2015-11-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Någon här som nyligen har förnyat ett uppehållstillstånd?
Är intresserad av att veta ungefär hur lång tid det tog för er.

Min partner ska snart förnya sitt och vi blir lite förvirrade över Migrationsverkets beräknade handläggningstid.

Verkar som majoriteten får svar inom 5 månader, men har hört historier om folk som väntat över ett år.
Att förnya borde ju gå mycket snabbare tycker man.

Under 2013-2014 var handläggningstiden för att förnya (egentligen är det ansöka om PUT som man gör) bara några veckor. Sedan har den gått upp som alla andra handläggningstider på Mig. Jag vågar dock tro att man kan få svar ganska snabbt, då det väldigt sällan blir fråga om någon intervju vid förlängning/PUT. Oftast räcker det med ett intyg på att man lever tillsammans, att bägge parter har varit i Sverige under större delen av tiden samt att man är folkbokförda på samma adress. Tar inte många sekunder för en handläggare att kolla upp.

Vi ska förnya i vår så det blir intressant. Väntan på det blir åtminstone lite lättare eftersom man får vara tillsammans under hela väntan. Men behöver partnern lämna landet av någon anledning (begravning, sjukdom/problem i familjen o.s.v.) och beslutet drar ut på tiden blir det problem eftersom han/hon då inte kommer in i Sverige igen förrän det är beslutat.
Citera
2015-11-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshineabc
http://www.publikt.se/artikel/lang-vantan-pa-uppehallstillstand-5730

Jag hittade det här. Hoppas att det e bara stämmer. Håller tummarna

Artikeln är från 2005...så den kan vi nog glömma ☺
Citera
2015-11-18, 00:14
Medlem
Pratade med en person som jobbar som handläggare på Migrationsverkets enhet i Uppsala idag och fick informationen att alla webbansökningar först sorteras upp i olika kategorier för att sedan ligga i enorma "mail inboxar" för varje enskild kategori. Alla enheter i Sverige tar sina ansökningar från dessa "inboxar" och de kan vara vilken enhet som helst som i slutändan tar hand om en ansökan, det behöver alltså inte vara den enhet som Migrationsverkets påstår att ansökningen ligger hos.

Jag fick också informationen att det i dagsläget i den kö min fru väntar i ligger vid 2014-10-01 och att ca 250 ansökningar finns före min frus ansökan i kön då hon ansökte 2014-10-18.

Hon sa dock att hon inte kunde svara på ungefär hur lång tid det skulle ta innan min frus ansökan skulle påbörjas då antalet enheter/personer som jobbar med anhöriginvandring är helt styrt av personer långt upp hos Migrationsverkets.

Lite info om vår ansökan:
Land: Kina
Onlineansökan: 2014-10-18
Intervju mail: 2015-04-14
Komplettering med bilder av oss tillsammans: 2015-04-16
Intervju: 2015-05-22
Enhet: Uppsala
Citera
2015-11-18, 12:29
Medlem
Nagon som vet om man kan ansoka om uppehallstillstand i Sverige for sin fru? Alltsa efter inresa.

Bor for tillfallet i USA, redan planerat att flytta till Sverige i Januari 2016 med frugan (amerikansk medborgare). Pa immigrationsverket star det att man generellt masta ansoka om uppehallstillstand innan inresa.

Finns det nagra som helst vagar runt det har?

Jag kan ta hansyn till att det ar for nuvarande 8-12 manders vantetid, men varfor fan kan man inte ansoka inifran Sverige? Det ar ju helt sinnessjukt.

Jag "maste" aka till Sverige pa grund av jobb (egen foretagande) men tvingas alltsa vara borta fran min fru i upp till 8 manader eventuellt 2 ar enligt vissa?

Det har var inte ens ett problem i super konservativa USA nar jag ansokte om uppehallstillstand. Jag var tekniskt sett illegalt i USA efter att stannat over ett utgatt studentvisum. Vi gifte oss, ansokte i USA och det var inga problem. Tog 2 mander att fa uppehallstillstand, inga krav pa att gora ansoka fran Sverige.

Extremt frustrerande. Vi har inga problem att ta in ISIL frihetskampare, men nar Svensk make vill komma tillbaka till Sverige med sin Amerikanska fru ar det ett javla krangel.
Senast redigerad av Packie 2015-11-18 kl. 12:31.
Citera
2015-11-19, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forjakligvantan
Pratade med en person som jobbar som handläggare på Migrationsverkets enhet i Uppsala idag och fick informationen att alla webbansökningar först sorteras upp i olika kategorier för att sedan ligga i enorma "mail inboxar" för varje enskild kategori. Alla enheter i Sverige tar sina ansökningar från dessa "inboxar" och de kan vara vilken enhet som helst som i slutändan tar hand om en ansökan, det behöver alltså inte vara den enhet som Migrationsverkets påstår att ansökningen ligger hos.

Jag fick också informationen att det i dagsläget i den kö min fru väntar i ligger vid 2014-10-01 och att ca 250 ansökningar finns före min frus ansökan i kön då hon ansökte 2014-10-18.

Hon sa dock att hon inte kunde svara på ungefär hur lång tid det skulle ta innan min frus ansökan skulle påbörjas då antalet enheter/personer som jobbar med anhöriginvandring är helt styrt av personer långt upp hos Migrationsverkets.

