Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Jag tvivlar inte en sekund på att man blir desperat av vad dessa stackars människor fick uppleva!
Skall vi ta majbraseexemplet så vill jag hävda motsatsen; Alla som stått där vet hur det känns när fiskargubbarna slänger sin årsskörd av spillolja på elden, då backar man...
Härden är naturligtvis många, många gånger hetare än omgivningen, men knappast tillräckligt för att smälta/mjuka upp high grade-stål, ej ens aluminium. Detta kan också studeras efter en regelrätt majbrasa!
Jag talar om WTC1, eller 2 minns inte vilket. Det blir nog fan att leta upp den gamla hårddisken...
Precis! Jetbränslet ser vi brinna upp i de enorma eldkolt som följde på krascherna. Skulle tornens interiör kunna orsaka en hetare brand än bränslet,? Det tror jag inte på.
Visst kan stålkonstruktionens värmeisolering (troligtvis sprutad krysotil blandat med något bindmedel) ha skrapats av vid kollisionen, jag köper det. Men balkarna borde ändå hålla för en brand i byggnaden!
Trevligt att mitt deltagande i tråden uppskattas även om vi verkar ha fundamentalt olika stånpunkter i den här debatten.
Prata gärna med din orts brandmästare och fråga denne hur hög temp det helt normalt blir i en vanlig lägenhetsbrand. Svaret du får är ca 800-1000 grader på bara några få minuter.
Sen kan du ta kontakt med SBI, Svenska stålbyggnadsinstitutet och fråga dem hur hög temp det behövs för att får konstruktionsstål att tappa i bärighet. Svaret du kommer att få är att konstruktionsstål i t ex byggnadsstommar börjar tappa rejält i bärighet redan vid ca 500 grader och har tappar ca halva sin bärighet eller mer redan i temperaturer klart lägre än de normala temperaturerna i en lägenhetsbrand...
Så, kommer du då att acceptera deras svar och inse att den biten i 9/11 kanske inte alls är märklig? Eller kommer du att påstå att SBI och svenska brandmästare är med i den enorma konspirationen....?