Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Jag har tittat på några av dessa och det är naturligtvis inte något som jag kan göra rättvisa på en halvtimme.
Så vitt jag förstår utgår de emellertid från någon form av pannkaksteori, dvs att golven har kollapsat ned ovanpå varandra.
Jag tycker att det är en väldigt bra beskrivning och att det sannolikt är just exakt det skeendet man ser på videofilmer från kollapserna. Exempelvis ser man ju hur ytterstrukturen böjs inåt och ger vika när kollapsen börjar.
Problemet är att jag inte kan förstå hur centrumpelarna skulle kunna dras med i detta fall och splittras upp våning för våning. Det är helt otänkbart såvida inte deras styvhet var rejält uppmjukad. Och det kan de ju inte ha varit mer än några våningar ned från de våningsplan där flygplanet flög in.
Jag skulle till och med kunna köpa det om det bara var en rad med centrumpelare som påverkades på samma sätt som ytterskalet av golven / trossen, dvs. att de drogs åt sidan och deformerades. Men det fanns ju flera rader med centrumpelare.
En av beräkningarna du länkade till beräknade på följande sätt vilken energimängd som skulle krävas för att kollapsa varje våning:
1. Flygplanets bränsle och rörelseenergi åstadkom kollapsen av ytterskalet genom skadan vid krocken. Därför går det åt X joul för detta.
2. Centrumpelarna var nio gånger stabilare. Därför går det åt 9X joul för detta.
3. Den totala energimängd som krävs för att kollapsa en våning var alltså 10X joul.
Jag vet inte om det gör ett särskilt vetenskapligt intryck på mig i alla fall.
Förklara gärna centrumpelarnas roll i pannkaksteorin för jag kan inte riktigt se det. De utelämnas mycket riktigt också i de flesta debunking-animationer jag sett av kollapserna.
/Johan