2015-11-16, 05:12
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
8 veckor tycker jag. Och att det bör vara svårare att få ta abort med tanke på de kvinnor som gör aborter likt ett preventivmedel.

Är det vanligt förekommande att kvinnor gör så? Finns det någon statistik som stödjer detta?
Citera
2015-11-16, 05:41
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pufyri
Ok, varför ska det vara just 12 veckor?
Egentligen tycker jag att aborter skall styras upp så att de sker senast i nionde veckan så att medicinsk och inte kirurgisk abort skall väljas.
Nu vet jag ju dock att alla inte upptäcker sina graviditeter så snabbt och anser därför att 12:e veckan är en skälig gräns - de allra flesta vet att de är gravida i 10:e veckan - 12:e veckan som gräns ger då tid för individen att göra de överväganden som det kan vara frågan om - samt skälig tid för sjukvården att planera in datum för ingreppet.

Jag anser ju dock inte att 12:e veckan skall vara en absolut gräns - utan att en upptrappning i åtgärder skall ske efter den fram till 16:e veckan - därefter anser jag att det endast skall vara tillåtet med abort efter dispans/tillstånd -- eftersom en del fel på barnet t ex inte kan upptäckas förrän efter 16:e veckan.
Citera
2015-11-16, 05:45
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det har inte med ifall man är kvinna eller man att göra.

Det har att göra med vilken moral och etiska värderingar man har.

Det har att göra med hur mycket man värdesätter en annans liv.

Det har stt göra med egoism eller ifall man tänker på andra först.

Det har att göra med hur man ser på livet.

Jag anser att när spermien nått ägget så kan det bli ett barn och därför ska inte abort tillåtas.

Dagen efter piller går därmed bra sålänge man hindrar spermierna från att nå ägget.

Annars finns det något som kallas skydda sig och ta ansvar för det man skapar.

Enda gången abort kan vara tillåtet är om det handlar om att rädda mammans liv det är står chans att båda dör t.ex annars.

Jag är dock man men min fru tänker likadant förutom att hon även tycker att det ska vara tillåtet vid våldtäkt också dock absolute inte sålänge som nu.

Jag tänker du vet väll förfan om redan dagen efter om du blivit våldtagen och kan därmed isåfall ta ett tagen efter piller för att hindra spermierna.

Kom ihåg ett fel gör inte ett annat fel rätt.
Dagenefterpiller är ingen säker metod - en kvinna kan ta dem utan att graviditeten avbryts - alltså är det knappast skäligt att våldtagna skall vara hänvisade till dem som enda metod.

I övrigt håller jag inte med dig givetvis. Det kan finnas olika skäl till att avbryta en pågående graviditet och att tvinga kvinnor att föda oönskade barn är knappast till nytta vare sig för barnet, kvinnan eller samhället.
Citera
2015-11-16, 11:27
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Är det vanligt förekommande att kvinnor gör så? Finns det någon statistik som stödjer detta?
Det finns det.
Citera
2015-11-16, 11:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Bland yngre kvinnor mellan 20- 24 år har ca 40 % genomfört aborter fler gånger.
Studie i läkartidningen. Presenterad i metro.
Finns mer statistik.
Kan ej räkna upp alla.
Viktigast är dock detta. Det förekommer aborter som preventivmedel.
Citera
2015-11-16, 13:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxyCleopatra
Som det är nu, kanske kan man sänka gränsen mellan 18 - 22 veckor.
Antingen får alla kvinnor göra abort av vilken anledning som helst eller får ingen göra det. Allt annat, undantag för handikappade, sjuka foster, våldtäkt m.m. är hyckleri.

Du väger inte in kvinnans livssituation eller? Om hon är 15 och bor hemma med föräldrar som inte kommer att hjälpa till varken praktiskt eller ekonomiskt, och killen har svikit henne? Om kvinnan är 45 år, har vuxna barn och verkligen, verkligen inte vill eller orkar börja om med bebis? Om barnafadern är en våldsam person som kommer att få en hållhake på kvinnan resten av livet, om de får ett barn tillsammans? Om familjen redan har fem barn som de fått tätt, och det är uppenbart att de inte ens orkar med dem de redan har?
Citera
2015-11-16, 13:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Bland yngre kvinnor mellan 20- 24 år har ca 40 % genomfört aborter fler gånger.
Studie i läkartidningen. Presenterad i metro.
Finns mer statistik.
Kan ej räkna upp alla.
Viktigast är dock detta. Det förekommer aborter som preventivmedel.

