2015-11-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur som helst så visste hon ingenting om mig och var inte intresserad av tips, vad det än kan ha varit.
Kan ju bero på att hon innerst inne vet att han är skyldig, och att hon är trött på foliehattar. Eller?
2015-11-16, 18:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det var en spännande konspiration du har hittat på!

Totalförsvaret, rättsväsendet och kändisvärlden. Dom har gått ihop för att sätta dit en litauer på landsbygden. Alla håller käft, ingen skvallrar.

Försvarsadvokaten hade inget intresse av ett tips från dig. Märkligt! Det borde hon väl ha hoppat jämfota över, du som har en så trovärdig konspiration.

Du kanske tipsade henne om att Lisas kropp hittades redan på torsdagen men lät henne ligga kvar för att provocera fram litauerna.

Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att svensk polis skulle göra något så djupt oetiskt som detta. Visste familjen om detta tror du?

Lisa har aldrig befunnit sig i ladan säger du, trots DNA- bevis på snöret, hårstrån, handske samt flera örhängen. Ett torrt hårstrå kan inte fastna på kakel säger du. Håret var nog inte torrt, Lisa har nog snorat och gråtit, dessutom har hon ju befunnit i slaktrummet där diskhon var full av vatten/vätska. Även där fanns hårstrån från Lisa.

Du ger intryck av att vara intelligent men gränslös och saknar sunt förnuft.
Alla tror att det är NB och nöjer sig med det. Ytterst få lär vara invigda i mer illegal hantering. Och jag är mycket osäker på hur många inom polisen som har begått oegentligheter, om ens någon. Det förekommer poliskorruption och plantering i narkotikamål för att få bort kända knarklangare från samhället, och jag tror att det har förekommit att enskilda polismän sysslat med sådant även i mordfall, men att polisen som organisation skulle plantera bevis mot en misstänkt mördare verkar osannolikt.

Hemliga grupperingar inom militären däremot är vana vid övergrepp i rättssak. Och ingen statlig instans skulle gräva fram vad denna stat i staten sysslar med. Allt skulle tystas ned.
Senast redigerad av iesho 2015-11-16 kl. 18:10.
2015-11-16, 18:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta uttalanden.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Några röster innan dom meddelas den 17 november klockan 11.00

Kriminologiprofessor Leif GW Persson

Advokat Marko Tuhkanen

[b]Fd Åklagare och DNA-expert Johanna Björkman

Advokat Thomas Bodström

Advokat Thomas Håkansson

kriminologiprofessor Jerzy Sarnecki

Fd Riksåklagare och rättsexpert Sven-Erik Alhem

Advokat Leif Silbersky

Ett stort tack för denna sammanställning!

Mycket intressant att läsa vad dessa personer har att säga innan domen faller i morgon. De är alla säkra på att han kommer att fällas samt flera på att det blir ett livstidsstraff.
2015-11-16, 18:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Kan ju bero på att hon innerst inne vet att han är skyldig, och att hon är trött på foliehattar. Eller?
Hur kan hon veta att NB är mördaren och att jag är en foliehatt? Är hon synsk menar du?
Senast redigerad av iesho 2015-11-16 kl. 18:27.
2015-11-16, 18:16
Medlem
Stoppa pressarna!! Jag tar tillbaka och hävdar motsatsen!!! Förlåt mig att jag spridit trådsanningar. Den enda knut vi ser några spår av är ett ”timmerstek”. Mitt i bilden på sid 19 i tilläggsprotokollet syns en 180-gradersböj. Högst upp mitt i bilden ser vi resterna av en 90-gradersböj. Det är den änden som gick upp och mot PEM-röret. Det är konsistent med att det var ett timmerstek. Den fransiga parten har snotts ett par törnar runt bukten upptill till vänster. Det skarpa snittet till vänster passar ihop med snittet mitt i bilden. Snittet längst ner i bild (som är lite snett av) passar ihop med snittet strax under 90-gradersböjen.

http://knots3d.com/knots/sv_sv/26/timmerstek

Polisens tekniker skulle aldrig skära mitt i en knut om den satt synlig utanför tejpen. Hade den suttit under tejpen hade de försökt lista sig till var den befann sig så att de säkert kunde undvika den med kniven. Det är ”Foresic 101” att spara knutar på ligaturer m.m.

Ett ”timmerstek” är verkligen inte det mest elementära och intuitiva sättet att bilda en ögla. Ganska avslöjande också eftersom den är lite ”paradoxal”. Vem kan tro att den håller att hänga i? Man måste ha gjort den tidigare för att förstå dess många fördelar.
2015-11-16, 18:28
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
J’accuse...!

