2015-11-17, 21:58
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Vilken relevans har det? Varför måste vi veta vem som kastade sakerna?

Det är väl väldigt relevant? Någon annan kan ha varit iblandad i spridningen av brottsoffrets tillhörigheter - förslagsvis brodern eller frun.
2015-11-17, 21:59
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Herregud, dessa förhör är helt sjuka att läsa i skrift! Precis överallt är det tydligt ledande frågor, och dessutom är tolkens återgivelse av svaren det mest förvirrade jag sett på länge (Eller bara sjukt dålig svenska). Måste inte förhör vara proffsigare än så här?? Hoppas man aldrig blir misstänkt för ngt man inte gjort, man kan vara helt rökt då. (Menar inte att NB inte gjort detta)
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Just det TACK!!! det du beskriver har jag försökt framföra många gånger här i tråden men ingen lyssnar, jag menar att det är SÅ allvarligt att rättegången bör gå om enbart på grund av detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
"Har fått henne att erkänna..." Ja, lite läskigt tycker jag.
Nu börjar jag bli förbannad
Förhören är alldeles utmärkta och dom fick till slut sanningen ur både frun och brodern och då blir det ledande frågor när förhörsledaren vet eller misstänker hur det har gått till.
Han är ju vansinnigt korkad som förhörsledare om han INTE använder det han vet när han frågar!!! HUR ska han då undvika ledande frågor hade ni tänkt?

Vad tror NI att ett FÖRHÖR går ut på? Det är inget jävla kafferep med kakor vi pratar om!
Det handlar om att dra sanningen ur personer som i dom flesta fall sitter och ljuger sig blåa i timmar och dagar och undanhåller saker som kan lösa ett fall.
Här fick förhörsledaren fram massor som också pekar på Nerijus skuld!

Är så in i helvete trött på daltandet som till och med pågår här i tråden. Synd om... läskigt
Ett förhör är ett förhör och själv skulle jag hellre se att dom agerade som Gunvald Larsson och tog till storsläggan för att klämma sanningen ur folk som har begått grova brott.
Dalta på ni. Det mesta ni har fått är väl skjuts hem till föräldrarna och en klapp på axel av någon galen sockärring

Nerijus blev fälld tack vare ett suveränt jobb av alla inblandade. Stor ELOGE!!!!
Senast redigerad av Timeout 2015-11-17 kl. 22:06.
2015-11-17, 22:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
Det är väl väldigt relevant? Någon annan kan ha varit iblandad spridningen av brottsoffrets tillhörigheter - förslagsvis brodern eller frun.

Är det ett brott att sprida lite småprylar i naturen, det är väl en ordningsförseelse bara? Åklagaren kan få svårt att bevisa skyddande av brottsling, och det viktiga är att mördaren lagförs, det andra är en bagatell tycker jag.
2015-11-17, 22:04
Medlem
Grandiosos avatar
"Bevisningen satt som en keps på huvudet på den åtalade"

Sa LGWP bland annat nyss i inslaget om domen i "Veckans brott" som jag kollade för
en stund när Sverige-Danmark närmade sig slutet på första halvleken. Zlatan gjorde ett
läckert mål förresten, 1-0 till just nu EM-slutspelsklara Sweden.
(Kepsliknelsen påminner jag mig att LGWP även använde gällande en viss omtalad filur
vid namn Mats Alm på sin tid.)

En mycket välskriven och väl underbyggd dom blev vidare den gode Perssons bedömning.
Några kommentarer blev det ju också om den där märkliga människan som skulle
föreställa försvara den baltiske mördaren.
"Bättre att hon hade ägnat sig åt försvaret" än att ödsla tid på professorns lilla mediautspel under
rättegången.

Professorn var inte sämre än att han kunde ändra sig då han ställdes inför "slutprodukten",
utredningsresultatet gällande fallet Lisa Holm - hade ju varit något tveksam förut, oroad
över utgången - men bland flashbacks alternativteoretiker i ärendet tycks det inte vara lika lätt
att tillstå att man misstagit sig i bedömningen och att det var helt rätt man när allt kom
omkring som polisen fick tag i.
Senast redigerad av Grandioso 2015-11-17 kl. 22:55.
2015-11-17, 22:09
Bannlyst
Citat:
AJ har förståss också själv en nyckel till Bäckatorp och därmed har väl alla i Jönsson familjen tillgång til den nycklen. Och kanske AJs kamrer Claes B ?

Citat:
Domare Anna-Karin Lundberg bor i Axvell, samma lilla samhälle (ca 1200 innevånare) som Lena Svedung
I så fall undrar man förståss om dom känner varandra ?

"AJ och alla i Jönssons familjen", har de varit misstänkta eller? Eller AJs kamrer Claes B? Misstänker du någon av dem eller varför tar du upp det?

Domare Anna-Karin Lundberg och Lena Svedung bor i "samma lilla samhälle" och du undrar "om dom känner varandra"? Varför undrar du det? Menar du att vi ska undra om det är någon konspiration i fallet?

Konspirationsteorier och teorier om alternativa gärningsmän skall ju postas i tråden "Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm."
Varför postar du inte där?

Eller, har jag helt missuppfattat de här två inläggen? Förklara då gärna vad det är du vill komma till med dessa, som rör den här tråden.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-11-17 kl. 22:17.
2015-11-17, 22:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
AJ har förståss också själv en nyckel till Bäckatorp och därmed har väl alla i Jönsson familjen tillgång til den nycklen. Och kanske AJs kamrer Claes B ?

