2015-11-13, 07:33
Medlem
JohnDRockefellers avatar
Nej, man kan inte ens jämföra universitet med yrkeshögskolor, som snarast går att likna vid gymnasieutbildning. Detta känner givetvis arbetsgivare till så om du funderar kring din framtid är det universitetsutbildning som gäller alla dagar i veckan
Citera
2015-11-16, 09:11
Medlem
ok tack så hemskt mycket för alla svar,

ska försöka förbättra mina betyg och läsa upp Matte2b och söka till Systemvetenskap med inriktning programmering för en kandidat examen.

ska satsa allting på högskoleprovet eftersom folkhögskolebetyg kommer man nästan aldrig in med

ha det så bra alla
Citera
2015-11-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bodybag1
Hur svårt skulle du påstå att det är att läsa vidare på egen hand och skapa en karriär efter yh examen?

Svara så ärligt som möjligt snälla, som du verkar ha gjort tidigare.
Läsa vidare på egen hand är ju enkelt om du har disciplinen. Det du får i utbildningen är dagsaktuellt och används praktiskt i arbetslivet, sen är det som alltid inom IT att det utvecklas snabbt så man får hålla sig uppdaterad på nya tekniker. Har läst att man kan plugga vidare och ta en top up degree efter YH-examen och då ha lättare att bli anställd utomlands, men jag har väldigt dålig koll på det.

Skapa en karriär är också beroende på dig. Av dom jag känner som pluggat kan jag inte säga att jag känner någon som avancerat till chef, men dom i min ålder har inte hunnit jobba så länge heller.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnDRockefeller
Nej, man kan inte ens jämföra universitet med yrkeshögskolor, som snarast går att likna vid gymnasieutbildning. Detta känner givetvis arbetsgivare till så om du funderar kring din framtid är det universitetsutbildning som gäller alla dagar i veckan
Det där är skitsnack. Man har bra möjligheter till jobb efter YH. Kandidatexamen ringer såklart högre men du går knappast arbetslös efter en YH och det håller självklart högre nivå än gymnasiet.

Säger som jag sa innan, vet du specifikt vad du vill göra och vill få praktiska kunskaper inom det som används, läs YH. Vill du ha en bredare utbildning med mer teoretiska än praktiska kunskaper, läs universitet. Vet du att du vill bli javaprogrammerare finns det ingen anledning att välja universitet. Men klart, på flashback är ju alla ingenjörer.
Citera
2015-11-18, 15:56
Medlem
DeFrummeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodybag1
Hej alla jag har nyss tagit gymnasieexamen och är sugen på att studera vidare.

Och jag tycker yrkeshögskola låter intressant men jag undrar om nån här kan förklara skillnaden och vad personen upplevt. Har vem som helst som nyss tagit examen rätt att söka till en yrkeshögskola.

De verkar också kräva mindre betyg för vissa avancerade data och IT utbildningar om man jämför med universitets motsvarande utbildningar.
Hur kommer det sig?

Hälsningar

Edit: undrar också om det finns något verktyg man kan se tidigare ansökandes betyg respektive mina. på så sätt kan jag avgöra redan imorgon om jag ska plugga upp de innan jag söker. skulle verkligen uppskatta hjälp, sitter fast som arbetslös just nu känns det.

Hej!
Vilken typ av utbildning har du tänkt dig? Vad vill du bli?
En Högskoleutbildning med examen är nästan alltid mer konkurrenskraftig än en yrkesemen. Eftersom du har suget att studera vidare verkar ju inte motivationen stå ivägen för att du skulle klara en högskoleutbildning i alla fall. Men som sagt: Vilken bransch och vilket yrke vill du in i?
Citera
2015-11-19, 13:02
Medlem
Kandidatprogram i Mångfaldsstudier vs INTERNATIONELL INKÖPSEKONOM

Humanistiskt samhällsprogram Idéhistoria vs EKONOMI-OCH REDOVISNINGSKONSULT

Genuspraktiker, masterprogram vs Offentlig upphandlare

Turism och hållbarhet, masterprogram vs CAD-KONSTRUKTÖR, MECHANICAL DESIGNER

Digitalt berättande: spel och kulturarv - magisterprogram vs COMPUTER GRAPHICS DESIGN, 3D-GRAFIKER

Jag tror att valfri YH-utbildning slår ovanstående så kallade högskoleutbildningar på fingrarna vad gäller sådant som arbetsgivare kan tänkas tycka är användbara kunskaper. Vad jag vill ha sagt med detta är att bara ställa frågan "Yrkeshögskola vs högskola" utan att närmare precisera vilka specifika utbildningar man ställer mot varandra kan vara ganska problematiskt. Det finns mycket inom högskolan som inte är det minsta användbart och även rena skämtprogram där vem som helst kan bli antagen (nästan). Medan det finns många yrkeshögskoleutbildningar där söktrycket är högt och det tillämpas seriösa antagningsprov och få platser.

Jag är medveten om att utbildningar som Läkare, Jurist, Civilingenjör etc alltid kommer smälla högre än YH men det innebär inte per automatik att en högskoleutbildning i sig kommer att göra det.
Senast redigerad av evoke 2015-11-19 kl. 13:04.
Citera
2015-11-19, 20:44
Medlem
JohnDRockefellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evoke
Kandidatprogram i Mångfaldsstudier vs INTERNATIONELL INKÖPSEKONOM

Humanistiskt samhällsprogram Idéhistoria vs EKONOMI-OCH REDOVISNINGSKONSULT

Genuspraktiker, masterprogram vs Offentlig upphandlare

Turism och hållbarhet, masterprogram vs CAD-KONSTRUKTÖR, MECHANICAL DESIGNER

Digitalt berättande: spel och kulturarv - magisterprogram vs COMPUTER GRAPHICS DESIGN, 3D-GRAFIKER

Jag tror att valfri YH-utbildning slår ovanstående så kallade högskoleutbildningar på fingrarna vad gäller sådant som arbetsgivare kan tänkas tycka är användbara kunskaper. Vad jag vill ha sagt med detta är att bara ställa frågan "Yrkeshögskola vs högskola" utan att närmare precisera vilka specifika utbildningar man ställer mot varandra kan vara ganska problematiskt. Det finns mycket inom högskolan som inte är det minsta användbart och även rena skämtprogram där vem som helst kan bli antagen (nästan). Medan det finns många yrkeshögskoleutbildningar där söktrycket är högt och det tillämpas seriösa antagningsprov och få platser.

