2015-11-21, 18:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Har har kommit en undersökning på spåren gjord av Ruud Koopmans på WZB, (direktör för avdelningen Migration, Integration, Transnationalisation),"Religious fundamentalism and out-group hostility
among Muslims and Christians
in Western Europe". Undersökningen behandlar de värderingar och attityder som invandrade personer som själva identifierar sig som muslimer har, som jämförelsegrupp används infödda som betecknar sig som kristna.

Det rör sig om invandrare ifrån Turkiet och Marocko, (den sistnämnda gruppen är inte medtagen i resultaten ifrån Sverige och Österrike eftersom den är så liten).

Undersökningen behandlar fundamentalistiska attityder och värderinga ibland dessa invandrare

De undersökta länderna är: Frankrike, Belgien, Tyskland, Nederländerna, Österrike och Sverige. Man har frågat 500-600 personer per grupp i varje land.

Respondenterna har haft tre Svarsalternativ: „I agree“, „I disagree“, and
„I neither agree nor disagree.“

Observera att det är bara svaret "I agree" som redovisas i rapportens tabeller och nedan!

De frågor som tas upp är klara indikatorer på om personen är religiös fundamentalist och hur tolerant personen är i förhållande till avvikande, (utegrupp). Resultatet har validerats på olika sätt:

Dels genom multivariat regressions analys, (vilket eliminerar skensamband) och dels genom en extern validering, (man har undersökt vilka resultat liknande undersökningar kommit fram till).

Scrollar ni ned i undersökningen så kommer ni att finna jämförelse mellan kristna och muslimer i de olika länderna. Dessförinnan så kommer ni att se en skrämmande sammanställning i stort.

Några exempel:

Sverige:

"Tillbaka till rötterna"

Kristna: 8,3 procent
Muslimer: 43,4 procent

"Bara en tolkning" (av Bibeln respektive Koranen)

Kristna: 9,9 procent
Muslimer: 67,4 procent

"Vill inte ha homosexuella vänner"

Kristna: 12,1 procent
Muslimer: 42,9 procent

Observera: Att ibland kristna gruppen så avtar denna typen av värderingar hos unga människor, så icke i den muslimsk gruppen, (enligt denna undersökning).

Källa:

https://www.wzb.eu/sites/default/fil..._christian.pdf

Observera att t.ex. Alawiter ifrån Turkiet är betydligt mer toleranta.

Tja vad skall man säga:

"Houston we got a huge integrationsproblem!"

Observera dock! Det finns en stor felkälla som man bör vara uppmärksam på. Man har bara frågat dem som själva valt att identifiera sig som "kristna" respektive "muslimer! Man har alltså inte frågat t.ex. alla de svenskar som inte identifierar sig som "kristna" respektive "Muslimer". Att t.ex. en person som invandrat ifrån ett land med muslimsk befolkningsmajoritet behöver inte innebära att denna person identifierar sig som "muslim". Det är t.ex. bara 110.000 av mer än 500.000 människor som kommer ifrån länder med muslimsk befolkningsmajoritet som valt att gå med en muslimsk, (eg. islamsk), organisation!

Att diskutera!

Hur påverkar undersökningsresultaten i denna rapport din syn på invandring? (För min del så lutar jag nog mer åt min miniminivå på invandring efter att ha läst dessa resultat. Inte för att alla som kommer ifrån Mellanöstern måste vara fundamentalister, utan för att den grupp muslimska fundamentalister som ändå finns i Sverige, måste vi prioritera att integrera i samhället.)

Hur skall vi bäst försöka integrera muslimer som kommer till Sverige?
Senast redigerad av Ola Schubert 2015-11-21 kl. 18:18.
Citera
2015-11-21, 18:17
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Har har kommit en undersökning på spåren gjord av Ruud Koopmans på WZB, (direktör för avdelningen Migration, Integration, Transnationalisation),"Religious fundamentalism and out-group hostility
among Muslims and Christians
in Western Europe". Undersökningen behandlar de värderingar och attityder som invandrade personer som själva identifierar sig som muslimer har, som jämförelsegrupp används infödda som betecknar sig som kristna.

Det rör sig om invandrare ifrån Turkiet och Marocko, (den sistnämnda gruppen är inte medtagen i resultaten ifrån Sverige och Österrike eftersom den är så liten).

