2006-11-07, 23:12
Medlem
svennens avatar
Går just nu sista året på teknikprogrammet och är konfunderad över hur jag ska inrikta mig efter studenten.
Jag har iaf bestämt mig att studera vidare direkt, då jag har relativt lätt för mig och inte är speciellt skoltrött.
Jag har heller inte läst längre än till matte C, fysik A och kemi A, och vill helst slippa komvux.
En tanke är att läsa vidare till sjöingenjör på chalmers, 120p, ngt som jag med största sannolikhet kommer vara kvalificerad för.
En annan är att läsa en KY utbildning på 80-120 poäng, något inom den tekniska branchen då.
Funderar på anläggsningskonstruktion, industriell IT lr ngt i den stilen.
Skulle gjärna vilja ha rådgivning, så vad skulle ni gjort i min sists?
Citera
2006-11-08, 00:13
Medlem
nallons avatar
Tror du inte det är bra att välja komvux? Om du inte ver vad du ska välja tror jag att det är det bästa valet. Majoriteten av tekniska utbildningar kräver Fy B och Ma D. Rätta mig om jag har fel.

Varför vill du slippa konvux? alltid bra med lite kött på benen.
Citera
2006-11-08, 07:44
Medlem
speedfreeks avatar
Historierna jag har hört om KY-utbildningarna gör att jag är rejält skeptisk till dem. Det är för folk som inte kommer in nånstans eller inte får jobb, dvs inte en särskilt stimlurande miljö.
Citera
2006-11-08, 19:22
Medlem
svennens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nallon
Tror du inte det är bra att välja komvux? Om du inte ver vad du ska välja tror jag att det är det bästa valet. Majoriteten av tekniska utbildningar kräver Fy B och Ma D. Rätta mig om jag har fel.

Varför vill du slippa konvux? alltid bra med lite kött på benen.

Ja att majoriteten gör det har du alldeles rätt i, men just sjöingenjörs utbildningen sträcker sig inte längre än till matte B och fysik A.
Citera
2008-11-14, 13:24
Medlem
Vad borde jag satsa på för utbildning? (högskola, universitet, ky m.m)

Rubriken är lite luddig, men kom inte på någon annan.

Det är såhär att jag går förnärvarande 3:e året på Naturvetenskapligaprogrammet (studenten till våren), detta är något jag ångrar ganska djupt idag. Jag är nämligen inte det minsta intresserad av Kemi, Fysik, Biologi. På grund av detta är mina betyg inga höjdabetyg som man kan förvänta sig av en nv:are. Gissar på att jag ligger på 13-13,5 i medel.

Och det känns som det är dags att besluta sig för vad jag vill syssla med i framtiden. Jag gillar sport i allmänhet, fotboll i synnerhet, datorer (ingen expert men okej). Även lite intresserad av ekonomi, arkitekttur.

Ekonom, idrottsjurist är två olika yrken jag skulle kunna tänka mig.
Problemet är dock det att jag märkt att man behöver vara ganska duktig i engelska för att klara av utbildningar. Stor del av litteraturen är väll på engelska som jag förstår, har jag rätt? Mina engelskabetyg är G från årskurs 8 - eng. B. Så det känns tveksamt om jag ska kunna klara detta tycker jag.

Vad tycker ni jag skall satsa på? Imorgon är det mässa i GBG dit tänkte jag gå. Om ni kommer med lite lämpliga förslag vore jag väldigt tacksam, för isf kan jag ta reda på mer om utbildningar till de yrken imorgon.

MVH/ Wogge
Citera
2008-11-14, 13:45
Medlem
Urbanfests avatar
Tycker du ska jobba lite på en industri inse att det är piss så att du får lagom med studiemotivation för universitetsstudier. Samtidigt sparar du pengar för att dra till Australien eller något annat engelskspråkigt land, där jobbar du för att gå runt, lära dig engelska och njuta av livet som ungdom. Under tiden du jobbar på industrin och när du kommer hem från utlandsvistelsen skriver du högskoleprovet. När detta året/åren har gått vet du nog vad du vill utbilda dig till samt har ett prov som tar dig in på en bra utbildning.

Engelskan kommer du in i snabbt både gällande läsning och snacket.

Lycka till!
Citera
2008-11-14, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
Tycker du ska jobba lite på en industri inse att det är piss så att du får lagom med studiemotivation för universitetsstudier. Samtidigt sparar du pengar för att dra till Australien eller något annat engelskspråkigt land, där jobbar du för att gå runt, lära dig engelska och njuta av livet som ungdom. Under tiden du jobbar på industrin och när du kommer hem från utlandsvistelsen skriver du högskoleprovet. När detta året/åren har gått vet du nog vad du vill utbilda dig till samt har ett prov som tar dig in på en bra utbildning.

Engelskan kommer du in i snabbt både gällande läsning och snacket.

