2015-11-15, 01:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det finns inga indicier mot läkarna. Alla som var inblandade i skandalen har backat från sina tidigare lögner.

Det finns faktiskt en lång rad vittnen som inte alls tycks backat från de vittnesmål som de avgav under ed i Tingsrätten -88 och Kammarrätten -91 så vem är det egentligen som har backat i dina ögon?

Dock, tyvärr har åren gått och ett antal av de personer som vittnade under de enormt uppmärksammade rättegångarna har avlidit men det finns fortfarande vittnen som lever och mig veterligt har dom inte gjort avbön, du vet dock kanske mer och bättre än vi andra här i tråden?

Du måste faktiskt precisera dig här och inte bara kasta ur dig ett helt bisarrt påstående om någon påstådd skandal som enligt dig ska ha omgetts av en massa lögner, låt oss gå på själva kärnpunkten här och du ska nu presentera de inblandade personer som enligt dig har backat.

Det är mycket viktigt att vi får rätsida på detta nu och vi är nog rätt så många som ser fram emot ditt svar så varsågod!
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-11-15 kl. 02:00.
Citera
2015-11-16, 11:14
Medlem
habets avatar
I lördags så var det tydligen något seminarium om seriemördare på ABF-huset i Stockholm. En av talarna var S-Å Christianson och en annan Michael H. Stone, båda dessa kallas av Göran Lambertz, som tar upp seminariet på sin blogg, för aktoriteter. Med tanke på att man vet vad SÅC bygger sin aktoritet på vad gäller "seriemördare" - Sture Bergwall, så drar man åt sig öronen för kvaliteten på detta seminarium.
Inte blir det bättre när man läser hur den andre aktoriteten, enligt Lambertz uttalar sig:
Citat:
Enligt Michael Stone ska personer som har begått seriemord låsas in för gott. Han menar att människor har ett absolut anspråk på sina samhällen att se till att detta sker. Stone menar – medveten om att mordet på Catrine da Costa är kontroversiellt i Sverige – att det var fel att släppa Teet Härm fri fastän det slogs fast att denne utan rimlig förklaring skurit av en människas huvud. Den som begår en sådan handling representerar i frihet, enligt Stone, en utomordentligt allvarlig risk.

Ska denna galenskap aldrig ta slut. Detta bör väl vara på gränsen till rent förtal.

Jag noterar också att Lambertz inte på något sätt kommenterar ett sådant minst sagt kontroversiellt uttalande.

http://goranlambertz.se/ett-seminarium-om-seriemordare/
Citera
2015-11-16, 12:39
Medlem
Herr Lindholms avatar
Vem fan är Michael H. Stone som kan komma med slik idioti?
Enligt Stone är alla kända seriesexmördare män.
Citera
2015-11-16, 13:35
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

Aldrig hört talas om karln, tydligen psykiatriker.

Jag vet faktiskt inte vad som gör mig mest förbannad, Stones galenskaper eller att vi har ett justitieråd i HD som sprider skiten på nätet.
Citera
2015-11-16, 14:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

Stone tycks vara professor vid Columbia University och han har tydligen gjort en studie av 165 seriesexmördare, Stone är helt uppenbart ingen amatörgrävare eller "lekman" ?

https://www.psychologytoday.com/experts/michael-stone-md

Frågan är bara hur djupgående professor Stones kunskaper är gällande fallet Catrine da Costa (eftersom han vidrörde detta fall på seminariet?) och hur han kommit fram till sina olika slutsatser?

Det hade givetvis varit mycket intressant att få sitta med som åhörare på detta seminarium om seriemördare och få höra på plats vad de olika herrarna hade att säga.

Professor Stone har tydligen också skrivit en uppmärksammad bok The Anatomy of Evil och denna har också blivit hyllad av ett flertal professorer men också av en pensionerad profilerare på FBI (!) så helt okänd är inte denne "Stone" vad vissa än tycks tro här i tråden.

https://www.prometheusbooks.com/index.php?main_page=product_info&products_id=1922& zenid=7rb5dk7dsr1qp7j8c502f56tf2
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-11-16 kl. 14:41.
Citera
2015-11-16, 14:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Aldrig hört talas om karln, tydligen psykiatriker.

Jag vet faktiskt inte vad som gör mig mest förbannad, Stones galenskaper eller att vi har ett justitieråd i HD som sprider skiten på nätet.

Man bör komma ihåg att det här är Lambertz referat av vad Stone skall ha sagt. Det är inte säkert att Stone satt sig in i fallet utan han kan ha fått en mer generell fråga han besvarade, om en misstänkt mördare som enligt frågeställaren hade skumma saker för sig.

