2015-11-19, 02:00
Medlem
MrJoker4s avatar
Skiljer sig medicinen mycket om man har add eller adhd?
Citera
2015-11-19, 04:07
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJoker4
Skiljer sig medicinen mycket om man har add eller adhd?

Nej, dessvärre inte...

Dock bör man komma ihåg att ADD är en förlegad diagnos - den sätts inte i dagens läge.

Frågan som dristas just nu är om det finns en separat diagnos som kallas SCT, och huruvida ADHD-PI som ADD kallas nu mer, är en separat diagnos eller samma sak.

I teorin så är en del som har ADHD-PI SCT-are, kanske majoriteten, medans en del andra helt enkelt är ADHD-C'are vars hyperaktivitet har internaliserats.

Dom två grupperna behandlas dock med väldigt olika mediciner -

SCT - Intuniv (guanfacin), Modafinil, Metadoxin, Strattera (atomoxetin)
ADHD - Metylfenidat, Amfetamin, Intuniv

Om dom rön som man forskar på just nu stämmer, så är SCT en sjukdom som skiljer sig markant åt från traditionell ADHD, det är inte ens frontalloben som är det centrala problemet där, utan det skulle hypotetiskt sett ligga i parietalloben, som man på senare tid har funnit har att göra med uppmärksamhet även den. (det anses m ao inte längre som att frontalloben är den enda sektionen av hjärnan som styr uppmärksamheten)

"Role of right posterior parietal cortex in maintaining attention to spatial locations over time"
http://brain.oxfordjournals.org/content/132/3/645

Jag kommer inte ihåg exakt, men jag läste nyligen om, och hörde Dr. Charles Barkley uttala sig om att den nuvarande psykiatriska modellen för uppmärksamheten är att den har 5 eller 6 olika dimensioner - en av dimensionerna motsvarade dom saker som dom med ADHD har problem med, medans en annan motsvarade dom problem som föreslås ligga till grund för SCT.

Om modellen stämmer, och det verkar den välan göra, eftersom det är den accepterade sådana för tillfället, så finns det inte bara två uppmärksamhetsstörningar, men säkerligen 5 olika sådana...

Det skulle kunna förklara en hel del om samhället, och om dom svårigheter som en del kan ha, utan att passa in någon nuvarande känd diagnos. I teorin borde alla vara bra på allt - så är dock inte fallet - detta skulle kunna vara svaret...

Det bör noteras att man inte kan säga hur mycket nedsättningar inom dom andra dimensionerna/sektionerna av uppmärksamhet skulle kunna påverka någon negativt - det är helt okänd mark - kan hända dom inte är lika handikappande som ADHD och SCT.
Citera
2015-11-19, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Nej, dessvärre inte...

Dock bör man komma ihåg att ADD är en förlegad diagnos - den sätts inte i dagens läge.

Frågan som dristas just nu är om det finns en separat diagnos som kallas SCT, och huruvida ADHD-PI som ADD kallas nu mer, är en separat diagnos eller samma sak.

I teorin så är en del som har ADHD-PI SCT-are, kanske majoriteten, medans en del andra helt enkelt är ADHD-C'are vars hyperaktivitet har internaliserats.

Dom två grupperna behandlas dock med väldigt olika mediciner -

SCT - Intuniv (guanfacin), Modafinil, Metadoxin, Strattera (atomoxetin)
ADHD - Metylfenidat, Amfetamin, Intuniv

Om dom rön som man forskar på just nu stämmer, så är SCT en sjukdom som skiljer sig markant åt från traditionell ADHD, det är inte ens frontalloben som är det centrala problemet där, utan det skulle hypotetiskt sett ligga i parietalloben, som man på senare tid har funnit har att göra med uppmärksamhet även den. (det anses m ao inte längre som att frontalloben är den enda sektionen av hjärnan som styr uppmärksamheten)

"Role of right posterior parietal cortex in maintaining attention to spatial locations over time"
http://brain.oxfordjournals.org/content/132/3/645

Jag kommer inte ihåg exakt, men jag läste nyligen om, och hörde Dr. Charles Barkley uttala sig om att den nuvarande psykiatriska modellen för uppmärksamheten är att den har 5 eller 6 olika dimensioner - en av dimensionerna motsvarade dom saker som dom med ADHD har problem med, medans en annan motsvarade dom problem som föreslås ligga till grund för SCT.

Om modellen stämmer, och det verkar den välan göra, eftersom det är den accepterade sådana för tillfället, så finns det inte bara två uppmärksamhetsstörningar, men säkerligen 5 olika sådana...

