2015-11-16, 15:45
Medlem
Varför finns det DNA-spår som tillhör den åtalades fru på brottsoffrets kläder?
2015-11-16, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Exakt allt:
1. Ditt FÖRMINSKADE av DNA bevisningen som EXPERTISERNA säger har TYNGD.
2. Att blod inte kan planteras på det sätt som du inbillar dig.

Detta är samma "stolletrasch" som fanns i tråden om styckmordet i Boden, där skulle man planterat blod i bagaget på den dömdes bil och man fick även till att "liklukten" som hunden markerade var planterad.

Dessutom har detta fall mycket tung teknisk bevisning om man jämför med Boden fallet.

Advokaten uttalar sig i EP, "Någon vet sanningen om mordet" och jag skulle tipsa henne, prata med din klient för han sitter på sanningen och kan berätta om hela händelseförloppet,
svårare än så är det inte.

http://www.expressen.se/gt/advokaten-nagon-vet-sanningen-om-mordet/

Imorgon döms NB för mord och man kan bara hoppas påföljden blir livstid.
2015-11-16, 15:51
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicituraclastra

Han har haft sex med sin fru och, som det äckel NB är, har han inte tvättat sig. Hänger LH och onanerar lite till det.Sen kladdar han lite här och där på LH varvid fruns DNA hamnar på LHs trosor.
2015-11-16, 15:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
På Lisas trosor som var nerdragna och fanns ner vid hennes fötter, tillsammans med hennes överdragsbyxor och hennes jeans med Nerijus blod på insidan vid knappen.
På Lisas jacka finns 10 spår efter Nerijus.
Edit: Sorry läste fel. Läste Var finns det... osv
Dom finns där för att Nerijus har hanterat =mördat Lisa!
Senast redigerad av Timeout 2015-11-16 kl. 15:55.
2015-11-16, 15:55
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Om man inte tror att hon var på brottsplatsen, så är det ett av de starkare bevisen mot NB. Han den person som har mest kontakt med henne och kan ha fört över DNA till Lisa.
2015-11-16, 16:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashing-king
Nu har ja inte lusläst nån Fup och mer bara följt det lite till och från på nyheterna.
Men vad jag förstått det som finns det inga solklara bevis som knyter han till själva gärningen och flera andra saker (ni som är djupt insatta i Fup kan rätta mig om jag har fel) och väldigt mycket av åklagarens grund är mer indicier och hypoteser om hur denne tycker det ska ha gått till.
Jag tror personligen att tingsrätten kommer döma mannen till livstid/mord, Hovrätten/HD kommer sen fria mannen pga "utom rimlig tvivel" termen typ när det gäller bevisen.
Förstår att du inte ser bevisningen - när du hoppar rätt in i HD utan att ens passera HovR.
Kvalité..
2015-11-16, 16:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Detta är samma "stolletrasch" som fanns i tråden om styckmordet i Boden, där skulle man planterat blod i bagaget på den dömdes bil och man fick även till att "liklukten" som hunden markerade var planterad.
Dessutom har detta fall mycket tung teknisk bevisning om man jämför med Boden fallet.
Jag har då aldrig sett så mycket stendumma argument som det är i denna tråd. Ever.
Om det så handlar om att skriva ner tung bevisning, att sitta och koka ihop rena vansinnigheterna om hur blod överförs, att tro sig veta MER än experter som är grymt erfarna gällande brottsmål..
Fortsättningsvis tro sig vara den ultimata förhörsledaren, spaningsledaren som då granskat FU och den är minsann inte ett dugg bra:

Hur jävla korkad får man bli?!
2015-11-16, 16:16
Medlem
Theforeigners avatar
Mycket fin och rörande video med Lisa's vännina 16-åriga Hanna Sayadi

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/det-enda-jag-kan-tanka-pa-ar-att-lisa-inte-finns-langre

”Det enda jag kan tänka på är att Lisa inte finns längre”
2015-11-16, 16:27
Medlem
ieshos avatar
J’accuse...!