Tror Stone verkligen på läkarnas skuld skulle vara intressant att höra hans fulla skäl till det, för att avgöra skuld på om en rättsläkare tagit av ett huvud och haft det i bokhyllan på jobbet är just den sortens förhastade slutsatser som det här fallet plågats av. Då har Stone en hel del förklarande för att bli trovärdig i det specifika fallet här.

Att Lambertz som Justitiereråd i HD sprider det här lösa tyckandet om faktisk skuld hos i brottsmål frikända misstänkta på det här skvallerartade sättet är förstås helt häpnadsväckande - igen.
Citera
2015-11-16, 14:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns absolut ingenting motsägelsefullt om man för fram en teori om att den påstådda avlämningen av da Costa vid Kungsträdgården den 10/6 -84 aldrig kanske ägde rum?

De övriga mötena med arkitekten i maj och juni -84 men även övernattningarna ägde med stor sannolikhet rum men själva kärnpunkten i teorin om att något kan ha hänt vid den sista övernattningen hos arkitekten är en fullt tänkbar möjlighet om vi beaktar frånvaron av tillförlitliga vittnesmål som säger att offret kan ha setts i livet efter detta datum.

Den nya boken om fallet beskriver den "glömda utredningen", dvs den utredning som enligt författaren borde ha gjorts 1984 och då är arkitekten självklart en enormt viktig pusselbit eftersom han tydligen träffade da Costa dagligen under perioden 5-10 juni 1984 men polisen utredde ju inte honom och man företog ingen undersökning av varken hans bil eller lägenhet och så ska inte en seriös utredning skötas, det sista kända vittnet borde ha fått betydligt större uppmärksamhet av polisen och det är här som det ska grävas och inte på Eugeniavägen bland Vincent och de andra sorgliga existenserna som inte alls tycks ha varit ens i närheten av da Costa i juni 1984.

Det hela handlar inte om att försöka finna några syndabockar, det finns en hel del besvärande indicier mot läkarna och det ska inte stickas under stol med men arkitektens förehavanden under pingsthelgen och sommaren 1984 lämnar enormt stora frågetecken efter sig och det är djupt tacksamt om dessa frågetecken kanske kan få en förklaring?

Man skall knappast förvänta sig att något mer skall få en förklaring, tyvärr. Hoppas du på det blir du sannolikt besviken. Statistiken talar kraftigt emot att det här kommer att bli något annat än en för alltid olöst mordgåta, vilket iofs då innebär att vi kan träta om detaljerna i evighet.

Jag håller med om att arkitekten inte är utesluten som mördare i möjlig egenskap av det viktiga sista vittnet och att han kan ha haft ett motiv. Han är bra mycket mer trolig än läkarna tillsammans - vilket är en bisarr teori - eller Härm ensam vilket teoretiskt möjligt och i sig inte orimligt, men som det helt saknas bevis för och som det enda vettiga indiciet för är tunnelbaneobservationen, vilken är högst osäker enligt min mening. (Vi behöver inte diskutera den frågan igen då vi uppenbart kommer att ha olika åsikter om tillförlitligheten.) En teori om Härm och Anckers tillsammans är lika långsökt som den om Härm och Allgen som något slags mördarteam, om inte mer.

Problemet är då som sagt att det saknas alla bevis för att Anckers skulle mördat Da Costa, så vi kan egentligen varken säga bu eller bä om saken utan alltihop blir bara lösa spekulationer. I en perfekt värld hade polisen kanske pressat honom mer och undersökt honom mer, men nu är det som det är.
Citera
2015-11-16, 15:18
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man bör komma ihåg att det här är Lambertz referat av vad Stone skall ha sagt. Det är inte säkert att Stone satt sig in i fallet utan han kan ha fått en mer generell fråga han besvarade, om en misstänkt mördare som enligt frågeställaren hade skumma saker för sig.

Tror Stone verkligen på läkarnas skuld skulle vara intressant att höra hans fulla skäl till det, för att avgöra skuld på om en rättsläkare tagit av ett huvud och haft det i bokhyllan på jobbet är just den sortens förhastade slutsatser som det här fallet plågats av. Då har Stone en hel del förklarande för att bli trovärdig i det specifika fallet här.

Att Lambertz som Justitiereråd i HD sprider det här lösa tyckandet om faktisk skuld hos i brottsmål frikända misstänkta på det här skvallerartade sättet är förstås helt häpnadsväckande - igen.

Jo i och för sig, men var det på det viset så fanns det väl än större orsak för Lambertz att tydliggöra det i sitt inlägg.
Men du har rätt i att var det så bör jag vara mindre kategorisk i mitt uttalande om Stone.
Citera
2015-11-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Men se där, det var ju inte så svårt bara du ansträngde dig lite.

Det är ju jag som i den här tråden har ifrågasatt polisens vilja att identifiera förövarna, hur orbota korkad kan du vara!

