2017-03-20, 10:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag medger att det inte händer så ofta, men nu erkänner jag beredvilligt att jag sällan anser att Tove Lifvendahl skriver något matnyttigt, men nu har det hänt. I en ledarartikel gör hon upp med M:s felsteg och förklarar stora delar av det moderata misslyckandet. Det har tagit en stund innan Reinfeldts spöke har förbleknat.

Citat:
Moderaternas tapp i opinionen är därför förväntat och dessvärre välförtjänt. Under regeringsåren brände man den idémässiga marken. Men svedjebruk är inte en lämplig metod för partiskötsel. Hanterar man idéer, människor och väljarrelationer som alla behöver en långsiktig omsorg, är det dumt att sätta eld på fundamenten.

Men inte heller maktspelet har skötts väl; decemberöverenskommelsen var lika skadlig som ohållbar och har kostat Moderaterna eoner av förslösad tid och energi att försvara. Att man först efter två år i rollen som oppositionsledare öppet uttalar den hållning visavi Sverigedemokraterna i riksdagsvardagen som håller ihop med agerandet i verkligheten, men står i strid med vad man har sagt tidigare, väcker begripligt nog både misstro och misstankar, och har fördrivit väljare till soffan.

Kring ett parti som har en känd tradition av att vara toppstyrt, är det inte underligt att många blickar mot partiledaren. Juryn sammanträder alltjämt, men den som tror att Moderaternas bekymmer i dag är en person, har lika fel som 2002 då denna teori också förfäktades. Partiets problem har grundlagts under en lång tid, och inte minst av det ledarskap som av många framhålls som exemplariskt.
https://www.svd.se/inga-genvagar-framat-for-m/om/ledare

Hon söker också återupprätta Bo Lundgren, vilket jag tror är på pricken. Genom att Reinfeldt & Borg triangulerade S-frågor på ett skickligt sätt, så vann man makten, men det var en draksådd. Nu får man skörda, och trovärdigheten är djupt skadad och man har få recept på hur detta skall återtas.

Häri torde finnas väsentliga förklaringar till fr a M:s nedgång i opinionen. Man bär på ett arv som väljarna tappat förtroendet för och man har efter valet 2014 agerat, t ex DÖ, som gjort att M:s tidigare sympatisörer blivit vilsna och hemlösa, och sannolikt allt mer söker sig till soffan, i alla fram till valdagen kommer närmare.
2017-03-20, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Ni som tror på en koalition mellan S och C lever i det förgångna, typ 1980-talet.

Centern 2017 är i princip ett högerextremistiskt parti. Bidragsmassinvandringen vill dom ha för att omöjliggöra välfärdssystemet och skapa en otrygg arbetsmarknad. Och S vill absolut inte ha någon massinvandring, detta har väl också alla som slutat att leva i förnekelsen insett? S har gjort mycket för att städa upp efter Imamens asylbedrägerikatastrof, men arbetet är ytterst svårt.

Dessutom är personkemin mellan Stureplanaren Annie och LO Svetsarn inte den bästa. Annie är ingen Olle Johansson på något sätt. Det är endast partinamnet Centern som återstår från Olles tid.

Däremot kan C mycket väl göra större överenskommelser typ DÖ med en S-regering i minoritet; C har ju varit stödparti åt Svetsarns ytterst svaga regering sedan 2014 utan problem. C har t.o.m. gått med på Svetsarn restriktiva invandringspolitik.

Sammanfattningsvis anser jag att en S+C regering är utesluten. Kombinationer av S, FP, M, MP är mycket troligare.

Till sist vill jag påminna om att Allahiansen absolut inte kan räknas ut ännu. M kan fortfarande svänga 180 grader vilken dag som helst. Problemet är att AKB är en usel ledare. Imamen höll en järnhand över Allahiansen och oliktänkande höll tyst eller blev utrensade. Nej, jag tror det blir svårt för M nu utan en stark ledare typ Imamen. Reinfeldtfalangen är mycket större än vad Flashbackhögern önsketänker. Dessa Reinfeldtare lämnar nu partiet; de riskerar att läcka inte bara till C, utan även till S. Svänger M så läcker partiet till SD istället; hur de än vänder sig så har de röven därbak. AKB har hanterat detta oskickligt genom att släppa katten ur säcken innan den var tämjd.

