2015-11-18, 17:05
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Tidigare har jag inte märkt av krisen men senaste två veckorna ser jag hjorder som vallfärdar. På väg mot stadens centrum. Oftast gåendes. I stan på knutpunkter.

Satt på bussen med sex-sju ensamkommande (men dessa såg inte ut att vara fullvuxna män. En tog upp en iPhone som såg väldigt ny ut. Det sticker mig i ögonen. Inte att man har en mobiltelefon, utan att man har en av toppmodellerna. Sedan hävdar kris. Kan inte avgöra etnicitet dock och kan inte identifera språket. De var dock inte högljudda utan ganska anspråkslösa.

Det som är jobbbigt är att bland dessa grupper finns de som har ett genuint hjälpbehov. När de dock kommer i stora grupper till ett land som Sverige så här fattar ju vem som helst att det är organiserat.

Organiseringen i sammanhanget kallas för ankarbarn. Familjen skickar iväg pojken som drar en snyfthistoria om att han tappade bort sin familj i krigets Afghanistan. Sedan när han får PUT så följer resten av familjen efter och får PUT som anhöriga.
Citera
2015-11-18, 17:07
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Jävla skitsnack, bara för att du är ett litet rasistiskt kräk så ska du inte inbilla dig att dina fördomar är nån sorts sanning!

Bevisa att ett enda flyktingbarn visat sig vara 25-30 år.
Nej alltså inte att dom bara varit 18 - 24 år utan att dom varit 25-30 år!

Seså, eftersom du påstår att det är så "generellt" och att "alla" vet det så måste det ju finnas belägg! Seså fram med beläggen, jag väntar!

Eller ljuger du?
Jaja, det enda du och dina små rasist-kompisar kommer komma med är ju bortförklaringar, ni ljuger ju jämt. Det är ju naturligt för er!

Du är troll, korkad, kommunist!
Citera
2015-11-18, 18:25
Medlem
Ober-sturm-bahn-fuhrers avatar
Det märkliga med dessa ensamkommande barn/vuxna är att dom är gamla nog för att ta sig från land till land över halva värden.. Ska dom egentligen betraktas som barn?

Nej, dom är gamla nog att transporteras hem igen så att dom kan återförenas med sin familj/släkt mm. Således har Sverige uppfyllt sitt ansvar

Sverige är inte världens socialkontor..
Citera
2015-11-18, 18:37
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ober-sturm-bahn-fuhrer
Det märkliga med dessa ensamkommande barn/vuxna är att dom är gamla nog för att ta sig från land till land över halva värden.. Ska dom egentligen betraktas som barn?

Nej, dom är gamla nog att transporteras hem igen så att dom kan återförenas med sin familj/släkt mm. Således har Sverige uppfyllt sitt ansvar

Sverige är inte världens socialkontor..
dom behöver inte ens åka själva..en släkting kan hålla dom i handen och dumpa av dom vid Soc
Citera
2015-11-18, 19:05
Medlem
solanins avatar
Dom flesta ensamkommande ratar Samsung för iPhone. Har jag hört från säker källa.
Citera
2015-11-18, 20:07
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solanin
Dom flesta ensamkommande ratar Samsung för iPhone. Har jag hört från säker källa.
Höll inte det där på att ändras då Android var mer svåravlyssnad...eller var det tvärt om..osäker.
Kan ju åxå ha att göra med att Samsung blev lite för svårt att hantera
Citera
2015-11-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Organiseringen i sammanhanget kallas för ankarbarn. Familjen skickar iväg pojken som drar en snyfthistoria om att han tappade bort sin familj i krigets Afghanistan. Sedan när han får PUT så följer resten av familjen efter och får PUT som anhöriga.

