2015-11-20, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erak
Missförstå vad? Var pekar du på att inget är konstant? Jag vet precis vad jag tror på, och allt går ihop på ett sådant sätt att jag kan räkna på det och det passar med tester i verkligheten.

Jag kan förklara känslor genom jämförelser. En kraftig inbromsning t.ex. känns som att något pressar en över bröstet. Jag förväntar mig dock inte att du ska kunna förklara detta då du i så fall hade varit den enda människan på jorden med den egenskapen.

Att känna förändring har inget med vana att göra. Du känner av det när det händer. Förutom att centrifugalkraften nu bara motsvarar en vikt på ca 200 gram för någon på 70 kg, så går det självklart inte från 200 till noll när du går ut planet efter landning. Minskningen pågår under hela flygresan, varför du självklart inte känner något. Du kan inte teleportera dig från ekvatorn till nordpolen. Jämför med att du cyklar, slutar trampa och rullar till stopp, hur känns det jämfört med en kraftig inbromsning? Hastighetsskillnaden är densamma, men decelerationet mycket kraftigare.

Du kan omöjligt känna någon skillnad på det och t.ex. 100 km/h. Det du kanske känner i en bil är ökande vibrationer från vägen och ökat luftmotstånd.

Tester i verkligheten? WOW! Ännu ett geni i tråden! Du har alltså gjort det som alla andra misslyckats totalt med i alla år, du har bevisat gravitation i ett visuellt experiment som går att återskapa? Nä så klart du inte har så kom nu ner på jorden och släpp en aning på din hybris.
Förklara känslor genom jämförelser? Du känner en kraftig inbromsning från låt oss säga 100km/h i timmen men du känner inte när du snurrar i 1700 km/h? Är det logik för dig?

Fast vana är ju din förklaring till allt när du påstår dig känna liten inbromsning men inte känna ett snurr på 1700 km/h. Fast du känner ju hemskt tydligt när du åker in ett moln tex i ett plan och planet tabbar enbart 10 km/h. Eller gör du inte det menar du? Du får försöka beskriva hur lite du känner och förstår här först, svårt att ta dig på allvar annars.

Det är gulligt att du medveten använder ordet skillnad som ett försök i att bortförklara din totalt brist på känsel men det handlar inte om en skillnad, det handlar om att vi känner fart, precis alla farter, inte minst 1700 km/h.

Bevisa dessutom att centrifugalkraften påverkar vikten på vår planet överhuvudtaget. Du förstår väl att du inte kan fortsätta prata om en massa obevisat nonsens. Så visa filmen på när du tar vikter till olika ställen på världen och får olika vikt som utslag. Det är ju nämligen bara ännu en lögn från er.
Citera
2015-11-20, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPfishbowl
Ja visst är det och svar om kurvan från er sida eller antal bevis förblir tydligen noll. Pinsamt. Vi talade som sagt inte om distans mellan länder, jag bara tog första bästa flat earth karta jag hittade som hade solens omloppsbana på sig för jag trodde att han kanske var genuint intresserad eftersom han nu faktiskt frågade men tja så var ju uppenbarligen inte fallet. Kartan såg jag nu kommer från flat earth society och dom är shills så den har alldeles säkert sina fel. Hur gammal är du? Bara undrar vilken karta du hade i skolan för den jag hade är nämligen bytt, storleken på kontinenterna var helt fel på den. Inte fan gjorde det dock att någon släppte sin runda jord pga det. Så nej ännu en gång lev som ni lär eller lär er hålla käft. Solens och månens omloppsbana över vår cirkel till jord förändras inte ens av att vi kallar Chile för Sverige eller USA för Sydafrika. Att du bara svarar för att syssla med debattsabotage är liksom otroligt uppenbart när man kollar på resten av dina poster i tråden. Men jaja jag vet, det är bara vi som skulle höja vår nivå och vara relevanta, ni har uppenbarligen hur högt i tak som helst för ert nonsens.

