2015-11-17, 23:40
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Längst ner i snyftartikeln kan du läsa om reporterns intryck av familjen och de utmärkelser/priser hon erhållit.

Tack för artikeln! Jag kan inte utläsa om det finns någon annan källa än hon själv till utmärkelserna. Jag misstänker att hon har fosterbarn som hon får betalt för, och att detta är en viktig del av familjens ekonomi.

Det kan ju ha uppkommit bråk mellan de egna barnen (några av dem är väl halvsyskon om jag minns rätt) och fosterbarnen där fosterbarnen har varit viktiga att behålla pga ekonomin. Om pappa är en fyllbult så har han kanske inte bidragit till försörjningen.

Det kanske är en anledning till att NB flyttade vid 14 års ålder.
2015-11-17, 23:50
Medlem
En välskriven dom från Skaraborgs tingsrätt. Rätten fattade det enda beslut dom kunde ta efter åklagarens presentation och försvaradvokatens meningslösa vevande.

Kloka bedömningar om Adrianas vittesmål, funderingar om fynden utmed grusvägen,
mötet med MP på Martorp och rätten verkade också tveksam till ett sexuellt motiv (kan vara, är). Framför allt det att dom också trodde hon var medvetslös vid hängningen vilket känns bra då Lisa troligen slapp lida allt för mycket, bra för hennes anhöriga att dom inte körde på med groteska fantasier.

Domstolar idag lägger allt för stort värde till DNA och förbiser helt riskerna med det. Gängse standard i dagsläget och inget att göra åt, bättre att fälla än att fria är det frågan om, och det kanske är rätt.

Problemet blir då fler sådana domar samlas och till slut hamnar hos en driven advokat med DNA experter som vänder upp och ner på detta dyrkande av DNA ända upp till HD. En hel del resningsansökningar blir det nog då.

Jag är ännu inte övertygad om att NB är skyldig men man får ta det som det är. En överklagan till hovrätt kommer inte att hjälpa honom om han har kvar samma advokat (som verkar mer intresserad av pengarna än målet). Det är DNA-bevisning som måste angripas först och främst och det klarar inte advokaten och hon fattar heller inte att det är experter på området som ska kallas för att förklara och inte gamla poliser och fd rättsläkare som inte har något värde här. Dessutom borde en Litauisk jurist med god engelska ha bistått försvaret. Vittesmål skulle ha varit lätt att få undan för en bra advokat men den skadan är redan gjord nu. NB kan inte vårt språk, har lite pengar, har få kontakter, får usla tolkar och en lika usel advokat så han hade aldrig någon chans egentligen. Man får hoppas att han någon gång erkänner så jag och andra slipper fundera mer på detta. Skulle han vara oskyldig så är det ju i stort sätt omöjligt att erkänna och ödet grymt. Man får verkligen hoppas att inte någon har ett fult finger med i leken och att domen är rätt så det inte springer omkring en galning därute.

Det räcker nog för mig nu i denna tråd, åtminstone fram till hovrätt.
Vila i frid Lisa och man hoppas du och din familj har lite ro nu då dom fallit.
2015-11-17, 23:51
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Tack för artikeln! Jag kan inte utläsa om det finns någon annan källa än hon själv till utmärkelserna. Jag misstänker att hon har fosterbarn som hon får betalt för, och att detta är en viktig del av familjens ekonomi.

Det kan ju ha uppkommit bråk mellan de egna barnen (några av dem är väl halvsyskon om jag minns rätt) och fosterbarnen där fosterbarnen har varit viktiga att behålla pga ekonomin. Om pappa är en fyllbult så har han kanske inte bidragit till försörjningen.

Det kanske är en anledning till att NB flyttade vid 14 års ålder.

Yes hasselmuz. Känner ett konkret fall i stockholmstrakten där en dotter skickades till familjehem parallellt som familjen tog in fosterbarn. Vissa av de biologiska barnen fick bo kvar hemma. Gissa om hon kände sig avvisad. Än idag sitter hennes ärr kvar trots att hon är en framgångsrik jurist. Mina tankar går till NB...
2015-11-17, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Läs om, läs rätt.
Och vet du inte de typiska dragen för ett baltiskt utseende är det ditt problem.

Och vem står för ett typiskt svenskt utseende menar du?
Leif? Haha.

Skrämmande att läsa alla trådens inlägg om hur den dömdes personlighet duschvanor eller sexuella läggning gestaltas vitt och brett för det kan ju ingen veta ett jota om utan han själv..

Att man förhåller sig kritisk till utredning och dom, den dömdes skyldighet etc kanske har att göra med vilka egna erfarenheter man har och hur ens tankebanor går.