Vad C är i dagsläget är ingen nyhet för någon. En stor partikassa utan väljarbas gjorde det möjligt att skapa nuvarande C. (coup d'etat är kanske ett lämpligare ord?)

Till skillnad MP så har C varken medierna eller kultureliten på sin sida. Den gruppen lockas varken av thatcherism eller ohämmad marknadsliberalism.

Anledningen till C:s uppgång beror inte på att C hypas av medierna. De gör de nämligen inte. Utan främst på att det är det enda möjliga alternativet till M och ett döende MP.

Efter AKB:s utspel om SD så måste den falang inom M som tillhörde reinfeldtarna ta vägen någonstans. C är det naturliga alternativet. C har dessutom fått någon märklig urban hippfaktor som gör att de suger till sig ännu fler röster. Framgång föder som bekant framgång. Särskilt inom politiken. Sedan har du ett döende MP och lite annat smågodis som kommer göda C:s siffror.

Det skulle inte förvåna mig om C kommer upp i procentsatser som påminner om M:s eftersom M fortsätta att blöda. Varför rösta på M om det innebär en röst på SD? Bättre att rösta på originalet.

När det gäller SD så kommer C inte backa en tum och konsekvens lönar sig. Självklart är S och C inkompatibelt. På pappret. Verkligheten är en helt annan historia.

Något nytt DÖ är inte aktuellt. Var en nödlösning.Funkade inte.

Det här är självklart spekulationer från min sida men jag ser inget rimligt alternativ till huvudtesen (självklart med diverse konstruktioner/stöd av överlevande småpartier).

SD+M
S+C

Personligen avskyr jag C. Och SD. Vad jag känner är dock ointressant. Det som intresserar mig är hur konstruktionen de facto ser ut efter valet.

C:s uppgång är icke tillfällig....utan fullständigt logisk.
2017-03-20, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nej, alternativt till (C)+(M)+(CD) är inte (C)+(S). Alternativet är en situation där tre block bestående av (V)+(S), (C)+(L), och (SD)+(M) misslyckas med att komma överens om något annat än att stoppa varandras statsminister kandidater.

Ett nytt DÖ är uteslutet så då återstår ett Extraval strax efter ordinarie valet 2018. Utifrån dagens Opinonssiffror är det faktiskt svårt att tänka sig ett regeringsalternativ som skulle fungera.

(V)+(S) har kanske 35% med lite god vilja? All opposition till höger. Valfritt parti kan fälla vad som helst tillsammans med (SD).

(C)+(S)+(L)? Då lär (V) vilja markera att de är i oppossition mot (C) och stoppa så mycket de kan som inte är förankrat hos dem i förväg. Lär knappast fungera.

(M)+(SD)? Visst det alternativ som är närmast majoritet men hur skall ett (M) på under 20% driva regering ensamma med (SD) stöd i riksdagen? Vore ju pinsamt med ett 30% parti som släpper fram ett 20% parti? Är det nu så svårt att ta aktivt stöd av (SD) i riksdagen så hur kontroversiellt vore det inte med ett delat regeringsansvar? Särskilt ifall (M) är betydligt mindre än (SD)?

Inte direkt positiva siffror för landet nu egentligen. Finns ju lite tid för opinionen att förändras dock. Tappar (S) lite till och (KD), (MP) och förhoppningsvis (L) åker ur finns det förutsättnignar för stabila majoriteter plötsligt.

Kan ju bara hoppas att regeringsfrågan blir den dominerande i valrörelsen. Det vore konstigt annars egentligen efter DÖ sveket förra valet...

Det rimligaste alternativet, om M gör allvar av sina tomma, fega antydningar, samtidigt som C+L håller fast vid invandringen, är M som ensamt regeringsparti med stöd av SD+L+C. Det är typiskt den sorts symbolisk kompromiss som hycklarna är så förtjusta i. SD släpps inte in i regeringen och C+L ingår inte i en SD-stödd regering.

