2015-11-19, 18:43
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Tele2 förser “ensamkommande” med nya smartphones

http://avpixlat.info/2015/11/19/tele2-forser-ensamkommande-med-nya-smartphones/

Det där kommer enbart att bita dem i röven på sikt. Inte för att det är någon nyhet att Tele2 är ett ... tja, ska vi säga, hyfsat kasst företag vad det kommer till kundvård, men ändå.
Citera
2015-11-19, 20:42
Medlem
SvenneRevolts avatar
Är det någon som har koll vad de hem som tar emot sk. ensamkommande flyktingbarn får i ersättning för att husera dessa? Har sökt mycket efter ett svar utan resultat - även i denna tråd. På kommunernas hemsidor står det att ersättning utgår men ej belopp vilket är förståeligt då det skulle tagit hus i helvetet. Har nu hört om benkantas bekanta som gjort detta, och att de är så himla "goda" människor som gör detta.
Min fundering är om inte det är girighet som ligger bakom detta "generösa" välkomnande...
Citera
2015-11-19, 20:50
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneRevolt
Är det någon som har koll vad de hem som tar emot sk. ensamkommande flyktingbarn får i ersättning för att husera dessa? Har sökt mycket efter ett svar utan resultat - även i denna tråd. På kommunernas hemsidor står det att ersättning utgår men ej belopp vilket är förståeligt då det skulle tagit hus i helvetet. Har nu hört om benkantas bekanta som gjort detta, och att de är så himla "goda" människor som gör detta.
Min fundering är om inte det är girighet som ligger bakom detta "generösa" välkomnande...
runt 2000 kr tror jag..per dygn.
Det funkar som en tattare i programmet Lyxfällan.
Först lurar staten på fattiga kommuner lite barn för "hyggliga" pengar i två år. När barnen inte är barn l'ngre eller två år har gått så blir det kommunens ansvar. Då saknas det genast pengar och fler barn kommer in för att generar mer bidrag för att fler skall bli komunivånare för att fler barn osv osv osv.....staten utnyttjar med andra ord fattiga kommuner och skiter såldes i dem sen.
Citera
2015-11-19, 20:52
Medlem
spoilers avatar
Citat:

Här finns en del uppgifter för Kalmar kommun;

http://thoralf.bloggplatsen.se/2015/11/18/11218355-sekretess-ensamkommande-barn/
Citera
2015-11-19, 20:54
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler

http://thoralf.bloggplatsen.se/2015/11/18/11218355-sekretess-ensamkommande-barn/
gött...då stämde min gissning ganska bra då
Citera
2015-11-19, 21:34
Medlem
SvenneRevolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler

Det var snabb färsk information. Men är detta verkligen ersättningen? Är inte det bara kostnaden?
Det jag alltså syftar på är vad en privatperson får i ersättning när de tar hand om ett flyktingbarn, det vill säga ger de husrum, mat, kläder osv.
Citera
2015-11-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Jävla skitsnack, bara för att du är ett litet rasistiskt kräk så ska du inte inbilla dig att dina fördomar är nån sorts sanning!

Bevisa att ett enda flyktingbarn visat sig vara 25-30 år.
Nej alltså inte att dom bara varit 18 - 24 år utan att dom varit 25-30 år!

Seså, eftersom du påstår att det är så "generellt" och att "alla" vet det så måste det ju finnas belägg! Seså fram med beläggen, jag väntar!

Eller ljuger du?
Jaja, det enda du och dina små rasist-kompisar kommer komma med är ju bortförklaringar, ni ljuger ju jämt. Det är ju naturligt för er!

Det stämmer för jag arbetar inom ett område där jag träffar på dessa barn. Det är INTE barn utan 25 åringar som räknas som barn. Det är helt sjukt!!!!! Du vet inte ett skit om detta så uttala dig inte!!!!
Citera
2015-11-19, 21:48
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Det var snabb färsk information. Men är detta verkligen ersättningen? Är inte det bara kostnaden?
Det jag alltså syftar på är vad en privatperson får i ersättning när de tar hand om ett flyktingbarn, det vill säga ger de husrum, mat, kläder osv.
2000 kr i månaden tyckte MP förra veckan
Citera
2015-11-19, 22:23
Medlem
SvenneRevolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerom
2000 kr i månaden tyckte MP förra veckan

Har du någon källa på detta?
Citera
2015-11-19, 23:02
Medlem
ChuckHagels avatar
Träffade en vän som jobbat på ett boende. Till min förvåning var iallafall 80% garanterat under 18 när jag kom och tog en fika för att se hur det stod till.

Man kan inte lyfta fram en överårig och sen gå bananas på resten.
Citera
2015-11-20, 02:39
Moderator
Chantres avatar
Träffa två 16 åringar. Enligt deras papper är de 18 men nog är de betydligt äldre.

http://www.expressen.se/kvallsposten/har-tvingas-flyktingar-sova-pa-gatan-i-kylan/
Citera
2015-11-20, 02:46
Medlem
JackBlacks avatar
Jag känner till ett fall. En person som på papperet var 17 år blev kallad till en barn- och ungdomspsykolog. När han kom dit så bedömde psykologen att han var 10 år äldre och han blev skickad till en hälsocentral istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in