När Lisa mördades uppstod en liten blödning från sköldbrosket. Det fanns blod på hjälmens insida, i näsa/mun och på den silvertejp som var lindad runt hennes huvud över näsa och mun.

Hon hängdes/ströps med hjälmen på. Hjälmen togs av och läckage av blod stoppades med silvertejp innan kroppen fraktades bort. Silvertejpen hamnade utanpå snöret som i sin tur var utanpå hennes hår.

I och med att snöret var lindat runt halsen utanpå hennes hår så är det inte konstigt att det lossnade hår på mordplatsen, men ett torrt hårstrå kan inte fastna på en torr kakelvägg eller som någon hävdade: i bruket mellan kakelplattorna. Ett vått hårstrå kan mycket lätt fästas på kakel så som bilden på sidan 660 i FUP visar: det sitter som klistrat och lossnar inte ens om man blåser på det.

Ingen snörstump med damm som skavts av från röret har redovisats. Det vore annars ett sätt att binda mordet till den påstådda mordplatsen.

Lisas pappa hävdar att Lisa aldrig skulle gå fram till någon främmande person och hennes syster menar att hon "måste ha blivit jävligt överraskad". Hon brukade vara ute och jogga med sin pappa som var militär och som säkerligen har lärt sina döttrar ett och annat vad det gäller självförsvar.

Efter stängning gick hon mot sin moped och en bilist såg henne stå vid mopeden runt 18:30 färdig för att åka. Inget tyder på att en medelålders gästarbetare som knappt kunde kommunicera och som hade trasiga tänder kunde locka med henne in i ladan eller föra henne över vägen utan att någon lade märke till det.

Det är trist att det finns de som vill frammana bilden av mordoffret hängande i ett rör med neddragna byxor och trosor, men jag är glad över att förstå att åklagarens scenario aldrig har inträffat: hon blev överraskad vid mopeden och förlorade medvetandet inom en minut.

Hela upplägget med en ganska undangömd kropp men relativt synlig hjälm och jacka och personer som övervakade och vantolkade allt vad litauerna sa och gjorde för att få skäl att frihetsberöva dem, tyder på att militärerna som sökte i Martorp var vid kroppen redan på torsdagen.

Om man läser MP-Torbjörns redogörelse (FUP s.415) märker man hur uppskruvad han var inför fredagens sök och hur arrangerad hela sökningen är (Björn Sahl FUP 425) i syfte att få till en konfrontation med litauerna. Mycket tyder på övergrepp i rättssak med inblandning från ljusskygga militära enheter uppbackade av totalförsvar, rättsväsende och den mediala kändisvärlden.

Intressant inlägg.

Den här upplysningen är intressant tycker jag:

FUP sidan 17

LOGG ÖVER LISA HOLMS FÖRSVINNANDE
150607
Kl. 21.57 så ringer Lisas pappa till LKC. Han har då inte sett eller hört något av sin dotter lisa
sedan kl. 18.26.
Patrull 53-4220 Peterson/Svensson åker till Lisas arbetsplats som är Klostercafeét på
Blombergs säteri.
Även hundpatrull 53-9710 åker till platsen.
Man påbörjar ett närsök kring Lisas moped som finns kvar på platsen. Nycklarna sitter i
mopeden.
Hunden gör inga markeringar förutom kring Lisas moped. Inga utåtgående spår.

LKC kontrollerar med sjukhus och de har ingen Lisa hos sig

"Inga utåtgående spår" vilket för mig låter som om GM, evt flera GM, har kört inn en bil aldeles bredvid Lisa och hennes moped, kanske ställt henne en fråga och Lisa svarar "-det är klart" (fickringning) och lyfter upp henne og placerat henne i en bil, sannolikt en skåpbil och kör därifrån.
"Inga utåtgående spår" tyder i alla fall på att Lisa inte har gått från mopeden och ut till vägen eller över till ladan för då hade det funnits Lisa-doftspår som hunden kunnat fölga men det fanns inte.
2015-11-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Stoppa pressarna!! Jag tar tillbaka och hävdar motsatsen!!! Förlåt mig att jag spridit trådsanningar. Den enda knut vi ser några spår av är ett ”timmerstek”. Mitt i bilden på sid 19 i tilläggsprotokollet syns en 180-gradersböj. Högst upp mitt i bilden ser vi resterna av en 90-gradersböj. Det är den änden som gick upp och mot PEM-röret. Det är konsistent med att det var ett timmerstek. Den fransiga parten har snotts ett par törnar runt bukten upptill till vänster. Det skarpa snittet till vänster passar ihop med snittet mitt i bilden. Snittet längst ner i bild (som är lite snett av) passar ihop med snittet strax under 90-gradersböjen.