För mig känns det fullständigt orimligt att någon väljer att mörda någon på sin egen arbetsplats i dagsljus. Det är ologiskt. Jag vet inte men det känns lite som att orimlighet förklaras med; jo men han är ju balt... = allmänt korkad och född ond, typ... Tröttsamt att läsa.

Fruns dna på trosorna...

Helt ointressant visst. Hon får åka hem utan att förklara sig. Varför? Varför binder inte detta dna henne till brottet till någon del? Hur kan det avskrivas?

Men det har det hade kanske bara till uppgift att skapa sprickor / osäkerhetsmoment mellan makar och skrämma henne till tystnad.

Ja då har man väl lyckats då...

Och vem undsöker en bod bara genom att titta on genom dörren? Vad förväntade man sig att se?
Antingen letar man väl igenom en byggnad eller så inte.

Polisen tyckte uppenbarligen inte att en bod var angeläget att genomsöka. Hur kan man efter den slutsatsen överhuvudtaget påstå att denna utredning är bra? Hur dåliga är då andra utredningar?

Finns ingenting i denna utredni ng som övertygar mig om att rätt gärningsman dömts. Tvärtom faktiskt.

Tror starkt på en ändring av dom i hovrätten och att IR klara det mycket bra.

Som vanligt får hon utstå personangrepp och förrinngande för att hon är kvinna. Kvinnor får uppenbarligen än idag förringas - särskilt när det det gäller deras arbetsprestation.
2015-11-18, 00:03
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21782338.ab

Det verkar onekligen som ett eventuellt överklagande endast blir en ytterligare belastning av statskassan...
2015-11-18, 00:10
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Yes hasselmuz. Känner ett konkret fall i stockholmstrakten där en dotter skickades till familjehem parallellt som familjen tog in fosterbarn. Vissa av de biologiska barnen fick bo kvar hemma. Gissa om hon kände sig avvisad. Än idag sitter hennes ärr kvar trots att hon är en framgångsrik jurist. Mina tankar går till NB...

Jag tänker på att lillebror ( eller om det var Irina) i förhör nämnde att Nerijus var " pappas pojk" och Aivarus var " mammas pojk."

I artiklar upplever man ju att mamman är dominant eftersom hon för ordet men samtidigt får man i förhören intryck av att pappa var/är hård.

Därför får jag inte ihop det riktigt i min hjärna.

På vilket sätt kan då Nerijus vara en produkt av sin uppväxt? Eller är han biologiskt född annorlunda och formad av uppväxten till en värre individ än han skulle ha varit om uppväxt i en god miljö? Varför blev sexualsadist. ?

Omöjligt att veta förstås men finns några förslag?
2015-11-18, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike

AB som var yngre fick däremot stanna hemma hos mamma. Kan tänka mig att han kände sig avvisad, han också. Samtidigt som lillbrorsan och fosterbarnen kom i första rummet.

Det finns säkert många psykologiska bottnar involverade här.

EDIT. Vilket inte på något sätt minskar hans vidriga gärning!
Senast redigerad av Remark 2015-11-18 kl. 00:19.
2015-11-18, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Och vem står för ett typiskt svenskt utseende menar du?
Leif? Haha.

Skrämmande att läsa alla trådens inlägg om hur den dömdes personlighet duschvanor eller sexuella läggning gestaltas vitt och brett för det kan ju ingen veta ett jota om utan han själv..

Att man förhåller sig kritisk till utredning och dom, den dömdes skyldighet etc kanske har att göra med vilka egna erfarenheter man har och hur ens tankebanor går.

För mig känns det fullständigt orimligt att någon väljer att mörda någon på sin egen arbetsplats i dagsljus. Det är ologiskt. Jag vet inte men det känns lite som att orimlighet förklaras med; jo men han är ju balt... = allmänt korkad och född ond, typ... Tröttsamt att läsa.

Fruns dna på trosorna...

Helt ointressant visst. Hon får åka hem utan att förklara sig. Varför? Varför binder inte detta dna henne till brottet till någon del? Hur kan det avskrivas?

Men det har det hade kanske bara till uppgift att skapa sprickor / osäkerhetsmoment mellan makar och skrämma henne till tystnad.

Ja då har man väl lyckats då...

Och vem undsöker en bod bara genom att titta on genom dörren? Vad förväntade man sig att se?
Antingen letar man väl igenom en byggnad eller så inte.

Polisen tyckte uppenbarligen inte att en bod var angeläget att genomsöka. Hur kan man efter den slutsatsen överhuvudtaget påstå att denna utredning är bra? Hur dåliga är då andra utredningar?

Finns ingenting i denna utredni ng som övertygar mig om att rätt gärningsman dömts. Tvärtom faktiskt.