Då kan de fortsätta att låtsas som att de håller avstånd till SD, och SD får sitt inflytande ändå. Frågan blir bara hur billigt SD säljer sig. Eller om C i vanlig ordning vill rasera allt genom att sätta sig på tvären över någon symbolfråga.

Gissningsvis så blir det en sån regering, men invandringsfrågan har de inte stöd för, utan där får de kompromissa med C+L, eller kanske troligare faktiskt, med S. Jag tror nämligen att vid det laget så har nog invandringen blivit en fråga om man är ansvarstagande eller ej, och S är i akut behov av att bygga lite känsla av ansvarstagande, särskilt efter den nuvarande regeringens fullständiga fiasko.

Cs roll är väldigt intressant. Som det ultimata kappvändarpartiet så har de lyckats klamra sig fast över 4% trots att väljarunderlaget försvann. Men nu när de positionerat sig så smart i en viktig fråga som invandringen så har inflödet av väljare blivit enormt (om man ska tro OI...). Vad gör det med ett parti att plocka upp en fråga av taktiska skäl och sen få hela sin väljarkår utbytt? Kanske blir C ett invandringsparti istället, eller är partiets själ kappvändande även efter detta?
2017-03-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nej, alternativt till (C)+(M)+(CD) är inte (C)+(S). Alternativet är en situation där tre block bestående av (V)+(S), (C)+(L), och (SD)+(M) misslyckas med att komma överens om något annat än att stoppa varandras statsminister kandidater.

(V)+(S) har kanske 35% med lite god vilja? All opposition till höger. Valfritt parti kan fälla vad som helst tillsammans med (SD).

(C)+(S)+(L)? Då lär (V) vilja markera att de är i oppossition mot (C) och stoppa så mycket de kan som inte är förankrat hos dem i förväg. Lär knappast fungera.

(M)+(SD)? Visst det alternativ som är närmast majoritet men hur skall ett (M) på under 20% driva regering ensamma med (SD) stöd i riksdagen? Vore ju pinsamt med ett 30% parti som släpper fram ett 20% parti? Är det nu så svårt att ta aktivt stöd av (SD) i riksdagen så hur kontroversiellt vore det inte med ett delat regeringsansvar? Särskilt ifall (M) är betydligt mindre än (SD)?

Inte direkt positiva siffror för landet nu egentligen. Finns ju lite tid för opinionen att förändras dock. Tappar (S) lite till och (KD), (MP) och förhoppningsvis (L) åker ur finns det förutsättnignar för stabila majoriteter plötsligt.

Kan ju bara hoppas att regeringsfrågan blir den dominerande i valrörelsen. Det vore konstigt annars egentligen efter DÖ sveket förra valet...

Visst är det intressant. Och inte bara kontroversiellt utan politiskt omöjligt.
M skulle i praktiken bli ett stödparti till SD.

Gissa hur mobiliseringen skulle se ut mot den konstruktionen

Det är därför obegripligt att M offentligt går ut och öppnar dörren för ett samarbete med SD.
Att tanken var att vinna tillbaks SD väljarna var väl uppenbart. Resultatet blir ju dock det motsatta. Hur tänkte de här? Vad heter M:s nya spindoctors? Är de galna?
2017-03-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Visst är det intressant. Och inte bara kontroversiellt utan politiskt omöjligt.
M skulle i praktiken bli ett stödparti till SD.

Gissa hur mobiliseringen skulle se ut mot den konstruktionen

Frågan är hur mycket väljarna bryr sig egentligen? Visst måste partiledningen få kalla kårar inför tanken på att vara den mindre parten i ett regeringssamarbete med (SD) men vad tycker väljarna? Tappar (M) i opinionen finns det inte så mycket att göra annat än att anpassa sig...

Jag vet åtminstone en potentiell (M) väljare som inte skulle ha något problem alls med en (M)+(SD) regering. Bara (M) får betalt på så sätt att de får igenom förenklingar för företag och att en del av besparingarna på migration (och gärna besparingarna på kultur och medier) används till att sänka marginalskatter. Förutom det får (M) gärna lägga sig helt platt inför (SD) utan att jag skulle bry mig nämnvärt faktiskt.