Polisens tekniker skulle aldrig skära mitt i en knut om den satt synlig utanför tejpen. Hade den suttit under tejpen hade de försökt lista sig till var den befann sig så att de säkert kunde undvika den med kniven. Det är ”Foresic 101” att spara knutar på ligaturer m.m.

Ett ”timmerstek” är verkligen inte det mest elementära och intuitiva sättet att bilda en ögla. Ganska avslöjande också eftersom den är lite ”paradoxal”. Vem kan tro att den håller att hänga i? Man måste ha gjort den tidigare för att förstå dess många fördelar.

Tack. Hoppas att själva "knuten" är så pass ovanlig att den kan läggas till indiciekedjan.
2015-11-16, 18:40
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hunden gör inga markeringar förutom kring Lisas moped. Inga utåtgående spår.[/b]
LKC kontrollerar med sjukhus och de har ingen Lisa hos sig

"Inga utåtgående spår" vilket för mig låter som om GM, evt flera GM, har kört inn en bil aldeles bredvid Lisa och hennes moped, kanske ställt henne en fråga och Lisa svarar "-det är klart" (fickringning) och lyfter upp henne og placerat henne i en bil, sannolikt en skåpbil och kör därifrån.
"Inga utåtgående spår" tyder i alla fall på att Lisa inte har gått från mopeden och ut till vägen eller över till ladan för då hade det funnits Lisa-doftspår som hunden kunnat fölga men det fanns inte.
Vi ska bara komma ihåg att när hunden sökte kring mopeden hade Lisas far flyttat den 5-7 meter från den plats där Lisa lämnat den. (FUP sid 71) Lite märkligt alltså att hunden gör markeringar kring mopeden... De enda doftspår den borde kunna känna där är ju Lisas pappas.
2015-11-16, 18:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Här ska inte stoppas några pressar. Det gick två snören runt halsen på Lisa, timmersteken har bara ett. Tejpen togs garanterat bort innan snaran klipptes bort. Den fransiga delen har sin motsvarighet i S169 och S170, som utgjorde den delen av snöret som satt fast i röret.
2015-11-16, 18:42
Medlem
Timeouts avatar
Några röster innan dom meddelas den 17 november klockan 11.00 ursprungligen postat av develi men då med citattagg runt texterna och länkarna.
Hoppas det är ok att jag gjorde om det och la allt utan citattaggar så det blir lättare att klicka in sig på länkarna när man citerar inlägget.

Kriminologiprofessor Leif GW Persson
Citat:
En närmast exemplarisk polisutredning på 2000 sidor – vilket dock sällan är något givet styrkebesked i sådana här sammanhang – men som just i det här fallet präglas av ett systematiskt juridiskt tänkande och ett polisiärt hantverk som vittnar om både kreativitet, stor noggrannhet och en ytterst omfattande arbetsinsats. Svensk polis när den är som bäst och därför också bevisning när den är som tyngst.
En helhet bestående av fyra delar, tillsammans starka nog för att uppfylla lagens krav på det hårdaste straffet som vi kan döma någon till här i landet, livstids fängelse..
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/lisa-holm-bevisen-haller-for-livstids-fangelsestraff/

Advokat Marko Tuhkanen
Citat:
– Den tekniska bevisningen är extremt stark, vid sidan av detta så saknar 35-åringen alibi och har haft ett misstänkt beteende vid fyndplatsen. Så jag har svårt att se en annan utgång än en fällande dom, säger Marko Tuhkanen.
https://brottsplatssverige.se/marko/

Fd Åklagare och DNA-expert Johanna Björkman
Citat:
Johanna Björkman, före detta åklagare och nu biträdande jurist, anser att bevisningen är tillräcklig.
– Den samverkande bevisningen är väldigt stark, säger hon.
Polisen har lagt ner mycket energi på den tekniska delen.
http://www.svd.se/det-finns-manga-konstigheter-i-utredningen
Citat:
Definitivt tillräckligt för att förvänta sig fällande dom
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/experten-om-35-%C3%A5ringen-definitivt-tillr%C3%A4ckligt-f%C3%B6r-att-f%C3%B6rv%C3%A4nta-sig-f%C3%A4 llande-dom-3213615