Jag är medveten om att utbildningar som Läkare, Jurist, Civilingenjör etc alltid kommer smälla högre än YH men det innebär inte per automatik att en högskoleutbildning i sig kommer att göra det.

Alla seriösa företag inom "ekonomi" kräver minimum kandidatexamen. Sedan får du gärna intala dig själv vad du vill
Citera
2016-03-08, 00:47
Medlem
Yrkeshögskola Eller Högskola

Tja!

Har en fråga angående titeln!

Jag vet skillnaden mellan YH och Högskola, men vilken är "bäst" att söka till?
Personligen så anser jag att YH är bättre då man får möjligheten till att göra praktik, LIA alltså, och där får man se hur själva "utbildningen/jobbet" går till väga och liknande.

Dock vill jag minnas att det finns vissa högskoleutbildningar där man kan göra praktik på men är lite osäker på det spåret.

Hur som helst, vilken skola leder till jobb lättast (om man säger så)? Samt, ni som har gått YH utbildning var det värt att gå YH eller är det mer värt att gå "vanlig" högskola?

Tackar för svar

NOTE: Finns det något liknande inlägg/ämne som detta så får Admin justera
Citera
2016-03-08, 00:52
Avstängd
YH är en ren yrkeshögskola. Högskola är en akademisk utbildning. Helt olika upplägg.
Citera
2016-03-08, 02:04
Medlem
Väldigt svår fråga. Samtidigt är det nog inte helt lätt att jämföra YH med Högskola precis som ovan skrev. Vad som är "bäst" att söka till är väldigt individuellt. Vad vill du göra/jobba med? Vad intresserar dig?

Jag är inte hundra procent säker men har för mig att man kan göra praktik på högskolor också. Du har t.ex. exjobb. Men det är klart det är bra med praktik tidigt så att man vet vad man kastar sig in i för något.

Din fråga om vad som leder till jobb lättast förstår jag inte riktigt vad du menar. YH lär du få jobb tidigare än på Högskola då din utbildning är väl kortare överlag. Sen beror det på vad du pluggar för något till Högskola. Om du pluggar säg, civil ingenjör lär du få jobb rätt fort efter din utbildning i jämförelse med ekonomer. Men som sagt, det är oerhört varierande
Citera
2016-03-09, 14:15
Medlem
Chigsters avatar
Högskoleutbildning är väll soft för de är lite mer flexibla.
YH blir du det du utbildar dig till och sen är det bra med det.
Högskola kan du alltid lägga till typ ett år i din utbildning och bli något helt annat. Som ovan skrev tar högskoleutbildning längre tid. Finns väll också något självändamål med att ha en kandidat-master-examen istället för "yrkesexamen"?
Citera
2016-05-21, 17:47
Medlem
Varför säger alla att högskoleutbildning är bättre? Kan förstå att den är bättre för dom som pluggar till t ex ingenjörer eller jurister. Där behövs det mycket teori. Sen kanske högskola är bättre alternativet om du är extremt ambitiös och kommer in på t ex HHS eller liknande men då är en master ett krav.

95% av befolkningen som inte väljer ovanstående tror jag skulle passa och spara tid och pengar på att välja en yrkeshögskola. Man måste vara realistisk, eller tänker jag fel? Befolkningen följer strömmen och fått lära sig sen dom kunde börja prata att högskola är ända rätta valet. Allt annat är ett skämt, men är det verkligen ett skämt?

Tror ni inte att i framtiden säg 20-30 år så kommer hela utbildningssystemet vara utbyt mot yrkeshögskole liknande utbildningar? Tror inte på att den "traditionella" skolan alltså högskola kommer finnas i lika stor utsträckning som idag, den måste ju utvecklas någon gång som allt annat.
Citera
2016-05-21, 18:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
Varför säger alla att högskoleutbildning är bättre? Kan förstå att den är bättre för dom som pluggar till t ex ingenjörer eller jurister. Där behövs det mycket teori. Sen kanske högskola är bättre alternativet om du är extremt ambitiös och kommer in på t ex HHS eller liknande men då är en master ett krav.

95% av befolkningen som inte väljer ovanstående tror jag skulle passa och spara tid och pengar på att välja en yrkeshögskola. Man måste vara realistisk, eller tänker jag fel? Befolkningen följer strömmen och fått lära sig sen dom kunde börja prata att högskola är ända rätta valet. Allt annat är ett skämt, men är det verkligen ett skämt?

Tror ni inte att i framtiden säg 20-30 år så kommer hela utbildningssystemet vara utbyt mot yrkeshögskole liknande utbildningar? Tror inte på att den "traditionella" skolan alltså högskola kommer finnas i lika stor utsträckning som idag, den måste ju utvecklas någon gång som allt annat.

Jag förstår inte varför du ägnar tid åt att förklara vad som är bäst. Det kommer i all framtid att behövas både akademisk utbildning och yrkesutbildning. Dessutom så kommer den tekniska utvecklingen att påverka vad vi behöver för utbildningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in