Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Mja alltså utifrån mina blygsamma kunskaper om hållfasthet så får jag inte ihop ditt resonemang. Huset borde ha rasat ned till det område där centrumpelarna var mindre uppmjukade och där borde raset antingen ha avstannat eller åtminstone saktat ned.
Nja, för det första är avståndet mellan uppmjukat och helt uppmjukat så det brister relativt kort. Även om järn transporterar värme bra så är varmt järn väldigt hållfast. Testa och värm en gjutjärnstekpanna på spisen på max värme ett bra tag och försök böj den. Den är i princip lika hållfast som en kall.
För det andra så är det inte i mitten av den mycket uppmjukande delen som brister utan närmare längre ner emot den vanliga uppmjukande. Så tänk inte för mycket på att det bara är en viss del som är mindre bärande. I pincip så ramlar övre delen av tornet på en "stabil" undre del.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Ett slag högt upp i en järnpelare gör inte att h e l a pelaren spricker från toppen till botten genom olika temperaturzoner och svetsar.
Det gjorde inte denna heller. Den gick sönder etappvis. Kalla det domino, top-down eller vad du vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Betong kanske skulle kunna spricka på det viset - eller en trä- eller glas- eller grafitpelare. Men inte järn.
Det är mycket svårt att få något av det där på 400m att spricka helt och hållet på ett slag. Vem/var/när har föresten påstått det?
Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Materials egenskaper varierar med molekylstrukturen och bindningarna mellan dessa enheter.
Javisst. Men när en klump på 1000-tals ton kommer i fart och slår till så är det ointressant. Järnet går sönder iaf. Därimot en massiv pyramid hade klarat det finemang. Men det är rätt poänglöst att bygga för hus och nåt otroligt dyrt att göra 400m högt.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Men visst om någon kan förklara hur detta har skett på ett sätt som går att begripa vill jag gärna veta så jag kan korrigera min felaktiga uppfattning!
Jag är ingen pedagog/lärare. Men om det är någon del som du vill ha mer förklarat kan jag göra ett försök.