2015-11-19, 22:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Borde man inte kunna stämma dem för falsk marknadsföring om de byter namn till liberalerna?

Det beror väl på vilken sorts liberaler som sitter i Marknadsdomstolen.

Men deras senaste anti-valfrihetsdrag, att verka för ökad kvotering i föräldraförsäkringen, har väl sin pendang för 30 år sedan: http://www.frihetssmedjan.se/wp-content/uploads/obeg4.jpg

FP/Lib kommer att få det svårt framöver. Så gott som inga egna profilfrågor att nå framgång med, och allt mindre relevant som aktör i politiken. Spår en tillvaro runt 4% bortom årsskiftet om inget händer.
2015-11-19, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Yougov i dagens Metro: http://www.metro.se/nyheter/yougov-s-nar-bottensiffror-lagsta-stodet-sedan-valet/EVHokr!y9BUaxyUBQTvs/

Trots tiggeriet, totalinvandringen och det franska islamistkriget så sker just inga stora förändringar i opinionen. De tre stora ligger alltjämt mellan ca 20-25%. Med min vanliga tjatighet så profeterar jag att vi har detta läge åtminstone året ut, och att vi sedan får se vad vintermånaderna ger vid handen.

Det är intressant att varken S eller M ännu halkat under 20% i Yougov, i alla fall inte varaktigt. Men om vi ser bortom årsskiftet, och regeringens handlingsförlamning kvarstår, och M m fl inte förmår att driva på hårdare för att få fram en mer fungerande gränspolitik, så utesluter jag inte att det kan bli fråga om att något/några av dessa partier får se sig på nedflyttningsplats under 20. Det vore givetvis en betydande förändring för partier som tidigare räknades runt 30%.

Det stämmer det du säger.

Men tyvärr tror jag att Sjupartiregeringen struntar i hur mycket varje inre fraktion har vardera numera; jag tror att man har övergivit all annan blockpolitik förutom att stänga ute SD.

Sjuklövern jobbar numera som grupp; så länge de har över 50% tillsammans så är de nöjda.

----------------

Men efter samhällskollapsen kommer det nya konstallationer; den som lever får se vilka.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2015-11-19 kl. 23:52.
2015-11-20, 00:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Förmodligen har både S och M en betydande andel vaneröstande. Gamla, stora partier har ofta det. Men sannolikt kommer både S och M att långsiktigt få svårt att behålla sina väljare om man inte börjar föra en ansvarsfull politik. När man har både tiggeriet, invandringen och terrorismen emot sig, då är det svårt i längden. Naivitet ger just inga väljare.
Utan några vetenskapliga undersökningar att stödja mig på vågar jag nästan ändå lova, att en betydande del av (s)-väljarna utgörs av pensionärer som kommer att rösta på (s) tills dom dör.

Och dör gör dom efter hand och det är en viktig orsak till (s) minskande stöd de senaste tio-femton åren, och sannolikt även ett antal år framöver.

Frågan är vilket stöd (s) har hos dem under - säg - 60. 15%?
2015-11-20, 16:05
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Utan några vetenskapliga undersökningar att stödja mig på vågar jag nästan ändå lova, att en betydande del av (s)-väljarna utgörs av pensionärer som kommer att rösta på (s) tills dom dör.

Och dör gör dom efter hand och det är en viktig orsak till (s) minskande stöd de senaste tio-femton åren, och sannolikt även ett antal år framöver.

Det är ytterst få arbetare som sympatiserar med (S) nuförtiden, och det är mest påtagligt hos de yngre. Jag jobbar på ett industriföretag, och här sympatiserar majoriteten av de anställda med (SD) vilket är förklarligt. Arbetarna är mest utsatta för massinvandringens konsekvenser.

Det är dem som löper störst risk att utsättas för lönedumpning. Det är deras barn som riskerar att utsättas för brott eller börja bete sig som blattar. Det är deras bostadskvarter som fylls på med MENA-folk. Det är dem som drabbas värst när välfärden raseras. Det är deras föräldrar som ligger i sin egen avföring på äldreboendet och inte får hjälp p.g.a. personalnedskärningar.

