2015-11-20, 16:52
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB

SD hade drivit samma politik om de så hade kommit fem flyktingar. Det är främlingsfientlighet, populism och rädsla som sätter SD:s agenda. Fel politik vid fel tillfälle.
Så vitt jag vet har SD länge talat om nivåer liknande övriga Norden, således fler än fem. Så du får väl kalla Finland, Danmark & Norge populistiska, rädda, främlingsfientliga o rasistiska länder, om du ska få ihop det.
Citera
2015-11-20, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Varför talar du bara i termer av svart-vitt? Antingen fungerar välfärden som hittills, eller så gäller kollaps. Kan du inte tänka dig påtagliga försämringar i välfärdssystemen? Många är benägna att kalla kraftiga försämringar för kollaps men det är väl snarast en semantisk fråga.
Här finns två okända variabler: 1. Fortsätter en mkt stor asylinvandring nästa år? Asylrätten ska värnas trumpetar Löfvén. 2. Hur klarar skola, sjukvård, arbetsmarknad, polis/rättsväsende nuvarande anstormning? Ytterligare anstormning nästa år också?
Besitter du säkra svar på 1) & 2) kan du förstås hävda att välfärden i stort sett förblir intakt.

Det är SD som på presskonferensen talar om kollaps inte jag.

Använder man begreppet anstormning har man en främlingsfientlig agenda, varför gör du det ?

Vad det kommer att handla om är resurser framförallt i fråga om personal. Det är på detta plan utmaningen är. Ekonomiskt klarar utan tvekan det svenska samhället av ett mottagande i den storleken Migrationsverket prognostiserar utan allvarlig påverkan på statsfinanserna.

Kan man bemanna vård/skola/omsorg/polis ser jag ingen avgörande försämring av den generella välfärden.
Citera
2015-11-20, 16:56
Medlem
LenaMelons avatar
Deprimerade poliser i Malmö om volymerna

"En polis i tjänst säger att situationen med de asylsökande som inte får plats är svår.

– Vi vet inte vad vi ska göra med dem, och de vet inte vad de ska göra....säger han.

– Det är inget kul ju. Det är värdelöst, säger en annan polis.
"

http://www.expressen.se/kvallsposten/dawood-25-borde-skicka-oss-till-finland/
Citera
2015-11-20, 16:58
Medlem
Citat:
Så vitt jag vet har SD länge talat om nivåer liknande övriga Norden, således fler än fem. Så du får väl kalla Finland, Danmark & Norge populistiska, rädda, främlingsfientliga o rasistiska länder, om du ska få ihop det.

Jag skrev att SD drivit samma politik om de kommit fem flyktingar ingenting annat. SD vill inte ta emot en enda invandrare, flykting eller ensamkommande det är reella fakta. Man har av opinionsskäl tvingats att prata om nivåer detta självklart taktik för att närma sig icke främlingsfientliga grupper i valmanskåren.
Citera
2015-11-20, 16:59
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:

Använder man begreppet anstormning har man en främlingsfientlig agenda, varför gör du det ?

Vad det kommer att handla om är resurser framförallt i fråga om personal. Det är på detta plan utmaningen är. Ekonomiskt klarar utan tvekan det svenska samhället av ett mottagande i den storleken Migrationsverket prognostiserar utan allvarlig påverkan på statsfinanserna.

Kan man bemanna vård/skola/omsorg/polis ser jag ingen avgörande försämring av den generella välfärden.

Man kan om man vill ta emot 10000 per dag. Det finns det både pengar och andra resurser för.
Felet de gjort är att de försökt klämma in de ankommande i ett gammalt och för litet mottagningssystem. Och jag har inte hört ett pip om att göra det större heller.
Citera
2015-11-20, 17:01
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Jag skrev att SD drivit samma politik om de kommit fem flyktingar ingenting annat. SD vill inte ta emot en enda invandrare, flykting eller ensamkommande det är reella fakta. Man har av opinionsskäl tvingats att prata om nivåer detta självklart taktik för att närma sig icke främlingsfientliga grupper i valmanskåren.
SD har ingen roll i något.
Citera
2015-11-20, 17:11
Avslutad
Citat:

Hade det bara kommit 5 invandrare hade aldrig SD existerat....reella fakta eller hur.....

Medans nästan alla landsting går back i år...och där skall det sparas...reella fakta eller hur...

