2015-11-22, 00:44
Moderator
Unitys avatar
SvD har kört en artikelserie om A26 de senaste dagarna.

http://www.svd.se/om/svenska-ubatsprogrammet
Citat:
Det mesta är extremt hemligt kring Sveriges nya ubåtar. Men SvD Näringsliv har kommit in i den stängda anläggning där man bygger en av de viktigaste delarna till ubåtarna - de tysta och vibrationsfria motorerna som gör att ubåtarna blir nästan omöjliga att upptäcka.
Citera
2015-11-22, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity

Drar man igång Dieselmotorerna så är man inte så tysta längre.
Citera
2015-11-22, 06:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg

Skulle tro att stirling är optimalt för Östersjön. Kärnreaktorer väsnas hela tiden och bränsleceller kräver lagring av vätgas ombord, plus all logistik kring det.

Jag tror nog att den här stirling(hjälp)driften håller måttet både nu och framöver.
Citera
2015-11-22, 10:13
Medlem
perry2s avatar
Öppningen med Polen öppnar för No Nl och så vidare. Att den australiska PM har bytts ut gör det lättare även där, även om jag tror på kopplingen Japan Aus.

Polackernas missiler blir en utmaning.
Senast redigerad av perry2 2015-11-22 kl. 10:18.
Citera
2015-11-22, 15:11
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Polackernas missiler blir en utmaning.

A26 är designad för att även ha robotlast, även om de svenska varianterna tyvärr inte får den förmågan.
Citera
2015-11-22, 21:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity

Mycket trevlig läsning. På äldre bilder av A26 (flera år sedan) brukade den visas med ett rundat torn, såhär men nu verkar det vara ett radikalt annorlunda torn som gäller, lite som en upp-och-nedvänd bulbstäv. Från däcket räknat sidledes och längsledes avsmalnande upp till sådär 3 m höjd för att sedan svänga utåt och sedan inåt igen. Unikt torn må jag säga. Vad tror herrskapet är grejen med detta?

Citat:
Åh fan!
Citera
2015-11-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Åh fan!
Pratar man om hur tysta motorer man har så kan det vara på sin plats att nämna ubåtens viktigaste motorer, dvs 2 st 16 cylindriska Dieselmotorer från MTU ( en motor som är lillebror till 12 cylinder motorerna på bla Leopard 2).

Snorkla med Dieselmotorerna är nödvändigt om man vill kunna ta ut effekt från batterierna.
Citera
2015-11-22, 22:08
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Mycket trevlig läsning. På äldre bilder av A26 (flera år sedan) brukade den visas med ett rundat torn, såhär men nu verkar det vara ett radikalt annorlunda torn som gäller, lite som en upp-och-nedvänd bulbstäv. Från däcket räknat sidledes och längsledes avsmalnande upp till sådär 3 m höjd för att sedan svänga utåt och sedan inåt igen. Unikt torn må jag säga. Vad tror herrskapet är grejen med detta?

Tornet påminner lite om Sjöormenklassens,(Längst ner i bild http://www.femorefortet.se/Bilder/KK-ubatar.jpg) egentligen vet jag inte riktigt varför hon hade den designen på tornet men gissningsvis så var det av någon hydrodynamisk betydelse.
Citera
2015-11-22, 22:26
Medlem
Citat:
Pratar man om hur tysta motorer man har så kan det vara på sin plats att nämna ubåtens viktigaste motorer, dvs 2 st 16 cylindriska Dieselmotorer från MTU ( en motor som är lillebror till 12 cylinder motorerna på bla Leopard 2).

Snorkla med Dieselmotorerna är nödvändigt om man vill kunna ta ut effekt från batterierna.

Det är förvisso sant, men enligt SAAB klarar sig ubåtar av Gotlandsklassen veckovis i u-läge utan snorkling.

Jag har dessutom för mig att stirlingmaskiniriet används för att ladda batterierna - alltså bör man kunna ta ut effekt från batterierna.
Citera
2015-11-22, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskjude
Det är förvisso sant, men enligt SAAB klarar sig ubåtar av Gotlandsklassen veckovis i u-läge utan snorkling.

Jag har dessutom för mig att stirlingmaskiniriet används för att ladda batterierna - alltså bör man kunna ta ut effekt från batterierna.
Flera veckor om man inte tar ut effekt ur batterierna.

Effekten som man kan ta ut ur Stirlingmotorerna motsvarar några % som man får när man använder sina båda 16 cylindriska Dieselmotorer.

Enbart batteridrift och Stirlingmotorer innebär att man enbart kan köra i några få knop. Vill man kunna sprinta och köra fort så måste man snorkla.
Citera
2015-11-22, 22:46
Medlem
Citat:
Flera veckor om man inte tar ut effekt ur batterierna.

Effekten som man kan ta ut ur Stirlingmotorerna motsvarar några % som man får när man använder sina båda 16 cylindriska Dieselmotorer.

Enbart batteridrift och Stirlingmotorer innebär att man enbart kan köra i några få knop. Vill man kunna sprinta och köra fort så måste man snorkla.

Fast man tar ut effekt från batterierna, bara det att man fyller på det igen från stirlingmaskineriet.

Dessutom har man väl två rejäla batterier som man kan nyttja vid de här "sprinterna" förvisso under begränsad tid. En ubåts uppgift är väl som jag förstår det att framrycka tyst och långsamt för att undvika upptäckt.

Att då åka runt och "sprinta" lär vara kontraproduktivt. Dock kanske det behövs vi få tillfällen - då har man sitt batteri.

Men jag är inte särskilt insatt i ubåtars uppträdande i Östersjöområdet, allra helst inte svenska ubåtar.
Citera
2015-11-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskjude
Fast man tar ut effekt från batterierna, bara det att man fyller på det igen från stirlingmaskineriet.

Dessutom har man väl två rejäla batterier som man kan nyttja vid de här "sprinterna" förvisso under begränsad tid. En ubåts uppgift är väl som jag förstår det att framrycka tyst och långsamt för att undvika upptäckt.

Att då åka runt och "sprinta" lär vara kontraproduktivt. Dock kanske det behövs vi få tillfällen - då har man sitt batteri.

Men jag är inte särskilt insatt i ubåtars uppträdande i Östersjöområdet, allra helst inte svenska ubåtar.
Finns ingen ubåtschef som vill ha dåligt laddade batterier.

I nödlägen kan man bli tvungen att utnyttja maxhastigheten, tex om man ska manövrera från fientliga torpeder.

Stirlingmotorerna ger relativt liten effekt, man kan därför inte ladda upp batterierna om man väljer att ta ut hög effekt.

Om man vill ta ut hög effekt och ladda upp batterierna så måste man använda sina Diesel motorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in