2015-11-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Med ditt resonemang så borde alltså även SD vara mycket större? SD är det största partiet bland 65+ idag.

Nu funkar det nog inte riktigt så, oavsett om det är färre gamlingar som häckar på nätet och deltar i online-paneler så görs det ett statistiskt urval som speglar befolkningen i stort.

Möjligtvis. Fast SD är nog lika stora hos unga som hos gamla, så kanske har han en poäng ändå.
2015-11-18, 09:44
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Aftonbladet/Inizio

Vänsterpartiet: 5,7 % (0,0)
Socialdemokraterna: 25,8 % (-0,4)
Miljöpartiet: 5,5 % (+0,2)
Kristdemokraterna: 5,6 % (-0,1)
Centerpartiet: 8,3 % (-0,1)
Folkpartiet: 4,8 (+0,6)
Moderaterna: 21,5 % (+0,7)
Sverigedemokraterna: 20,7 % (+0,2)
Övriga: 0,7 % (-0,2
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21784316.ab
2015-11-18, 09:44
Medlem
eternussermos avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21782348.ab

Inizio

Ställningen just nu mellan blocken

V+S+MP = 37,0 % (-0,2 %)

KD+C+FP+M = 40,2 % (+0,2 %)

SD = 20,7 % (+0,2 %)

Så skulle väljarna rösta om det var riksdagsval i dag

Vänsterpartiet:*5,7 % (0,0)

Socialdemokraterna:*25,8 % (-0,4)

Miljöpartiet:*5,5 % (+0,2)

Kristdemokraterna:*5,6 % (-0,1)

Centerpartiet:*8,3 % (-0,1)

Folkpartiet:*4,8 (+0,6)

Moderaterna:*21,5 % (+0,7)

Sverigedemokraterna:*20,7 % (+0,2)

Övriga:*0,7 % (-0,2)

Påminner om att SD har en egen tråd!
2015-11-18, 15:18
Medlem
77% till Sjupartiregeringen.

Aftonbladet väljer numera att publicera endast sådana OU som visar "rätt" siffror för regeringen.
2015-11-18, 17:13
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21784316.ab
Intressant att FP ligger under KD som enligt andra undersökningar är utanför riksdagen. Inte för att något av småpartierna ligger långt från gränsen.
2015-11-19, 22:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Yougov i dagens Metro: http://www.metro.se/nyheter/yougov-s-nar-bottensiffror-lagsta-stodet-sedan-valet/EVHokr!y9BUaxyUBQTvs/

Trots tiggeriet, totalinvandringen och det franska islamistkriget så sker just inga stora förändringar i opinionen. De tre stora ligger alltjämt mellan ca 20-25%. Med min vanliga tjatighet så profeterar jag att vi har detta läge åtminstone året ut, och att vi sedan får se vad vintermånaderna ger vid handen.

Det är intressant att varken S eller M ännu halkat under 20% i Yougov, i alla fall inte varaktigt. Men om vi ser bortom årsskiftet, och regeringens handlingsförlamning kvarstår, och M m fl inte förmår att driva på hårdare för att få fram en mer fungerande gränspolitik, så utesluter jag inte att det kan bli fråga om att något/några av dessa partier får se sig på nedflyttningsplats under 20. Det vore givetvis en betydande förändring för partier som tidigare räknades runt 30%.
2015-11-19, 22:35
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Yougov i dagens Metro: http://www.metro.se/nyheter/yougov-s-nar-bottensiffror-lagsta-stodet-sedan-valet/EVHokr!y9BUaxyUBQTvs/

Trots tiggeriet, totalinvandringen och det franska islamistkriget så sker just inga stora förändringar i opinionen. De tre stora ligger alltjämt mellan ca 20-25%. Med min vanliga tjatighet så profeterar jag att vi har detta läge åtminstone året ut, och att vi sedan får se vad vintermånaderna ger vid handen.

Det är intressant att varken S eller M ännu halkat under 20% i Yougov, i alla fall inte varaktigt. Men om vi ser bortom årsskiftet, och regeringens handlingsförlamning kvarstår, och M m fl inte förmår att driva på hårdare för att få fram en mer fungerande gränspolitik, så utesluter jag inte att det kan bli fråga om att något/några av dessa partier får se sig på nedflyttningsplats under 20. Det vore givetvis en betydande förändring för partier som tidigare räknades runt 30%.

SD är alltså största parti i yougov och undersäknignarna spretar så kraftigt sins emallan att man inte kan ta det på allvar. Intressant att den vänster-vänstertidnignen metro publicerar sifforna när det går så det stänker för SD.

