2015-11-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Ganska intressant att samtliga astronauter som har varit i rymden har blivit tvingade att ljuga om jordens form. Det är förbjudet att avslöja att jorden i själva verket är platt. Ännu intressantare är att aldrig någonsin har någon råkat försäga sig och berättat sanningen. Känns ganska ologiskt tycker jag.

De flesta astronauter är frimurare. FN:s flagga har en platt jord på den som är delad i 33 sektioner som symboliserar frimureris 33 grader, för att sända en signal till alla frimurare i världen att de vet sanningen om den platta jorden.

Citat:
Och att man på allvar kan tro att de 100-tals bilder som finns på jorden samtliga är fejk är också helgalet.

Det intressanta är att innan det här året hade NASA bara en enda oredigerad bild på jorden, och den förra bilden var tagen 43 år sedan i Apollo: http://www.newsweek.com/whole-earth-nasa-releases-its-first-unstitched-image-1972-355915

Om du har följt utvecklingen är det intressant att NASA nu plötsligt har hundratals sådana bilder, och animationer som visar jordens rotation och månen som åker förbi jorden; något som vi aldrig sett tidigare. 2015 är ju året som den platta jord aktiviteten har exploderat på nätet.
Citera
2015-11-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Ok, tack för förtydligandet angående NASA's fotomontage. Tror du att satelliter existerar?

Håller med dig i ditt resonemang kring Gud, andlighet, soldyrkan osv. Bra sammanfattning av hur de försöker kontrollera och vilseleda oss!

Jo, jag tror att satelliter existerar, och även att jorden är rund, men det är alltid intressant att ifrågasätta saker. Och jag kan inte vara 100% säker på att jorden är rund.
Senast redigerad av elsydeon 2015-11-20 kl. 16:36.
Citera
2015-11-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
De flesta astronauter är frimurare. FN:s flagga har en platt jord på den som är delad i 33 sektioner som symboliserar frimureris 33 grader, för att sända en signal till alla frimurare i världen att de vet sanningen om den platta jorden.

Du uttrycker dig mycket säkert, utan utrymme för tveksamhet.
Det leder förstås till frågan om hur du kan vara så säker - rimligtvis måste det vara personen som gjort FNs flagga som förklarat detta för dig. Är det så?
Citera
2015-11-20, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erak
Självklart, luften utanför rör ju inte sig i samma hastighet.

Atmosfären är en del av jorden, vårt "skal". Utanför finns "inget". Vilka krafter borde verka på kaffet menar du?

Eftersom du inser att luften utanför tåget rör sig i annorlunda hastighet, borde inte samma gälla för jorden? Hur kan atmosfären snurra i samma takt som jorden? Om du har en boll i rymden som har lite luft omkring sig, och du snurrar på den, varför skulle luften rotera i samma hastighet?
Citera
2015-11-20, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erzengel
Tips tjacka en sk väderballong skicka upp din egna goprokamera, se till ha en form av fallskärm på gopron så den inte störtar när väderballongen exploderar plus form av gps-sändare så du finner den igen. Sen kan ni titta på er platta eller runda jord.

Ja, det är många som har gjort såna experiment, som man kan se på youtube (sök "high altitude balloon"). Problemet med gopro kameror är att de har en fisköga lins som förvränger bilden så att jordens form skiftar med rörelser.

Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Du uttrycker dig mycket säkert, utan utrymme för tveksamhet.
Det leder förstås till frågan om hur du kan vara så säker - rimligtvis måste det vara personen som gjort FNs flagga som förklarat detta för dig. Är det så?

Jag är inte alls säker på det. Jag bara säger det som anhängare av den platta jorden säger. Jag förklarar teorin från deras perspektiv.
Citera
2015-11-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Tro mig, det har ältats 100 gånger i denna tråd. Men det räcker inte för "de troende". Dessutom har GoPro en fisheye-lins vilket förvränger bilden.
Detta har också någon tagit tillvara på och snott ett Youtubeklipp, där kameran nästan är helt stilla och tack vare fisheye-linsen så ser horisonten rakt ut.

Nej, det är fel. Man kan se i videorna att det uppstår förvrängning just då när kameran rör sig. I början när kameran sänds upp så ser jorden redan rund ut efter några hundra meter, på grund av kamerans rörelser. Så vi vet att när kameran är stilla så visar den världen så som den verkligen är, och den visar att jorden är platt från 30 km, vilket inte borde vara möjligt.
Citera
2015-11-20, 16:49
Medlem
Citat:
Jag är inte alls säker på det. Jag bara säger det som anhängare av den platta jorden säger. Jag förklarar teorin från deras perspektiv.

