2015-11-16, 07:58
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, om han hissade henne, hur kunde DNA hamna på den delen av snöret som låg runt snöret? Hur virar man ett snöre runt röret med en motsträvig flicka i andra handen?

Det var två varv runt halsen. Snaran kan ha varit förberedd med två varv, trä runt halsen och dra åt.
Okej, då förstår jag dig. Jag har tänkt mig att han först dödade henne och sedan hissade upp den döda kroppen. Då skulle hennes dna ha kunnat hamna på snöret innan han virade det runt röret.
2015-11-16, 08:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Okej, då förstår jag dig. Jag har tänkt mig att han först dödade henne och sedan hissade upp den döda kroppen. Då skulle hennes dna ha kunnat hamna på snöret innan han virade det runt röret.
Hon dog av hängning, enligt rättsläkaren. Om han ströp henne med snöret före hängningen så fanns det ingen anledning för DNA att hamna på alla delar av snöret, sannolikheten för att det skulle skett genom tillfällighet är låg.
2015-11-16, 08:39
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Hon dog av hängning, enligt rättsläkaren. Om han ströp henne med snöret före hängningen så fanns det ingen anledning för DNA att hamna på alla delar av snöret, sannolikheten för att det skulle skett genom tillfällighet är låg.
Jag menar inte att han ströp henne utan att han snodde snöret om hennes hals (under kampen som uppstod greppade hon i snöret så gott hon kunde och avsatte dna "överallt" på det) och sedan "lyfte" henne snabbt med snöret om halsen så att hon hängdes och kvävdes. Därefter hissade han upp henne. (Vad svårt det är att beskriva ett händelseförlopp på ett begripligt sätt .)

Fanns det några spår på snöret som vittnade om en knut vid röret? Eller hur tänker du dig att snöret var fäst vid röret? Varför var snöret lindat flera varv runt röret?
2015-11-16, 08:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag menar inte att han ströp henne utan att han snodde snöret om hennes hals (under kampen som uppstod greppade hon i snöret så gott hon kunde och avsatte dna "överallt" på det) och sedan "lyfte" henne snabbt med snöret om halsen så att hon hängdes och kvävdes. Därefter hissade han upp henne. (Vad svårt det är att beskriva ett händelseförlopp på ett begripligt sätt .)

Fanns det några spår på snöret som vittnade om en knut vid röret? Eller hur tänker du dig att snöret var fäst vid röret? Varför var snöret lindat flera varv runt röret?
Jag har svårt att tro att snöret skulle sitta kvar runt halsen virad utan knut, och varför snöret var knutet till röret diskuterade vi ingående häromdagen. Snörenas längd, skadan en röromkrets från ena änden på ett snöre och märken på röret talar starkt för det.
2015-11-16, 09:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GP: Mordet på Lisa Holm: I dag kommer domen
Citat:
När rättegången avslutades för två veckor sedan yrkade åklagaren på lagens strängaste straff. På tisdagen faller domen.
Nog tycker jag att det känns som måndagmorgon nu.
2015-11-16, 09:20
Medlem
ieshos avatar
Jag har från början tyckt att polisarbetet var bra utfört och att de tre gripna sannolikt var inblandade i mordet. Men FUP visar att utredningen spårade ur ungefär vid tiden för gripandet. Fortfarande är NB klart misstänkt i mina ögon och knappt någonting talar för att han är oskyldig. Men tyvärr, mycket talar för att känslor har fått fritt spelrum och att man faktiskt fejkat en mordplats och planterat bevis. Och att de krafter som gjorde detta är sådana som aldrig får ifrågasättas och vars verksamhet aldrig blir belyst. Vad de än företar sig!

Jag kan inte hata någon därför att denne är misstänkt för ett brutalt mord på en ung och levnadsglad person. Och jag blir inte lugn av att denne döms mot sitt nekande när det är så uppenbart att han levererats till en hämndlysten mobb och att inte ens hans advokat ville hjälpa honom. Javisst, när mobben fått sitt och den misstänkte blivit dömd till livstid kan allt så sakta återgå till det normala. Bara de som har ögonen öppna behöver oroa sig för att ett chauvinistiskt rättsövergrepp har begåtts, där en hel nations resurser avsattes mot en bakbunden enskild gästarbetare. Och bara de som har ögonen öppna behöver oroa sig för att en eller flera bestialiska mördare kanske går fria.

Nej, det är inget fel på att några få granskar polisutredningen kritiskt, även om det stör dom som "vet" vem som är skyldig.
Senast redigerad av iesho 2015-11-16 kl. 09:54.
2015-11-16, 09:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Du vet inte om och i så fall hur NB kommer att förklara sig, så det är vanskligt att sia om framtiden.

Det finns två eller kanske tre typer av förklaringar som i så fall kan tänkas.

Den första är ett rakt erkännande. Troligen finns det fortfarande spelrum i FU för att verifiera ett sådant erkännande via kollationering av teknisk bevisning, men det är inte alldeles säkert.

Sedan kan man tänka sig förklaringar av olika modeller, där man försöker förminska gärningens omfattning ("det var inte meningen att hon skulle dö, det var en sexlek som gick överstyr") eller andra, mer uppenbara rövarhistorier ("Jag hittade henne hängd i ladan, och tappade fattningen och fick panik").

