Såhär när börsen hunnit stänga butiken för veckan så zoomar man ibland ut lite på perspektivet för att sätta saker i sammanhang och få en överblick.
Jag slängde ett snabbt öga på DAX och tyckte mig se ett mönster för vad jag tror vi kommer ta oss en bra bit framöver - egentligen ingenstans.
Jag tror att vi kommer ha en rätt stillastående börs en period framöver, då pratar jag långt in på nästa år. Efter alla år av fina börsuppgångar så lär vi komma till en punkt där vi kommer stå och stampa - en kondoliseringsfas. Den kan vara här nu. Vi kan nog nästa år få en rätt volatil och väldigt upprepande börsbild. Bra om man vill hitta lätta entry och exits
Oktober-dippen vi hade i fjol ser ut att ha varit en återtest(ja det höll bevisligen

)av de ungefärliga topparna innan kraschen 2008 och ibland brukar ett återtest inte omöjligtvis följas av ytterligare ett, troligen rätt långt fram i tiden dock(nästa större dip kanske)
Inga ny ATH och nya lows utan mer ping-pong ett tag till vi får ut en riktning. Får vi inte härdsmälta och krasch så är detta kanske ett scenario som ser mer troligt ut. Ni som är varit med i gamet lite längre, vad tror ni? Eller tror alla på ytterligare 7 glada år med superbörs?