Dessutom får jag väl tacka dig för den här länken eftersom det dels då visar att även du litar på Lindeberg och att den dels helt och hållet styrker min teori om polisen brist på vilja att identifiera personen.
Kul dessutom att du verkar hålla med mig.

Kändes det bra att bli överbevisad?

När har du ifrågasatt polisens vilja att identifiera fingeravtrycken? Det var du som trodde att dom var identifierade redan... har du ingen koll på vad du skriver om i tråden
Citera
2015-11-16, 18:45
Medlem
habets avatar
Citat:

När jag tar mig tid och tittar igen på vad Stone (enligt Lambertz) sagt så får jag ändå uppfattningen att helt oinsatt är han inte
Citat:
Stone menar – medveten om att mordet på Catrine da Costa är kontroversiellt i Sverige – att det var fel att släppa Teet Härm fri fastän det slogs fast att denne utan rimlig förklaring skurit av en människas huvud.

De två fetade partierna tyder tvärtom på att han vet vad han talar om.

Vore intressant att höra synpunkter från det där seminariet direkt av någon som var där, och då menar jag inte Lambertz.
Citera
2015-11-17, 00:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Problemet är då som sagt att det saknas alla bevis för att A*****s skulle mördat Da Costa, så vi kan egentligen varken säga bu eller bä om saken utan alltihop blir bara lösa spekulationer. I en perfekt värld hade polisen kanske pressat honom mer och undersökt honom mer, men nu är det som det är.

Han är fortfarande en alternativ möjlig gärningsman bland flera och självklart bli allt bara lösa spekulationer eftersom polisen aldrig utredde honom på allvar, ett par fjuttiga förhör är väl i princip allt som polisen bemödade sig att göra 1984 för sen låta honom gå, helt obegripligt faktiskt med tanke på hans väldigt täta kontakt med da Costa under hennes sista två veckor i livet.
Borgnäs ska väl också under arbetet med sin bok ha upptäckt en bandinspelning av ett mkt märkligt förhör som hölls med arkitekten i januari 1988 om jag inte minns fel men inte heller där tycks polisen ha ställt rätt frågor till arkitekten, det enda av värde som framkom var väl nästan bara den nya uppgiften att arkitekten och da Costa träffades för första gången hösten 1983, inte i början av februari 1984 som annars varit det officiella startskottet för deras "relation", man kan undra lite över de olika tidsuppgifterna här?

Citat:
Jag håller med om att arkitekten inte är utesluten som mördare i möjlig egenskap av det viktiga sista vittnet och att han kan ha haft ett motiv. Han är bra mycket mer trolig än läkarna tillsammans - vilket är en bisarr teori .

Kan till viss del förstå din ståndpunkt att arkitekten är en mer trolig GM i och med att han hade en dokumenterad kontakt med da Costa men han behöver ändå inte vara en mycket mer trolig GM än läkarna tillsammans, det finns fortfarande stora frågetecken kring deras förehavanden under bla pingsthelgen och allt detta aldrig fått något riktigt bra svar, allt verkar mest gå ut på att försöka ogiltigförklara de olika besvärande vittnesmålen som lämnats till läkarnas nackdel men så vinner man inga slag, läkarna var fortfarande gamla SÖS-kollegor från den relativt korta tiden på samma avdelning runt maj 1980 och dom hade en dokumenterad kontakt ett bra tag efter tiden på SÖS, frågan är bara om denna kontakt fortlöpte i hemlighet efter 1982?

Intressant förresten att du inte utesluter arkitekten som möjlig GM, vilket motiv då kan han ha haft?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-11-17 kl. 01:17.
Citera
2015-11-17, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Borgnäs ska väl också under arbetet med sin bok ha upptäckt en bandinspelning av ett mkt märkligt förhör som hölls med arkitekten i januari 1988 om jag inte minns fel men inte heller där tycks polisen ha ställt rätt frågor till arkitekten, det enda av värde som framkom var väl nästan bara den nya uppgiften att arkitekten och da Costa träffades för första gången hösten 1983, inte i början av februari 1984 som annars varit det officiella startskottet för deras "relation", man kan undra lite över de olika tidsuppgifterna här?

Det där förhöret är en märklig historia. Det skrevs aldrig ut, och när Teet Härm försökte få ut det inför den första prövningen i kammarrätten kammades det noll. Det var först när Borgnäs gjorde sin bok som inspelningen av förhöret till slut påträffades, tydligt märkt i polisens låda med alla kassettband från utredningen. TH ville använda arkitektens vittnesmål för att visa att eftersom Catrine ännu levde på förmiddagen skulle det vara omöjligt för honom och TA att ha mördat henne på det sätt som påståtts (samt för att peka mot den kinesiske "pillerdoktorn").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in