I Dalarna ska landstinget spara 700 miljoner de kommande åren och 600 tjänster ska bort. Inger Glad Persson jobbar på ortopeden vid Falu lasarett där åtta vårdplatser försvinner.
I de flesta landstingen planeras ytterligare besparingar.
Det handlar om att patientavgifter höjs, färre vårdplatser och stopp för att ta in stafettpersonal.

SD vill satsa pengar på befintlig verksamhet i Sverige och inte urholka den och minska den extrema Svenska asylpolitiken....reella fakta....

Det är skillnad med Asyl politik och invandrare eller hur?? Reella fakta...de skyller på den Svenska asylpolitiken...reella fakta...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6299336
Citera
2015-11-20, 17:14
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:

Jo du förnekar ihärdigt att kollaps kommer att inträffa. Det betyder dels att du är säker på att färre kommer i vår (under vintern är det väl mkt troligt), dels vet att kommuner o andra klarar av dagens problem o kommande.

Din långsökta koppling mellan ordet "anstormning" och främlingsfientlighet är fånig o får stå för dig; ett ord som medierna använt åtskilliga ggr. Fråga Grekland, Ungern, Serbien, Slovenien m.fl

Om saken bara handlar om statsfinanserna kan ju Sverige ta emot 1/2 miljon el fler utan vidare, vår kreditvärdighet f.n. är förvisso rätt stor. Därför förstår jag inte ditt "restriktiva, främlingsfientliga o rasistiska år", det är ju bara att gå ut o anställa personal o locka med riktigt höga löner.
Citera
2015-11-20, 17:21
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Nu finns det ju trådar om SD:s politik, den här tråden handlar om hur landet ska klara av förutsedda volymer. Där säger du att tack vare klöverns fantastiska politik o åtgärder kommer det att gå galant, bara man för lite SD politik under ett år.
Citera
2015-11-21, 11:43
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om nu inte migrationsverkets senaste bedömning, att det antal som kommer nu har minskat ifrån 1500 och 900 flyktingar per dygn. Att detta inte syns än beror på att tidigare icke registrerade registreras nu när migrationsverket försöker hinna i kapp.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-11-20-9-499-asylsokande-de-senaste-sju-dagarna.html

Migrationsverket hänvisar till gränskontrollerna som orsaken. Dessutom borde nu bilder av flyktingar som får sova utomhus kanske avskräcka de flyktingar som befinner sig i norra Tyskland.

Ja, antalet asylsökande har onekligen gått ned en liten bit den senaste veckan. Vi kanske slutar på siffror som är närmare 150-160 000 för i år då. Det är en dubblering jämfört med förra årets rekord i antalet asylsökande.
Citera
2015-11-21, 12:46
Medlem
Citat:
Nu finns det ju trådar om SD:s politik, den här tråden handlar om hur landet ska klara av förutsedda volymer. Där säger du att tack vare klöverns fantastiska politik o åtgärder kommer det att gå galant, bara man för lite SD politik under ett år.

SD är ingen lösning. Hur kan man räkna kronor och ören medans barn står tårögda, frusna ock skräckfyllda. Klart vi har möjlighet att klara detta. Vi får expropiera stugor och inkvartera dessa gossar och flickor i familjer i Sverige. Det har vi gjort med krigsbarnen från Finland så det fungerar hur bra som helst. Om vi bara ger vår värme och kärlek så löser vi det. Kärleken växer ju mer man delar den.
Citera
2015-11-21, 13:01
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
SD är ingen lösning. Hur kan man räkna kronor och ören medans barn står tårögda, frusna ock skräckfyllda. Klart vi har möjlighet att klara detta. Vi får expropiera stugor och inkvartera dessa gossar och flickor i familjer i Sverige. Det har vi gjort med krigsbarnen från Finland så det fungerar hur bra som helst. Om vi bara ger vår värme och kärlek så löser vi det. Kärleken växer ju mer man delar den.

Att expropriera stugor lär ju inte göra att kärleken till migranterna växer. Jag misstänker att folk inte har någon lust att dela med sig sina hus i någon växande kärlek.
Den som anser att svenskarna skall ge bort sina stugor talar inte om kärlek, utan om makt och tvång. Motsatsen till värme och generositet. Det handlar om en ren erövrar mentalitet som uttrycks helt öppet.
Men sedan är det ju välbekant här att röda stugor i skogen inte är vad emigranterna önskar sig. De är ute efter att "få" fina lägenheter centralt i storstäder. Givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in