Fortfarande saknas svar på frågan, och som du ser underhåller jag inte undanflykter.

Även om vi för allmänbildningens skull kan konstatera att Mercators projektion har varit allmängiltig sedan 1500-talet och har ett förvridet perspektiv där exempelvis Sverige/Norge (900 000 km2) projicerats lika stort som Arabiska halvön (3 000 000 km2), medans det numera finns betydligt bättre och mer realistiska format som Gall-Peters, men det har inte varit särskilt viktigt att uppdatera i skolor eftersom utbildningen i stort är eurocentrisk.
Senast redigerad av lorddesh 2015-11-20 kl. 01:25.
Citera
2015-11-20, 01:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Att du förnekar dina sinnen kan du inte projicera på oss friska människor måste du förstå. Jordens hastighet är ju inte konstant enligt er, det är stor skillnad ekvator till ekvator men det spelar ingen roll, vi känner all annan förändring i rörelse men inte vår jords.
Det man känner är när hastigheten ändras på olika sätt. Man upplever inte mycket i en jumbojet i 900 km/h eftersom farten är konstant. Däremot suger det rejält i magen om man åker Balder på Liseberg trotts att toppfarten där är 1/10 av vad den är i jumbojeten beroende på att man där ständigt accelererar, bromsar och svänger.
Dessutom kan du förklara hur tidszonerna är möjliga om jorden skulle vara platt?
Om jorden vore platt så skulle ju solen kunna stå olika högt upp beroende på var på den platta jorden man befann sig om solen var ganska nära men den borde ju då passera horisonten samtidigt oavsett var på jordytan man befann sig och det gör den ju inte. Du behöver bara åka Stockholm-Örebro för att solnedgången skall senareläggas drygt 10 minuter.
Senast redigerad av Jonas1968 2015-11-20 kl. 01:59.
Citera
2015-11-20, 03:42
Medlem
Varför skalade du bort precis de avsnitt om att du totalt missförstått konceptet "konstant"? Och istället för ditt svävande svammel är det lättare om du delar upp posten, som jag gör, och bemöter de specifika delarna. Men jag gissar att jag talar för döva öron.
Citat:
Tester i verkligheten? WOW! Ännu ett geni i tråden! Du har alltså gjort det som alla andra misslyckats totalt med i alla år, du har bevisat gravitation i ett visuellt experiment som går att återskapa? Nä så klart du inte har så kom nu ner på jorden och släpp en aning på din hybris.
Jag tänker inte referera min utbildning då jag 1. inte är intresserad av att bevisa det. 2. ogillar metoden att försöka få ens argument att väga tyngre p.g.a. högre utbildning. Jag förstår inte hur det jag skrev är en form av hybris, då att beräkna och testa är saker man gör redan i högstadiet, en utbildningsgrad de allra flesta bör ha. Men visst, är man youtube-alumni kanske det låter högtravande.
Citat:
Förklara känslor genom jämförelser? Du känner en kraftig inbromsning från låt oss säga 100km/h i timmen men du känner inte när du snurrar i 1700 km/h? Är det logik för dig?
Återigen. Hur menar du att det känns för dig när du flyger i säg 800 km/h jämfört med 300 km/h? Centrifugalkraftens verkan vid den rotationshastigheten har jag redan förklarat.
Citat:
Fast vana är ju din förklaring till allt när du påstår dig känna liten inbromsning men inte känna ett snurr på 1700 km/h.
Var har jag nämnt vana/tillvänjning? Ingenstans. Det är grundfysik. Vid konstant hastighet verkar inga krafter på dig, alltså finns det inget att känna. En acceleration a från hastighet v1 till v2 påverkar dig precis likadant oavsett hur "van" du är vid v1.
Citat:
Fast du känner ju hemskt tydligt när du åker in ett moln tex i ett plan och planet tabbar enbart 10 km/h. Eller gör du inte det menar du? Du får försöka beskriva hur lite du känner och förstår här först, svårt att ta dig på allvar annars.
Vad är det för exempel du är ute efter? Flyger du in med ett litet plan i ett turbulent moln känns det självklart. Precis som folk sitter tysta när de flyger i 800km/h, men skriker för minsta "luftgrop". Eller varför man inte helt plötsligt slungas ut ur ett flygplan i konstant hastighet, men åker genom framrutan om man kör in i en vägg utan bälte i 70 km/h.
Citat:
Det är gulligt att du medveten använder ordet skillnad som ett försök i att bortförklara din totalt brist på känsel men det handlar inte om en skillnad, det handlar om att vi känner fart, precis alla farter, inte minst 1700 km/h.
Jag förstår inte vad för bortförklaring du menar att jag försöker göra. Menar du att alla hastigheter känns likadant? Jag förstod det som att du påstod att en högre hastighet kändes mer än en låg. Jag känner mycket väl alla vibrationer i bilar och flygplan som påverkas av hastigheten genom bl.a. luftmotståndet, och de kast som olika rörelser/accelerationer medför. Men en konstant hastighet "känns" inte. Gravitationen känns, eftersom det är en tyngdacceleration.
Citat:
Bevisa dessutom att centrifugalkraften påverkar vikten på vår planet överhuvudtaget. Du förstår väl att du inte kan fortsätta prata om en massa obevisat nonsens. Så visa filmen på när du tar vikter till olika ställen på världen och får olika vikt som utslag. Det är ju nämligen bara ännu en lögn från er.
Jag fortsätter inte prata om det, det var du som tog upp att "vi" påstod att rotationen inte var konstant. Det var kopplat till det, och inget "tungt bevis" jag lade fram.

