2015-11-16, 18:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Vi ska bara komma ihåg att när hunden sökte kring mopeden hade Lisas far flyttat den 5-7 meter från den plats där Lisa lämnat den. (FUP sid 71) Lite märkligt alltså att hunden gör markeringar kring mopeden... De enda doftspår den borde kunna känna där är ju Lisas pappas.
Om inte Lisas kropp drogs in dit av mördaren, med samma syfte som pappan hade när han flyttade mopeden dit: att minska insyn från vägen. Men i så fall måste gm haft tur som inte utlöste rörelsedetektorlarmet, som pappan gjorde. Om kroppen legat där på rygg med blod i ansiktet några timmar innan, så är det inte konstigt om hunden markerade.

Jag tror att Theforeigner har rätt, att kroppen fördes från platsen med bil.
Senast redigerad av iesho 2015-11-16 kl. 18:56.
2015-11-16, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack. Hoppas att själva "knuten" är så pass ovanlig att den kan läggas till indiciekedjan.

Du kollade länken va? "Användning
Timmerstek används för att knyta fast ett rep i trästycken som ska släpas eller hissas." Jag skulle ha tänkt på den tidigare. Som sagt ganska avslöjande. Jag själv introducerade "lärkhuvudet" i tråden. Den mest anonyma, elementära och intuitiva knuten. Detta är själva antitesen.
2015-11-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
[b]Om man läser MP-Torbjörns redogörelse (FUP s.415) märker man hur uppskruvad han var inför fredagens sök och hur arrangerad hela sökningen är (Björn Sahl FUP 425) i syfte att få till en konfrontation med litauerna. Mycket tyder på övergrepp i rättssak med inblandning från ljusskygga militära enheter uppbackade av totalförsvar, rättsväsende och den mediala kändisvärlden.
Lisas pappa är ju militär. Så du påstår att Lisas pappa var med på en konspiration mot litauerna för att få fast NB. Varför skulle han det? Är det inte viktigt för honom att få fast rätt gärningsman, oavsett vem det är och inte att sätta dit en litauer som han inte ens kände.
2015-11-16, 18:52
Medlem
Citat:
Hur kan hon veta att NB är mördaren och att jag är en foliehatt? Är hon synsk menar du?
Ja hon har ju tidigare arbetat som åklagare, och vet säkert med sig. Hon har dessutom läst fup + slask. Jag är helt övertygad om att hon fått massor av "tips" från andra foliehattar här i tråden.
2015-11-16, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Du kollade länken va? "Användning
Timmerstek används för att knyta fast ett rep i trästycken som ska släpas eller hissas." Jag skulle ha tänkt på den tidigare. Som sagt ganska avslöjande. Jag själv introducerade "lärkhuvudet" i tråden. Den mest anonyma, elementära och intuitiva knuten. Detta är själva antitesen.

Jodå, klart jag kollade länken.
2015-11-16, 18:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Och hur är det med de tolkar som använts vid förundersöknings förhören, vissa av dom är ju helt hopplösa och kan ju inte själva prata svenska, det är ju helt säkert att det tolkats in en hel del fel i dom förhören, och det kan ju inte vara rätt och lagligt att sånt ska ligga MGM till last.
Förhören är bedrövliga. När något är oklart på ett "gynnsamt" sätt efterfrågas inga förklaringar.
2015-11-16, 18:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det är inget fel på att några få granskar polisutredningen kritiskt, även om det stör dom som "vet" vem som är skyldig.
Att granska FUP har varenda en gjort som är intresserad - att sen tro att kritiskt granska är det samma som att dra fram det ena dummare än det andra, hitta på vantolkningar, att vara övernitiskt, rent paranoid, leta belägg för egen förutfattad åsikt (konspiration), tro sig vara förmer än poliser, experter och andra:
Är ett komplett kardinalfel.
Det som ifrågasätts är den bristande kvalitén på saker det ylas kring om det så är mattor eller hårstrå. Det saknas sunt förnuft i resonemanget. Det synas med lupp - men den stora bevisningen ses inte. Mest troligt för att man vill leka Orientexpressen, har en förutfattad mening (alternativt hat) gällande rättsväsendet, man vill skydda en stackars utsatt litau:
Det lyser igenom men ingen av er som sitter inne i trasslet inser detta själv.
Ni tror er vara universallösningen på mord/brottsfall.

