2015-11-14, 11:52
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Om en kvinna blivit kidnappad och våldtagen inlåst i en källare och lyckas ta sig ut efter en månad och verkligen inte vill ha barn då? Vad menar du att hon ska göra då?

Som vanligt är det extrem fall ni drar upp.

Har det du beskriver hänt detta år hundrade i Sverige någon gång ?

Om det har det är det max ett fall på ett år fast att det begås 50 tusen aborter varje år i Sverige.

Minst 99 procent av dessa beror på direkt oansvarighet och oaktsamhet.

Ett fel gör inte ett annat rätt. Så bara för väldtäktsmannen har gjort fel så får självklart inte hon också göra fel.

Om hon inte känner att hon klarar av att ta hand om barnet så bör hon såklart adoptera bort barnet.

Barnet är oskyldig och ska inte drabbas för vad dennes pappa gjorde mot dennes mamma.
Citera
2015-11-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Som vanligt är det extrem fall ni drar upp.

Har det du beskriver hänt detta år hundrade i Sverige någon gång ?

Om det har det är det max ett fall på ett år fast att det begås 50 tusen aborter varje år i Sverige.

Minst 99 procent av dessa beror på direkt oansvarighet och oaktsamhet.

Ett fel gör inte ett annat rätt. Så bara för väldtäktsmannen har gjort fel så får självklart inte hon också göra fel.

Om hon inte känner att hon klarar av att ta hand om barnet så bör hon såklart adoptera bort barnet.

Barnet är oskyldig och ska inte drabbas för vad dennes pappa gjorde mot dennes mamma.
Även om det skulle vara så att det aldrig hänt förr måste man sätta sig in i hur det skulle vara. OM det händer anser jag att kvinnan ska ha rätt att göra abort.

Anledningen kan t.ex. vara att hon fysiskt inte kommer klara sig genom förlossningen. Graviditeten är ju ofrivillig i det fallet och då blir omständigheterna speciella.

Den oansvarighet och oaktsamhet du beskriver har jag redan nämnt en lösning på, graviditetstest ska vara avgiftsfria och lättillgängliga oavsett kvinnans ålder och var i Sverige hon är bosatt.
Senast redigerad av TheWindCriesMary 2015-11-14 kl. 12:50.
Citera
2015-11-14, 12:57
Medlem
Baachs avatar
Oförändrad. Mannen ska inte ha något att säga till om.
Citera
2015-11-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det är just där ni har fel det handlar om barnets kropp.

Jag värdesätter livet och barns rättigheter. Jag tycker det är logiskt att man inte får döda ett liv. När spermier nått ägget finns allt på plats för ett liv.

Att avbryta detta är ett mord bara för ni inte ser barnet än så är det ändå ett liv.

Fast det är ju ett barn som skapas de första steget är ju när spermien når ägget. Så nej jag har väldigt svårt att förstå hur de inte kan förstå att de skapar något när de penetrerar varandra det är grundläggande biologi som jag trodde alla lärde sig i skolan.

Hon har dock inget konto.
Så fort mannen har sprutat i kvinnan finns allt på plats för ett liv. När spermien når ägget är verkligen inte det första steget. Det är precis lika jävla illa att döda spermien och ägget innan spermien nått fram som det är efter att spermien nått fram.

Det är exakt samma oskyldiga lila barn som inte får födas vare sig man förhindrade det genom att döda spermien och ägget genom att använda preventivmedel eller att döda spermien och ägget genom abort efter sammansmältningen.
Citera
2015-11-14, 21:33
Medlem
Merwinnas avatar
Den borde sänkas, eftersom de sena aborterna inte är rätt mot någon. Inte mot barnet, som försöker andas när det kommer ut och vill leva men måste dö. Inte mot mamman, om hon förstår vad det är hon har gjort. (Många människor vet ju inte hur välutvecklade foster är i en viss vecka. I andra länder har man obligatorisk upplysning om detta när en kvinna ansöker om abort - men naturligtvis inte i PK-Sverige. Här skjuter man kvinnans ångest på framtiden, då hon förr eller senare kommer att få veta det ändå.) Och inte mot personalen som ofta mår väldigt, väldigt dåligt av detta.

Jag tycker att gränsen för fri abort ska sänkas till 12 veckor. Det räcker idag, när ett graviditetstest som kvinnan själv kan köpa på apoteket ger utslag redan samma dag som hon skulle ha fått sin mens i normala fall. Alltså när embryot är två veckor gammalt. Det finns ingen anledning att dra på beslutet i flera månader.

Sedan kan man ha en zon på fyra veckor, alltså fram till 16 veckor, då beslutet inte är bara kvinnans, utan hon måste ansöka om abort och få den beviljad av en läkare. Och då ska det inte räcka med skäl som "vi hade redan bokat en resa till Mallis och jag vill inte vara höggravid då", eller "vi ska gifta oss och brudklänningen är redan beställd, så jag måste vara smal då så jag kommer i den". Utan det ska krävs grövre saker, som att kvinnan upptäckt att hennes man är våldsam eller pedofil eller något, och en fullbordad graviditet skulle innebära att hon kanske måste lämna ut barnet till mannen för umgänge. Samt att han kommer att ha en hållhake på henne för resten av livet. Även sådana skäl som våldtäkt, incest och syndrom som Downs eller missbildningar (som dock är förenliga med liv) ska tillåtas fram t.o.m. v. 16.