(S) är inte längre arbetarnas parti. Sossarna är numera ett vänsterextremt, radikalfeministiskt, normkritiskt, mångkultur- och islamvurmande parti där företrädarna uppför sig som en skock efterblivna barn. Tacka fan för att deras kärnväljare flyr hals över huvud till SD.
2015-11-20, 16:46
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
(S) är inte längre arbetarnas parti. Sossarna är numera ett vänsterextremt, radikalfeministiskt, normkritiskt, mångkultur- och islamvurmande parti där företrädarna uppför sig som en skock efterblivna barn. Tacka fan för att deras kärnväljare flyr hals över huvud till SD.
Finns det ingen insikt alls inom S att det förhåller sig på det viset och att det kommer att leda till partiets död? När Löfven precis blivit vald till partiledare satt han i ett par intervjuer och bredde på om industrin, kärnkraften och jobben. Jag trodde då att sossarna fått in en fullträff när de utsåg honom till partiledare. Några månader senare såg jag honom stå och stamma om transpersoners problem och vedermödor i TV. Då förstod jag att genus-, islam- och HBTQ-falangen inom sossarna haft honom på briefing om vilka frågor partiet ska driva.

Men allvarligt talat, hur långt ner i opinionen måste sossarna sjunka innan det tar hus i helvete och batikhäxorna, muslimerna och fikusarna blir utrensade och sossarna börjar snacka jobb, välfärd och skola igen?
2015-11-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Finns det ingen insikt alls inom S att det förhåller sig på det viset och att det kommer att leda till partiets död? När Löfven precis blivit vald till partiledare satt han i ett par intervjuer och bredde på om industrin, kärnkraften och jobben. Jag trodde då att sossarna fått in en fullträff när de utsåg honom till partiledare. Några månader senare såg jag honom stå och stamma om transpersoners problem och vedermödor i TV. Då förstod jag att genus-, islam- och HBTQ-falangen inom sossarna haft honom på briefing om vilka frågor partiet ska driva.

Men allvarligt talat, hur långt ner i opinionen måste sossarna sjunka innan det tar hus i helvete och batikhäxorna, muslimerna och fikusarna blir utrensade och sossarna börjar snacka jobb, välfärd och skola igen?

Det är för sent! Sossarna kommer i all framtid att bli beroende av batikhäxor, islamister, och bidragsmassinvandring. Det finns ingen återvändo.

Den framtida valboskapen i enklaverna har till stor del fortfarande ej svenskt medbogarskap, dvs de kan inte rösta i riksdagsval. Bidragsmassinvandringen har endast pågått sedan ca 2006; det tar ännu tid innan valboskapen blir svenska medborgare i tillräcklig omfattning, det är en kumulativ process.

När väl demografin (grovt snedfördelad nativitet) och medborgarskapet har gjort sitt jobb kan Sossarna bli stora igen - men då finns det endast ruiner kvar att regera över (åtminstone metaforiskt); den lokala milisen och den globala islamismen blir viktigare än partipolitiken i många enklaver.

Moderaterna går samma utveckling till mötes i en andra våg.

Imam Reinfeldt vann matchen.

-----------

Det enda arbetarpartiet idag är SD.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2015-11-20 kl. 17:34.
2015-11-20, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Sjuklövern jobbar numera som grupp; så länge de har över 50% tillsammans så är de nöjda.
Det finns åtminstone två fel i det tänket.
Vänsterpartiet och Kd har alltid varit motståndare till varandra. Och nu när Kd blivit mindre socialliberal i och med Ebba så har det accentueras.
Men kanske viktigare är att alla de mindre fyra partierna 1:a mål är att hålla sig kvar i riksdagen. Det går före att de andra hänger sig kvar och får 50%.

Citat:
Det är ytterst få arbetare som sympatiserar med (S) nuförtiden, och det är mest påtagligt hos de yngre. Jag jobbar på ett industriföretag, och här sympatiserar majoriteten av de anställda med (SD) vilket är förklarligt. Arbetarna är mest utsatta för massinvandringens konsekvenser.

Det är dem som löper störst risk att utsättas för lönedumpning. Det är deras barn som riskerar att utsättas för brott eller börja bete sig som blattar. Det är deras bostadskvarter som fylls på med MENA-folk. Det är dem som drabbas värst när välfärden raseras. Det är deras föräldrar som ligger i sin egen avföring på äldreboendet och inte får hjälp p.g.a. personalnedskärningar.
Om man bortser från att jag inte tycker man ska kalla folk för blattar så tror din analys stämmer rätt bra.