Superpinsamt.
2015-11-16, 18:59
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Stoppa pressarna!! Jag tar tillbaka och hävdar motsatsen!!! Förlåt mig att jag spridit trådsanningar. Den enda knut vi ser några spår av är ett ”timmerstek”. Mitt i bilden på sid 19 i tilläggsprotokollet syns en 180-gradersböj. Högst upp mitt i bilden ser vi resterna av en 90-gradersböj. Det är den änden som gick upp och mot PEM-röret. Det är konsistent med att det var ett timmerstek. Den fransiga parten har snotts ett par törnar runt bukten upptill till vänster. Det skarpa snittet till vänster passar ihop med snittet mitt i bilden. Snittet längst ner i bild (som är lite snett av) passar ihop med snittet strax under 90-gradersböjen.

http://knots3d.com/knots/sv_sv/26/timmerstek

Polisens tekniker skulle aldrig skära mitt i en knut om den satt synlig utanför tejpen. Hade den suttit under tejpen hade de försökt lista sig till var den befann sig så att de säkert kunde undvika den med kniven. Det är ”Foresic 101” att spara knutar på ligaturer m.m.

Ett ”timmerstek” är verkligen inte det mest elementära och intuitiva sättet att bilda en ögla. Ganska avslöjande också eftersom den är lite ”paradoxal”. Vem kan tro att den håller att hänga i? Man måste ha gjort den tidigare för att förstå dess många fördelar.

Intressant!

Kan du komma på vilken sorts person som skulle vara kunnig i att göra den sortes "knut" "timmerstek"?
Jägare ? snickare ? boskapsskötare? seglare? osv
2015-11-16, 19:01
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Vi ska bara komma ihåg att när hunden sökte kring mopeden hade Lisas far flyttat den 5-7 meter från den plats där Lisa lämnat den. (FUP sid 71) Lite märkligt alltså att hunden gör markeringar kring mopeden... De enda doftspår den borde kunna känna där är ju Lisas pappas.

Hunden sökte där mopeden stod innan den flyttades.
2015-11-16, 19:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
[
Advokat Thomas Bodström
Citat:
Ja. Han kommer definitivt bli fälld och det är inte det minsta spännande längre om det nu ens har varit det

Experterna är ense och många med dom! I morgon kl 11 så vet vi...
Hoppas nu häktet håller fanskapet vid liv tills domen har fallit så vi slipper ännu ett så kallat polisiärt uppklarat fall.

Det är väl ingen sund människa som tror något annat är att det blir livstid?

För övrigt håller jag med Bodström, det är inte ens spännande längre. Spänningen försvann när man läste FUP - det är svårt att hitta ett mer solklart fall.
2015-11-16, 19:04
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Om inte Lisas kropp drogs in dit av mördaren, med samma syfte som pappan hade när han flyttade mopeden dit: att minska insyn från vägen. Men i så fall måste gm haft tur som inte utlöste rörelsedetektorlarmet, som pappan gjorde. Om kroppen legat där på rygg med blod i ansiktet några timmar innan, så är det inte konstigt om hunden markerade.

Jag tror att Theforeigner har rätt, att kroppen fördes från platsen med bil.
Kanske så som jag föreslog i ett par tidigare inlägg i går kväll:

2015-11-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Och hur är det med de tolkar som använts vid förundersöknings förhören, vissa av dom är ju helt hopplösa och kan ju inte själva prata svenska, det är ju helt säkert att det tolkats in en hel del fel i dom förhören, och det kan ju inte vara rätt och lagligt att sånt ska ligga MGM till last.

Det var väl så att N erbjöd sig inledningsvis att hjälpa till ute på Blomberg att tolka mellan polis och sin lillebror ? Ja det är riktigt illa !! Jag menar rätt ska ju vara rätt ! Men du tänker förstås på N rättssäkerhet. Tycker du ska ta upp det också i ditt "dokument" - glöm inte porto !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in