När Lisa mördades uppstod en liten blödning från sköldbrosket. Det fanns blod på hjälmens insida, i näsa/mun och på den silvertejp som var lindad runt hennes huvud över näsa och mun.

Hon hängdes/ströps med hjälmen på. Hjälmen togs av och läckage av blod stoppades med silvertejp innan kroppen fraktades bort. Silvertejpen hamnade utanpå snöret som i sin tur var utanpå hennes hår.

I och med att snöret var lindat runt halsen utanpå hennes hår så är det inte konstigt att det lossnade hår på mordplatsen, men ett torrt hårstrå kan inte fastna på en torr kakelvägg eller som någon hävdade: i bruket mellan kakelplattorna. Ett vått hårstrå kan mycket lätt fästas på kakel så som bilden på sidan 660 i FUP visar: det sitter som klistrat och lossnar inte ens om man blåser på det.

Ingen snörstump med damm som skavts av från röret har redovisats. Det vore annars ett sätt att binda mordet till den påstådda mordplatsen.

Lisas pappa hävdar att Lisa aldrig skulle gå fram till någon främmande person och hennes syster menar att hon "måste ha blivit jävligt överraskad". Hon brukade vara ute och jogga med sin pappa som var militär och som säkerligen har lärt sina döttrar ett och annat vad det gäller självförsvar.

Efter stängning gick hon mot sin moped och en bilist såg henne stå vid mopeden runt 18:30 färdig för att åka. Inget tyder på att en medelålders gästarbetare som knappt kunde kommunicera och som hade trasiga tänder kunde locka med henne in i ladan eller föra henne över vägen utan att någon lade märke till det.

Det är trist att det finns de som vill frammana bilden av mordoffret hängande i ett rör med neddragna byxor och trosor, men jag är glad över att förstå att åklagarens scenario aldrig har inträffat: hon blev överraskad vid mopeden och förlorade medvetandet inom en minut.

Hela upplägget med en ganska undangömd kropp men relativt synlig hjälm och jacka och personer som övervakade och vantolkade allt vad litauerna sa och gjorde för att få skäl att frihetsberöva dem, tyder på att militärerna som sökte i Martorp var vid kroppen redan på torsdagen.

Om man läser MP-Torbjörns redogörelse (FUP s.415) märker man hur uppskruvad han var inför fredagens sök och hur arrangerad hela sökningen är (Björn Sahl FUP 425) i syfte att få till en konfrontation med litauerna. Mycket tyder på övergrepp i rättssak med inblandning från ljusskygga militära enheter uppbackade av totalförsvar, rättsväsende och den mediala kändisvärlden.
2015-11-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja, han handlade irrationellt eller kanske mekaniskt, medan han försökte tänka ut vad som hänt och dämpa sin stegrande oro...

Det motsägs av detta
Han blev lite irriterad att hon inte låst mopeden, nycklarna satt i och hon hade inte använt kättingen.
Varför försökte han inte ringa på ditvägen?
2015-11-16, 16:32
Medlem
Maulcas avatar
Pressmeddelande Skaraborgs tingsrätt

2015-11-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Sammanställning av platser, objekt och spår polis borde ha undersökt.

Något av det som jag tycker skulle ha undersökts bättre här nedan, det finns mer men detta räcker nog ett tag. Det är fritt att komententera valda stycken men jag vet inte om det är någon mening att svara en del, det blir en del personangrepp och fula ord som man kan stå över. Det här är mina åsikter om vad som skulle ha gjorts i en bra och välgjord utredning, det finns andra som tycker att bara DNA duger och svajiga vittnen duger.

Lagd i spoiler för att en del som inte klarar av längre texter ska behöva plågas (twitter eller en serietidning rekomenderas för dessa).

Bra! Får återkomma med mer uttömmande reaktion senare men vill lägga till några snabba tillägg.

Moppen
Bristfällig och sen undersökning av moppen.

Kläderna
Fibrer från kläderna är inte undersökta.

Kartan
Det finns frågetecken angående Lisas förmodade resväg och när den bestämdes.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in