Nja, enligt FUP #808 så har Romano-Emanuel påpassligt "råkat" tappa bort nyckeln till dubbeldörrarna. Arne hade inte hittat någon nyckel och detta var status ända tills Lisa mördades.

Citat:
Vid utflytten i december 2014 – januari 2015 så hade Emanuel tappat bort en nyckel
som gick till en dubbeldörr på ena sidan fastigheten. Emanuel kunde därför inte flytta ut
alla sina möbler. Emanuel hade nämnt detta för Arne. Sedan hördes inte Emanuel och
Arne på ca fyra månader. Enligt Emanuel var det inget otalt dom emellan.
Det klargörs att Emanuel fortfarande har kvar en del av sina grejer i huset och att
Emanuel fortfarande har nyckeln till husets groventré.
Det var först i början av juni 2015 som Emanuel ringde Arne. Emanuel behövde få ut
sina möbler och undrade om Arne hade nyckel till dubbeldörrarna. Arne hade inte hittat
någon nyckel, men sa att han skulle skicka dit en snickare som skulle knacka upp
kolven till dubbeldörren. De kom överens om att de skulle höras av någon vecka
senare. Alternativt att Emanuel skulle höra av sig då Emanuel ville hämta möblerna.
Sedan dess hände allt med Lisa Holm och Arne och Emanuel har inte hört av varandra.
2015-11-17, 22:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
/.../ Värnplikt, militär tjänstgöring? Här borde det kunna setts något mer tycker man. Finns det inga data alls?
Nej, inga kända data betr. ev. värnplikt. Litauen avskaffade värnplikten 2008 (1 år om man saknade akademisk examen) – men endast c:a 10% ska i praktiken ha inkallats. (Värnplikten återinfördes i maj i år.). - NB borde i så fall ha gjort lumpen efter att han hoppat av sina universitetsstudier i skogsvård. - Även i övrigt lyser kalla fakta med sin frånvaro (indikationer på rattfylleri 2007; ev. stulen identitet finns). Han kan ha opererat under andra namn. - 4 år i England, 3 år i Gbg = 7 år utan känt liv och leverne.
2015-11-17, 22:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Bevisningen satt som en keps på huvudet på den åtalade"

Sa LGWP bland annat nyss i inslaget om domen i "Veckans brott" som jag kollade för
en stund när Sverige-Danmark närmade sig slutet på första halvleken. Zlatan gjorde ett
läckert mål förresten, 1-0 till just nu EM-klara Sweden.
(Kepsliknelsen påminner jag mig att LGWP även använde gällande en viss omtalad filur
vid namn Mats Alm på sin tid.)

En mycket välskriven och väl underbyggd dom blev vidare den gode Perssons bedömning.
Några kommentarer blev det ju också om den där märkliga människan som skulle
föreställa försvara den baltiske mördaren.
"Bättre att hon hade ägnat sig åt försvaret" än att ödsla tid på professorns lilla mediautspel under
rättegången.

Professorn var inte sämre än att han kunde ändra sig då han ställdes inför "slutprodukten",
utredningsresultatet gällande fallet Lisa Holm - hade ju varit något tveksam förut, oroad
över utgången - men bland flashbacks alternativteoretiker i ärendet tycks det inte vara lika lätt
att tillstå att man misstagit sig i bedömningen och att det var helt rätt man när allt kom
omkring som polisen fick tag i.
Såg vi samma program? En dryg halvtimme in i programmet säger den gode professorn att proceduren har pågått kanske en kvart, en halvtimme. Ett par minuter senare ändrar han sig och säger att det måste ha gått fort, "hon har dött i stort sett omgående". Däremellan säger han "hon har dödats i omedelbar anslutning till gärningen".
2015-11-17, 22:16
Medlem
rotesaus avatar
Mini-dokumäntär - Aftonbladet:

Del 1
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/98879

Första gången NB visas i rörlig bild, utan blurr/pixlad.

Del 2
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/98881
Senast redigerad av rotesau 2015-11-17 kl. 22:18.
2015-11-17, 22:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Och? Det motsäger inte att vittnet såg en man med baltiskt utseende. Det kan ha varit en annan polack/litauer/whatever, men det här vittnesmålet har ju ändå ingen betydelse för skuldfrågan.

Men klappa dig på bröstet du, att tingsrätten tyckte som du.

Du tycker något annat än tingsrätten?
Det finns för övrigt inte något baltiskt utseende. Du kanske har förväxlat det med ballt utseende?
2015-11-17, 22:18
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det ett brott att sprida lite småprylar i naturen, det är väl en ordningsförseelse bara? Åklagaren kan få svårt att bevisa skyddande av brottsling, och det viktiga är att mördaren lagförs, det andra är en bagatell tycker jag.

Att hjälpa gärningsmannen att undanröja bevis torde väl vara olagligt? Vad tror du själv? Det är inte "småprylar" - det är egendom tillhörande brottsoffret som någon har försökt göra sig av med.
2015-11-17, 22:21
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du tycker något annat än tingsrätten?
Det finns för övrigt inte något baltiskt utseende. Du kanske har förväxlat det med ballt utseende?

Läs om, läs rätt.
Och vet du inte de typiska dragen för ett baltiskt utseende är det ditt problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in