Det finns mycket enklare bevis för jordens form så det är inget jag känner behövs läggas någon vikt vid, speciellt eftersom jag är extremt ointresserad att flyga mellan ekvatorn och nordpolen bara för att överbevisa en stackare på ett forum. Ett meningslöst videobevis dessutom som du ändå aldrig hade accepterat. Detta är enbart för att roa mig, då jag tycker du är lite smålustigt. I verkligheten bevisar man inte saker genom youtube, utan m.h.a. beräkningar och oberoende mätningar. Viktskillnaden är ett vetenskapligt faktum, som bl.a. krävs för kalibrering av vågar. Googla själv eller kan jag ge dig länkar, men jag gissar att det är lönlöst.

Kan avsluta med lite humor.
Local G
Citera
2015-11-20, 04:23
Medlem
Erzengels avatar
Tips tjacka en sk väderballong skicka upp din egna goprokamera, se till ha en form av fallskärm på gopron så den inte störtar när väderballongen exploderar plus form av gps-sändare så du finner den igen. Sen kan ni titta på er platta eller runda jord.
Citera
2015-11-20, 12:35
Medlem
Citat:
Att du förnekar dina sinnen kan du inte projicera på oss friska människor måste du förstå. Jordens hastighet är ju inte konstant enligt er, det är stor skillnad ekvator till ekvator men det spelar ingen roll, vi känner all annan förändring i rörelse men inte vår jords.

Jordens hastighet genom rymden eller väl ändå konstant..?
Citera
2015-11-20, 12:47
Medlem
Om man färdas i ett plan som åker i 900km/h så sitter man lugnt och äter sin middag eller sover gott, eller vad som nu behagar en.

Om man cyklar in i en gatsten i 30km/h kan man råka flyga över styret och slå i backen.

På Concordeplanen, som trafikerade Atlanten fram till några år sedan, åkte planen i den dubbla hastigheten, ca. De gjorde samma sak där, åt, sov, umgicks. Varför sitter de inte och håller i sig för kung och fosterland?

Om jag åker bergochdalbana håller jag faktiskt i mig för kung och fosterland. Hastigheten svänger väl mellan 30 och 90km/h. Varför sker detta, men inte när man åker i 20x större hastigheter?