Nej, de brukar inte få PUT om historien är dålig. Om de ändå i slutändan får PUT pga att familjen inte hittats så får de PUT på synnerligen ömmande omständigheter då det inte finns barnhem i Afghanistan som kan ta emot dem. Men de får inte hit sina anhöriga. Jag tror att familjen är medveten om detta och de skickar iväg pojken för att han ska studera och bli någonting för att senare bidra till familjens försörjning. Men lite grymt är det ändå att skicka pojken till ett främmande land och lägga en sådan börda på honom - och nu menar de fall där pojken faktiskt är minderårig.
Citera
2015-11-18, 20:51
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej, de brukar inte få PUT om historien är dålig. Om de ändå i slutändan får PUT pga att familjen inte hittats så får de PUT på synnerligen ömmande omständigheter då det inte finns barnhem i Afghanistan som kan ta emot dem. Men de får inte hit sina anhöriga. Jag tror att familjen är medveten om detta och de skickar iväg pojken för att han ska studera och bli någonting för att senare bidra till familjens försörjning. Men lite grymt är det ändå att skicka pojken till ett främmande land och lägga en sådan börda på honom - och nu menar de fall där pojken faktiskt är minderårig.
fel...dom kan vist ta hit föräldrarna
Citera
2015-11-18, 22:40
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

Du har fel, det går till så som jag beskrev och det är vida känt av migrationsverkets personal. Sök och du skall finna. Men du föredrar väl att ha huvudet uppkört någonstans.
Citera
2015-11-18, 23:02
Medlem
spoilers avatar
"Uppsalapolisen utreder om personal i ett vårdbolag har misshandlat ett ensamkommande flyktingbarn. Den traumatiserade pojken fick bo vid en bilverkstad mot 3 000 kronor dygnet.

/.../

Ansvaret låg formellt på Hoppetgruppen som ägs av tidigare (S)-riksdagsmannen Jan Emanuel Johansson men den dagliga omsorgen ska ha skötts av IFS-gruppen.

– Företaget fick extra betalt för att ge vad man kallade specialvård men pojken skulle ha haft det bättre i en gymnastiksal, anser Stefan Zebrowski.

I lokalerna i Boländerna placerade bolaget även en annan ensamkommande tonårspojke vars gode man är Uppsalabon Bert Fornemyr. Han blev förskräckt när han såg hur pojken hade det.

– Han var svårt traumatiserad och behövde vård men här handlade det bara om förvaring. Lokalerna var fruktansvärt risiga och varje gång jag besökte honom i industriområdet fanns ny personal på plats, berättar Bert Fornemyr.

De gode männens kritik medförde att de båda tonåringarna flyttades från lokalen efter ungefär två månader. Enligt uppgift till UNT betalade socialtjänsten i Nacka cirka 6 000 kronor dygnet för vård av de båda pojkarna eller totalt cirka 360 000 kronor för tiden i Boländerna.

Hoppetgruppen och IFS-gruppen tjänar miljoner på ensamkommande barn. Exempelvis betalar Skövde kommun 7 600 kronor per dygn till Hoppetgruppen för en 19-årig pojke, trots påståenden om brister i omsorgen. Det har hittills blivit 3,2 miljoner kronor på 14 månader."

/.../

Boendet vid bilverkstaden i Boländerna drivs nu av ett tredje företag: Abraso AB."

http://www.unt.se/uppland/uppsala/ensamkommande-barn-bodde-pa-bilverkstad-for-6-000-kronor-dygnet-3966340.aspx
Citera
2015-11-19, 13:22
Medlem
spoilers avatar
"Ensamkommande barn bor hos en städfirma i lokaler som ägs av Uppsala kommun.– Det här är absolut inget vi godkänner, säger vd:n för kommunens fastighetsbolag.

Inför 2015 hade Uppsala kommun avtal om att ta emot 70 ensamkommande flyktingbarn. Hittills i år har det kommit 560 barn."

http://www.unt.se/uppland/uppsala/flyktingbarn-inhysta-hos-stadforetag-3982495.aspx
Citera
2015-11-19, 18:11
Medlem
Tele2 förser “ensamkommande” med nya smartphones

http://avpixlat.info/2015/11/19/tele2-forser-ensamkommande-med-nya-smartphones/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in