2015-05-03, 14:46
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveknox
https://m.youtube.com/watch?v=EPyl1LgNtoQ

ärligt nu, tror du detta är på riktigt?
Nej, inte "riktig" som i att sätta en videokamera på ISS och ladda upp filmen Youtube obearbetad.

Jag är ganska säker på att det mesta i den filmen är skapat i en dator, med riktiga bilder som underlag.
Så, kan du släppa den där totalt irrelevanta filmen nu och svara på det jag skriver istället.
Citera
2015-05-03, 14:53
Medlem
Film från ISS under en solförmörkelse. https://www.youtube.com/watch?v=QJ25zCJlUm0
Fotografi av ISS mot månen. http://i2.wp.com/www.fromquarkstoquasars.com/wp-content/uploads/2013/01/2.jpg
Fotografi av ISS mot solförmörkelse. http://i.space.com/images/i/000/005/297/i02/shuttle-atlantis-station-sun-2-100520-02.jpg?1292270537

Citat:
Jo det sägs att det är ca 20000 satelliter runt jorden, men varför ser man inte en enda på nasas video med en rymdstation i omloppsbana

Om du menar varför ingen passerar under ISS i filmen är det dels för att inte ens hälften av dessa 2000 är under ISS, dels för att det inte finns någon anledning att hålla en satellit i identisk ISS-bana fast tio meter under, för din bekvämlighet. Det vore nog en olämplig och onödig risk att hålla en satellit synkroniserad tio meter under ISS när ISS är vältrafikerad från Jorden.

Om du menar varför du inte hinner se någon i rymden över horisonten är det för att saker, precis som Jorden, rör sig oerhört fort. Sannolikt rörde sig flera satelliter i kamerans riktning under filmens gång, men du hinner inte se något.
Den är, som nämns, inspelad under ~130 000 minuter förkortat till 5.
Senast redigerad av lorddesh 2015-05-03 kl. 15:03.
Citera
2015-05-03, 14:56
Medlem
Citat:
Videon är inte tillgänglig står det.
Av allt jag skrivit var det du enda du kunde kläcka ur dig? Den blockas väl av ditt verklighetsfilter.
Citera
2015-05-03, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Film från ISS under en solförmörkelse. https://www.youtube.com/watch?v=QJ25zCJlUm0
Fotografi av ISS mot månen. http://i2.wp.com/www.fromquarkstoquasars.com/wp-content/uploads/2013/01/2.jpg
Fotografi av ISS mot solförmörkelse. http://i.space.com/images/i/000/005/297/i02/shuttle-atlantis-station-sun-2-100520-02.jpg?1292270537

Om du menar varför ingen passerar under ISS i filmen är det dels för att inte ens hälften av dessa 2000 är under ISS, dels för att det inte finns någon anledning att hålla en satellit i identisk ISS-bana fast tio meter under, för din bekvämlighet. Det vore nog en olämplig och onödig risk att hålla en satellit synkroniserad tio meter under ISS när ISS är vältrafikerad från Jorden.

Om du menar varför du inte hinner se någon i rymden över horisonten är det för att saker, precis som Jorden, rör sig oerhört fort. Sannolikt rörde sig flera satelliter i kamerans riktning under filmens gång, men du hinner inte se något.
Den är, som nämns, inspelad under ~130 000 minuter förkortat till 5.

är det inte konstigt att molnen inte rör sig över huvud taget under dessa 130000 minuter?
Citera
2015-05-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Jo du, det där får du nog tänka igenom ett par gånger till.
Har du hört talas om flygplan?

Vädersatelliter som ligger i omloppsbana rakt ovanför båda polerna, hur skulle det gå till enligt den modellen har du tänkt dig?
Hur kan en sådan satellit alltid komma upp från södra horisonten och försvinna bortom norra horisonten och återkomma från söder igen?
Du får visa vad du menar, för jag vet inte vad du menar.....

Men jag har hört talas om flyplan.
Citera
2015-05-03, 17:46
Medlem
Citat:
är det inte konstigt att molnen inte rör sig över huvud taget under dessa 130000 minuter?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Har du två tidsangivelser?

Se för all del till att de två angivelserna är i två olika riktningar - en passning för ISS tar nittio minuter, så två sekvenser från samma riktning med orörliga moln säger inte speciellt mycket, moln rör sig naturligtvis men inte Jorden runt på en och en halv timme.
Citera
2015-05-03, 17:55
Moderator
Citat:
Du får visa vad du menar, för jag vet inte vad du menar.....

Men jag har hört talas om flyplan.
Ah, det var därför du började svamla om andra saker. Du förstod ingenting, som vanligt.