Det skulle kunna förklara en hel del om samhället, och om dom svårigheter som en del kan ha, utan att passa in någon nuvarande känd diagnos. I teorin borde alla vara bra på allt - så är dock inte fallet - detta skulle kunna vara svaret...

Det bör noteras att man inte kan säga hur mycket nedsättningar inom dom andra dimensionerna/sektionerna av uppmärksamhet skulle kunna påverka någon negativt - det är helt okänd mark - kan hända dom inte är lika handikappande som ADHD och SCT.
Man kan väl inte använda sig av amfetamin under en längre tid? Men jag hört det ger bra effekter på en med ADHD:
Citera
2015-11-19, 11:01
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Man kan väl inte använda sig av amfetamin under en längre tid? Men jag hört det ger bra effekter på en med ADHD.

Det råder delade meningar om man utvecklar tolerans på dom doser som används medicinskt, just nu så ser dom senaste rönen ut som att det lutar mot att toleransbildning är oundvikligt dock.

Det betyder dock inte att en del inte kan ligga på resonliga doser i många år - vilket ju bevisligen är fallet.

Sen var det ju det här med neurotoxiciteten... Den går dock att motverka med diverse tillskott, mer eller mindre.
Citera
2015-11-19, 11:01
Bannlyst
Har många med add svårt att lära sig läsa och skriva? Jag hade det iallafall, och än idag flyger ofta mina tankar iväg om jag måste skriva fort, och mycket blir fel i texten jag skriver.
Förresten är inte detta anledningen till folk med asperger anses som empatilösa, de tycks svårt att uttrycka sin känslor, och skämtar i olämpliga situationer. Men själva verket kan ha en med asperger normalhög empati, men väldigt låg sympatiförmåga.
Citera
2015-11-19, 11:08
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Har många med add svårt att lära sig läsa och skriva? Jag hade det iallafall, och än idag flyger ofta mina tankar iväg om jag måste skriva fort, och mycket blir fel i texten jag skriver.
Förresten är inte detta anledningen till folk med asperger anses som empatilösa, de tycks svårt att uttrycka sin känslor, och skämtar i olämpliga situationer. Men själva verket kan ha en med asperger normalhög empati, men väldigt låg sympatiförmåga.

Det är inte alls omöjligt att du har en lättare form av dyslexi.

Jag själv har en lättare form av dyskalkyli och hade därför länge svårt att lära mig t ex multiplikationstabellen.

Enligt Dr. Charles Barkley bl a så verkar det som att statistiskt sett så har dom med ADHD-PI / SCT det svårare med koordination och matematik (som jag) än med läs/skriv och känslohantering, som dom med adHd har.
Citera
2015-11-19, 11:13
Medlem
Citat:
Vad är det som utmärker en individ för diagnosen ADD?

- Uppfattas i andra människor som en väldigt lat person. Men dessa personer har mycket svårare att ta sig för saker och ting än andra personer. Det kan handla om väldigt enkla saker. De stöter ofta på mycket svårigheter i arbetslivet & de har onormal glömska som kan uppstå m.m.

Jag glömde laga lunch till mig själv i månader tex.

Min chef sa till mig att ja skulle ringa försäkringskassan för 1 - 2 mån sedan.. inte blivit gjort ännu.
Citera
2015-11-19, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Min chef sa till mig att ja skulle ringa försäkringskassan för 1 - 2 mån sedan.. inte blivit gjort ännu.

Du kan ringa nu då.
Citera
2015-11-19, 11:32
Medlem
Citat:
- Uppfattas i andra människor som en väldigt lat person. Men dessa personer har mycket svårare att ta sig för saker och ting än andra personer. Det kan handla om väldigt enkla saker. De stöter ofta på mycket svårigheter i arbetslivet & de har onormal glömska som kan uppstå m.m.

Jag glömde laga lunch till mig själv i månader tex.

En fråga joffen. Känns det som du måste ladda upp dig först, du måste vänta in det där rätta goa läget innan du ringer föräkringskassan?
Citera
2015-11-19, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TryggaRekan
En fråga joffen. Känns det som du måste ladda upp dig först, du måste vänta in det där rätta goa läget innan du ringer föräkringskassan?

Nej man glömmer av det :/ Skit jobbigt faktiskt..:/
Citera
2015-11-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gils
Du kan ringa nu då.

Ja nu ringer jag .. för nu kommer jag definitivt ihåg det! brb..
Citera
2015-11-19, 11:41
Medlem
Citat:
Nej man glömmer av det :/ Skit jobbigt faktiskt..:/
Okej själv är jag både glömsk, har åkt och handlat mat och bara lämnat i kassan och kommit hem tomhänt men vill även skjuta på saker tills rätt sinnesstämning infinner sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in