Citat:
Ursprungligen postat av
bodybag1
Hur svårt skulle du påstå att det är att läsa vidare på egen hand och skapa en karriär efter yh examen?
Svara så ärligt som möjligt snälla, som du verkar ha gjort tidigare.
Läsa vidare på egen hand är ju enkelt om du har disciplinen. Det du får i utbildningen är dagsaktuellt och används praktiskt i arbetslivet, sen är det som alltid inom IT att det utvecklas snabbt så man får hålla sig uppdaterad på nya tekniker. Har läst att man kan plugga vidare och ta en top up degree efter YH-examen och då ha lättare att bli anställd utomlands, men jag har väldigt dålig koll på det.
Skapa en karriär är också beroende på dig. Av dom jag känner som pluggat kan jag inte säga att jag känner någon som avancerat till chef, men dom i min ålder har inte hunnit jobba så länge heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnDRockefeller
Nej, man kan inte ens jämföra universitet med yrkeshögskolor, som snarast går att likna vid gymnasieutbildning. Detta känner givetvis arbetsgivare till så om du funderar kring din framtid är det universitetsutbildning som gäller alla dagar i veckan
Det där är skitsnack. Man har bra möjligheter till jobb efter YH. Kandidatexamen ringer såklart högre men du går knappast arbetslös efter en YH och det håller självklart högre nivå än gymnasiet.
Säger som jag sa innan, vet du specifikt vad du vill göra och vill få praktiska kunskaper inom det som används, läs YH. Vill du ha en bredare utbildning med mer teoretiska än praktiska kunskaper, läs universitet. Vet du att du vill bli javaprogrammerare finns det ingen anledning att välja universitet. Men klart, på flashback är ju alla ingenjörer.