Det måste väl vara 40 procent av alla som gjort någon abort överhuvudtaget? För det är definitivt inte så många som 40 procent som gör en abort någonsin, under hela livet.
Citera
2015-11-16, 15:31
Medlem
Jag anser att man som människa har rätt till sin egen kropp hela livet. Inte att gravida ska omyndigförklaras och förlora sin rätt till självbestämmande efter ett visst antal veckor.

Det preparat som används vid medecinsk abort är detsamma som används vid igångsättning av en förlossning. Jag anser att detta preparat ska vara tillgängligt för gravida på recept från den dag då deras graviditet konstaterats av vården.

Väljer en kvinna att hämta ut och ta preparatet behandlas det som vilket missfall som helst av vården innan dess att fostret är livsdugligt, och som vilken för tidig förlossning som helst efter det att fostret är livsdugligt.

Mamman har rätt till sin kropp - fostret har rätt till vård om det har en chans att överleva.

Någon skrev att fosters hjärnbark inte är "ikopplad" innan vecka 25. Det innebär att innan dess är fostret lika mycket människa som en hjärndöd vuxen. Och en hjärndöd vuxen anses vara död, även om den andas och hjärtat slår.

Gravida kvinnor är också människor. De kan fatta svåra moraliska beslut angående sina egna liv, precis som alla andra människor. Och bör ha rätten, precis som alla andra människor att fatta de besluten.

Om man inte kan lita på att en kvinna kan fatta ett klokt och moraliskt beslut om ett foster som ligger i hennes mage, hur kan man då lita på att hon kan fatta kloka och moraliska beslut angående små barn senare i livet? Barn som faktiskt har fungerande hjärnor och känsloliv.

De sena aborter som görs i Sverige görs i regel på grund av svåra missbildningar. Dessa har då ofta upptäckts på det rutinultraljud som görs i vecka 18. Även andra länder där abortgränsen officiellt är lägre brukar också tillåta aborter i sådana situationer.

Runt 90% av alla aborter görs innan vecka 8-9. Då handlar det om oönskade graviditeter.

Vill man minska antalet aborter behöver man minska antalet oönskade graviditeter. Det enklaste sättet att göra det skulle vara fler preventivmedel för män. Altrrnativt att alla män alltid använder kondom om de inte har för avsikt att bli fäder. Är man två som skyddar sig istället för en minskar riskerna rejält.

Vill man att aborterna ska ske tidigare, ja då kan gratis gravtester, mer pengar till Gynmottagningar för att få bort köerna, och större satsningar på tidigare och bättre fosterdiagnostik vara vägar att gå.
Citera
2015-11-16, 20:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det måste väl vara 40 procent av alla som gjort någon abort överhuvudtaget? För det är definitivt inte så många som 40 procent som gör en abort någonsin, under hela livet.
Ja av de som genomfört aborter så har 40 % av dem gjort abort fler gånger.
Illa tycker jag att nästan hälften av de som gör abort gör det fler än en gång.
Detta var kvinnor i åldern 20 - 24.
Citera
2015-11-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ja av de som genomfört aborter så har 40 % av dem gjort abort fler gånger.
Illa tycker jag att nästan hälften av de som gör abort gör det fler än en gång.
Detta var kvinnor i åldern 20 - 24.

Hade varit intressant att se statistik på hur många män som orsakat fler än en oönskad graviditet. För det måste väl vara minst lika hemskt?
Citera
2015-11-16, 20:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Hade varit intressant att se statistik på hur många män som orsakat fler än en oönskad graviditet. För det måste väl vara minst lika hemskt?

Fast någonstans tycker jag, att eftersom det är kvinnan som blir gravid och blir tvungen att göra aborten/alternativt (i alla fall i första skedet) stå där ensam med en unge, så är det mer i hennes intresse att se till att hennes fortplantning är under kontroll.
Citera
2015-11-16, 21:15
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja utav dessa kvinnor som gjort abort i denna åldersgrupp så har 40 % av dem gjort fler än en abort.
Det anser jag är för mycket.
Jag är helt emot att kvinnor använder abort som ett preventivmedel.
Finns inget att skylla på anser jag. Läst rapporter om att man tror det beror på rädsla hos kvinnor för biverkningarna på de preventivmedel som finns på marknaden.
Men att då döda barnet istället anser jag vara helt åt helvetet.
Abort skall få finnas men absolut inte som ett preventivmedel.
Kommer en kvinna två, tre gånger så bör man ta tag i detta.
Vet kvinnor som tagit abort fem gånger.
Visst har jag som kvinna rätt att bestämma över min kropp men jag anser inte att jag har rätt att gång på gång på gång döda ett barn för att jag har rätt till det.
Det bör vara hårdare regler. Och gränser på ca 6 - 8 veckor.
Barnet har ett hjärta som slår. Har själv sett det på ett sex veckor gammalt foster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in