Citat:
sydpolen är bara is, runt jorden.

tänk dig en platt värld i oändligheten, och här är vi, för att vi har en sol ovanför oss, som snurrar runt nordpolen och värmer upp vår plats.

Solen är inte 50 miljarder ljusår bort, utan typ 100 mil upp.

Och runt oss är det istid, dvs typ 150 meter höga isväggar, och det går inte pga det tuffa klimatet att ta sig bortom väggarna.

150m är inte särskilt högt för ett flygplan att flyga över. Du verkade ha missat den lilla detaljen.

Den stora frågan var ju hur vädersatelliter i polär bana kan dyka upp från söder försvinna i norr för att sedan dyka upp i söder igen. Hur fungerar det i en platt värld som du beskriver den.
Jag har själv sett bilder satelliten skickar så det är ingen tvekan om att den färdas i nord-sydlig riktning och inte runt i en cirkel som brukar vara den vanligaste bortförklaringen.
Citera
2015-05-03, 18:03
Medlem
Citat:
Ah, det var därför du började svamla om andra saker. Du förstod ingenting, som vanligt.

150m är inte särskilt högt för ett flygplan att flyga över. Du verkade ha missat den lilla detaljen.

Den stora frågan var ju hur vädersatelliter i polär bana kan dyka upp från söder försvinna i norr för att sedan dyka upp i söder igen. Hur fungerar det i en platt värld som du beskriver den.
Jag har själv sett bilder satelliten skickar så det är ingen tvekan om att den färdas i nord-sydlig riktning och inte runt i en cirkel som brukar vara den vanligaste bortförklaringen.

Tror du jag bryr mig om du säger "du förstog inget, som vanligt" du är ju för fan patetisk, vem tror du att du är?

Det är lätt för dig att säga si och så är det. Men du vet egntligen ingenting. Det enda du kan vara säker på är att du är totalt hjärntvättad av nasa. Tragiskt.
Citera
2015-05-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Har du två tidsangivelser?

Se för all del till att de två angivelserna är i två olika riktningar - en passning för ISS tar nittio minuter, så två sekvenser från samma riktning med orörliga moln säger inte speciellt mycket, moln rör sig naturligtvis men inte Jorden runt på en och en halv timme.

Dom bör ju ska röra sig någonting, vilket dom inte gör. Över huvudtaget. Dom var för lata för att animera det.
Citera
2015-05-03, 18:12
Medlem
Citat:
Dom bör ju ska röra sig någonting, vilket dom inte gör. Över huvudtaget. Dom var för lata för att animera det.

Vad menar du? Man ser samma moln i ungefär fyra filmsekunder. Hur långt tror du ett vädersystem rör sig på tio minuter* med marken som referens observerat från fyrtio mil upp?

Så liten är inte Jorden.

*Förmodligen mindre, maths är jobbigt.
Citera
2015-05-03, 18:15
Moderator
Citat:
Tror du jag bryr mig om du säger "du förstog inget, som vanligt" du är ju för fan patetisk, vem tror du att du är?

Det är lätt för dig att säga si och så är det. Men du vet egntligen ingenting. Det enda du kan vara säker på är att du är totalt hjärntvättad av nasa. Tragiskt.
Förra gången du faktiskt svarade på det jag skrev så blev motargumentet "jag förstår inte" så det var väl en korrekt beskrivning.

Jag vet vad jag sett, det är onekligen enkelt att berätta om det. Du verkar däremot har väldigt svårt att visa hur din världsbild förklarar simpla observationer.
Har du verkligen ingen förklaring alls till hur det kan hänga ihop? Om inte så kanske det är dags att justera din världsbild en aning.

Vem har till exempel påstått att solen skulle var 50 miljarder ljusår bort?
Citera
2015-05-03, 18:43
Medlem
Citat:
Förra gången du faktiskt svarade på det jag skrev så blev motargumentet "jag förstår inte" så det var väl en korrekt beskrivning.

Jag vet vad jag sett, det är onekligen enkelt att berätta om det. Du verkar däremot har väldigt svårt att visa hur din världsbild förklarar simpla observationer.
Har du verkligen ingen förklaring alls till hur det kan hänga ihop? Om inte så kanske det är dags att justera din världsbild en aning.

Vem har till exempel påstått att solen skulle var 50 miljarder ljusår bort?

jag har förklaringar på allt som ärbegripligt.

Ok, 149 600 000 km då. Men jag tror den är typ 400 km upp. Och lika stor som månen. Som också är 400km upp.

Är det inte konstigt att solen, som är 149 600 000 km bort, är exakt lika stor som månen som är 384 000km bort?

För dom är ju faktiskt lika stora. Det kanske kan vara så att månen en gång var en sol, som slocknat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in