Citat:
Ursprungligen postat av
stambaalf
Skapelsen, verkligheten som teologen tänker sig den, innehåller denna skapelse naturligtvis också ondska. Verklighetsfrämmande så visar sig inte teologin. Hur kan du skriva att man kan även säga att utifrån evighetens synvinkel där inget "saknar" Gud kan man säga att ondska är en illusion? Ondskan är inte illusion. Jag har för mig att teologen och i skapelseberättelsen ser uttrycket "Och Gud såg på sitt verk och fann att det var gott" som en bekräftelse på att skapelsen skulle fungera. Vad gäller människan har hon att välja. Gör det goda eller det onda. Utvecklingen går i den riktning du väljer. Ondskan förorsakar att människor plågar varandra och nedbrytning är orsak till naturliga plågor. Så här långt är teologin med i verkligheten.
Ja skapelsen/världen innehåller ondska eftersom bara Gud är fullkomligt god. Världen, som inte är Gud, kan därmed inte vara fullkomligt god och innehåller därmed ondska. Hade Gud skapat en värld som var fullkomligt god skulle det inte vara en värld utan en kopia av honom själv.
Ondska är avsaknaden av Gud, där Gud inte
är finns ondska. Samtidigt är Gud överallt genom att vara alltings verklighet (
omnipresent enligt teologin). Han är alltings innersta princip och utan den är skapelsen ett
intet. Man kan säga att Gud är allt för utan Gud är allt ett intet.
Ondskan är en illusion, inte för att världen inte skulle innehålla ondska, utan för att världen i sig är en illusion. Det är bara en relativ verklighet som beror på den Absoluta Verkligheten. I det ögonblick vi är ett med Gud upphäver vi skapelsen, i det ögonblicket finns bara Gud som tänker sig själv, där finns ingen ondska.
Citatet i min signatur är relevant:
Citat:
“God did not veil Himself from thee by some reality coexisting with Him, since there is no reality other than He. What veils Him from thee is naught but the illusion that something outside Him could possess any reality.” - Ibn ‘Ata’illah
För att uttrycka det ännu mer kortfattat - Gud är den enda verkligheten, ondska är frånvaron av verklighet.