Det enda sättet som Sverige kan hantera en flyktinginvandring som är högre än födelsetalen på lång sikt är att kraftigt ändra lönestrukturen.
Se t e x Joakim Ruist blogg där han förklarar varför man måste ändra lönestrukturen permanent för de som ligger under genomsnittslönen för att kunna ge flyktinginvandrarna jobb.
(Han är för en mycket hög invandring. Han är dock inte för de senaste extrema nivåerna på 30 000 - 40 000 invandrare i veckan månaden.)
Eller Tove
"Den goda reform för arbetskraftsinvandring som infördes 2008 av den borgerliga regeringen och MP skulle kunna göras ännu mer liberal. Men det kräver i så fall att man är beredd att stå för det faktum att det kommer att innebära ett större mått av ekonomisk ojämlikhet i våra samhällen. Där finns flera självutnämnda liberala politiker som ännu inte vågat steget, trots att det både för Sverige och den enskilde vore bättre om Sverige valde att erbjuda färre välfärdsförmåner till den geografiska klassresenären, än att säga blankt nej för att våra all inclusive-paket inte räcker till alla som vill ha dem.

Ja, jag talar delvis om ett annat samhälle. Ett där medborgarna kan lita på att staten är stark och förmår upprätthålla trygghet och lag. Ett som följer internationella åtaganden för asylbehövande. Och därtill ett modernt och globalt nybyggarland dit alla som vill och kan vara med och bygga landet genom arbete och egenförsörjning är välkomna."
(Svd)
]Joakim Ruist och Tove Lifvendahl är de enda i media-bruset som förespråka en mycket hög eller "väldigt hög" invandring och han förklara hur man skulle kunna klara av det ekonomiskt på ett strukturerat och genomtänkt sätt. (Alla de andra som jag läst förnekar fakta som är allmänt kända vilket också Tino.us visar på ett extremt bra sätt)

Varken S, M, Kd, Fp, V eller Fi verkar kunna se att det bara finns en lösningar som är intellektuellt hållbar om man ska fortsätta en mycket hög invandring. Det enda partiet som kanske är beredd att gå åt det hållet är C. Vars ungdomsförbund också drar i den riktningen.

Eftersom de är jämfört med de andra gamla partierna tydliga med sin inriktning så är det också logiskt att C ökar jämfört med valresultatet. Om S/M/Fp/Kd flyttar sig ännu mer i en restriktiv inriktning så skulle jag tro att C kommer öka ännu mera framför allt på bekostnad av M.

Citat:
Om LO-medlemmarna röstade efter det parti som skulle ge dem mest pengar i plånboken skulle 80% dem säkert rösta på SD.
2015-11-20, 22:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Det stämmer det du säger.

Men tyvärr tror jag att Sjupartiregeringen struntar i hur mycket varje inre fraktion har vardera numera; jag tror att man har övergivit all annan blockpolitik förutom att stänga ute SD.

----------------

Men efter samhällskollapsen kommer det nya konstallationer; den som lever får se vilka.

Detta förfarande visade redan DÖ, och nu är DÖ död, men andra de facto-DÖ kommer istället. Så kommer det att hålla på tills det av praktiska skäl inte går längre. Vi får se om de håller ut ända tills 2018.
2015-11-20, 23:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Ja, att kärnväljare dör av är en viktig faktor för flera partier. C har suttit i den sitsen tidigare och KD har jag för mig har den högsta medelåldern på sina väljare och se hur de ligger till. De demografiska förändringarna kommer sannolikt att spela ovanligt stor roll framöver, både pga av inflyttning och olika partiers väldigt olika förmåga till nyrekrytering nerifrån i åldrarna. Härvid spelar det rätt stor roll att ungdomsförbunden har krympt påtagligt men rätt olika.
2015-11-21, 01:35
Medlem
Noterar att Inizio för andra månaden i rad har en siffra för KD som avviker betydligt från andra institut. Jag undrar varför.
2015-11-21, 11:53
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Noterar att Inizio för andra månaden i rad har en siffra för KD som avviker betydligt från andra institut. Jag undrar varför.

Det kan bero på den modell som används. En del kanske har modeller som rundar av allt för snabba, stora förändringar. Medan Inizio inte filtrerar lika hårt.

Leif D vibbar att KD borde gått fram senaste tiden på bekostand av främst moderaterna. C och Fp är allt för olika KDisarna för att C och Fp-väljare skall attraheras av KDs underbart ändrade inriktning.

Det är viktigt för KD nu att man kan fortsätta att hålla sig i rampljuset och få publictet. Politiskt ligger dom nog ganska nära vad mycket folk egentligen tycker.
2015-11-21, 13:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle

Är det möjligen så, att (s) lyssnat för mycket på diverse PR-folk och Spin doctors som fått partiledningen att jaga särintressegrupper medan man glömt bort sina kärnväljare - arbetare och låglönegrupper? Man har felaktigt tagit för givet att dessa grupper ska rösta (s) med automatik. Men så blev det inte och nu är det för sent att vända strömmen med flyende.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in