2015-11-22, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Vi har väntat i 10 lååååånga månader. Jobbigt som bara den 😥

I know dear.
Oändligt känns det.
Citera
2015-11-22, 18:54
Medlem
Ok,ännu mer skit.

Vad jag har fått info om från ambassad. (inte nödvändigtvis sant alltså)

Är att man måste göra om fingeravtryck och foto till tillståndskortet,
om 6 månader passerat sedan detta gjordes och inget beslut tagits.

Det verkar inte finnas något slut på hur mycket elände dom kan hitta på.

Det betyder alltså nya dyra resor och väntetider på ambassaden, igen.

Snälla säg att det inte är sant.
Citera
2015-11-24, 15:27
Medlem
glemmys avatar
Min sambo ansökte om förlängning för en dryg månad sedan.
Hon fick jobb för en månad sedan och tänker fortsätta jobba, vad jag läst är det okej att jobba i väntan på besked när man förlänger.

Men om hon åker utomlands och kommer tillbaka när uppehållstillståndet gått ut, då måste hon komma in med turistvisum? Då får hon inte jobba längre?
Det vore i så fall tragiskt. Antingen är hon strandad i Sverige på obestämd tid eller så förlorar hon jobbet och riskerar att tvingas lämna Sverige när turistvisumet går ut.

Någon som varit med om liknande? Har gränspolisen på flygplatsen förståelse för en sån här situation? Kan man ge dem ärendenummer och de får kolla upp att man väntar besked t.ex.
Citera
2015-11-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Ok,ännu mer skit.

Har inte hört talas om det. Tror inte att det stämmer... Tror typ alla blir fotade och lämnar fingeravtryck i samband med intervjuen och de flesta får vänta minst 6 månader efter intervju.
Citera
2015-11-24, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Ok,ännu mer skit.

En vän till mig som har en turkisk pojkvän fick höra något liknande när han hade intervju på konsulatet i Istanbul för några veckor sen. Dock sa de att han skulle behöva skicka in ett nytt bevis på att han verkligen var ogift för att det gått mer än sex månader sen. Han blev så klart chockad, och ifrågasatte detta. Då sa intervjuaren att de kunde skippa det.
Min poäng är att det verkar bara vara ett sätt att sätta dit folk, men inget som behövs. Har inte heller hört talas om att någon behövt lämna nya fingertryck och bilder, det är ju jättemånga som haft intervju tidigt och inte behövt göra om detta. Och varför behöver de nya fingeravtryck?? Låter ju helt absurt, och en ny bild är också helt uppåt vägarna. Vi snackar ju inte om en ny bild i passet man tog när man var 14 år...
Citera
2015-11-25, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bragi
En vän till mig som har en turkisk pojkvän fick höra något liknande när han hade intervju på konsulatet i Istanbul för några veckor sen. Dock sa de att han skulle behöva skicka in ett nytt bevis på att han verkligen var ogift för att det gått mer än sex månader sen. Han blev så klart chockad, och ifrågasatte detta. Då sa intervjuaren att de kunde skippa det.
Min poäng är att det verkar bara vara ett sätt att sätta dit folk, men inget som behövs. Har inte heller hört talas om att någon behövt lämna nya fingertryck och bilder, det är ju jättemånga som haft intervju tidigt och inte behövt göra om detta. Och varför behöver de nya fingeravtryck?? Låter ju helt absurt, och en ny bild är också helt uppåt vägarna. Vi snackar ju inte om en ny bild i passet man tog när man var 14 år...

Tack för ett bra svar. Nya fingeravtryck ja. Wtf.
Citera
2015-11-25, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Har inte hört talas om det. Tror inte att det stämmer... Tror typ alla blir fotade och lämnar fingeravtryck i samband med intervjuen och de flesta får vänta minst 6 månader efter intervju.

Eller hur, tack.
Citera
2015-11-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Min sambo ansökte om förlängning för en dryg månad sedan.
Hon fick jobb för en månad sedan och tänker fortsätta jobba, vad jag läst är det okej att jobba i väntan på besked när man förlänger.