Om du inte tror på det - kan du inte låta de som prenumererar på teorin uttrycka sig själva?

De behöver garanterat inte din hjälp, och diskussionsvärdet blir noll när du kopierar andras åsikter som du inte delar eller ens förstår.
Citera
2015-11-20, 16:56
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej, det är fel. Man kan se i videorna att det uppstår förvrängning just då när kameran rör sig. I början när kameran sänds upp så ser jorden redan rund ut efter några hundra meter, på grund av kamerans rörelser. Så vi vet att när kameran är stilla så visar den världen så som den verkligen är, och den visar att jorden är platt från 30 km, vilket inte borde vara möjligt.
Jag (bl.a) har tidigare i tråden länkat till, och citerat, han som gjort filmerna och hans uttalande om att vidvinkellins användes som förvrängde horisonten så den ser platt ut. Menar du att han ljuger eller ljuger du själv för att rädda skinnet?
Citera
2015-11-20, 17:10
Medlem
Citat:
Eftersom du inser att luften utanför tåget rör sig i annorlunda hastighet, borde inte samma gälla för jorden? Hur kan atmosfären snurra i samma takt som jorden? Om du har en boll i rymden som har lite luft omkring sig, och du snurrar på den, varför skulle luften rotera i samma hastighet?

Jag tycker att du nog kanske borde börja studera lite fysik. Gymnasienivåns fysik A och B kan du ta på flera av våra svenska högskolor och universitet.
Citera
2015-11-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag (bl.a) har tidigare i tråden länkat till, och citerat, han som gjort filmerna och hans uttalande om att vidvinkellins användes som förvrängde horisonten så den ser platt ut. Menar du att han ljuger eller ljuger du själv för att rädda skinnet?

Nej, han sa att det var bara det som han trodde, men han var inte säker på det:
"TheDirtCreature What was the focal length of the lens on the camera? Great video, btw!
IndianaCaver I'm not sure on the specifics of the camera. I do know that it was a GoPro and had a wide angle lens on it. In watching GoPro videos with that lens I've noticed that the sides curve up (like if they video what should be a horizontal line the sides curve up just a bit). That's likely why you can't see the curvature of the earth in these videos. The curve is artificially removed because of the lens."
Eftersom han tror på den runda jorden så ser han förstås världen från det perspektivet, och förklarar världen med förutsättningen att jorden är rund, så han har inte ett neutralt perspektiv.
Citera
2015-11-20, 17:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej, han sa att det var bara det som han trodde, men han var inte säker på det:
"TheDirtCreature What was the focal length of the lens on the camera? Great video, btw!
IndianaCaver I'm not sure on the specifics of the camera. I do know that it was a GoPro and had a wide angle lens on it. In watching GoPro videos with that lens I've noticed that the sides curve up (like if they video what should be a horizontal line the sides curve up just a bit). That's likely why you can't see the curvature of the earth in these videos. The curve is artificially removed because of the lens."
Eftersom han tror på den runda jorden så ser han förstås världen från det perspektivet, och förklarar världen med förutsättningen att jorden är rund, så han har inte ett neutralt perspektiv.

Han skriver ju tydligt att det är en vidvinkellins, gopro's fisheyeförvrängning är mycket välkänd och har precis den effekten att allt under mittlinjen böjs uppåt i kanterna så allt stämmer exakt med det som visas i filmen och hur horisonten flexar när kameran gungar (som jag visat tidigare har Photoshop t.o.m tagit fram speciella korrigeringsprofiler för detta) . Detta har du fått förklarat flera gånger, så vad är det du inte förstår?
Citera
2015-11-20, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Han skriver ju tydligt att det är en vidvinkellins, gopro's fisheyeförvrängning är mycket välkänd och har precis den effekten att allt under mittlinjen böjs uppåt i kanterna så allt stämmer exakt med det som visas i filmen och hur horisonten flexar när kameran gungar (som jag visat tidigare har Photoshop t.o.m tagit fram speciella korrigeringsprofiler för detta) . Detta har du fått förklarat flera gånger, så vad är det du inte förstår?

Även om vi antar att du och han har rätt, så är det en konstig slump att jorden råkar bli exakt platt när kameran är stilla.

Men den här videon till exempel visar att ni har fel, att gopro's fisköga effekt gör att verkligheten ser rund ut, även fast den är platt: https://www.youtube.com/watch?v=tzxsV5FZIa0

Det finns inget bevis att gopro kameror skulle få runda saker att se platta ut, men om du har någon, så skulle jag gärna vilja se den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in