Undersökningen behandlar fundamentalistiska attityder och värderinga ibland dessa invandrare

De undersökta länderna är: Frankrike, Belgien, Tyskland, Nederländerna, Österrike och Sverige. Man har frågat 500-600 personer per grupp i varje land.

Respondenterna har haft tre Svarsalternativ: „I agree“, „I disagree“, and
„I neither agree nor disagree.“

Observera att det är bara svaret "I agree" som redovisas i rapportens tabeller och nedan!

De frågor som tas upp är klara indikatorer på om personen är religiös fundamentalist och hur tolerant personen är i förhållande till avvikande, (utegrupp). Resultatet har validerats på olika sätt:

Dels genom multivariat regressions analys, (vilket eliminerar skensamband) och dels genom en extern validering, (man har undersökt vilka resultat liknande undersökningar kommit fram till).

Scrollar ni ned i undersökningen så kommer ni att finna jämförelse mellan kristna och muslimer i de olika länderna. Dessförinnan så kommer ni att se en skrämmande sammanställning i stort.

Några exempel:

Sverige:

"Tillbaka till rötterna"

Kristna: 8,3 procent
Muslimer: 43,4 procent

"Bara en tolkning" (av Bibeln respektive Koranen)

Kristna: 9,9 procent
Muslimer: 67,4 procent

"Vill inte ha homosexuella vänner"

Kristna: 12,1 procent
Muslimer: 42,9 procent

Observera: Att ibland kristna gruppen så avtar denna typen av värderingar hos unga människor, så icke i den muslimsk gruppen, (enligt denna undersökning).

Källa:

https://www.wzb.eu/sites/default/fil..._christian.pdf

Observera att t.ex. Alawiter ifrån Turkiet är betydligt mer toleranta.

Tja vad skall man säga:

"Houston we got a huge integrationsproblem!"

Att diskutera!

Hur påverkar undersökningsresultaten i denna rapport din syn på invandring? (För min del så lutar jag nog mer åt min miniminivå på invandring efter att ha läst dessa resultat.)

Men Ola?
Vad är det jag läser? Du och Gillab har ju varit de största förespråkarna för muslimsk invandring?
Kanske är du hackad, eller så trollar du? Jag vet inte vad jag skall tro...

Men hur som helst (du/Gillab brukar ju aldrig svara mig någonsin... men i alla fall)...
Hur man integrerar muslimer på bästa sätt?
Det går inte... tyvärr... Fråga invandrare som kom för 20+ år sedan och flydde islam/muslimer...

Islam är en ond ideologi förklädd till en religion... Nazism var en ond ideologi med religiösa förtecken... same same not so different...
Citera
2015-11-21, 18:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Men Ola?
Vad är det jag läser? Du och Gillab har ju varit de största förespråkarna för muslimsk invandring?
Kanske är du hackad, eller så trollar du? Jag vet inte vad jag skall tro...

Men hur som helst (du/Gillab brukar ju aldrig svara mig någonsin... men i alla fall)...
Hur man integrerar muslimer på bästa sätt?
Det går inte... tyvärr... Fråga invandrare som kom för 20+ år sedan och flydde islam/muslimer...

Islam är en ond ideologi förklädd till en religion... Nazism var en ond ideologi med religiösa förtecken... same same not so different...

Visst, integrationen blir ett problem. Men observera de tillägg jag nyss gjort i mitt inlägg ovan! Alla som kommer ifrån ifrån länder med muslimsk befolkningsmajoritet är inte fundamentalister, men sannolikheten kan vara stor att de som valt att gå med i en muslimsk organisation är det i praktiken!
Citera
2015-11-21, 18:24
Medlem
Intressant läsning, trevligt att du gjorde ett inlägg så jag fick läsa det.

Men vi ska inte glömma att vi som bott här så kallade svenskar har rötter här i landet och
känner våran historia, några av oss i alla fall.
Muslimerna i sin tur kommer många gånger från ett annat land med andra värderingar och synsätt.
De tänker kanske ut ifrån sina hemländer och sin tro på Gud.
Jag säger inte att undersökningen är fel.

Min syn på invandring påverkas inte av detta.

Hur vi ska integrera muslimerna bäst i landet ? Det handlar om att förändra deras synsätt och tänkesätt. Att tänka i nya banor.
Citera
2015-11-21, 18:25
Medlem
Citat:

Det går inte. Ge upp. Hur orkar du ens underhålla tanken?

