2015-11-21, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mordet har ett identiskt förlopp gällande ett av offren för sadisten BTK (bind-torture-kill) som hängdes i ett rör i källaren. Hon hade bindel över näsa/mun, hennes trosor satt nere vid anklarna, hon stod på tå och han onanerade framför henne.
Skillnaden var att hon hade bakbundna händer. Med tanke på blodförekomst på Lisas händer samt snöre på golvet rakt under röret undrar jag dock om hon i ett medvetslöst tillstånd blev bunden gällande handleder innan upphängning. Det skulle inte ge fåror/skador på handlederna.
Jackan är ett alternativ till låsta armar. Dock finns inte tecken vid brottsplatsen om en kamp.

I ett tillstånd innan tror jag han har strypt henne medvetslös för att göra henne 'hanterbar' och detta kan härröra till den blodförekomst som ses under hennes naglar.
Jag hoppas att hon var medvetslös genom de flesta stadierna i den vansinnigt vidriga hantering hon utsatts för av äcklet.
Hot med kniv är väl ett effektivt sätt att göra ett offer medgörligt. Hot med vapen är väl "standard" bland sexbrottslingar av alla de slag.
2015-11-21, 00:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Hela grejjen är så sjuk när man tänker på det. Kan han ha varit så "dum" att han inte fattade att hon skulle stypas/dö genom att bli upphängd (?) så där? Hon kanske dog snabbare än han hade räknat med?
Blev han upphetsad av att veta att hon skulle dö? Eller tyckte han att det roliga var att snöra så hon blev maktlös (men då borde han ju inte behövt hänga upp/strypa).
Eller var hans grej att runka till ett lik?
Mår illa ju mer jag tänker på det hela
Målet var att strypa henne. Makt som ger sexuell upphetsning via att iaktta dödskampen.
2015-11-21, 00:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Varför NB ljuga om uppenbara saker... Känns inte så smart gjort av honom...
Vem har sagt han är "smart"..? - Tycker mycket talar för motsatsen. - Samma sak gäller f.ö. IB - m.fl...
2015-11-21, 00:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag tog en av dina punkter som exempel. Du bad om omständigheter som talar mot NB:s skuld, inte bevis. Varför ska NB:s oskuld bevisas, helt plötsligt? Det brukar inte vara så i svensk rätt.

Ett flertal av #TheMiracles punkter gäller fortfarande som omständighet som talar mot NB:s skuld, även om de inte bevisar det.

Diskussionen här inne utgår inte från ett juridiskt perspektiv. Visst finns det några som menar att han nog kan vara skyldig, men att bevisningen inte är tillräckligt stark. Men de flesta verkar argumentera utifrån en övertygelse om att han mest troligt är oskyldig, trots bevisningen. I det läget blir det i högsta grad rimligt att förklara och precisera varför och hur man kommit fram till denna ståndpunkt.

Jag anser mig i mitt svar till TheMiracle ha vederlagt i stort sett alla hans punkter och hänvisar till det svaret. Du är givetvis fri att ha en annan åsikt, men motivera den gärna i så fall. Att du bara säger att de "gäller" är inte mycket att hänga i julgranen.
2015-11-21, 00:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vilka? Jag har inte sett ett tungt inlägg hittills från den skribenten sen vederbörande kom in i tråden:
De första var långa och helt irrationella med enbart en massa ord som kunde benas ner i intet.
Nu finns de punktvis så vilka av dem menar du?
Den jag pekade på, t.ex, dvs nr 1.
2015-11-21, 00:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Hon försökte ta bort det blå snöret runt halsen som ströp henne. Nio av tio naglar befanns ha Lisas eget DNA.
Det menar du väl ändå inte..? Lät han henne ha händer och armar fria - när han hade så gott om tejp och snören?
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den jag pekade på, t.ex, dvs nr 1.
Citat:
1. Inget DNA från LH i NB:s bil.

Varav mitt svar:
Citat:
1. Som sagt: inte den förste och inte den siste som klarat detta moment. Det finns tyvärr helt ouppklarade brott där GM lyckats klara sig hela vägen. Byggplast och Voilá‏!

Hur léder detta till friheten menar du? Vad är av vikt i HovR?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Diskussionen här inne utgår inte från ett juridiskt perspektiv. Visst finns det några som menar att han nog kan vara skyldig, men att bevisningen inte är tillräckligt stark. Men de flesta verkar argumentera utifrån en övertygelse om att han mest troligt är oskyldig, trots bevisningen. I det läget blir det i högsta grad rimligt att förklara och precisera varför och hur man kommit fram till denna ståndpunkt.

Jag anser mig i mitt svar till TheMiracle ha vederlagt i stort sett alla hans punkter och hänvisar till det svaret. Du är givetvis fri att ha en annan åsikt, men motivera den gärna i så fall. Att du bara säger att de "gäller" är inte mycket att hänga i julgranen.
Menar du att punkt 1, som jag pekade på, inte inte talar för NB:s oskuld, om ändå inte bevisar det?
2015-11-21, 00:50
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Din analys av blodfläcken är just en sådan sak som ”försvaret” borde ha tagit sig an – och precis på det sätt du har gjort: – Var går gränsen mellan ”färskt” och ”gammalt” blod – och vad innebär detta i tidshänseende? – Hur lång tid kan man i en lokal där ingen vistas räkna med synligt damm på en blodfläck avsatt på undersidan av ett rör - ja, t.o.m. på själva "vippkanten" av detta rör där det mesta borde glida av/ned. Alla vet t.ex. hur dammet på en hylla fördelar sig mellan över- resp. undersidan, och här har vi dessutom ett rör; en rundad form. - Efter hur lång tid kan man räkna med synligt damm på en blodfläck av här aktuellt slag; har det gjorts några tidsstudier?

Blodfläcken är dock endast ett av bevisen; nästa blod-DNA återfanns innanför LH:s jeans; precis vid byxknappen. - IR har således lite att jobba med om hon vill gå i närkamp med bevisen mot sin huvudman. Jag utgår från att hon redan har avsatt en liknande blodfläck på ett rör och har denna under dammobservation.

Ja, det där är nog enda sättet att underminera DNA-bevisen
2015-11-21, 00:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Varav mitt svar:

Hur léder detta till friheten menar du? Vad är av vikt i HovR?
Jag menar inte att det leder till friheten, eller är av vikt i HR. Jag bara invände mot #MrFolds svar: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.
2015-11-21, 00:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Men vad spelar det för roll om man vill ha droppar eller inte? Du måste ha tag i provröret. Hur?
Jag är så trött på denna diskussion, förklara HUR du får tag i detta provrör med all sekretess och ID-märkning som finns idag. Det är ju inte bara att gå nånstans och be om blod!
Det är alltid venöst blod i prover såvida du inte tar en blodgas!
... med reservation att syrabas även kan tas venöst.

Skämt åsido. Jag håller med. Det låter ungefär som när man var liten och bakade kakor på vatten och havregryn och skulle övertyga släkten att det var sockerkaka.. Ät och ifrågasätt inte. Le och håll med.
2015-11-21, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vem har sagt han är "smart"..? - Tycker mycket talar för motsatsen. - Samma sak gäller f.ö. IB - m.fl...
Jag syftade inte på någon särskild utan ville mer nämna att det INTE kändes så smart gjort av NB

"Inte så smart gjort" betyder i mina kretsar typ "osmart handling", men om man säger det på det viset lite mindre dömande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in