2015-11-20, 19:51
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Härligt!

Hur ser det ut med överföring från fondkonto? Jag måste gå vägen från att ta ut pengarna till att sedan sätta in dom hos avanza? Känns som avgifter på avgifter när jag måste betala skatt på de pengarna jag har på fondkontot.

Du börjar med att helt enkelt sälja av de fonder du har i ditt fondkonto. Därefter kan det ta någon eller ett par dagar beroende på fond innan du har pengarna.

Logga sedan in på Avanza, gå till https://www.avanza.se/mina-sidor/overforingar/insattningar.html, kolla vad ditt ISK har för kontonummer, och sedan för du över pengarna.

När du säljer fonderna blir det, som tidigare sagt, skatt på vinsten du gjort. Men sen tillkommer inga andra avgifter i samband med att du för över pengarna till Avanza. Den avgift som blir på ditt ISK är ju den årliga schablonskatten.
Citera
2015-11-21, 19:52
Medlem
Grogganns avatar
Försökt googla lite grann, men hittar inga vettiga svar!

Hur matematiskt motiverat/förkastligt är det att köra på 30% gånger hävstång? Såg tidigare att AP7 kör på detta och började då själv klura på det. Är det vettigt? Bör man ha någon annan tidshorisont än om man investerat utan hävstång?

Jag tänkte i så fall ha en större summa i tex Avanza zero, för att sedan belåna denna till 30% och sedan investera detta i andra typer av fonder. Finns det vettiga produkter på avanza för att uppnå samma resultat?
Citera
2015-11-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggann
Försökt googla lite grann, men hittar inga vettiga svar!

Hur matematiskt motiverat/förkastligt är det att köra på 30% gånger hävstång? Såg tidigare att AP7 kör på detta och började då själv klura på det. Är det vettigt? Bör man ha någon annan tidshorisont än om man investerat utan hävstång?

Jag tänkte i så fall ha en större summa i tex Avanza zero, för att sedan belåna denna till 30% och sedan investera detta i andra typer av fonder.
Jag hade bara kört med hävstång om det var på lång sikt. Det är i det närmaste ett lotteri hur börsen går på kort sikt men på lång sikt kommer den stiga och då tjänar du på hävstången. Sen handlar mycket om vilken ränta man får på belåningen. Just nu är ju räntorna väldigt låga och Avanza har ju Superlånet (som jag antar är det du tittat på) men börjar räntorna stiga till "normala" nivåer så kanske det inte är lika fördelaktigt direkt. Och sen, som alltid: diversifiera. Köp någon globalfond för de belånade pengarna så låser du dig inte bara till Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Groggann
Finns det vettiga produkter på avanza för att uppnå samma resultat?

Det viktiga är att inte välja produkter med daglig avräkning (som certifikat). Om man bortser från Avanzas egna kredit så hade jag tittat på minifutures med låg hävstång. Skulle dock gissa att minifutures har sämre ränta än Superlånet.
Citera
2015-11-21, 22:04
Medlem
Hej!

Har en aktie som jag tror på måndag kommer rusa uppåt..
Om vi säger att den ligger på 1.00 när handeln öppnar på måndag och går upp fort..

Om jag verkligen vill ha aktien så kan jag sätta "köp" för 2kr så blir det ändå att jag köper för vad den står i just i den sekunden? Kanske typ hamnar på 1,26
Citera
2015-11-22, 14:40
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är i det närmaste ett lotteri hur börsen går på kort sikt.

Hade detta varit sant hade traders som försörjer sig på sin kortsiktiga handel inte klarat sig, ändå så finns det folk som lever på intradagshandel. Är det då tur?
Citera
2015-11-22, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asdfghzq
Hej!

Har en aktie som jag tror på måndag kommer rusa uppåt..
Om vi säger att den ligger på 1.00 när handeln öppnar på måndag och går upp fort..

Om jag verkligen vill ha aktien så kan jag sätta "köp" för 2kr så blir det ändå att jag köper för vad den står i just i den sekunden? Kanske typ hamnar på 1,26

Ja, i öppningen 08:45-09:00 pågår en så kallad call, vilket är som en auktion där börsen hittar ett jämviktspris vilket blir öppningspriset. Börsen kommer i callen känna av vid vilket pris det kan ske flest affärer och det blir öppningspriset. Har du angett att du är beredd att köpa för ett högre belopp så får du ändå avslut på jämviktspriset.