Sverige är toast.

Det är bara att luta sig tillbaka, ta fram popcornen och se på då Sverige går under i våldsamma upplopp och gruppvåldtäkter.
Senast redigerad av williamsparon 2015-11-21 kl. 18:27.
Citera
2015-11-21, 18:29
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Visst, integrationen blir ett problem. Men observera de tillägg jag nyss gjort i mitt inlägg ovan! Alla som kommer ifrån ifrån länder med muslimsk befolkningsmajoritet är inte fundamentalister, men sannolikheten kan vara stor att de som valt att gå med i en muslimsk organisation är det i praktiken!

Ditt tillägg... spännande... men som jag också skrev... det kom personer från muslimska länder för 20+ år sedan... dom flydde islam...

Idag flyr dom inte islam dom tar med sig den hit... Annars hade dom flytt innan kriget som du mycket väl förstår...
Dessa personer ser ingen som helst koppling till krig och elände och islam... antagligen något hemmablinda... krig elände och islam går oftast hand i hand... ibland har något islam land tur och hittar något svart i marken och faktiskt kan tjäna pengar och bygga bättre hyddor... men ideologin är exakt samma i dessa länder och faktiskt i många fall värre... Quatar, Bahrain, UAE, Kuwait, Saudi som exempel...

Släpp tanken på att integrera muslimer i allmänhet... är dom integrerade i det västerländska samhället har dom också slutat vara troende muslimer... men visst kan vara "på pappret" muslimer... men det är stor skillnad...
Citera
2015-11-21, 18:29
Medlem
Citat:
Hur påverkar undersökningsresultaten i denna rapport din syn på invandring? (För min del så lutar jag nog mer åt min miniminivå på invandring efter att ha läst dessa resultat. Inte för att alla som kommer ifrån Mellanöstern måste vara fundamentalister, utan för att den grupp muslimska fundamentalister som ändå finns i Sverige, måste vi prioritera att integrera i samhället.)

Jadu, jag har som sagt vuxit upp och bott i en invandrartät förort i ett kvarts sekel, så personligen är detta inga nyheter för mig. Men det är skrämmande (om än inte förvånande) siffror du presenterar.

Ja, vad ska man säga? Jag antar att detta är vad drygt 87% av befolkningen tyckte var bra 2014 och 75-80% tycker fortfarande det är bra. Hur man ska integrera ett medeltidstänk i vår del av världen är egentligen ganska enkelt att svara på: det går inte. Möjligen kommer andra generationen, åtminstone en lite del, ta avstånd men tyvärr kommer dessa åsikter sprida sig snabbt i förorterna. Inte minst eftersom vi inte har någon som helst gränskontroll och släpper in IS-krigare och allt möjligt pack. Men, som sagt, vi får det vi röstat på. Det är til syvene og sidst helt och hållet självförvållat.
Senast redigerad av oddman84 2015-11-21 kl. 18:36.
Citera
2015-11-21, 18:36
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Jadu, jag har som sagt vuxit upp och bott i en invandrartät förort i ett kvarts sekel, så personligen är detta inga nyheter för mig. Men det är skrämmande (om än inte förvånande) siffror du presenterar.

Ja, vad ska man säga? Jag antar att detta är vad drygt 87% av befolkningen tyckte var bra 2014 och 75-80% tycker fortfarande det är bra. Hur man ska integrera ett medeltidstänk i vår del av världen är egentligen ganska enkelt att svara på: det går inte. Möjligen kommer andra generationen, åtminstone en lite del, ta avstånd men tyvärr kommer dessa åsikter sprida sig snabbt i förorterna. Inte minst eftersom vi inte har någon som helst gränskontroll och släpper in IS-krigare och allt möjligt pack. Men, som sagt, vi får det vi röstat på. Det är til syvene og sidst helt och håller självförvållat.

Kan hålla med, men det är ju inte bara så att vi släpper in IS krigare... vi exporterar dem... Dvs integrationen har inte bara fallerat utan katastrofalt skapat psykotiska massmördare...

För egen del så skulle en fallerad integration skapa lite möjligheter till någon så hemskt som utanförskap... inte 300+ massmördare...

Som att säga att Chernobyl fallerade lite lätt...
Citera
2015-11-21, 18:39
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Hur påverkar undersökningsresultaten i denna rapport din syn på invandring?

