någon av våra kvällstidningar för ca ett år sedan... hon tog med sig sin familj till landet där hon skulle få somna in... de fick bo tillsammans och ta farväl av varandra på ett fint sätt.

Hur länge har du haft din diagnos? är den väldigt agressiv?

Tack. 45.000 är inte särskilt mycket för att få dö på ett värdigt sätt. Jag har levt med ohälsa i hela mitt liv (mest psykisk), men MSen kom för fem år sedan. Detta året har sjukdomsförloppet varit extremt snabbt. Har torskat nästan hela min syn och funktion i benen. Det är nästan omöjligt att skriva. Som tur är har jag kvar lite känsel i lillfingrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Du skulle inte klara av att göra det själv då? Du behöver att ngn annan gör det åt dig?

Nej, jag undviker gärna självmord, både för min egen del men mest för mina anhörigas. Om eller när jag vill dö, lär jag vara så dålig att jag inte KAN göra det själv.

Vill bara lyckas dö hyfsat värdigt.
Citera
2015-11-25, 21:55
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Tack för länktipset. Ett mycket bra klipp, om än extremt intensivt att se på, speciellt när man går i tankarna själv.d
Jag förstår att du kan känna det. För någon som mig som inte vet hur det känns så tycker jag att det är ganska vackert. Hon fick ett mycket fint, värdigt och trevligt slut. Det måste vara en mycket stor sak när det gäller en själv.

Är du osäker så vänta tills du är säker tycker jag. Du kan, utan att skriva upp dig på något, be dem om råd.

Här finns deras krav. Notera att de kräver att du har någon form av fysisk rörlighet så att du klarar av att ta medicinen själv.
http://www.dignitas.ch/index.php?option=com_content&view=article&id=20&It emid=60&lang=en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in