Lycka till!

Eller så har man redan insett innan man ställer sig på en industri att det är piss att jobba där, då slipper man slösa bort massa tid i onödan som istället kan läggas på viktiga studier för framtiden.

Iom att du har gått naturvetenskapligt så har du ändå gått det program som i princip ger flest möjligheter för högskolestudier, även om det är så att du inte är speciellt intresserad av fysik/kemi osv. Har du klarat programmet med godkända betyg eller bättre har du full möjlighet att satsa på nån form av ekonomiutbildning eller liknande. Jag har ingen erfarenhet av KY-utbildning men tycker personligen att det verkar som att kompromissa alldeles för mycket. Skaffa en högskoleexamen inom något område som är vettigt, Juridik, företagsekonomi, IT eller liknande där du vet att det kommer finnas jobb. Jag skulle vilja propsa för Civilingenjör men du är ju inte alls intresserad av de ämnena så det är bara att glömma.

Idrott säger du också, ja det finns ju möjligheter där också om du är riktigt bra på något, dock krävs det ju just det, att man måste vara riktigt bra på det och kunna satsa helhjärtat. Skiter det sig sitter man med ingenting men det vet du ju bäst själv.
Citera
2008-11-14, 16:03
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Tänk på att de flestas intresse för naturvetenskap kommer senare. På gymnasiet vet man betydligt mindre om sig själv än man tror.
Citera
2008-11-14, 16:22
Medlem
jag har sommarjobbat och extra jobbat i en verkstad och det är verkligen hur tråkigt som helst. Ingen bra lön heller. Skulle hellre tänka mig jobba på lager ett år isf, där tjänar man ju åtminstone ok.

Annars är det jättebra tips, skall ta med mig dessa imorgon till mässan. '

Citat:
Skaffa en högskoleexamen inom något område som är vettigt, Juridik, företagsekonomi, IT eller liknande där du vet att det kommer finnas jobb.

Tror du jag skulle klara nån sådan utbildning, med tanke på min mindre bra engelska? Vet inte hur studierna funkar på högskola, men stora tjocka böcker i näst intill främmande ämnen, känns svårt. Borde bli väldigt mycket leta i lexikon?
Citera
2008-11-14, 17:03
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wogge
jag har sommarjobbat och extra jobbat i en verkstad och det är verkligen hur tråkigt som helst. Ingen bra lön heller. Skulle hellre tänka mig jobba på lager ett år isf, där tjänar man ju åtminstone ok.

Annars är det jättebra tips, skall ta med mig dessa imorgon till mässan. '

Tror du jag skulle klara nån sådan utbildning, med tanke på min mindre bra engelska? Vet inte hur studierna funkar på högskola, men stora tjocka böcker i näst intill främmande ämnen, känns svårt. Borde bli väldigt mycket leta i lexikon?

Nå, det var ju inte bara för att få upp studiemotivation man ska jobba på ett lager/industri utan även för att tjäna enkla pengar, med chans till övertid. Under tiden med ett relativt hjärndött arbete tycker i alla fall jag att det är enklare att plugga till högskoleprovet på kvällarna och kanske även studera lite engelska.
I och med att han var ganska ambivalent till de val han har framför sig tycker jag att studier på högre nivå bör vänta (alternativt studera någon översiktskurs). Men jag motstrider helt klart kritiken om att det skulle vara ett bortkastat år; erfarenhet och att föra sig i jobbsammanhang får man även på jobb som man kallar hjärndöda. Det är flera yngre som kommer ut i arbetslivet som har problem intiativförmågan och struktur när de arbetar.
Citera
2009-01-06, 14:17
Medlem
KY-utbildning vs. Universitet?

Tycker dessa KY-utbildningar verkar vara riktigt bra? Det är väl ett hyffsat nytt påhitt. Men känns som att det är mer praktiskt inriktat? Varför är fortf. universitetet populärare? Visst, läkare, sjuksköterska och liknande saker kan man ju inte gå KY-utbildning för. Men tänker rent allmänt så känns det som att praktiska yrken är mer eftertraktat?

Hur fungerar det med studiemedel osv? Ser det likadant ut som när man pluggar på universitet? Några här som går KY-utbildning och kan berätta lite om det?
Citera
2009-01-06, 15:06
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusNilsson
Tycker dessa KY-utbildningar verkar vara riktigt bra? Det är väl ett hyffsat nytt påhitt. Men känns som att det är mer praktiskt inriktat? Varför är fortf. universitetet populärare? Visst, läkare, sjuksköterska och liknande saker kan man ju inte gå KY-utbildning för. Men tänker rent allmänt så känns det som att praktiska yrken är mer eftertraktat?

Hur fungerar det med studiemedel osv? Ser det likadant ut som när man pluggar på universitet? Några här som går KY-utbildning och kan berätta lite om det?

Ja det ser samma ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in