SD får 17% i SIFO och 27% i yougov. SD får klart högre i dom OI som lyckades bäst i valet, man kan därför anta att dom ligger på ca 25%.

När det gäller stödet för S så är det lite svårbedömt. Dom som röstar S består till väldigt stor del av folk som röstar S under alla omständigheter, även om det skulle garantera deras egen snara död. Vad som sker politiskt och reellt har liten eller ingen inverkan för dessa personer.
Ca hälften av S väljare har invandrarbakrund. Bland svenska män så är S 3 största parti efter SD och M och har kanske 15%.

Moderaternas höga siffor är svårare att förstå, men troligen är det Svenne Banan i villaförort som på fullt allvar tror på lögnberget DN prånglar ut.
2015-11-19, 22:39
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21782348.ab

Inizio

Ställningen just nu mellan blocken

V+S+MP = 37,0 % (-0,2 %)

KD+C+FP+M = 40,2 % (+0,2 %)

SD = 20,7 % (+0,2 %)

Så skulle väljarna rösta om det var riksdagsval i dag

Vänsterpartiet:*5,7 % (0,0)

Socialdemokraterna:*25,8 % (-0,4)

Miljöpartiet:*5,5 % (+0,2)

Kristdemokraterna:*5,6 % (-0,1)

Centerpartiet:*8,3 % (-0,1)

Folkpartiet:*4,8 (+0,6)

Moderaterna:*21,5 % (+0,7)

Sverigedemokraterna:*20,7 % (+0,2)

Övriga:*0,7 % (-0,2)

Påminner om att SD har en egen tråd!

Vänta lite nu. Centern 8,3% med Annie Lööf mammaledig? Det tror jag inte ett ögonblick på. Exakt vad är det som skulle locka folk att rösta på centern i nuläget? Ingen läcker partiledare i TV och en politik som luktar gödselstack. Intressant med Fps låga siffor. Men den allmänna felfaktorn från valet 2014 så är Fp utanför riksdagen med dom där siffrorna.
2015-11-19, 22:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vänta lite nu. Centern 8,3% med Annie Lööf mammaledig? Det tror jag inte ett ögonblick på. Exakt vad är det som skulle locka folk att rösta på centern i nuläget? Ingen läcker partiledare i TV och en politik som luktar gödselstack. Intressant med Fps låga siffor. Men den allmänna felfaktorn från valet 2014 så är Fp utanför riksdagen med dom där siffrorna.

Det skulle starkt förvåna mig om FP kommer att gå så särskilt mycket bättre efter att man bytt namn till Liberalerna. Men, undrens tid är inte förbi, och en tillfälle uppmärksamhetsuppgång kan man så klart få.
2015-11-19, 22:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det skulle starkt förvåna mig om FP kommer att gå så särskilt mycket bättre efter att man bytt namn till Liberalerna. Men, undrens tid är inte förbi, och en tillfälle uppmärksamhetsuppgång kan man så klart få.

Borde man inte kunna stämma dem för falsk marknadsföring om de byter namn till liberalerna?
2015-11-19, 22:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
SD är alltså största parti i yougov och undersäknignarna spretar så kraftigt sins emallan att man inte kan ta det på allvar. Intressant att den vänster-vänstertidnignen metro publicerar sifforna när det går så det stänker för SD.

SD får 17% i SIFO och 27% i yougov. SD får klart högre i dom OI som lyckades bäst i valet, man kan därför anta att dom ligger på ca 25%.

När det gäller stödet för S så är det lite svårbedömt. Dom som röstar S består till väldigt stor del av folk som röstar S under alla omständigheter, även om det skulle garantera deras egen snara död. Vad som sker politiskt och reellt har liten eller ingen inverkan för dessa personer.
Ca hälften av S väljare har invandrarbakrund. Bland svenska män så är S 3 största parti efter SD och M och har kanske 15%.

Moderaternas höga siffor är svårare att förstå, men troligen är det Svenne Banan i villaförort som på fullt allvar tror på lögnberget DN prånglar ut.

Förmodligen har både S och M en betydande andel vaneröstande. Gamla, stora partier har ofta det. Men sannolikt kommer både S och M att långsiktigt få svårt att behålla sina väljare om man inte börjar föra en ansvarsfull politik. När man har både tiggeriet, invandringen och terrorismen emot sig, då är det svårt i längden. Naivitet ger just inga väljare.
2015-11-19, 22:45
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Leif D vibbar att folkpartiet går allt mer mot folkölpartiet. Dvs 2,8%. Sedan får vi se vilken sida av 2,8% dom hamnar på i första bästa val, men jag skule tro det blir i den häraden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in