Citat:
Ursprungligen postat av
Annisen85
Hej
Min sambo kommer att ansöka om förlängning, så tala gärna om när du har fått beslut, så kan man få reda på hur lång tid det kan ta.
Om hon försöker att ta sig in i landet via plan tror jag inte att det går, eftersom hon inte har ett giltligt uppehålstillstånd. Jag tror inte att de beviljar visum om man har gjort en ansökan om förlängt uppehålstillstånd, eftersom visum beviljas främst om man inte har som avsikt att stanna i landet. Så jag skulle råda henne att inte lämna landet då det troligtvis kommer leda till att hon inte kommer in i landet igen. De är ju extra stränga nu...
Hej,
det ligger nog något i det du säger.
Migrationsverket skriver bara att de inte rekommenderar:
Citat:
Migrationsverket rekommenderar inte att en person reser medans de väntar på ett beslut på sin förlängningsansökan. Detta beror på att det kan vara svårt att komma in i Sverige igen utan ett giltigt uppehållstillståndskort. Något ni kan göra är att kontakta gränspolisen och höra vad de säger om detta.
Jag får försöka med gränspolisen.
Tekniskt sett borde det inte vara någon skillnad att "komma tillbaka till Sverige" och "vara i Sverige hela tiden" när man ansöker om förlängning. Men reglerna är ibland lite konstiga.
Det skulle kanske gå att köpa en flygbiljett till hennes hemland som hon kan visa upp när vi kommer tillbaka från resan.