Citat:
Ursprungligen postat av
Myein
Förakt för vadå? Logik? Sanningen kan inte reduceras till logik, något är sant eftersom det är sant, inte för att det är logiskt.
Du talar i termer av beslöjade irrationella ansatser ur ditt eget önsketänkande genom att försöka skapa ordet "sanning" till ordet "sanningen"
Logik är rörligt men logik används inte för att värdebestämma t.ex känslor, moral eller viljor... logiken i sig behöver inte de veraliserade ständigt emotionellt buffrade superlativer om varje mnskligt tillstånd, t.ex människans vilja.. hennes avsikt.. och hur gud i beslöjade budskap ingiver än si än så.. det är mycket fjärmat logik, logik som kommer med den öppna nakna odiskutabla realiteten, och kan av var och en gång på gång användas och när det görs, då nås samälldhet och enighet och t.o.m fred/frid.. det rä enbart logiken och naturvetenskapen som med resonemangsteorier.. nått fram till varaktiga aha-upplevelser att kunna byggas på och bevisligen fått människors hipplöshet, att vända till hoppfull tillförsikt, istället för det eviga malandet bakåt och törstandet efter de evinnerliga hämdbegären.
Förakt.. jag nämnde faktiskt i inlägget vad för slags förakt, om du själv aldrig ens noterat vad för slags förakt som ligger i moralistiska dogmer av religiös anda.. då kan jag tyvärr inte sitta här och börja föreläsa. Du kan vara så idealistiskt lagd, att du försummat begreppet förakt.. eftersom förakt.. givetvis inte är något som en iaf "djupt religiös eller anständig religiös vil förknippas med, den saken är då bombsäker, att det sista en gudstroende klarar av att ta till sig, är att beskrivas som föraktfull, att den odlar upp och när en föraktande troslinje.
Så jag kan släppa föraktet, som odlas upp i de fundamentalistiska leden. Dessutom, så går det mer under historia.. hur gudsälskare opponerade sig mot naturvetarna.. genom att uppvisa högfärdighet, som låter oskyldigt.. men det bottnar i t.ex fascistiska stråk som ligger i saken att "sträva mot den högste" , och därmed behöva se ned på dem som inte uppnått samma "bekräftelse" i det sociala spel som gudsidealister skapar och arrangerar.. det ska strävas likadant. (skulle, med sociala konstruktivismen har inte direkt dött ut om vi säger så..) Präktigheten och "gudfruktigheten i termen : äkta folk och oäkta folk.. har utan tvekan förakten djupt inpluggat långt in , t.ex
"allmose-givandet"
Så du vill mena dig inte känna till folkförankrad gudstro, att det skulle vara av högsta vikt, att tro.. och ve den som inte trodde.. utan sade-emot...
.. skulle de inte pryglas kanske eller på annat sätt utfrysas?
Nå, hur beter sig JV då, om jag får fråga.. apropå förakt? De tiger väl inte ihjäl sina "systrar och brödrar" eller håller de medmänniska som religiös term, verkligen högt och infriar det föredömligt tycker du?
Frågar du mig så anser jag inte att religiös fundamentalistiskt sektbeteende, är särskilt föredömligt i alla fall. Om så att "det finns" dem som är mogna med utvecklaat intellekt, så går det isf desto fler följare... som följer på anmaning och kommando, och hellre väljer att släcka ner det egna förnuftet som brukar aktivera sig utefter iaf inte mannualer komna från bibelfanatik. Därför utvecklas förakt ur slutna grupper och slutna sekter, man ser bokstavligen ned, på t.ex det som kallas för allmänning, och är benägna att hylla och överskatta social stegring och socialt positionerade personer, i att de genomgående är lysande och i stort sett allvetare. Medan fortsatt förakt fortplantar sig över t.ex ateism och ateister.
Sedan tror jag att föraktet kommer smygande, som sagt så är förakt inget som personer skyltar med, hånflin är något som man vet med sig ska hållas så osynligt som möjligt , dvs knäpptyst... men utåt se.ut.som.en-föredömlig individ.
Det finns forskning om detta, härskarteknik och förakt går liksom hand-i-hand, ska du veta. Men eftersom förakt nu inte är kategorisk fakta som kunskapen om kemi är, så är det inget som spoksäkert kan sägas rakt av, men nog märks förakt och oförmåga och ovilja att mer än odla sin egen point of view genom att förkasta annat.. så länge stark auktoritetstro gäller i olika sammanhang, kan föraktfulla fudstroenden säga en sak, men känna och tänka något väldigt olikt mot vad som oreras om. Det finns ju många bevis om detta, vad tror du föregick frihet jämlikhet och broderskap och demokratiska rättigheter tror du, tron på en präst med behov att absolut tro om vad den tolkade ur sin förmåga att läsa bibel?