Advokat Thomas Bodström
Citat:
"Kommer 35-åring bli fälld och i så fall varför?
Ja. Han kommer definitivt bli fälld och det är inte det minsta spännande längre om det nu ens har varit det därför att det har varit oerhört stark bevisning redan från början, men nu har också Tingsrätten kommit fram till att han ska vara kvar i häktet därför att han då fortfarande är misstänkt för det här mordet och då kommer han att dömas, så är det. Det enda som skulle kunna hända är att det skulle komma in nån helt ny bevisning som advokaten kan kasta in annars så kommer han att dömas och när man kommit så här långt då kan man se vilken dom han kommer få och vid den här typen av brott då finns det faktiskt inget annat än livstid - så han kommer dömas och han kommer dömas till livstid och jag tror att det är en dom som kommer stå sig, dom överklagas ju alltid förstås till Hovrätten." (egen avskrift video)
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3219506

Advokat Thomas Håkansson
Citat:
– Mycket av DNA-bevisningen blir svårförklarlig. Som det ser ut nu så talar mycket för en fällande dom.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6293921

kriminologiprofessor Jerzy Sarnecki
Citat:
- Jag skulle bli ytterst förvånad nästan chockad om han skulle få något annat än livstids fängelse. För den här DNA-bevisningen har ju oerhörd styrka.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6294018

Fd Riksåklagare och rättsexpert Sven-Erik Alhem
Citat:
– För egen personligen del är jag fullständigt övertygad om att han kommer att dömas till livstid och utvisning för all framtid, men det är min personliga uppfattning.
http://www.expressen.se/gt/misstankte-bilevicius-blir-kvar-i-haktet/

Advokat Leif Silbersky
Citat:
– Det finns bevis i överflöd, och det som framkommit i dag ändrar inte min bedömning att det vore en sensation om han går fri. Att han är en trevlig person innebär inte att han inte kan vara en mördare.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21676811.ab
Citat:
Enligt advokatlegendaren Leif Silbersky är beskedet en "tydlig indikation på fällande dom".
– Det vore en enorm sensation som jag aldrig har varit i närheten av om han skulle sättas på fri fot. Grundtipset är att han kommer att dömas för mord och att han kommer att få livstid, säger Leif Silbersky.
Det som rätten har att bygga sin dom på beskriver han som en "förödande bevisning" mot 35-åringen från åklagarsidan.
– Jag har själv med 50 års erfarenhet haft mordrättegångar med sämre bevisning än den som åklagaren visar upp och ändå har folk blivit dömda. Här finns en uppsjö av bevisning, muntlig, teknisk, dna, folk som blivit utsatta för honom samt att han försöker skapa ett falskt alibi.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21702514.ab

Experterna är ense och många med dom! I morgon kl 11 så vet vi...
Hoppas nu häktet håller fanskapet vid liv tills domen har fallit så vi slipper ännu ett så kallat polisiärt uppklarat fall.
Senast redigerad av Timeout 2015-11-16 kl. 18:50.
2015-11-16, 18:44
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Stoppa pressarna!! Jag tar tillbaka och hävdar motsatsen!!! Förlåt mig att jag spridit trådsanningar. Den enda knut vi ser några spår av är ett ”timmerstek”. [...] Ett ”timmerstek” är verkligen inte det mest elementära och intuitiva sättet att bilda en ögla. Ganska avslöjande också eftersom den är lite ”paradoxal”. Vem kan tro att den håller att hänga i? Man måste ha gjort den tidigare för att förstå dess många fördelar.
Dessutom används timmerstek enligt länken "för att knyta fast ett rep i trästycken som ska släpas eller hissas". Och bör följaktligen vara något som snickare/byggarbetare känner till och brukar använda sig av. Den här "snaran" skulle också kunna förklara avsaknaden av en knut.
Senast redigerad av angladotter 2015-11-16 kl. 18:47.
2015-11-16, 18:44
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Skövde Nyheter: Dom i Lisa Holm-målet

En av tolkarna som användes under rättegången var inte auktoriserad av Kammarkollegiet.

Och hur är det med de tolkar som använts vid förundersöknings förhören, vissa av dom är ju helt hopplösa och kan ju inte själva prata svenska, det är ju helt säkert att det tolkats in en hel del fel i dom förhören, och det kan ju inte vara rätt och lagligt att sånt ska ligga MGM till last.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in