Men om hon åker utomlands och kommer tillbaka när uppehållstillståndet gått ut, då måste hon komma in med turistvisum? Då får hon inte jobba längre?
Det vore i så fall tragiskt. Antingen är hon strandad i Sverige på obestämd tid eller så förlorar hon jobbet och riskerar att tvingas lämna Sverige när turistvisumet går ut.

Någon som varit med om liknande? Har gränspolisen på flygplatsen förståelse för en sån här situation? Kan man ge dem ärendenummer och de får kolla upp att man väntar besked t.ex.

Hej
Min sambo kommer att ansöka om förlängning, så tala gärna om när du har fått beslut, så kan man få reda på hur lång tid det kan ta.

Om hon försöker att ta sig in i landet via plan tror jag inte att det går, eftersom hon inte har ett giltligt uppehålstillstånd. Jag tror inte att de beviljar visum om man har gjort en ansökan om förlängt uppehålstillstånd, eftersom visum beviljas främst om man inte har som avsikt att stanna i landet. Så jag skulle råda henne att inte lämna landet då det troligtvis kommer leda till att hon inte kommer in i landet igen. De är ju extra stränga nu...
Citera
2015-11-25, 14:42
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annisen85
Hej
Min sambo kommer att ansöka om förlängning, så tala gärna om när du har fått beslut, så kan man få reda på hur lång tid det kan ta.

Om hon försöker att ta sig in i landet via plan tror jag inte att det går, eftersom hon inte har ett giltligt uppehålstillstånd. Jag tror inte att de beviljar visum om man har gjort en ansökan om förlängt uppehålstillstånd, eftersom visum beviljas främst om man inte har som avsikt att stanna i landet. Så jag skulle råda henne att inte lämna landet då det troligtvis kommer leda till att hon inte kommer in i landet igen. De är ju extra stränga nu...

Hej,

det ligger nog något i det du säger.
Migrationsverket skriver bara att de inte rekommenderar:
Citat:
Migrationsverket rekommenderar inte att en person reser medans de väntar på ett beslut på sin förlängningsansökan. Detta beror på att det kan vara svårt att komma in i Sverige igen utan ett giltigt uppehållstillståndskort. Något ni kan göra är att kontakta gränspolisen och höra vad de säger om detta.

Jag får försöka med gränspolisen.
Tekniskt sett borde det inte vara någon skillnad att "komma tillbaka till Sverige" och "vara i Sverige hela tiden" när man ansöker om förlängning. Men reglerna är ibland lite konstiga.

Det skulle kanske gå att köpa en flygbiljett till hennes hemland som hon kan visa upp när vi kommer tillbaka från resan.
Citera
2015-11-25, 15:33
Medlem
Citat:
Hej,

Tekniskt sett borde det inte vara någon skillnad att "komma tillbaka till Sverige" och "vara i Sverige hela tiden" när man ansöker om förlängning. Men reglerna är ibland lite konstiga.

Det skulle kanske gå att köpa en flygbiljett till hennes hemland som hon kan visa upp när vi kommer tillbaka från resan.

Jag skulle inte chansa. Jag tror att de går hårt på sina "regler" och gör inga egna utredningar om man får vara i landet eller inte. Tyvärr. Har ni hört något mer om när ni får beslut om förlängningen?
Citera
2015-11-25, 18:24
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annisen85
Jag skulle inte chansa. Jag tror att de går hårt på sina "regler" och gör inga egna utredningar om man får vara i landet eller inte. Tyvärr. Har ni hört något mer om när ni får beslut om förlängningen?

Nej enda vi har att gå på är de 5 månader som uppges (var 4 mån när vi sökte om förlängning) på migverkets sida för 65% av ansökningar. Vet inte om man kan vänta sig att det ökar ännu mer.
Även om de skriver att allt behandlas i turordning tror jag inte riktigt på det. Kanske blivit rättvisare nu dock.
Citera
2015-11-25, 18:35
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Hej,

Kan bekräfta det, att det är inte att rekommendera att lämna Sverige under tiden du väntar på förlängning. Det kan bli strul, enligt en annan forumdel. Den personen hade med sin fru på semster under tidne UT gick ut. De fick strul på flygplatsen sedan även o de hade ansökt om förlängning.
Det tog ca 2 timmar i förhör innan de släpptes förbi passkontrollen.

De ringde till migration o fick info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in