2015-11-18, 15:46
Medlem
nevermindzs avatar
Jag får lite sommaren 2000 / okt 2007 vibbar från hur börsen beter sig nu, flera år av stark utveckling som nu rundas av i en vikande trend. Konjunkturcykeln bör dessutom börja rulla över om det är 7-8 år från topp till topp. Råvarorna ligger redan i lågkonjunktur territorium. Tittar man på graferna tycker jag man måste vara ganska optimistisk om man tror på en stark utveckling nästa år. Men, men, jag är inget orakel.
Citera
2015-11-18, 16:33
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Jag får lite sommaren 2000 / okt 2007 vibbar från hur börsen beter sig nu, flera år av stark utveckling som nu rundas av i en vikande trend. Konjunkturcykeln bör dessutom börja rulla över om det är 7-8 år från topp till topp. Råvarorna ligger redan i lågkonjunktur territorium. Tittar man på graferna tycker jag man måste vara ganska optimistisk om man tror på en stark utveckling nästa år. Men, men, jag är inget orakel.
Börsrusningen har ju inte med en underliggande högkonjunktur (vilket vi inte har haft) att göra, utan historiskt låga räntor som blåser upp tillgångsbubblor.
Citera
2015-11-18, 22:29
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Börsrusningen har ju inte med en underliggande högkonjunktur (vilket vi inte har haft) att göra, utan historiskt låga räntor som blåser upp tillgångsbubblor.

Jo. Min uppfattning är dock att olika börsuppgångar har olika förklaringar, av olika skäl blir folk entusiastiska över börsen, det kan vara hög likviditet + brist på andra placeringar, eller ny teknik, eller bara att ekonomin går starkt. Man glömmer tidigare krascher, sedan när siste man hoppar på båten så börjar den sjunka eftersom det inte finns någon greater fool kvar och hela detta förlopp följer ganska ofta ett mönster och nu tycker jag mig se i det mönstret en vändning här.

Den här fallande trenden visar lite att trycket har gått ur entusiasmen. Jag tror att siste man sitter i båten nu.

Behöver inte betyda att vi följer ett sådant mönster, men om vi gör det så ser det ut som att börsen kommer att gå ner framöver.
Citera
2015-11-19, 00:28
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jo. Min uppfattning är dock att olika börsuppgångar har olika förklaringar, av olika skäl blir folk entusiastiska över börsen, det kan vara hög likviditet + brist på andra placeringar, eller ny teknik, eller bara att ekonomin går starkt. Man glömmer tidigare krascher, sedan när siste man hoppar på båten så börjar den sjunka eftersom det inte finns någon greater fool kvar och hela detta förlopp följer ganska ofta ett mönster och nu tycker jag mig se i det mönstret en vändning här.

Den här fallande trenden visar lite att trycket har gått ur entusiasmen. Jag tror att siste man sitter i båten nu.

Behöver inte betyda att vi följer ett sådant mönster, men om vi gör det så ser det ut som att börsen kommer att gå ner framöver.

Fjärde kvartalet brukar dock vara starkt, tror det blir det även i år. Bra statistik ökar risken/chansen för räntehöjning från FED i december, och ser man till dollarförstärkningen verkar marknaden tänka så. Den verkar dessutom ta räntehöjningen positivt, mer fokus på vad det säger om amerikanska ekonomi än på vilka effekter en räntehöjning får. Tror att OMX ska upp och testa MA200, men att det sen blir osäkrare, kanske i samband med Q4-rappoterna. Men kan ju hålla längre, många börjar ju blicka fram emot utdelningarna under Q1.
Citera
2015-11-19, 13:00
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Hushållen har gott om pengar, företagen går bra, det finns mycket kapital att investera. Börsen har varit svag under en period och alla väntar på uppgången. Det behövs bara en liten positiv tendens så kommer köplusten att få kurserna att explodera.
Citera
2015-11-19, 14:18
Medlem
[quote=Tammer|55451291]Börsen har varit svag under en period och alla väntar på uppgången./QUOTE]

Hahaha.. jag kan ju säga att vi lever i 2 helt olika världar

Börsen är svindyr och den skall ner, om det sker i morgon eller om 2 år kan kvitta men ner skall den.
Citera
2015-11-19, 17:24
Medlem
[quote=BajsBoo|55451972]
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Börsen har varit svag under en period och alla väntar på uppgången./QUOTE]

Börsen är svindyr och den skall ner, om det sker i morgon eller om 2 år kan kvitta men ner skall den.

Allting är relativt. Den var ju dyr i våras också men var då på 1700 och idag 1500.
Citera
2015-11-19, 18:21
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Hushållen har gott om pengar, företagen går bra, det finns mycket kapital att investera. Börsen har varit svag under en period och alla väntar på uppgången. Det behövs bara en liten positiv tendens så kommer köplusten att få kurserna att explodera.

Exakt de resonemangen drog jag själv med sommaren 2007.
Citera
2015-11-19, 18:38
Medlem
Lås oss vara optimister:

1. USA höjer räntan.
2. Dollarn stiger ännu mer i förhållande till kinesiska juan.
3. Västvärlden köper mer från Kina.
4. Kina rullar på för fullt igen.
5. Världsekonomin blomstrar.

Citera
2015-11-19, 21:37
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Fjärde kvartalet brukar dock vara starkt, tror det blir det även i år. Bra statistik ökar risken/chansen för räntehöjning från FED i december, och ser man till dollarförstärkningen verkar marknaden tänka så. Den verkar dessutom ta räntehöjningen positivt, mer fokus på vad det säger om amerikanska ekonomi än på vilka effekter en räntehöjning får. Tror att OMX ska upp och testa MA200, men att det sen blir osäkrare, kanske i samband med Q4-rappoterna. Men kan ju hålla längre, många börjar ju blicka fram emot utdelningarna under Q1.

Fjärde kvartalen var inte starka åren 2000 eller 2007.
Citera
2015-11-20, 18:25
Medlem
Tammers avatar
[quote=BajsBoo|55451972]
Citat:
Börsen har varit svag under en period och alla väntar på uppgången./QUOTE]

Börsen går aldrig ner. Det kommer svackor, men på sikt går den alltid upp. Det kommer ständigt nya "all-time-high", det skulle inte ske om Börsen verkligen gick ner.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Borsutveckling-i-Sverige-och-USA/

Kolla på treårskurvan, bara uppåt. Årets "ras" år bara en liten dipp.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30
Senast redigerad av Tammer 2015-11-20 kl. 18:28.
Citera
2015-11-20, 20:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Fjärde kvartalen var inte starka åren 2000 eller 2007.

Vi får se hur det blir, senaste rapportperioden var ju faktiskt rätt svag, speciellt för bankerna. Reaktionen på börsen var, enligt mitt tycke, mer positiv än vad den borde vara. Men man får ju ta med i ekvationen den nedkorrigering som skett de senaste månaderna. Dessutom låg fokus mycket på vad företagen hade att säga om nästa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in