Efter detta tycker jag inte att det ska beviljas några aborter längre, annat än om moderns liv är i fara (vid havandeskapsförgiftning t.ex., eller om hon måste komma igång med cancerbehandling omedelbart som inte kan ges om hon är gravid). Eller om fostret har en skada som är oförenlig med liv (t.ex. att ultraljud visar att det saknar storhjärna eller andra vitala organ). Då är det ju ingen mening med att vänta ut de nio månaderna, bara för att kvinnan ska föda fram ett fullgånget barn som dör i hennes famn.
Senast redigerad av Merwinna 2015-11-14 kl. 21:36.
Citera
2015-11-14, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den borde sänkas, eftersom de sena aborterna inte är rätt mot någon. Inte mot barnet, som försöker andas när det kommer ut och vill leva men måste dö. Inte mot mamman, om hon förstår vad det är hon har gjort. (Många människor vet ju inte hur välutvecklade foster är i en viss vecka. I andra länder har man obligatorisk upplysning om detta när en kvinna ansöker om abort - men naturligtvis inte i PK-Sverige. Här skjuter man kvinnans ångest på framtiden, då hon förr eller senare kommer att få veta det ändå.) Och inte mot personalen som ofta mår väldigt, väldigt dåligt av detta.

Jag tycker att gränsen för fri abort ska sänkas till 12 veckor. Det räcker idag, när ett graviditetstest som kvinnan själv kan köpa på apoteket ger utslag redan samma dag som hon skulle ha fått sin mens i normala fall. Alltså när embryot är två veckor gammalt. Det finns ingen anledning att dra på beslutet i flera månader.

Sedan kan man ha en zon på fyra veckor, alltså fram till 16 veckor, då beslutet inte är bara kvinnans, utan hon måste ansöka om abort och få den beviljad av en läkare. Och då ska det inte räcka med skäl som "vi hade redan bokat en resa till Mallis och jag vill inte vara höggravid då", eller "vi ska gifta oss och brudklänningen är redan beställd, så jag måste vara smal då så jag kommer i den". Utan det ska krävs grövre saker, som att kvinnan upptäckt att hennes man är våldsam eller pedofil eller något, och en fullbordad graviditet skulle innebära att hon kanske måste lämna ut barnet till mannen för umgänge. Samt att han kommer att ha en hållhake på henne för resten av livet. Även sådana skäl som våldtäkt, incest och syndrom som Downs eller missbildningar (som dock är förenliga med liv) ska tillåtas fram t.o.m. v. 16.

Efter detta tycker jag inte att det ska beviljas några aborter längre, annat än om moderns liv är i fara (vid havandeskapsförgiftning t.ex., eller om hon måste komma igång med cancerbehandling omedelbart som inte kan ges om hon är gravid). Eller om fostret har en skada som är oförenlig med liv (t.ex. att ultraljud visar att det saknar storhjärna eller andra vitala organ). Då är det ju ingen mening med att vänta ut de nio månaderna, bara för att kvinnan ska föda fram ett fullgånget barn som dör i hennes famn.
Nej, barnet försöker inte andas och det "vill" inte leva när det kommer ut. Hjärnbarken är överhuvudtaget inte inkopplad förrän i vecka 25.

Dataskärmen är tom. Det finns ingen där som kan vilja något överhuvudtaget.
Citera
2015-11-14, 23:41
Medlem
Jag må vara korkad, men vad har feminism och abortgräns med varandra att göra?
Citera
2015-11-14, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Om en kvinna blivit kidnappad och våldtagen inlåst i en källare och lyckas ta sig ut efter en månad och verkligen inte vill ha barn då? Vad menar du att hon ska göra då?
Ja, låt oss skriva alla lagar utefter extrema exempel som i princip aldrig sker.
Citera
2015-11-15, 09:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Nej, barnet försöker inte andas och det "vill" inte leva när det kommer ut. Hjärnbarken är överhuvudtaget inte inkopplad förrän i vecka 25.

Dataskärmen är tom. Det finns ingen där som kan vilja något överhuvudtaget.

Jo från 16 fullgångna veckor faktiskt, försöker de göra andningsrörelser. Och föds de i 21-22:a veckan så andas de ofta mödosamt en stund innan de ger upp. Det är FASANSFULLT! Hur mycket de lider kan vi inte veta något om... även ett djur som inte är intelligent kan ju lida när det inte får luft, när det fryser eller törstar ihjäl...
Citera
2015-11-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo från 16 fullgångna veckor faktiskt, försöker de göra andningsrörelser. Och föds de i 21-22:a veckan så andas de ofta mödosamt en stund innan de ger upp. Det är FASANSFULLT! Hur mycket de lider kan vi inte veta något om... även ett djur som inte är intelligent kan ju lida när det inte får luft, när det fryser eller törstar ihjäl...
Jo, vi kan veta att de inte lider eftersom vi vet att de inte kan känna något överhuvudtaget.

De har inga nervbanor som går till hjärnan, inga känselsinnen, ingen inkopplad hjärna.

Det har inget med intelligens att göra utan att man inte kan känna något om man inte har några sinnen att känna med.
Citera
2015-11-15, 16:54
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pufyri
Jag tänker att åtminstone en del kvinnor borde kunna överväga egen bekvämlighet och säkerhet framför eventuellt innehavda, religiösa samvetskval.

Varför vill du ha just 12 veckor? Är det av samvetskval, eller tycker du att det sker för mycket aborter i Sverige?

Behöver inte grunda sig på religiösa samvetskval. Jag tänker mer- när har utvecklingen gått för långt för att avslutas?

12e veckan känns okej, flesta missfall sker inom dessa veckor. Sen finns det extrema gränsfall som kan behöva en högre gräns. T ex upptäckt av div handikapp, missbildn.
Citera
2015-11-16, 00:17
Medlem
FoxyCleopatras avatar
Som det är nu, kanske kan man sänka gränsen mellan 18 - 22 veckor.
Antingen får alla kvinnor göra abort av vilken anledning som helst eller får ingen göra det. Allt annat, undantag för handikappade, sjuka foster, våldtäkt m.m. är hyckleri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in