2015-11-18, 23:38
Medlem
Denna gränskontroll är ett skämt. Hoppas säpo eller polisen läser dessa medelanden. Dom tror dom har koll och är smartare än oss andra, Inte längre. Har bekanta som åkt via gränskontrollen och en vän som e polis där nere i syd. De e rena dagiset. Alla drar så fort dom kommit på bussen som polisen dirigerar dom till. flyktingarna bryr sig inte och e medvetna om att svenska polisen och säkerheten är väldigt låg. Dom bekanta som åkt på tågen där nere vid Malmö/Hyllie säger att så länge man säger att man säker asyl kommer man in utan id eller med. Så förstår inte detta. Verklig skit.!
Citera
2015-11-18, 23:41
Medlem
Ja visst e det sorgligt. Och jävligt tungt att neka. Men Varför känna dåligt samvete när dom får åka tillbaka till Danmark? Danmark är som sverige, Ett säkert land med bra system. Hade dom fått åka tillbaka till ungern eller syrien där det bombas hade det varit sorgligt. Vem vet kunde vart en terrorist som använde barnen som skydd. Vem vet! Vet många flyktingar som tar sina syskonbarn o säger att de e deras unge. Men de e inget fel så klart man vill komma in. Vem som helst hade ljugit till och med vi kritiker .
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Åkte själv till och från Danmark två gånger i helgen.
Första inresan tillbaka till Sverige runt 17.15 på Fredagen fanns det ingen som blev utförd av polisen och alla fick visa ID/Pass. Andra inresan i går runt 14.00 var det en pappa och två små söner som blev utförda av polisen. Dom ville till Finland och polisen sa på engelska med sthlm´s dialekt (If you want to go to Finland you have to go back to Denmark), två poliser och en tolk följde pappan och barnen över till ett tåg på andra sidan som gick tillbaka till Köpenhamn.

Det var sorgligt att se. Ett av barnen började gråta och dom såg verkligen trötta ut

Två svenskar bakom mig i tåget som jag antar är pendlare sa att det hade lugnat ned sig massa sedan gränskontrollerna och att passkontroll på båtarna hade stoppat de flesta att fly via Danmark till Sverige
Citera
2015-11-19, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melankoli12
Hade dom fått åka tillbaka till ungern (eller syrien där det bombas) hade det varit sorgligt.
Varför skulle det vara sorgligt?
Är det krig i Ungern?
Citera
2015-11-19, 00:19
Medlem
Ska du ha svar får du kommentera helheten på mitt inlägg inte bara en viss rad. Annars blire godnatt
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Varför skulle det vara sorgligt?
Är det krig i Ungern?
Citera
2015-11-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ska du ha svar får du kommentera helheten på mitt inlägg inte bara en viss rad. Annars blire godnatt
Det övriga svamlet var inte mycket att kommentera.
Citera
2015-11-19, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det övriga svamlet var inte mycket att kommentera.
Ät skit och håll dig till ämnet då!
Citera
2015-11-19, 02:19
Medlem
Citat:
Ät skit och håll dig till ämnet då!
Otrevligt sätt du har att diskutera.
Citera
2015-11-19, 10:22
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Det finns lagligt utrymme för färjorna att neka personer ombordstigning även utan ett regeringsbeslut om gränskontroller om de inte kan identifiera sig med pass. Att de valt att inte göra så tidigare beror nog på att de vill maximera sin vinst. Nu har det väl kommit påtryckningar från regeringen, kan man tänka.

Vad gäller passager över bron så är det inte lika lätt. På en tågresa så hinner ju knappt konduktören med att kontrollera allas biljetter, och här rör det sig om en mycket kort resa.

Jag tror att du har fel. I så fall skulle jag ju (före gränskontrollens införande) kunna ha åkt ut på en Schengen-resa från Sverige till Tyskland utan pass, men bli fast i Tyskland på vägen tillbaka för att jag inte kan uppvisa pass för returresan. För att inte tala om färja från Danmark, där vi haft passfrihet sedan Hedenhös.

Jag får nog be om en källa på att "det finns lagligt utrymme".
Citera
2015-11-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Jag tror att du har fel. I så fall skulle jag ju (före gränskontrollens införande) kunna ha åkt ut på en Schengen-resa från Sverige till Tyskland utan pass, men bli fast i Tyskland på vägen tillbaka för att jag inte kan uppvisa pass för returresan. För att inte tala om färja från Danmark, där vi haft passfrihet sedan Hedenhös.

Jag får nog be om en källa på att "det finns lagligt utrymme".
Du förstår att när du köper en biljett hos ett färjebolag så ingår du ett kontrakt med färjebolaget, och i det kontraktet kan det ställas krav på dig som kund. Ett av kraven kan vara att biljetten endast är giltig tillsammans med fotolegitimation utfärdad av en nationell myndighet.
Citera
2015-11-19, 14:44
Moderator
v50s avatar
På presskonferensen som stefan löfven har nu framkom det att man kommer förlänga beslutet om gränskontroller till 11 december.
Citera
2015-11-19, 17:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
På presskonferensen som stefan löfven har nu framkom det att man kommer förlänga beslutet om gränskontroller till 11 december.

Det gör ingen nytta så länge man inte kontrollerar alla, avvisar samtliga som inte har ID-handlingar, bevakar så att de som väljer asyl verkligen gör det hos Migrationsverket och också registreras, fingeravtryck med mera.
Citera
2015-11-19, 17:17
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det gör ingen nytta så länge man inte kontrollerar alla, avvisar samtliga som inte har ID-handlingar, bevakar så att de som väljer asyl verkligen gör det hos Migrationsverket och också registreras, fingeravtryck med mera.
men om dom vill förlänga så finns det en anledning. Jag tror dom ljuger om detta...det ger effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in