Kan ju alltid hoppas att alla som avskyr (SD) redan flytt till (C). Då har inte (M) något mer att förlora på att vara helt öppna med ett framtida regeringssamarbete med (SD). Det gäller bara att inte bry sig när media försöker skapa drev...

Kanske skulle det svida att inte bli inbjuden till Nobelfesten men vad kan annars DN, etc, egentligen göra?

Vad som händer i opinonsmätningarna blir nog avgörande tror jag. Fortsätter (SD) uppåt sakta men säkert och (M) planar ut, och kanske börjar öka igen, så tror jag (M) ledningen kommer att dra den korrekta slutsatsen att Alliansen är död och det blir (SD) eller inget alls för deras del.

Hursomhelst, det är ett år kvar innan valrörelsen drar igång på allvar. Antar vi att (SD) sakta men säkert ökar så kommer övriga regeringsalternativ succesivt bli mer och mer orimliga. Frågan blir isåfall bara vilket av (M) och (S) som skall försöka sig på att bjuda in till regering först...

Finns ju en del jokrar i leken samtidigt: IS återvändare, Bostadsbubblan, Utvisningar som aldrig blir av, Ytterligare ett par hundratusen anhöriga som skall ha förtur till kommunala hyresrätter, etc. Kan faktiskt se rejält snabba opinionsförändringar framöver triggade av särskilda händelser.

Jag hoppas dessutom på PASOKifiering av (S) med efterföljande väljarseger för (V). Bättre att ha vänstern på ytterkanten än i mitten där de spelar roll för regeringsbildningen.
2017-03-20, 17:03
Medlem
Den enskilt största knäckfrågan hos gemene man framöver lär bli de aviserade massiva skattehöjningarna för att hålla välfärdssektorn under armarna.
SKL har ju redan varit ute och påtalat att det krävs årliga tvåkronor i skattehöjningar framöver samtidigt som vi ser kommunisternas inflytande i den nuvarande ursvaga minoritetsregeringen via fryst brytpunkt för statlig skatt,kraftigt försämrade 3:12 regler,snack om återinföring av förmögenhetsskatt mm mm.

Ovanstående håller helt enkelt inte i den verkliga verkligheten.Möjligheter till skattehöjningar är begränsade framöver och detta kommer naturligtvis att resultera i krackelering av välfärden på sådant sätt att det direkt kommer att drabba medianväljaren.

Själv är jag övertygad om att gammelpartierna i riksdagen kommer att göra allt för att uppskjuta skadeverkningarna av en utopist asylpolitik till efter riksdagsvalet 2018..men utöver det...herregud vilket delikat scenario som det politiska etablissemanget står inför.

Hur partierna positionerar sig här kommer att avgöra deras politiska framtid.
2017-03-20, 22:07
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Den enskilt största knäckfrågan hos gemene man framöver lär bli de aviserade massiva skattehöjningarna för att hålla välfärdssektorn under armarna.
SKL har ju redan varit ute och påtalat att det krävs årliga tvåkronor i skattehöjningar framöver samtidigt som vi ser kommunisternas inflytande i den nuvarande ursvaga minoritetsregeringen via fryst brytpunkt för statlig skatt,kraftigt försämrade 3:12 regler,snack om återinföring av förmögenhetsskatt mm mm.

Ovanstående håller helt enkelt inte i den verkliga verkligheten.Möjligheter till skattehöjningar är begränsade framöver och detta kommer naturligtvis att resultera i krackelering av välfärden på sådant sätt att det direkt kommer att drabba medianväljaren.

Själv är jag övertygad om att gammelpartierna i riksdagen kommer att göra allt för att uppskjuta skadeverkningarna av en utopist asylpolitik till efter riksdagsvalet 2018..men utöver det...herregud vilket delikat scenario som det politiska etablissemanget står inför.

Hur partierna positionerar sig här kommer att avgöra deras politiska framtid.