I den mån någon av de senare förklaringarna kommer att dyka upp i ett överklagande till HovR är svårt att sia om. Men det krävs en närmast Silberskiansk advokatyr för att presentera det, och att det skulle ha någon verkan tror jag inte.

Vi kan ju börja med att se om det blir fällande dom i TR, till att börja med, och läsa den är ju i så fall vitalt.
2015-11-16, 09:31
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Jag har svårt att tro att snöret skulle sitta kvar runt halsen virad utan knut, och varför snöret var knutet till röret diskuterade vi ingående häromdagen. Snörenas längd, skadan en röromkrets från ena änden på ett snöre och märken på röret talar starkt för det.
Okej. Tack! Jag ska söka bakåt bland inläggen och se om jag hittar den diskussionen. Jag har missat en hel del inlägg då jag har varit upptagen med annat och inte haft tid att sitta vid datorn.

Din teori är alltså att Lisa var vid liv då mördaren bar eller släpade henne genom ladan, fram till hörnet där den redan uppsatta snaran fanns? Har jag förstått dig rätt då? Beklagar om jag tjatar om något som redan framförts i tidigare inlägg. Men det finns väl inga spår på golvet/marken av någon kamp längs vägen från ladans öppning fram till hörnan med röret och snaran (bortsett från den tappade handsken och det ena örhänget)?
2015-11-16, 09:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Nej, det är inget fel på att några få granskar polisutredningen kritiskt, även om det stör de som "vet" vem som är skyldig.

Problemet är bara att utredningen granskas utifrån, och utan tillgång till allt det kompletterande material som föreligger i den sk "slasken". Du får försöka finna tröst (utredningsmässig tröst) i att en utbildad jurist, fd åklagare och numera ombud, har haft tillgång till allt material, och trots relativt braskande löften om att ta fram kompletterande information ur "slasken" (dvs, det utredningsmaterial som ansetts ovidkommande) inte klarat av att göra det.
2015-11-16, 09:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns två eller kanske tre typer av förklaringar som i så fall kan tänkas.

Den första är ett rakt erkännande. Troligen finns det fortfarande spelrum i FU för att verifiera ett sådant erkännande via kollationering av teknisk bevisning, men det är inte alldeles säkert.

Sedan kan man tänka sig förklaringar av olika modeller, där man försöker förminska gärningens omfattning ("det var inte meningen att hon skulle dö, det var en sexlek som gick överstyr") eller andra, mer uppenbara rövarhistorier ("Jag hittade henne hängd i ladan, och tappade fattningen och fick panik").

I den mån någon av de senare förklaringarna kommer att dyka upp i ett överklagande till HovR är svårt att sia om. Men det krävs en närmast Silberskiansk advokatyr för att presentera det, och att det skulle ha någon verkan tror jag inte.

Vi kan ju börja med att se om det blir fällande dom i TR, till att börja med, och läsa den är ju i så fall vitalt.
Nej, det krävs en NB för att presentera en förklaring. Misstrodd och skyldig är inte synonymer.
Citat:
Okej. Tack! Jag ska söka bakåt bland inläggen och se om jag hittar den diskussionen. Jag har missat en hel del inlägg då jag har varit upptagen med annat och inte haft tid att sitta vid datorn.

Din teori är alltså att Lisa var vid liv då mördaren bar eller släpade henne genom ladan, fram till hörnet där den redan uppsatta snaran fanns? Har jag förstått dig rätt då? Beklagar om jag tjatar om något som redan framförts i tidigare inlägg. Men det finns väl inga spår på golvet/marken av någon kamp längs vägen från ladans öppning fram till hörnan med röret och snaran (bortsett från den tappade handsken och det ena örhänget)?
Jag har ingen teori om hur mordet gick till, jag får inte ihop alla detaljer på ett sätt som inte får Ockham att yla i högan sky.
2015-11-16, 09:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Tejpen höll snöret på plats. Jag tror att hon överfölls bakifrån när hon lyssnade till musik och att hon lyftes i snöret in bakom cafeteriabyggnaden eller bakom den bil han anlänt med. Blod från en skada i halsen droppade från näsa och mun genom hjälmens visir ned på hennes jacka. Gm tog sin nyöppnade tejprulle från bilen och lindade flera varv runt ansiktet sedan hon förlorat medvetandet, la henne i sin bil körde till andra sidan ladan, utförde kanske någon ritual, bytte tejprulle med den som låg i spiklådan och råkade tappa hennes handske i en grop.

När kroppen kom till Martorp kan man fråga sig. Om det var strax före 19:00 borde C sett eller hört något när han utfordrade djuren (vilket vanligtvis skedde på söndagseftermiddagar). Dock tycks hennes mobil ha rört sig 18:39 för att sedan bli förstörd före nästa rörelse.
Senast redigerad av iesho 2015-11-16 kl. 10:16.
2015-11-16, 09:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet är bara att utredningen granskas utifrån, och utan tillgång till allt det kompletterande material som föreligger i den sk "slasken". Du får försöka finna tröst (utredningsmässig tröst) i att en utbildad jurist, fd åklagare och numera ombud, har haft tillgång till allt material, och trots relativt braskande löften om att ta fram kompletterande information ur "slasken" (dvs, det utredningsmaterial som ansetts ovidkommande) inte klarat av att göra det.
Jag behöver ingen tröst, men kommer nog att sammanfatta min ståndpunkt på min blogg innan jag går vidare och lämnar alla inblandade åt sitt öde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in