Det viktiga är dock bara att denna metod fungerar bäst i stora bolag. Det här kan du göra i Telia, Sandvik o.s.v. för där är din order bara en fis i rymden. Gäller det ett mindre bolag med liten handel så kan din order på 2 utgöra en stor del av totalen och därför pressar du själv upp priset.

Utanför callen, alltså efter klockan 9 så kommer du att få det bästa priset som ligger vid den tiden du anger din order, så ja, där kommer du få köpa till 1,26 även om du anger 2.
Citera
2015-11-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Hade detta varit sant hade traders som försörjer sig på sin kortsiktiga handel inte klarat sig, ändå så finns det folk som lever på intradagshandel. Är det då tur?

https://en.wikipedia.org/wiki/Random_walk_hypothesis

Och det finns lika många som förlorar allt på sina kortsiktiga spekuleringar.

Det är stor skillnad på att passivt spara i fonder och att aktivt sitta och daytrada och hitta felprissatta aktier. Tycker du att personen jag citerade verkade vara en daytrader? Han skulle köpa Avanza Zero och på kort sikt är det i det närmaste ett lotteri hur den kommer att gå. På lång sikt kommer den gå upp.
Citera
2015-11-22, 15:02
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
https://en.wikipedia.org/wiki/Random_walk_hypothesis

Och det finns lika många som förlorar allt på sina kortsiktiga spekuleringar.

Det är stor skillnad på att passivt spara i fonder och att aktivt sitta och daytrada och hitta felprissatta aktier. Tycker du att personen jag citerade verkade vara en daytrader? Han skulle köpa Avanza Zero och på kort sikt är det i det närmaste ett lotteri hur den kommer att gå. På lång sikt kommer den gå upp.

Ja, jag vet att han inte är någon daytrader och att ditt svar således inte var direkt kopplat mot en sådan verksamhet. Jag tycker emellertid fortfarande att ditt påstående var felaktigt, därav mitt svar.

Faktum är att det finns fler som förlorar allt än vad det är som lyckas gå med regelbunden vinst. Att något är svårt betyder inte att det är omöjligt, och att hävda att daytrading enbart är tur för att 90% av alla failar är inte direkt något bra argument.

Men ja, du har helt rätt om att spekulera i en fond på kort sikt är både dumt och inte särskilt vinstgivande. De är det bättre att sitta kvar lång eller helt enkelt spekulera i något annat som är gjort för att spekulera i.
Citera
2015-11-22, 15:05
Medlem
Nybörjarfråga angående börsnoterade företag

Hej!

Jag har en tämligen enkel fråga. Kan ett företag som är börsnoterat ha både noterade och onoterade aktier ute i omlopp samtidigt?

Tack!
Citera
2015-11-22, 15:07
Medlem
Citat:
Faktum är att det finns fler som förlorar allt än vad det är som lyckas gå med regelbunden vinst. Att något är svårt betyder inte att det är omöjligt, och att hävda att daytrading enbart är tur för att 90% av alla failar är inte direkt något bra argument.
Problemet är bara att jag inte heller har påstått att det skulle röra sig om tur. Det var du som tog upp att det skulle handla om tur, jag har inte ens nämnt ordet.

Citat:
Men ja, du har helt rätt om att spekulera i en fond på kort sikt är både dumt och inte särskilt vinstgivande. De är det bättre att sitta kvar lång eller helt enkelt spekulera i något annat som är gjort för att spekulera i.

Vilket var anledningen till att jag skrev som jag skrev. Svaret måste sättas i relation till frågan. Du tog mitt svar och satte det i relation till en annan fråga (effektiva marknadshypotesen) och tyckte sen att jag hade fel.
Citera
2015-11-22, 16:01
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Ja, jag vet att han inte är någon daytrader och att ditt svar således inte var direkt kopplat mot en sådan verksamhet. Jag tycker emellertid fortfarande att ditt påstående var felaktigt, därav mitt svar.

Hur blir man en duktig daytrader? Är total nybörjare så behöver alla råd jag kan få. Finns det någon sida där framgångsrika traders ger tips osv? Kanske en traderdagbok eller liknande?
Citera
2015-11-22, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Hur blir man en duktig daytrader? Är total nybörjare så behöver alla råd jag kan få. Finns det någon sida där framgångsrika traders ger tips osv? Kanske en traderdagbok eller liknande?

Finns två podcasts: "Börspodden" samt "Fill or Kill"

Sen finns det mängder med videor på youtube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in