OPFISHBOWL, hur förklaras detta i din världsbild?
Senast redigerad av frazkakan 2015-11-20 kl. 12:50.
Citera
2015-11-20, 14:02
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzengel
Tips tjacka en sk väderballong skicka upp din egna goprokamera, se till ha en form av fallskärm på gopron så den inte störtar när väderballongen exploderar plus form av gps-sändare så du finner den igen. Sen kan ni titta på er platta eller runda jord.

Tro mig, det har ältats 100 gånger i denna tråd. Men det räcker inte för "de troende". Dessutom har GoPro en fisheye-lins vilket förvränger bilden.
Detta har också någon tagit tillvara på och snott ett Youtubeklipp, där kameran nästan är helt stilla och tack vare fisheye-linsen så ser horisonten rakt ut.
Tittar man sedan på originalklippet så ser man hur horisontel växlar mellan konkav och konvex. Men det berör inte de troende, för klippet DE hänvisar till visar en rak horisont.

Orkar inte leta upp länkarna till det, men det var bara nån sida tillbaks det diskuterades.
Citera
2015-11-20, 14:21
Medlem
Lothbroks avatar
Ganska intressant att samtliga astronauter som har varit i rymden har blivit tvingade att ljuga om jordens form. Det är förbjudet att avslöja att jorden i själva verket är platt. Ännu intressantare är att aldrig någonsin har någon råkat försäga sig och berättat sanningen. Känns ganska ologiskt tycker jag.

Och att man på allvar kan tro att de 100-tals bilder som finns på jorden samtliga är fejk är också helgalet.

Det borde även finnas bilder tagna på vår platta jord och hur den ser ut på avstånd, vart är alla dessa bilder? Några hade garanterat läckt ut under så många år...

Men det är klart, ni få som tror att jorden är platt tror väl inte ens att människan har varit i rymden. Allt är bara bluff och båg av någon okänd anledning.
Citera
2015-11-20, 14:52
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Ganska intressant att samtliga astronauter som har varit i rymden har blivit tvingade att ljuga om jordens form. Det är förbjudet att avslöja att jorden i själva verket är platt. Ännu intressantare är att aldrig någonsin har någon råkat försäga sig och berättat sanningen. Känns ganska ologiskt tycker jag.

Och att man på allvar kan tro att de 100-tals bilder som finns på jorden samtliga är fejk är också helgalet.

Det borde även finnas bilder tagna på vår platta jord och hur den ser ut på avstånd, vart är alla dessa bilder? Några hade garanterat läckt ut under så många år...

Men det är klart, ni få som tror att jorden är platt tror väl inte ens att människan har varit i rymden. Allt är bara bluff och båg av någon okänd anledning.

Såklart de inte tror på astronauter. Det var ju bara nåt inlägg tillbaks då nån av de troende ifrågasatte satelliter till och med.
Citera
2015-11-20, 14:53
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Såklart de inte tror på astronauter. Det var ju bara nåt inlägg tillbaks då nån av de troende ifrågasatte satelliter till och med.

fast då känns denna tråden ganska löjlig och meningslös isåfall om dom verkligen ska förneka precis allting. Även självklara saker som alla vet om ska dom förneka. Så dumt, så dumt...
Citera
2015-11-20, 15:11
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det är ganska symptomatiskt, konspirationer av den här typen leder alltid till att i princip varenda människa är med i konspirationen.

Flygrutter förklaras med att flygbolag och piloter är en del av konspirationen. Satellit-tv förklaras med att samtliga i TV-branschen är med i konspirationen. Människor med högre utbildning inom naturvetenskap är konspiratörer, folk som jobbar professionellt med GPS är konspiratörer. Meteorologer och astronomer är självklart även delaktiga. Och du och jag är betalda desinformatörer.

Antal delaktiga i konspirationen tar liksom aldrig slut. Alla är en del av ondskan och makteliten.

Citat:
fast då känns denna tråden ganska löjlig och meningslös isåfall om dom verkligen ska förneka precis allting. Även självklara saker som alla vet om ska dom förneka. Så dumt, så dumt...

Kan bara hålla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in