2015-06-06, 19:27
Medlem
Vilket skämt att man inom IT skulle ha mindre utvecklingsmöjligheter efter en YH-utbildning. Däremot något lägre ingångslön och svårare att kunna jobba utomlands. Sistnämnda beror på vad du pluggar, om du läser nätverksteknik eller dyl. och tar certifikat kan du jobba i princip var du vill då dom är internationellt gångbara.
Citera
2015-06-06, 19:37
Medlem
Yh är ett dagis jämfört med universitet. Dessutom är det bara 2 år också på en YH. Jag men ar vad vill man själv välja? 2 års dagis eller 3- eller 5-års riktig utbildning på universitet?
Citera
2015-06-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Yh är ett dagis jämfört med universitet. Dessutom är det bara 2 år också på en YH. Jag men ar vad vill man själv välja? 2 års dagis eller 3- eller 5-års riktig utbildning på universitet?
Haha, du har ju själv läst en YH-utbildning. Det är ditt eget fel att du inte tog tillvara på den tiden. Dessutom orkar du ju inte ens jobba utan vill hellre "glida" genom livet så dagis borde passa dig utmärkt ditt patrask.
Senast redigerad av jk13 2015-06-09 kl. 12:46.
Citera
2015-09-10, 13:35
Medlem
Yh Vs Högskolan

Hej, jag tog studenten i år, just nu läser jag på YH utbildning som IT- säljare.
Samtidigt så fick jag plats på komvux så jag kan läsa upp matte 3c och isf så kan jag söka till civilekonom i Borås eller Trollhättan.

Jag vet inte vad jag ska välja FB! Hjälp mig!.

PS: det finns även en YH utbildning i Göteborg som heter bank och försäkrings tjänstemän.
Senast redigerad av Tiz7 2015-09-10 kl. 13:41.
Citera
2015-09-10, 14:14
Medlem
YH vettifan.

Finns ju hur många som helst ifrån universitetet som inte får jobb, speciellt ekonomer. Så din YH lär nog inte göra mycket, förutom att kanske låta det rassla lite i YH-skolans fickor.
Citera
2015-09-10, 14:26
Medlem
Är det inte lättare att få jobb om man väljer en speciell inriktning då? Som t.ex lönekonsult?
Citera
2015-09-11, 00:09
Medlem
Hela problemet är ju egentligen att du konkurrerar med personer som gått på universitet. Du kan välja vilken inriktning du vill på en YH men du kommer fortfarande bli utkonkurrerad. Speciellt när det gäller teoretiska ämnen.
Citera
2015-09-11, 19:58
Medlem
SpoonyOnes avatar
Läs YH om du inte gillar att plugga.

Högskola är kämpigt kan jag säga.
Citera
2015-09-11, 20:04
Bannlyst
Det är sant att det är konkurrens överallt. Om inte en som har examen från ett universitet får jobb vad händer med den som har yh? Dom lär ju anställa en från högskolan än en med yh. Och lönen är kanske lägre.
Citera
2015-09-11, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpoonyOne
Läs YH om du inte gillar att plugga.

Högskola är kämpigt kan jag säga.

Jo, men sen är det ju kämpigt av en anledning .
Citera
2015-09-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiz7
Är det inte lättare att få jobb om man väljer en speciell inriktning då? Som t.ex lönekonsult?
Jo. YH är många gånger en bättre väg in till arbetslivet än universiteten. Så om det är ditt mål - välj YH. Om du vill plugga, bilda dig själv och pyssla med akademisk verksamhet - välj uni.

Just lönekonsulter tror jag har lite lättare att hitta jobb. Ännu mer med redovisning.
Citera
2015-11-08, 00:30
Medlem
Skillnad mellan universitet och yrkeshögskola

Hej alla jag har nyss tagit gymnasieexamen och är sugen på att studera vidare.

Och jag tycker yrkeshögskola låter intressant men jag undrar om nån här kan förklara skillnaden och vad personen upplevt. Har vem som helst som nyss tagit examen rätt att söka till en yrkeshögskola.

De verkar också kräva mindre betyg för vissa avancerade data och IT utbildningar om man jämför med universitets motsvarande utbildningar.
Hur kommer det sig?

Hälsningar

Edit: undrar också om det finns något verktyg man kan se tidigare ansökandes betyg respektive mina. på så sätt kan jag avgöra redan imorgon om jag ska plugga upp de innan jag söker. skulle verkligen uppskatta hjälp, sitter fast som arbetslös just nu känns det.
Senast redigerad av bodybag1 2015-11-08 kl. 00:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in