Tror starkt på en ändring av dom i hovrätten och att IR klara det mycket bra.

Som vanligt får hon utstå personangrepp och förrinngande för att hon är kvinna. Kvinnor får uppenbarligen än idag förringas - särskilt när det det gäller deras arbetsprestation.
förutom alla tekniska bevis som finns så har han haft grov våldsporr med bundna kvinnor i datorn. bett om falskt alibi och inte direkt ansträngs sig i förhören att bevisa sin oskuld. ger bara korta svar eller är helt tyst när polisen ställer frågor.. är man oskyldig så gör man allt för att bevisa sin oskuld
2015-11-18, 00:14
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det är inte bara bilen utan även hennes utpekande. Hon identifierar mannen som polack. Hur fan ser en polack ut? Ser man det på lacken?
Hon såg inte att han hade dåliga tänder som de flesta andra har uppmärksammat som sett honom på nära håll.

Kvinnan vittnar falskt och det är även rättens åsikt fast de skriver det lite snyggare. Då är följdfrågan, varför? Vem skyddar hon?

Hon menade väl ett "östeuropeiskt utseende" enligt klyschan, som alltför ofta är sann, inte minst bland arbetare. Låter som ett rimligt signalement.
2015-11-18, 00:16
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En välskriven dom från Skaraborgs tingsrätt. Rätten fattade det enda beslut dom kunde ta efter åklagarens presentation och försvaradvokatens meningslösa vevande.

Kloka bedömningar om Adrianas vittesmål, funderingar om fynden utmed grusvägen,
mötet med MP på Martorp och rätten verkade också tveksam till ett sexuellt motiv (kan vara, är). Framför allt det att dom också trodde hon var medvetslös vid hängningen vilket känns bra då Lisa troligen slapp lida allt för mycket, bra för hennes anhöriga att dom inte körde på med groteska fantasier.

Domstolar idag lägger allt för stort värde till DNA och förbiser helt riskerna med det. Gängse standard i dagsläget och inget att göra åt, bättre att fälla än att fria är det frågan om, och det kanske är rätt.

Problemet blir då fler sådana domar samlas och till slut hamnar hos en driven advokat med DNA experter som vänder upp och ner på detta dyrkande av DNA ända upp till HD. En hel del resningsansökningar blir det nog då.

Jag är ännu inte övertygad om att NB är skyldig men man får ta det som det är. En överklagan till hovrätt kommer inte att hjälpa honom om han har kvar samma advokat (som verkar mer intresserad av pengarna än målet). Det är DNA-bevisning som måste angripas först och främst och det klarar inte advokaten och hon fattar heller inte att det är experter på området som ska kallas för att förklara och inte gamla poliser och fd rättsläkare som inte har något värde här.
En överklagan är meningslös om NB fortfarande vidhåller att han aldrig träffat Lisa. Och kommer han börja kasta skuld på någon annan NU är det precis lika meningslöst. Det finns inte en advokat på jorden som ens skulle kunna komma i närheten av att skapa tvivel om NBs skuld. Tror t.o.m. förnekelse-veteranerna i tråden inser det. Case closed.
2015-11-18, 00:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du länkar till ett inlägg som visar att det är låg samstämmighet kring bilen - din poäng?
Någon samstämmighet kring bilen finns inte i förhören -- inte ens GJ som borde känna igen brödernas bil anger att den är den som stått där i sina första utsagor -- han anger däremot att "arrendatorns" ..
Kör de samma typ av bil - blir då frågan som uppstår....
Min poäng är att inte ens med vetskap om att det är lituaernas bil kan alla dessa män inte beskriva bilen korrekt alternativt "samstämmigt" - flera av dem sammanfaller som sagt A:s beskrivning.
Det ska även tilläggas att dessa ser bilen daglig dags i alla de vinklar och A såg röven på den i en situation där hon fokuserade på dålig engelska, en illaluktande äckel, en karta/mobilen samt sedan en känsla av obehag. Genomgående beskrivs litauerna framföra sin egen bil i bygden och det är nästintill alltid NB som kör. Vilket han säger själv likaväl.
2015-11-18, 00:20
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
En överklagan är meningslös om NB fortfarande vidhåller att han aldrig träffat Lisa. Och kommer han börja kasta skuld på någon annan NU är det precis lika meningslöst. Det finns inte en advokat på jorden som ens skulle kunna komma i närheten av att skapa tvivel om NBs skuld. Tror t.o.m. förnekelse-veteranerna i tråden inser det. Case closed.

Man hoppas ju att han blir fälld även i hovrätten men jag tänker på balkongfallet som fick resning i HD. Där friades ju mannen hårresande obehagligt i hovrätten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in