Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
En brandhärd kan vara extremt het utan att det behöver vara särskilt varmt femton meter bort vilket alla som stått vid en majbrasa eller liknade vet... En vanlig ljuslåga på ett stearinljus blir t.ex. 1400 grader, men inte brinner alla i rummet upp för det..
Dessutom hoppade det en hel del människor från byggnaderna, vilket man knappast gör om man inte är desperat.
Jag tvivlar inte en sekund på att man blir desperat av vad dessa stackars människor fick uppleva!
Skall vi ta majbraseexemplet så vill jag hävda motsatsen; Alla som stått där vet hur det känns när fiskargubbarna slänger sin årsskörd av spillolja på elden, då backar man...
Härden är naturligtvis många, många gånger hetare än omgivningen, men knappast tillräckligt för att smälta/mjuka upp high grade-stål, ej ens aluminium. Detta kan också studeras efter en regelrätt majbrasa!
Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Vad jag minns nu så tror jag inte några brandmän lyckades ta sig ända upp till våningsplanen där flygplanen kraschade utan kommenterade följdbränder. Men jag kan ha fel och blir gärna rättad i sådant fall. Vilken byggnad pratar du om för övrigt?
Jag talar om WTC1, eller 2 minns inte vilket. Det blir nog fan att leta upp den gamla hårddisken...
Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Isoleringen skalades av när flygplanen träffade byggnaderna - detta är en välkänd del av förklaringen, vidare har ingen påstått att flygbränslet smälte eller mjukade upps stålet - däremot följdbränderna. Flygbränslet brann troligtvis upp inom minuter från krascherna men antände mycket annat material.
Precis! Jetbränslet ser vi brinna upp i de enorma eldkolt som följde på krascherna. Skulle tornens interiör kunna orsaka en hetare brand än bränslet,? Det tror jag inte på.
Visst kan stålkonstruktionens värmeisolering (troligtvis sprutad krysotil blandat med något bindmedel) ha skrapats av vid kollisionen, jag köper det. Men balkarna borde ändå hålla för en brand i byggnaden!
Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
EDIT: För övrigt kan jag tillstå att jag uppskattar JohNils och till viss del även MrWoods som verkar tänka själva och kommer med egna nya roliga teorier, nästan lika mycket som jag föraktar SnyggochKloks youtubekonspirationsrapande... Tråden blev helt plötsligt lite levande efter alla år!
Trevligt att mitt deltagande i tråden uppskattas även om vi verkar ha fundamentalt olika stånpunkter i den här debatten.