2015-11-16, 19:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Intressant!

Kan du komma på vilken sorts person som skulle vara kunnig i att göra den sortes "knut" "timmerstek"?
Jägare ? snickare ? boskapsskötare? seglare? osv
En "äkta" timmerstek ser ut som på bilden
http://www.fstvs.se/wp-content/uploads/2015/03/Timmerstek.jpg
Jag vet inte om min intuition är fel, men strypmördare vill nog inte ha någon knut alls. Knuten ger friktion medan lösa tåtar gör det möjligt att strama åt snaran avsevärt hårdare.
2015-11-16, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den fransiga delen har sin motsvarighet i S169 och S170, som utgjorde den delen av snöret som satt fast i röret.

Inga matchningar kunde göras av snörändar enligt NFC. Att det inte gäller ändarna på sid 19 är därför att polisen skar själva. De tre snörbitarna är ett beslag som kan inbördes matchas. Man kan variera timmersteken och lägga den två varv runt stammen/halsen innan man backar tillbaka och låser med ett par rundtörnar.
2015-11-16, 19:06
Medlem
Domen

Kommer någon närboende hjälte att hämta och förmedla domen på samma sätt som FUP ? Modern mejlförmedling tycks inte övervägas av tingsrätten.
2015-11-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En "äkta" timmerstek ser ut som på bilden
http://www.fstvs.se/wp-content/uploads/2015/03/Timmerstek.jpg
Jag vet inte om min intuition är fel, men strypmördare vill nog inte ha någon knut alls. Knuten ger friktion medan lösa tåtar gör det möjligt att spänna snaran avsevärt hårdare.

Timmerstek plus halvslag på den bilden.
2015-11-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
SR P4 Skaraborg: Nu kommer domen - är 35-åringen Lisa Holms mördare?

Om man som försvarsadvokat inte förstår att den bevisning som presenterades i åtalet leder till att klienten ligger pyrt till, ja då har man nog svårt med det mesta i det övriga livet också.

Ett litet getöga på fup, och advokaten Inger Rönnbäck skulle ha uppfattat allvaret och avslutat sin cirkus. Och börjat jobba på ett försvar. Att klaga i detta fall på rättsprocessen och formella fel är rättshaveristiskt, när hon kunnat göra invändningar om tolk, och allt hon gnäller om innan huvudförhandlingen var avslutad. Det hon klagar på är det hon som till stor del ansvarar för själv.

Jag menar att om man lämnar de spår Litauern har gjort på en mördad flicka och på saker i närhet av hennes döda kropp, så ska man kunna göra en kalkyl om förutsägbarheten i en rättegång.

Motsatsen är ju att en person kan frias i brist på bevis, med dessa bevis.
2015-11-16, 19:09
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Och hur är det med de tolkar som använts vid förundersöknings förhören, vissa av dom är ju helt hopplösa och kan ju inte själva prata svenska, det är ju helt säkert att det tolkats in en hel del fel i dom förhören, och det kan ju inte vara rätt och lagligt att sånt ska ligga MGM till last.

Tolkarna har inget med de tekniska bevisen att göra.
2015-11-16, 19:10
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Domen

Kommer någon närboende hjälte att hämta och förmedla domen på samma sätt som FUP ? Modern mejlförmedling tycks inte övervägas av tingsrätten.
Jodå, du kan få den på mail:

http://www.skaraborgstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Misstankt-mord-pa-Kinnekulle/Ta-del-av-handlingar-i-malet/Bestallningsformular---B-1902-15/
2015-11-16, 19:10
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Inga matchningar kunde göras av snörändar enligt NFC. Att det inte gäller ändarna på sid 19 är därför att polisen skar själva. De tre snörbitarna är ett beslag som kan inbördes matchas. Man kan variera timmersteken och lägga den två varv runt stammen/halsen innan man backar tillbaka och låser med ett par rundtörnar.
Men borde inte de låsande rundtörnarna ha gett tryckmärken på Lisas hals? De måste ju ha legat pressade mot halsen för att kunna låsa snaran.
2015-11-16, 19:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Kanske så som jag föreslog i ett par tidigare inlägg i går kväll:

Det är en möjlighet, men om hon lyssnade till musik är det inte säkert att hon ens hörde en bil komma. Han kan ha slagit till utan att hon uppfattat något alls.
2015-11-16, 19:13
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är väl ingen sund människa som tror något annat är att det blir livstid?

För övrigt håller jag med Bodström, det är inte ens spännande längre. Spänningen försvann när man läste FUP - det är svårt att hitta ett mer solklart fall.
Tänk om alla kunde vara så klarsynta som du är... men tyvärr så harvas det till förbannelse i tråden ännu och kommer att fortsätta att harvas även efter att domen har fallit.

Det är flera skribenter som envist biter sig fast vid sin ståndpunkt och håller fast vid den år efter år även när GM är fälld i flera instanser. Jävligt tröttsamt och otroligt korkat enligt min mening.

Vänta bara tills i morgon när domen har fallit. Vi är många som kommer att jubla och så drar mördarkramarna igång sitt ältande igen efter det
Senast redigerad av Timeout 2015-11-16 kl. 19:30.
2015-11-16, 19:15
Medlem
develis avatar
Citat:
"Han kan också ha slitit in Lisa i bilen på kafésidan, kört över vägen, stannat framför öppningen och dragit in henne i ladan. Helt enkelt använt sig av bilen för att få henne med över vägen utan risk för upptäckt."
En vilt kämpande Lisa hade högst troligt avsatt DNA, hårstrån, fibrer, fingeravtryck i bilen. Jag ser sen inte hur han skulle kunnat hålla fast henne och samtidigt framföra fordonet.
Alternativet är att ha dödad henne på plats - men mordets karaktär indikerar att han skulle förlusta sig och se henne lida. Halvstrypt innebär alldeles för stora risker i ett så tidigt skede.
Det enda återstående är att ha slagit henne medvetslös och packat in henne i bilen. Svårt att tro att detta inte skulle visa sig i skador vid obduktion - det kräver rejält trauma mot skallen och karateexpert tror jag inte han är.

Edit: Örhängena indikerar kamp direkt innanför dörren till vänster. Handsken likaså. Hon var vid medvetande och hjälmen satt inte på huvudet.
ÅK variant är i mitt tycke mer trolig. Lurad över vägen likt han försökte med Adriana, kan ha använt kniv då han tvingar in henne i ladan.
Senast redigerad av develi 2015-11-16 kl. 19:20.
2015-11-16, 19:15
Medlem
Citat:
Men borde inte de låsande rundtörnarna ha gett tryckmärken på Lisas hals? De måste ju ha legat pressade mot halsen för att kunna låsa snaran.

Good point!! Vad vet vi om "snörfårorna" mer än att de fanns där? Löpte parallellt? "Skruvade" vissa partier?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in