Lite info om vår ansökan:
Land: Kina
Onlineansökan: 2014-10-18
Intervju mail: 2015-04-14
Komplettering med bilder av oss tillsammans: 2015-04-16
Intervju: 2015-05-22
Enhet: Uppsala

Det verkar stämma, att ens ärende inte nödvändigtvis behöver tas av den enhet som man ligger hos. I vårt fall låg vi i Solna, och när jag ringde för sista gången låg den även där då. Men två dagar senare, när vi fick beslut så stod det plötsligt att enheten i Örebro hade tagit beslutet. Det verkar vara lite latjolajban på MIG.

Angående det Packie skrev, jag vet tyvärr inte svaret på din fråga men det är sjukt hur svårt man gör det för folk att komma in "lagligt" i Sverige.
Citera
2015-11-19, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packie
Nagon som vet om man kan ansoka om uppehallstillstand i Sverige for sin fru? Alltsa efter inresa.

Bor for tillfallet i USA, redan planerat att flytta till Sverige i Januari 2016 med frugan (amerikansk medborgare). Pa immigrationsverket star det att man generellt masta ansoka om uppehallstillstand innan inresa.
Det finnes et alternativ. Ta henne med til et annet EU land enn Sverige, lei en bolig, søk om familiegjenforening etter EU reglene og få deg en jobb. Etter at du har jobbet minst 3 måneder og hun har fått papirene, så kan du overføre visumet til Sverige.

Men det jeg ikke forstår er hvorfor du ønsker å reise tilbalke til Sverige. Det høres ut som en dårlig ide. Vet din kone om det syke politiske klimaet i Sverige? Vet hun at hun ikke vil få seg en jobb på mange år? Vet hun at Sverige er på vei mot kollaps? Jeg tror hvis du tar med henne til Sverige, så vil det ende opp med skilsmisse.

Hvorfor ikke bli USA, da slipper du alle problemene? To inntekter i USA er langt bedre enn en inntekt i Sverige.

Citat:
Jag kan ta hansyn till att det ar for nuvarande 8-12 manders vantetid, men varfor fan kan man inte ansoka inifran Sverige? Det ar ju helt sinnessjukt.
Det er 8-12 måneders ventetid for de som kom for 8-12 måneder siden. For de som kommer nå så vil ventetiden bli mye lengre, siden asylsøkerne skal ha familiegjenforening de også.
Citera
2015-11-19, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packie

Finns det nagra som helst vagar runt det har?

Jag "maste" aka till Sverige pa grund av jobb (egen foretagande) men tvingas alltsa vara borta fran min fru i upp till 8 manader eventuellt 2 ar enligt vissa?

Det har var inte ens ett problem i super konservativa USA nar jag ansokte om uppehallstillstand. Jag var tekniskt sett illegalt i USA efter att stannat over ett utgatt studentvisum. Vi gifte oss, ansokte i USA och det var inga problem. Tog 2 mander att fa uppehallstillstand, inga krav pa att gora ansoka fran Sverige.

Extremt frustrerande. Vi har inga problem att ta in ISIL frihetskampare, men nar Svensk make vill komma tillbaka till Sverige med sin Amerikanska fru ar det ett javla krangel.

Tyvärr för ni räkna med ca 14-21 månader innan ni får svar. Inifrån ansökan kan bara göras om man tex har barn. Välkommen till en helvetes berg och dalbana med Migrationsverket. Vi är många som sitter i samma båt tyvärr 😤
Gå med i Facebook gruppen: I väntan på familjen.
Citera
2015-11-19, 22:14
Medlem
Kösystemet stämmer inte. En vän till mig har ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning i juli 2015. Hennes man har varit på intervju. De fick även en handläggare. Nu väntar de på besked. Det har gått bara 4 månader och de väntar på besked med en handläggare Allt handlar om tur. Hennes man kommer från Afghanistan.
Citera
2015-11-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshineabc
Kösystemet stämmer inte. En vän till mig har ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning i juli 2015. Hennes man har varit på intervju. De fick även en handläggare. Nu väntar de på besked. Det har gått bara 4 månader och de väntar på besked med en handläggare Allt handlar om tur. Hennes man kommer från Afghanistan.

yes..det är därför vi behöver denna grupp. Systemet fungerar inte. Välkommen.
Citera
2015-11-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
yes..det är därför vi behöver denna grupp. Systemet fungerar inte. Välkommen.

Hur går det för dig? Är du hos din kille nu? Du sa väl upp dig och drog till honom??
Citera
2015-11-21, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Hur går det för dig? Är du hos din kille nu? Du sa väl upp dig och drog till honom??

ja vi stannar här tills besked, turistvisumet på 3 månader lär väl gå åt, men livet är ändå lättare. Snart 1 års väntan.

Hur går det för er, hur länge har ni väntat?
Citera
2015-11-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
ja vi stannar här tills besked, turistvisumet på 3 månader lär väl gå åt, men livet är ändå lättare. Snart 1 års väntan.

Hur går det för er, hur länge har ni väntat?

Vi har väntat i 10 lååååånga månader. Jobbigt som bara den 😥
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in