Det är också löjeväckande att komma med skattehöjningar som drar in ett par futtiga miljarder samtidigt som vi har Migrationsverket som kräver 10-15 miljarder varje år. Jag har svårt att inte tänka mig att det finns en hel del som med avsky ser på hur allt bara blir sämre samtidigt som det krävs allt mer pengar samtidigt som vi är extraordinärt frikostiga i områden som inte på något vis gynnar alla de som betalar denna skatt.

Givetvis vill de skjuta upp på problemen, därav skattehöjningarna.
2017-03-20, 22:17
Medlem
Kebabfysikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag medger att det inte händer så ofta, men nu erkänner jag beredvilligt att jag sällan anser att Tove Lifvendahl skriver något matnyttigt, men nu har det hänt. I en ledarartikel gör hon upp med M:s felsteg och förklarar stora delar av det moderata misslyckandet. Det har tagit en stund innan Reinfeldts spöke har förbleknat.

https://www.svd.se/inga-genvagar-framat-for-m/om/ledare

Hon söker också återupprätta Bo Lundgren, vilket jag tror är på pricken. Genom att Reinfeldt & Borg triangulerade S-frågor på ett skickligt sätt, så vann man makten, men det var en draksådd. Nu får man skörda, och trovärdigheten är djupt skadad och man har få recept på hur detta skall återtas.

Häri torde finnas väsentliga förklaringar till fr a M:s nedgång i opinionen. Man bär på ett arv som väljarna tappat förtroendet för och man har efter valet 2014 agerat, t ex DÖ, som gjort att M:s tidigare sympatisörer blivit vilsna och hemlösa, och sannolikt allt mer söker sig till soffan, i alla fram till valdagen kommer närmare.

Hade Reinfeldt stoppat massinvandringen efter 2006 hade han aldrig förlorat mot Löfven. Istället valde Reinfeldt att förvandla Sverige till ett u-land och här står vi idag.
2017-03-20, 22:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Hade Reinfeldt stoppat massinvandringen efter 2006 hade han aldrig förlorat mot Löfven. Istället valde Reinfeldt att förvandla Sverige till ett u-land och här står vi idag.

Det är kanske en förenkling, men det hade säkerligen hjälpt till att hålla SD utanför Riksdagen 2010, varvid Alliansen hade kunnat behålla egen majoritet, sluppit göra upp om migrationen med MP och därmed kanske kunnat hålla SD utanför även 2014. Men samtidigt hade kanske denna politik omöjliggjort Alliansen från början, så vi kan inte säkert veta.
2017-03-21, 00:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det är kanske en förenkling, men det hade säkerligen hjälpt till att hålla SD utanför Riksdagen 2010, varvid Alliansen hade kunnat behålla egen majoritet, sluppit göra upp om migrationen med MP och därmed kanske kunnat hålla SD utanför även 2014. Men samtidigt hade kanske denna politik omöjliggjort Alliansen från början, så vi kan inte säkert veta.
Du har en god poäng, men tror du verkligen att Alliansens massinvandringspolitik någonsin syftade till något annat än att sänka lönen för låg och medelinkomsttagare?
2017-03-21, 02:17
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
M var inte på något sätt tvungna att göra denna vansinnighetsöverenskommelse med extremisterna i MP. Minoritetsregering eller ej. Fredrik Reinfeldt, det aset gjorde detta utav två skäl.
Ena var att i ett sjukligt hat straffa SD och de som lämnat M för SD.
Det andra klassisk moderatpolitik, lönedumpning.
Vad som var mest tongivande av de två kan diskuteras.
2017-03-21, 08:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du har en god poäng, men tror du verkligen att Alliansens massinvandringspolitik någonsin syftade till något annat än att sänka lönen för låg och medelinkomsttagare?

Ja. Olika partier har olika bevekelsegrunder. M hade de motiv Du säger, men FP ville mest skada Sverige och C var allmänt öppenhetsliberala medan KD ville vara kristet "goda". Det är därför de olika partierna har gått olika i opinionen sedan DÖ; M är avslöjat, FP har tappat argumenten, KD är vilset och C fortsätter på sin öppenhetsliberala politik vilken glädjer delar av opinionen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in