Inte särskilt. Jag har rest mycket, och umgåtts med personer från olika kulturer.

Det är inte svårt att hitta unga vita i Sydafrika, amerikanska södern, ungern, osv som är väldigt konservativa, rasistiska, inte gillar homosexuella, osv.

Varför skulle det vara stor skillnad på unga från konservativa kulturer i mellanöstern?

Citat:

Genom att inte släppa in för många på samma gång?

Det säger sig självt att om ett par miljoner personer kom till Sverige från grupperna jag nämnde ovan så skulle det bli problem. Det kanske är bättre att inte släppa in dem?

Skulle du vilja bo i en svensk småstad där befolkningen fördubblats pga man tog in en massa amerikanska rednecks? Är det bara att gilla läget och prata integration tills man spyr?

"Om jänkarna får gå SFI-kurs och får jobb så slutar de säkert med sina korsbränningar, lynchningar, och skjutande" ?
Citera
2015-11-21, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kan hålla med, men det är ju inte bara så att vi släpper in IS krigare... vi exporterar dem... Dvs integrationen har inte bara fallerat utan katastrofalt skapat psykotiska massmördare...

För egen del så skulle en fallerad integration skapa lite möjligheter till någon så hemskt som utanförskap... inte 300+ massmördare...

Som att säga att Chernobyl fallerade lite lätt...
Det har du faktiskt helt rätt i. Vår fallerade integration har i sig blivit en grogrund för ondska och elände, det hade jag inte ens tänkt på. Precis som du säger, utanförskap är en femma (den har jag själv sett), att vara en grogrund för islamister och annat pack är någonting helt annat.

Vi göder en gökunge på våra flyktingförläggningar. En gökunge som tyvärr kommer få med sig många vanliga/fredliga (eller vad man nu ska kalla dem) muslimer - det visar klart innebörden av en separation av stat och religion, där religionen är en privatsak. Givetvis anpassa de flesta sig, men skulle någon knacka på deras dörr och tala samma (teokratiska) språk som de gjort i hemlandet i generationer... ja, då har vi nog ett problem.
Citera
2015-11-21, 18:45
Medlem
Grävulens avatar
Citat:

Grejen är att de moderata muslimerna tror att Islam är en fredlig religion som liknar kristendomen. De vet inte om att Muhammed säger att de ska döda och förslava världen. De är totalt omedvetna om att det verkligen är på det sättet därför att de är ganska ointresserade av att läsa koranen själva.

Den dagen de själva eller deras barn söker sina rötter efter ett liv i Sverige är dagen de upptäcker sanningen om Islam och Muhammeds väg till himmelriket. Det är anledningen till att så många terrorister har haft en bra uppväxt i västvärlden. De har levt som moderata muslimer, okunniga om sin religion. De har antagit att människor har ljugit när de sagt att Muhammed var en krigshövding, inte en snäll Jultomte.

När de sen läser Koranen förstår de att någon har ljugit för dem, de har kanske druckit alkohol, haft sex med många olika människor och gjort andra syndiga saker. Detta får dem att känna stor skuld och ånger som blir till ett hat mot dem som de anser har ljugit för dem. De läser Muhammeds uppmaningar att döda för att straffa syndare och komma till himlen och väljer att följa Muhammed.

Moderata muslimer är alltså farliga så länge som vi inte har gjort upp med Muhammed. Varje muslim måste egentligen ta avstånd från Muhammed för att man ska kunna veta att muslimen inte tror på syndastraff. Men den som tar avstånd från Muhammeds metoder tar även avstånd från Islam.

Det går inte att ljuga om Muhammed och få honom att se ut som en snäll Jultomte för risken finns alltid att en muslim upptäcker sanningen. Det går inte att reformera med lögner för människor lyssnar på sanningssägare även då sanningen visar sig vara grym. De lyssnar hellre på sanningen än att leva i en lögn.

Lyckligtvis säger muslimer redan att de tror på Jesus, de säger att de tror på samma gud som kristna gör. Lösningen är därför att muslimerna avsäger sig Muhammeds metoder och anammar Jesus istället. Det behövs inga lögner för att vara kristen och följa Jesus fredsbudskap.
Senast redigerad av Grävulen 2015-11-21 kl. 18:48.
Citera
2015-11-21, 18:51
Medlem
Borgarbohemens avatar
Vad menas med "tillbaka till rötterna"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in